När räknas man som motorcyklist???

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
sitter här i hammocken och funderar lite.

när räknas man som motorcyklist???. t.ex jag räknar mig själv som motorcyklist (självklart) då jag kör mc så ofta jag kan och vart jag än ska och året runt. detta med att köra året runt vet jag att det ej är många som gör, men dom finns som gör detta.
motorcykeln är för mig både ett hobby fordon och ett nytto fordon. vilket gör att jag kombinerar nytta med nöje så att säga.

jag känner en hel del folk som kör/har mc. men dom kör ej speciellt ofta med sina motorcyklar. dom lever sina liv och kör till jobbet precis som vi andra, men istället för att ta mc till jobbet så väljer dom att ta bilen.... dom ska köra ner en sväng till kiosken och handla snus... dom tar bilen, osv osv... motorcykeln kör dom enbart på planerade tillfällen typ som onsdags turen på kvällen mellan 18.00-20.00 med den obligatoriska fika pausen... eller om dom kanske tar en tur en lördag då solen lyser och passar på att köra några timmar...

min fundering i detta är ju då att NÄR räknas man som motorcyklist??? om man kör mc typ en gång i veckan och då kanske bara 2-3 timmar och en del kör mer sällan än så, kan man då räkna sig som motorcyklist???. dom flesta lägger ner mer tid på t.ex fotbollsträning på en vecka. men man hör aldrig någon kalla sig för fotbolls spelare för det........

vad är det som gör att man trots att man gillar/älskar att köra mc väljer att sätta sig i en plåtlåda på 4 hjul när det är lika enkelt att sätta sig på hojen och köra till jobbet eller vart man nu ska????

varför väljer man att lägga dom pengarna man gör på motorcykel och utrustning (rätt dyr hobby faktiskt) för att sen bara låta hojen stå i garaget och stället ta upp plats i klädkammaren???.

att man har barn att skjutsa till dagis och skola och så vidare förstår jag, jag har själv 2 st barn på 5 och 8 år. men det finns tid och möjlighet att köra hojen mer istället för bil om ni tänker efter.

en del skyller på att det är krångligt att ta på sig alla kläder och ställ man ska ha. detta tror jag ej heller på. det tar ca 30 sekunder för mig att få på stället och då stressar jag ej heller. och då har jag ALLT på mig och klar att gå ut till hojen och bara dra på hjälmen och köra...

jag är säker på att det finns någon där ute som känner igen sig i antingen det ena eller det andra av det jag skrivit och jag hoppas att detta kan få någon att vakna till och tänka efter och välja motorcykeln framför bilen då det går så vi får se lite fler motorcyklister på våra vägar.
se mer folk som verkligen ÄR motorcyklister.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
En bild säger mer än tusen ord. Frågor på det?

jepp, jag har frågor på det....... vad vill du mena med bilden???? (ursäkta, är ovanligt trög idag och skyller på att hjärnan kokar i solen)

jag tolkar din bild som att man ej ska bränna pengar på onödiga "måste ha" statusprylar för mc utan ha på sig det nödvändigaste och funktionella för mc körning. rätt tolkat???
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
När man kör isf. umgås, vill man umgås finns det billigare och bekvämare sätt att ta sig till haket, att käka när man kör är dock vettigt så man håller koncentrationen uppe och orkar hålla tempot. :)
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Motorcyklist är man ifall man har mc kort o mc. Huruvida man kör 1 gång per år eller 150 dagar spelar ingen roll. Tycker det känns onödigt att lägga in folk i fack. Låter lite grann som att du tycker att man vore extra ball ifall man kör hoj året runt. Man kör så mycket man vill..eller så lite man vill för den delen.
Det hela handlar om att så länge man känner nöje och tycker det är värt ägandekostnaderna/värdeminsking av en hoj oavsett hur många mil man kör per år så är det klart man ska ha en båge.

Sen tror jag att enledningen varför majoriteten inte tar hojen till jobbet är en blandning av att folk har behov av bil då man handlar/hämtar ungar etc på vägen. Att man tycker det är skönare som nyvaken att sitta o småmysa i sätet i en tyst bil med musik på, istället för att känna kylvind sittandes på hojen. Många kör firmabil. O sen att man ogärna tar sin pärla till jobbet då man är orolig för vad man hittar när man är klar med arbetsdagen o traskar ut på parkeringen. Inte helt ovanligt att folk har backat på/repat/provsuttit eller gjort annat irriterande med hojen.
Men jag håller med dig..hade varit roligare att se fler hojar på vägarna. Men jag själv är bekväm av mig o tar gärna bilen till jobbet ;)
Kör väl max 200-300 mil om året numera, äger en bobber o en sporthoj..dock är intresset för hojar min största "passion"

