När tappade du hakan senast?

Är mc-tillverkarna tillräckligt innovativa?


  • Antal röstningar
    0

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Personligen tycker jag det är grymt effektivt när det finns tillräckligt med kännetecken från en äldre modell för att den ska gå att känna igen.
 

Bifogat

  • CX_turbo.jpg
    CX_turbo.jpg
    45.7 KB · Visningar: 254

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Skurup
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
RGV600 utan tvekan eftersom tvåtaktare är så exotiskt nuförtiden. På den verklighetsförankrade fronten så tycker jag att Aprilia RSV4 sticker ut med sin V4 och seriösa komponenter i en värld av twins och radfyror. Snygg är den också. En RSV4R är dessutom överkomlig om man kan klara sig utan det mest serösa godiset:tummenupp Men tappa hakan? njae, man är för gammal och garvad för att bli seriöst imponerad av nyheter på papper. Hade man faktiskt fått köra någon av hojarna som presenteras så hade man nog blivit rejält imponerad.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När HD släppte XR1200:an vart jag positivt överraskad. Sporster har ju, från att vara världens sportigaste och snabbaste gathoj när den kom på 50-talet, blivit alltmer timid för varje år. Så när sportster XR1200 kom 2008, med sprut, 90 hk, fet sving och gaffel, breda sporthojshjul osv, då vart jag glad. Visst, det är ju en hoj som inte är mer sportig än säg en ducati-monster. Men ändå. Dessutom rätt billig. Såg en ny 2008 utanför HD-butiken på sveavägen för 116 000:-

http://www.youtube.com/watch?v=Fqgwo_WdyRo

Italienarna kör ju redan bla en speciell banklass för dessa.

ALE.jpg
Fast om man ska jämföra den med något från den här sidan sjön så ligger väl 1198R nära till hands, iaf i tänket från tillverkarn :rolleyes: Och då har den 180hk och väger antagligen hälften ungefär ;)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Saker som är nytt... ja BigBang i R1 är väl inte fy skam även fast motorn i sig inte lämnat den prestanda som många önskat sig, VFR1200 är inte heller så dum, BMWS1000RR var en sjysst surprise.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fast om man ska jämföra den med något från den här sidan sjön så ligger väl 1198R nära till hands, iaf i tänket från tillverkarn :rolleyes: Och då har den 180hk och väger antagligen hälften ungefär ;)

Nä det tycker jag inte, jag skulle snarare jämföra den med köpe-streetfighters som tex Ducce Monster eller Kawa Z750. HD.n är ju här ballare att lyssna och se på tycker jag. Och kanske tom billigare att köpa, äga, försäkra och med bättre andrahandsvärde.

1198 är en riktigt fin motor, har fått bygga avgassystem till en sådan i vinter. Imposant motor! Men hur går det nu när de satt nya regler i moto gp, med maximerat borr och max 1000cc. 1198.an var väl ett resultat av Ducatis påtryckningar att få köra 1200cc twin i denna klass. Eller har jag massuppfittat? :va

En annan ball luftkyld twin på lite samma heritage-tema som HD.s xr1200 tycker jag BMW.s HP2 Sport.

2008-bmw-hp2-sport-bmwhp2-sport-rear-beauty.jpg
 
Last edited:

Sunkis

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Ktm exc
Det är lite samma retrostuk på dom här hojarna som nya Mustang, Camaro mfl. Coolt som fan!!!
 

Dr.Bike

Guest
1198 är en riktigt fin motor, har fått bygga avgassystem till en sådan i vinter. Imposant motor! Men hur går det nu när de satt nya regler i moto gp, med maximerat borr och max 1000cc. 1198.an var väl ett resultat av Ducatis påtryckningar att få köra 1200cc twin i denna klass. Eller har jag massuppfittat? :va


Nja, rätt, men fel klass.

Du menar troligen WSBK dvs World Superbike.

Där går gatsoffor. I Moto Gp består hela fältet av prototyper.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nä det tycker jag inte, jag skulle snarare jämföra den med köpe-streetfighters som tex Ducce Monster eller Kawa Z750. HD.n är ju här ballare att lyssna och se på tycker jag. Och kanske tom billigare att köpa, äga, försäkra och med bättre andrahandsvärde.

1198 är en riktigt fin motor, har fått bygga avgassystem till en sådan i vinter. Imposant motor! Men hur går det nu när de satt nya regler i moto gp, med maximerat borr och max 1000cc. 1198.an var väl ett resultat av Ducatis påtryckningar att få köra 1200cc twin i denna klass. Eller har jag massuppfittat? :va

En annan ball luftkyld twin på lite samma heritage-tema som HD.s xr1200 tycker jag BMW.s HP2 Sport.

2008-bmw-hp2-sport-bmwhp2-sport-rear-beauty.jpg
Såja Jörgen, jag hade lite glimt i ögat där ;) 1198 är ju Ducatis värsting, och det skulle väl XR1200 också vara? Dom har samma cylindervolym och bägge är twinnar, även om den ena är L-twin och den andra är en V-twin. Monster och Z750 är ju inget det tävlas med heller, väl? :va
 

Dr.Bike

Guest
Absolut. Hon är inte hemma. :)

:D

God fortsättning på dig Gustav.

Apropå största nydaningarna oxå (gatlegala hojar):

- Vincent Black Shadow
- Honda CB750 K0-K7
- Wankel i hoj (Norton/Suzuki)
- Honda CBX
- CBR900RR Fireblade
- R1

Sen kan massa tekniska nydaningar räknas upp, såklart, men det är bara oftast en gimmick eller gadget på en i övrigt vanlig hoj, så det är inte "nydanande hoj" i sig såsom ett helhetskoncept.
Men vissa hojspecifika grejer måste nämnas:

- Teleskopgaffeln
- Anti-Dive
- Integralbromsar
- Kombibromsar
- Enkelsvingen
- Navstyrningen
- 2-hjulsdrift
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Såja Jörgen, jag hade lite glimt i ögat där ;) 1198 är ju Ducatis värsting, och det skulle väl XR1200 också vara? Dom har samma cylindervolym och bägge är twinnar, även om den ena är L-twin och den andra är en V-twin. Monster och Z750 är ju inget det tävlas med heller, väl? :va

HD har nog inte tänkt attrahera samma kundgrupp som går och funderar på 1198 menar jag. Man kan ju inte kategorisera hojar efter slagvolym. Ej heller hade nog HD trott att det skulle tävlas med hojen, med de är nog glada att det blivit så.

HD.s värsting är nog världens snabbast köpehoj på 402 meter: V-rod Destroyer. Men den ska man ju inte svänga med. Ånyo en annan kundgrupp :D
http://www.harley-davidson.com/wcm/Content/Pages/Racing/vrxse_destroyer.jsp?locale=en_US
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
HD har nog inte tänkt attrahera samma kundgrupp som går och funderar på 1198 menar jag. Man kan ju inte kategorisera hojar efter slagvolym. Ej heller hade nog HD trott att det skulle tävlas med hojen, med de är nog glada att det blivit så.

HD.s värsting är nog världens snabbast köpehoj på 402 meter: V-rod Destroyer. Men den ska man ju inte svänga med. Ånyo en annan kundgrupp :D
Aha, jag trodde den fanns i en "race-version", lite som Destroyern, eller iaf att det fanns antydningar om att den var bra på det, lite som våra sporthojar? Men visst, nog är det två vitt skilda målgrupper som köper HD (oavsett modell) och Ducati (oavsett modell) :)

Destroyern är nog inge vidare på vare sig bulten eller Gelleråsen, nej :D
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top