När tappade du hakan senast?

Är mc-tillverkarna tillräckligt innovativa?

• Antal röstningar
    0

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Hur spännande är det att för nionde säsongen i följd se en ”ny” GSX-R 1000, GSX-R 750 eller GSX-R 600 med samma slags färger, samma stuk som året innan och ett totalt förutsägbart tekniskt innehåll?

När senast tappade du hakan när en ny årsmodell avtäcktes – blev totalt tagen på sängen och tänkte: ”Wow...det var verkligen värre, snyggare och bättre än jag någonsin hade kunnat drömma om!!!”?

För egen del var det 1998 när den röd/vita R1 plötsligt stod där och var tusen gånger värre och snyggare än något annat. Sedan dess har faktiskt inte mycket hänt.

I senaste Performance Bikes finns modellerna som skulle få dig att verkligen reagera. Eller vad säger ni? Vilken av nedanstående skulle ni välja?

:jisses

Ducati Desmosedici 858
Suzuki GSX-R 800
Suzuki RGV 600
Honda RC 30 X

Bifogat

• DSC_5659.jpg
    DSC_5659.jpg
    235.4 KB · Visningar: 320
  • DSC_5657.jpg
    DSC_5657.jpg
    233.2 KB · Visningar: 348
  • DSC_5656.jpg
    DSC_5656.jpg
    238.2 KB · Visningar: 340
  • DSC_5655.jpg
    DSC_5655.jpg
    237 KB · Visningar: 370
Last edited:

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Ingen av dom. Skulle nog välja den här, tycker den ger ett litet haktapp med tanke på vad BMW stått för tidigare i mc-väg!
BMW_S1000RR_040.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Hmm, första Firebladen, kan det ha varit runt -92? Sedan R1 -98. Senast 1098. Inte mycket annat har gett någon riktig reaktion. Kanske också p g a att det funnit väldigt bra konkurrenter, t ex -04 blev många 1000cc mycket bättre men eftersom ingen riktigt stod ut så blev det inte likadant som t ex R1 -98.

Av de fyra hade jag självklart valt Suzuki RGV600. Ljuddämparna skvallrar om riktig racemotor. ;-)

Last edited:

schizophrana

Guest
KTM RC8R, love at first sight!

edit: jag skulle välja sukkan, skulle tillochmed kanske vara en bra hoj för mig :)

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Av de fyra alternativen i första inlägget så lockar en RGV600 mest. :yoparty
Gällande själva grundfrågan så är det nog samma för mig. R1 -98.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När HD släppte XR1200:an vart jag positivt överraskad. Sporster har ju, från att vara världens sportigaste och snabbaste gathoj när den kom på 50-talet, blivit alltmer timid för varje år. Så när sportster XR1200 kom 2008, med sprut, 90 hk, fet sving och gaffel, breda sporthojshjul osv, då vart jag glad. Visst, det är ju en hoj som inte är mer sportig än säg en ducati-monster. Men ändå. Dessutom rätt billig. Såg en ny 2008 utanför HD-butiken på sveavägen för 116 000:-

http://www.youtube.com/watch?v=Fqgwo_WdyRo

Italienarna kör ju redan bla en speciell banklass för dessa.

ALE.jpg

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
varför vänta på att nån annan ska bygga hojen, bygg en själv.
Kar Lee som gör de här bilderna har gjort fler snygga, t.ex denna:
RD500speedblock.jpg

Och för att svara så nej det är inte ofta en nya hoj får mig att häpna, men R1 -04 kan jag titta på i timmar och jag tappar hakan varje gång jag tittar på en Britten V1000, men senast va det nog Guzzi conceptet på Eicma och en hoj som fick mig att spy när jag såg den först men som är urvacker nu är nya bladen.

Bifogat

• Moto-Guzzi-V12-X-concept-1small.jpg
    Moto-Guzzi-V12-X-concept-1small.jpg
    229.8 KB · Visningar: 192
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
ktm Rc8, bmw s 1000rr, och bland de kåplösa hojarna är honda cb1000r inte heller så dum.

tror inte hojtillverkarna vill förändra för mycket då det lätt kan utveckla bort det som får just de ägarna som är trogna till den modellen/märket gillar med den.

Tycker dagens hojar har tillräckligt med prestanda siffror, och de flesta kan inte ens hantera det. Skulle vilja att de satsar mer på detaljer som bromsar, vikt, fälgar, fotpinnar osv. Tänk att köpa en hoj med utvecklade kolfiber fälgar, isr bromsar eller what ever.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
varför vänta på att nån annan ska bygga hojen, bygg en själv.
Ett hemmabygge är realistiskt för 2% av landets motorcyklister. Kräver enormt mycket tid, gedigen kunskap och en verkstad. Det sorterar bort de allra flesta. Själv vill jag kunna gå in hos min återförsäljare och välja bland flera olika färdiga drömhojar – som inte riskerar att skramla sönder när man minst anar det.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Det är realistiskt för 2% av landets motorcyklister. Kräver enormt mycket tid, gedigen kunskap och en verkstad. Det sorterar bort de allra flesta. Själv vill jag kunna gå in hos min återförsäljare och välja bland flera olika drömhojar.

sant, eftersom jag tillhör dom 2% så bygger jag själv.
du kan väl rita om jag förstått saken rätt, en bra början.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC