Nästa grej

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nej det fins ingen regel som bromsar (lol) Volvo har det som standard
dvs. vid panikbroms blinkar broms-ljusen kraftigt och när farten understiger typ 5-10 km/h så går varningsblinkers på.

Mercedes har nåt liknande som vi kunnat läsa och säkert många fler bilmärken.

Hojarna kommer säkert snart med liknande system
Se på fan.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Wonderbaum med brinnande gummi/ jordgubbe lukt, med praktisk sugkopp för montering på backspegelglaset.

Hört av min kompis kompis mosters hunduppfödares farfar på arnolds kannibalmuseum.
:fyllisar

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Det låter ju som framtiden, men det lär inte bli något alls av den enkla anledningen att efterfrågan saknas. Vem vill betala mer för en sporthoj eller glidare som har mindre av allt det som gör de roliga att köra? Bara en väldigt liten grupp köpstarka entusiaster.

Elmopeder däremot, det låter vettigt i allas öron och aktionsradien är inte dyr att göra tillräckligt lång.

Men motorcyklar som säljs med glädje/spänning/äventyr som främsta argument kommer ha förbränningsmotorer även i framtiden.

Så tror jag.

Du har nog rätt, eldriften kommer verkligen inte utvecklas speciellt mycket trots att resten av vår fordonsflotta går mot eldrift:rolleyes:

Nelsen

#169 Superbike
Gick med
28 Jan 2009
Hoj
Panigale 899
tror på halvautomat? honda V4 är ju på g, ABS är ett faktum men inte på banan.. lysen på handtagen? ven vill åka RR hoj med handskydd?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
TC.
Abs är redan här och snart på Alla hojar så TC blir nästa grej.

Tror jag,och som sagt innan,kolla BMW dom brukar vara föregångare.

Vad jag Vill att utvecklingen ska gå mot är bränsleeffektivare högpresterande motorer men det efterfrågas ju inte så det är väl bara att glömma,är ju nästan pinsamt att min lilla 600 nästan drar soppa som min tunga bil.

Henrik

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du har nog rätt, eldriften kommer verkligen inte utvecklas speciellt mycket trots att resten av vår fordonsflotta går mot eldrift:rolleyes:

Ungefär när tror du att räckvidd/toppfart/vikt/effekten kommer att motsvara en bensindriven litersmaskin?

Och vilken del av fordonsflottan har blivit eldriven hittils? Golfbilarna?

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
AUTOMATLÅDA!!!!!

Nya Honda VFR1200 kommer med det och dom två senaste somrarna har jag åkt Aprilia Mana 850 som har en automatlåda med 3 olika mappar + att man kan växla 7växlar med tumme&pekfinger på vänsterhanden. VW's dubbelkopplingslåda, Porsche TipTronic. Smart Auto, det finns många typer av låda med både automat & manual väling som funkar bra, varför inte på en hoj!?!?!?!

DP says: Jag skulle köpa en.....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Diesel-elektriska, Sterling-elektriska eller helte enkelt Atomkraftselektriska, ja.

Men jag förutsatte att vi pratade konstant batteridrift.

För inte fan bygger man en hoj med bensin/dieselmotor som drar en generator som sedan driver en elmotor.

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
Jag tror att vi kommer att se ett stort genomslag av elektonisk fjädring/stötdämpning i framtiden.

Det tror jag också kommer att slå igenom.

Sen så vore det trevligt att se någon göra en direktinsprutad tvåtaktare likt Evinrude E-Tech / Rotax E-Tec.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det tror jag också kommer att slå igenom.

Sen så vore det trevligt att se någon göra en direktinsprutad tvåtaktare likt Evinrude E-Tech / Rotax E-Tec.

Det är nog tyvärr inte så troligt, men desto roligare om det blir av!

Jag skulle vilja ha en IAF!

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Jag tror att ABS, TC och automat kommer slå igenom på bred front de närmsta åren. V4 kommer nog bli populärt också.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du har nog rätt, vi bikers får fortsätta drömma. Rotax E-tec 800 trippel vore ju :drool

Köp en hyfsat modern hoj med skuren motor/fräsh växellåda och ta fram vinkelslipen.

Kapa bort den feltändande delen framför växellådan och pussla ihop med din favoritmotor, en trippel blir nog för bred....

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
Köp en hyfsat modern hoj med skuren motor/fräsh växellåda och ta fram vinkelslipen.

Kapa bort den feltändande delen framför växellådan och pussla ihop med din favoritmotor, en trippel blir nog för bred....

:D

Vill man ha något liknande men inte ge sig på denna enkla modifikation kan man som välbärgad tvåtaktsentusiast slå en pling till Australien. Detta är tyvärr utanför ramen för "Nästa grej" så sorry för OT :)

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Diesel-elektriska, Sterling-elektriska eller helte enkelt Atomkraftselektriska, ja.

Men jag förutsatte att vi pratade konstant batteridrift.

För inte fan bygger man en hoj med bensin/dieselmotor som drar en generator som sedan driver en elmotor.

Nu var det enbart en reflektion men om du vill ta diskusionen vidare så kan man ju anta att batteriet fick sin kraft från något (Dieselgeneratorn kanske?)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln