När tappade du hakan senast?

Är mc-tillverkarna tillräckligt innovativa?


  • Antal röstningar
    0
När HD släppte XR1200:an vart jag positivt överraskad. Sporster har ju, från att vara världens sportigaste och snabbaste gathoj när den kom på 50-talet, blivit alltmer timid för varje år. Så när sportster XR1200 kom 2008, med sprut, 90 hk, fet sving och gaffel, breda sporthojshjul osv, då vart jag glad. Visst, det är ju en hoj som inte är mer sportig än säg en ducati-monster. Men ändå. Dessutom rätt billig. Såg en ny 2008 utanför HD-butiken på sveavägen för 116 000:-

http://www.youtube.com/watch?v=Fqgwo_WdyRo

Italienarna kör ju redan bla en speciell banklass för dessa.

ALE.jpg

Hårt att backflippa en XR1200 med crossdäck! :yoparty
Den gjorde sej rätt bra i offradutförande :-)
 
Hade valt Hondan av de fyra alternativen, porrig! Sen Suzuki! :)


De som imponerade när de kom var:

1. Yamaha R6, Tyckte det var vulgärt att en hoj kunde varva så mycket (Sen att den inte varvade 18k eller vad det nu var vet jag inte, men tyckte det var häftigt då)

2. BUELL XB9/12, Imponerar fortfarande mycket på mig. Alla tekniska lösningar, genomskinlig tank etc. Förbannat cool hoj!

3. Ducati 999, Inte den vackraste som gjort. Men shit va coolt med ställbar sadel och fotpinnar. Känns superbike som fan. En hoj man verkligen köra satan på bana. (848/1098 bland det vackraste som gjorts i hojväg).
 
Har tappat hakan flera gånger genom åren.
Första gången var nog när jag gränslade Kawasakis 750 trepip,fy fan va det gick.
Sen kom Hondas CBR 1000 F,nu kan det inte gå fortare....., men det kunde det ju.
Suzukis RG 500 fick mig att tappa hakan när jag skulle försöka göra en snygg wheelie och fick övre gaffelkronan rätt i fejset,hyfsad attack i den motorn.
Hayabusan såklart,snabb och stadig.
Men den största överraskningen var nog Ducati Hypermotard,den såg inte mycket ut för världen men en roligare hoj har jag nog aldrig nånsin kört.
Än.
 
måste säga att man blev hyfsat förvånad när Bimota tesi3D släpptes.

bimota-tesi-3d-concept-1.jpg


dock kanske inte det första man sätter sig och drar iväg i 200 knyck på:gnissla, men nog ser den annorlunda ut:tummenupp
 
Concept 6 från BMW. Den motorn kommer med början 2011.
Sticker ut från mängden med den konfigurationen.
 
Kawasaki ZRX1200R är en underbar upenbarelse, så skall en hoj se ut! :yoparty Har inte tappat hakan efter att jag såg den för första gången!:tummenupp
(när det gäller hojar alltså)
Sen finns det ett och annat one off-bygge som ser riktigt bra ut, men bland produktions hojar är det Kawan som gäller.
 

Bifogat

  • zrx1200r.jpg
    zrx1200r.jpg
    87.6 KB · Visningar: 73
Hade gärna tagit alla:) Fast Honda RC30X var fruktansvärt fet. Bara älskar RC30 så denna va bara snäppet porrigare:tummenupp
 
Suzukin definitivt!

Tycker mest att jag blir negativt överraskad då tillverkarna ständigt går på säkra kort!

Men en del överraskningar får vi väl ändå?
RC8
S1000RR
RSV4
Yammas nya tändföljd
ABS
 
Jag har då inte ens ännu helt hämtat mig från det att jag första gången såg DUCATI 916 i Bike 1994 :) Den fick mig att tappa hakan och lägga ett habegär i magen....

Ok, jag ångrar genast att jag skrev 1098, den var ju egentligen bara en återgång till den underbara 916-designen efter floppen 999.

Det var ju 916 som fick en att tappa hakan, 1098 var mer en revansch. 916 är väl också den hoj som åldrats klart bäst, d v s fortfarande är attraktiv.
 
gixxer 800 såg grym ut. senast jag tappa hakan var r6 06 innan dess tyckte man r6 inte alls var snygg, sen tycker jag om de dem gjorde med 08 att dem flytta backspeglarna lite ändrad form på kåporna dvs smådetaljerna gjorde den perfekt ;)
 
Kul hojar alla som presenterades i orginalinlägget, dock så håller ju japanerna så hårt i snuttefilten så de skulle nog aldrig kunna bli verklighet de närmaste åren iaf. De ger kunderna säkra kort som de vet säljer. Undantagen kanske är Honda som börjar gräva i V-fyran igen, kul initiativ!

De intressanta hojarna tycker jag kommer från europa idag. Aprilias v-fyra, BMW:s boxersport som nämndes ovan, BMW:s radsexa, Ducati (där är jag dock märkespartisk), Triumphs tripplar och även deras paralellcustom.
Bimotas DB5:a:
bimota_db5.jpg


Hur fan kan man bygga en så läcker/dyr sporthoj och samtidigt skita i toppeffekten? Respekt.

Annars är ju BMW:s nya sportis det man verkligen tappar hakan över det senaste om man nu ska snacka supersport. Så kaxigt att göra en hoj med mer effekt än japsen samtidigt som man har assymetriska detaljer som verkligen rör om. Hoppas den slår väl. Japan har varit ohotade länge på sportscenen länge med endast ducati som jävlats då och då...
 
BMWs Concept 6 som sagt. Att den skall komma i produktion gör mig väldigt sugen (som har hört Hondas raka sexa) samt att den fick mig att tappa hakan eftersom det är ett område som inte någon annan har något liknande i. Skall bli väldigt kul att se vad de gör med den. Kommer den i en S, R och (som lovat) touringversion så har de en tuff konkurrent åt de flesta i sporttouringklassen. Finns säkert marginal att ta ut en bra bit över 200 hästar från den i en Hayabusadödare men frågan är om BMW vågar....

Honda VFR 1200 fick mig också att tappa hakan tack vare den häftiga motorn och den nya (kommande) växellådan. Inte världens vackraste hoj kanske men vem vet om de tunar upp den och sätter den i en snygg Blackbird-modell i framtiden? Då tappar jag troligen hakan än mer. Tappade dock hakan rejält när jag hörde om försäkringen på VFRen... Dryga 4000 för en 35-åring i sthlm hel/hel är riktigt bra siffror. Man undrar om någon har gjort fel på IF...
 
HD.s värsting är nog världens snabbast köpehoj på 402 meter: V-rod Destroyer. Men den ska man ju inte svänga med. Ånyo en annan kundgrupp :D
http://www.harley-davidson.com/wcm/Content/Pages/Racing/vrxse_destroyer.jsp?locale=en_US

Är man inte bäst på någonting så uppfinner man en egen klass/standard. (USA i ett nötskal)

Visst är Destroyern snabb, till och med snabbast, men motorn i sig är ju på inga sätt överlägsen konkurransen.

Skulle andra tillverkare börja stoppa sina motorer i dragrace chassin och dreva för acceleration så skulle den nog inte vara snabbast så länge.

Dom andra tillverkarna tycker att man ska kunna svänga också, så dom gör upp på krokig bana.
 
måste säga att man blev hyfsat förvånad när Bimota tesi3D släpptes.

bimota-tesi-3d-concept-1.jpg


dock kanske inte det första man sätter sig och drar iväg i 200 knyck på:gnissla, men nog ser den annorlunda ut:tummenupp

Hojen var rätt så snygg, speciellt röven. Men hur tänkte de med framgaffeln:va
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top