Jag bygger på hojar, spenderar större delen av min fritid med att bygga/leta delar på nätet, surfa på olika mc forums samt blocket, eller för den delen bara glo på olika typer av hojar på google/youtube. Köper säkert minst 2-3 mc tidningar i månaden och känner igen o har lite fakta i huvudet om varenda hoj i princip som tillverkats efter -98, dock ej cross lr enduro. (då ålder o intresset hamna i en nivå som gjorde att man sluka all fakta i mc väg)

Så frågan är...är man en riktig motorcyklist bara för att man kör sin hoj varje dag för att den är billig o bra som pendlarfordon.

Eller är den riktiga motorcyklisten den som lever o andas mc trots färre miltal bakom styret? ;)
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Rent krasst är man motorcyklist när man kör motorcykel, bilist när man kör bil och fotbollsspelare när man spelar fotboll. För att kunna titulera sig motorcyklist på samma sätt som en yrkesfotbollsspelare titulerar sig fotbollsspelare så bör man ju få betalt för att köra motorcykel.

Men jag förstår vad du menar, det handlar om att vara en "riktig" motorcyklist. Men jag har aldrig gillat den elit-klassningen där vissa ska vara "bättre" för att de kör mer. Vilken nytta har man av att sitta hemma i fåtöljen och säga -Jag är minsann en riktig motorcyklist!

Och så är jag lite bitter för jag sitter inne med en rejäl förkylning. Första på flera år och den kommer på första riktiga väderhelgen. :4skrika
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Jag kör mycket mindre nu än för 10 år sedan. Mestadels för att hojen inte längre är ett nyttofordon, utan en ren hobby. Däremot har jag tre hojar för tillfället (banhoj, supermoto, renoveringsobjekt) och ett genuint hojintresse.

Kalla mig vad du vill.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
tanken jag hade med denna tråden var ej alls att dela in folk i fack eller elitfack som någon kallade det. tanken var ej heller att visa hur ball jag är som kör året runt. tanken var ej heller att JAG skulle kalla er för motorcyklist eller inte.
tanken var att jag ville höra era tankar och funderingar kring det jag skrev och att hela tråden skulle hålla en god ton utan att klanka ner på individer eller kattergorier eller något alls.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Vad tjänar du på att stoppa in folk i fack? Låt posörerna stå vid korvmojjen med sina räässseeers eller sitta hemma och knullputsa sina GSar, vad har du med det att göra?
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Vad tjänar du på att stoppa in folk i fack? Låt posörerna stå vid korvmojjen med sina räässseeers eller sitta hemma och knullputsa sina GSar, vad har du med det att göra?

Jag skrattar ihjäl mig!! :lol :lol
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Vad tjänar du på att stoppa in folk i fack? Låt posörerna stå vid korvmojjen med sina räässseeers eller sitta hemma och knullputsa sina GSar, vad har du med det att göra?

något som du tycker var oklart med det jag skrev i inlägget ovanför ditt??? skrev ju att tanken var att EJ dela in folk i olika fack..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker att de flesta som kör hoj nån gång då och då kan räknas som motorcyklist. Spelar ingen större roll vad det är för hoj, eller vad deras anledning är, eller hur/var de helst kör.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
jepp, jag har frågor på det....... vad vill du mena med bilden???? (ursäkta, är ovanligt trög idag och skyller på att hjärnan kokar i solen)

jag tolkar din bild som att man ej ska bränna pengar på onödiga "måste ha" statusprylar för mc utan ha på sig det nödvändigaste och funktionella för mc körning. rätt tolkat???

Behöver du fråga så är du ingen biker. :fakta
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
något som du tycker var oklart med det jag skrev i inlägget ovanför ditt??? skrev ju att tanken var att EJ dela in folk i olika fack..

Om man får spela lite förmedlare här..

Även om det inte var tanken så kan det ändå bli en konsekvens av det hela. Även om folk bara delar sina tankar så är meningen har få fram vilka som inte ska få kallas motorcyklister i princip. Det är kanske inte du som kommer med en sån slutsats utan det är tio andra. Men idén kommer spridas och folk sitter nu i sina fack.

Bara delar med mig av mina tankar, är inte ute efter att kritisera eller skapa dålig ton..
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det här är ju en fråga av samma karaktär som "hur djupt är havet", "hur blå är himlen" eller "hur långt är ett rep"...

