När tappade du hakan senast?

Är mc-tillverkarna tillräckligt innovativa?


  • Antal röstningar
    0
Personligen tycker jag det är grymt effektivt när det finns tillräckligt med kännetecken från en äldre modell för att den ska gå att känna igen.
 

Bifogat

  • CX_turbo.jpg
    CX_turbo.jpg
    45.7 KB · Visningar: 254
RGV600 utan tvekan eftersom tvåtaktare är så exotiskt nuförtiden. På den verklighetsförankrade fronten så tycker jag att Aprilia RSV4 sticker ut med sin V4 och seriösa komponenter i en värld av twins och radfyror. Snygg är den också. En RSV4R är dessutom överkomlig om man kan klara sig utan det mest serösa godiset:tummenupp Men tappa hakan? njae, man är för gammal och garvad för att bli seriöst imponerad av nyheter på papper. Hade man faktiskt fått köra någon av hojarna som presenteras så hade man nog blivit rejält imponerad.
 
När HD släppte XR1200:an vart jag positivt överraskad. Sporster har ju, från att vara världens sportigaste och snabbaste gathoj när den kom på 50-talet, blivit alltmer timid för varje år. Så när sportster XR1200 kom 2008, med sprut, 90 hk, fet sving och gaffel, breda sporthojshjul osv, då vart jag glad. Visst, det är ju en hoj som inte är mer sportig än säg en ducati-monster. Men ändå. Dessutom rätt billig. Såg en ny 2008 utanför HD-butiken på sveavägen för 116 000:-

http://www.youtube.com/watch?v=Fqgwo_WdyRo

Italienarna kör ju redan bla en speciell banklass för dessa.

ALE.jpg
Fast om man ska jämföra den med något från den här sidan sjön så ligger väl 1198R nära till hands, iaf i tänket från tillverkarn :rolleyes: Och då har den 180hk och väger antagligen hälften ungefär ;)
 
Saker som är nytt... ja BigBang i R1 är väl inte fy skam även fast motorn i sig inte lämnat den prestanda som många önskat sig, VFR1200 är inte heller så dum, BMWS1000RR var en sjysst surprise.
 
Fast om man ska jämföra den med något från den här sidan sjön så ligger väl 1198R nära till hands, iaf i tänket från tillverkarn :rolleyes: Och då har den 180hk och väger antagligen hälften ungefär ;)

Nä det tycker jag inte, jag skulle snarare jämföra den med köpe-streetfighters som tex Ducce Monster eller Kawa Z750. HD.n är ju här ballare att lyssna och se på tycker jag. Och kanske tom billigare att köpa, äga, försäkra och med bättre andrahandsvärde.

1198 är en riktigt fin motor, har fått bygga avgassystem till en sådan i vinter. Imposant motor! Men hur går det nu när de satt nya regler i moto gp, med maximerat borr och max 1000cc. 1198.an var väl ett resultat av Ducatis påtryckningar att få köra 1200cc twin i denna klass. Eller har jag massuppfittat? :va

En annan ball luftkyld twin på lite samma heritage-tema som HD.s xr1200 tycker jag BMW.s HP2 Sport.

2008-bmw-hp2-sport-bmwhp2-sport-rear-beauty.jpg
 
Last edited:
1198 är en riktigt fin motor, har fått bygga avgassystem till en sådan i vinter. Imposant motor! Men hur går det nu när de satt nya regler i moto gp, med maximerat borr och max 1000cc. 1198.an var väl ett resultat av Ducatis påtryckningar att få köra 1200cc twin i denna klass. Eller har jag massuppfittat? :va


Nja, rätt, men fel klass.

Du menar troligen WSBK dvs World Superbike.

Där går gatsoffor. I Moto Gp består hela fältet av prototyper.
 
Nä det tycker jag inte, jag skulle snarare jämföra den med köpe-streetfighters som tex Ducce Monster eller Kawa Z750. HD.n är ju här ballare att lyssna och se på tycker jag. Och kanske tom billigare att köpa, äga, försäkra och med bättre andrahandsvärde.

1198 är en riktigt fin motor, har fått bygga avgassystem till en sådan i vinter. Imposant motor! Men hur går det nu när de satt nya regler i moto gp, med maximerat borr och max 1000cc. 1198.an var väl ett resultat av Ducatis påtryckningar att få köra 1200cc twin i denna klass. Eller har jag massuppfittat? :va

En annan ball luftkyld twin på lite samma heritage-tema som HD.s xr1200 tycker jag BMW.s HP2 Sport.

2008-bmw-hp2-sport-bmwhp2-sport-rear-beauty.jpg
Såja Jörgen, jag hade lite glimt i ögat där ;) 1198 är ju Ducatis värsting, och det skulle väl XR1200 också vara? Dom har samma cylindervolym och bägge är twinnar, även om den ena är L-twin och den andra är en V-twin. Monster och Z750 är ju inget det tävlas med heller, väl? :va
 
Absolut. Hon är inte hemma. :)

:D

God fortsättning på dig Gustav.

Apropå största nydaningarna oxå (gatlegala hojar):

- Vincent Black Shadow
- Honda CB750 K0-K7
- Wankel i hoj (Norton/Suzuki)
- Honda CBX
- CBR900RR Fireblade
- R1

Sen kan massa tekniska nydaningar räknas upp, såklart, men det är bara oftast en gimmick eller gadget på en i övrigt vanlig hoj, så det är inte "nydanande hoj" i sig såsom ett helhetskoncept.
Men vissa hojspecifika grejer måste nämnas:

- Teleskopgaffeln
- Anti-Dive
- Integralbromsar
- Kombibromsar
- Enkelsvingen
- Navstyrningen
- 2-hjulsdrift
 
Såja Jörgen, jag hade lite glimt i ögat där ;) 1198 är ju Ducatis värsting, och det skulle väl XR1200 också vara? Dom har samma cylindervolym och bägge är twinnar, även om den ena är L-twin och den andra är en V-twin. Monster och Z750 är ju inget det tävlas med heller, väl? :va

HD har nog inte tänkt attrahera samma kundgrupp som går och funderar på 1198 menar jag. Man kan ju inte kategorisera hojar efter slagvolym. Ej heller hade nog HD trott att det skulle tävlas med hojen, med de är nog glada att det blivit så.

HD.s värsting är nog världens snabbast köpehoj på 402 meter: V-rod Destroyer. Men den ska man ju inte svänga med. Ånyo en annan kundgrupp :D
http://www.harley-davidson.com/wcm/Content/Pages/Racing/vrxse_destroyer.jsp?locale=en_US
 
Last edited:
HD har nog inte tänkt attrahera samma kundgrupp som går och funderar på 1198 menar jag. Man kan ju inte kategorisera hojar efter slagvolym. Ej heller hade nog HD trott att det skulle tävlas med hojen, med de är nog glada att det blivit så.

HD.s värsting är nog världens snabbast köpehoj på 402 meter: V-rod Destroyer. Men den ska man ju inte svänga med. Ånyo en annan kundgrupp :D
Aha, jag trodde den fanns i en "race-version", lite som Destroyern, eller iaf att det fanns antydningar om att den var bra på det, lite som våra sporthojar? Men visst, nog är det två vitt skilda målgrupper som köper HD (oavsett modell) och Ducati (oavsett modell) :)

Destroyern är nog inge vidare på vare sig bulten eller Gelleråsen, nej :D
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top