Det finns säkert människor som anser att du inte är en riktig motorcyklist förrän du iförd skinnväst och goatie åker en stelbent, långgafflad och kickstartad skrothög med ursprung i Milwaukee. Det finns andra som föraktar och fnyser åt alla som inte släpar runt sina superfula alukoffers längs tretusen mil genomruttna östeuropeiska vägar varje sommar. Och det finns naturligtvis de som anser att den sanne motorcyklisten är den som bor i sin husbil på väg till nästa bandag. Och alla dessa har tusentals falanger och grupperingar där klassiskt slåss mot modernt, där minimalistiskt slåss mot överflödigt och där olika märken slåss mot varandra.

Mitt tips är att du väljer din egen definition och skiter i vad andra tycker, du kommer att bli lyckligast så. Vill du bli mainstream på SH så finns det dock en tydlig linje - äg en relativt modern och massproducerad sporthoj, gärna utrustad med slip-on, eftermarknadsluftfilter för gigantisk effektökning, miniblinkers och massor med äkta fake-kolfiber. Slipa bort däckens fegisränder med smärgelduk. Utrusta dig själv med dyraste A-star Race Replica stället, byt dina nya knäpuckar mot någon racers utslitna knäpuckar och komplettera med obligatorisk kållitschtröjja med ett ryggtryck som förmedlar vilken bad ass outlaw du är. Posta gråt-ut trådar på SH så fort någon bytt fil framför dig och förakta alla andra former av motorcykelåkning såväl som motorcyklar (lägg gärna upp annonser i Blocket-tråden där du skrattar åt idioten som vill ha femtio tusen för sin helt original Katana eller stollen som tror han ska få hundra tusen för en Kawa trippel från sjuttiotalet).
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Ganska enkelt svar... När man kör motorcykel.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Som tidigare sagts så är man hojåkare om man har ett mc-körkort och en mc, (rent teoretiskt.)

Några av oss kör i alla former av väder på fritid och till och från arbetet där andra bara färdas i starkt solsken och bara på lediga dagar.Vi har med andra ord valt olika sätt att använda hojen på och ser pga detta förmodligen lite olika på varandras mc åkande.

Men visst, en tidig vardagsmorgon för egen del på väg till jobbet med plastraketen bland alla bilar i trafiken så undrar man ju ibland lite stillsamt var alla dessa mc åkare tog vägen när jag personligen älskar att ta mig förbi alla långa köer med hojen !?.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Det här är ju en fråga av samma karaktär som "hur djupt är havet", "hur blå är himlen" eller "hur långt är ett rep"...

Det finns säkert människor som anser att du inte är en riktig motorcyklist förrän du iförd skinnväst och goatie åker en stelbent, långgafflad och kickstartad skrothög med ursprung i Milwaukee. Det finns andra som föraktar och fnyser åt alla som inte släpar runt sina superfula alukoffers längs tretusen mil genomruttna östeuropeiska vägar varje sommar. Och det finns naturligtvis de som anser att den sanne motorcyklisten är den som bor i sin husbil på väg till nästa bandag. Och alla dessa har tusentals falanger och grupperingar där klassiskt slåss mot modernt, där minimalistiskt slåss mot överflödigt och där olika märken slåss mot varandra.

Mitt tips är att du väljer din egen definition och skiter i vad andra tycker, du kommer att bli lyckligast så. Vill du bli mainstream på SH så finns det dock en tydlig linje - äg en relativt modern och massproducerad sporthoj, gärna utrustad med slip-on, eftermarknadsluftfilter för gigantisk effektökning, miniblinkers och massor med äkta fake-kolfiber. Slipa bort däckens fegisränder med smärgelduk. Utrusta dig själv med dyraste A-star Race Replica stället, byt dina nya knäpuckar mot någon racers utslitna knäpuckar och komplettera med obligatorisk kållitschtröjja med ett ryggtryck som förmedlar vilken bad ass outlaw du är. Posta gråt-ut trådar på SH så fort någon bytt fil framför dig och förakta alla andra former av motorcykelåkning såväl som motorcyklar (lägg gärna upp annonser i Blocket-tråden där du skrattar åt idioten som vill ha femtio tusen för sin helt original Katana eller stollen som tror han ska få hundra tusen för en Kawa trippel från sjuttiotalet).

tackar, äntligen ett som förstått meningen med tråden. och ja frågeställningen är menad att vara av typen "hur långt är ett rep" = en spåna tråd där man kan skriva sina egna tankar. och jag tycker ditt inlägg var riktigt bra.
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top