Nästa grej

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Det låter ju som framtiden, men det lär inte bli något alls av den enkla anledningen att efterfrågan saknas. Vem vill betala mer för en sporthoj eller glidare som har mindre av allt det som gör de roliga att köra? Bara en väldigt liten grupp köpstarka entusiaster.

Elmopeder däremot, det låter vettigt i allas öron och aktionsradien är inte dyr att göra tillräckligt lång.

Men motorcyklar som säljs med glädje/spänning/äventyr som främsta argument kommer ha förbränningsmotorer även i framtiden.

Så tror jag.

Tror helt tvärt om... Maxvrid från 0rpm - det blir fina grejer det när elmotorn/generatorn + batterierna utvecklas. Dragsters t.ex.

En sak de borde bygga in är olika motorkaraktärer som man har på bilar. Ekonomi/miljö, city, sport, race... Det är ju simpelt med insprutningsmotorer o dagens databoxar. Bara ett litet vrid där man kan välja. Detta skulle kunna vara kopplat till fjädringen också. Känns som om BMW borde göra något sånt snart.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tror helt tvärt om... Maxvrid från 0rpm - det blir fina grejer det när elmotorn/generatorn + batterierna utvecklas. Dragsters t.ex.

Jo visst Elmotorn är optimal.
Det blir precis som att köra variatormoppe, :yoparty
Det älskar vi alla att göra eller hur, växlingsfritt och bra!
Problemet är bara att få BÅDE räckvidd och prestanda utan att det blir ofantligt tungt och klumpigt.

Där är vi inte än, långt ifrån, och då har det ändå tagits gigantiska kliv på batterisidan på senaste tiden, så gigantiska att utvecklingen förmodligen inte kommer att ta ett lika stort kliv igen på ett tag.


En sak de borde bygga in är olika motorkaraktärer som man har på bilar. Ekonomi/miljö, city, sport, race... Det är ju simpelt med insprutningsmotorer o dagens databoxar. Bara ett litet vrid där man kan välja. Detta skulle kunna vara kopplat till fjädringen också. Känns som om BMW borde göra något sånt snart.

Tycker du ofta att det skulle vara skönt om hojen vore mycket slöare?
Jag misstänker att det reglaget skulle rosta fast i läge "Race"
Men fråga Suzukilover, han redogjorde ju för fördelarna med suszukis "mode A, B ,C"

Kan det vara meningen att en ny gaffel med antidive ska slå igenom :va

Näe för tusan, dom dammar av ritningarna till den dom hade med 38mm sugrörsben....
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Haha. ja de va jag =)
Anade en gammal linkare som sölade på vägen.. då får man gassa lite =)

Min ursäkt är:

Jag körde Suzuki, dom går inte fortare! :D

Vi får låta V-twinnarna göra upp till sommaren. ;)
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jo visst Elmotorn är optimal.
Det blir precis som att köra variatormoppe, :yoparty
Det älskar vi alla att göra eller hur, växlingsfritt och bra!
Problemet är bara att få BÅDE räckvidd och prestanda utan att det blir ofantligt tungt och klumpigt.

Där är vi inte än, långt ifrån, och då har det ändå tagits gigantiska kliv på batterisidan på senaste tiden, så gigantiska att utvecklingen förmodligen inte kommer att ta ett lika stort kliv igen på ett tag.
Tänk då på att de flesta moderna sporthojar levereras med patetiskt små bränsletankar.
Något av det mest irriterande med att ha sporthoj på långresa är ideliga tankstopp. Lång räckvidd har helt enkelt inte särskilt hög prioritet för hojens tänkta användningsområde.
Därför tror jag absolut att en elsporthoj kan konkurrera rätt fint.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Du har nog rätt, eldriften kommer verkligen inte utvecklas speciellt mycket trots att resten av vår fordonsflotta går mot eldrift:rolleyes:
Att jämföra bilar och motorcyklar är som att försöka jämföra hus och tält. De köps med helt olika motiv och utvecklas helt olika.

Alla vill ha en bil med elmotor som har lika lång aktionsradie och likvärdiga prestanda som en vanlig bil.

En Ducati 1198 med elmotor som har lika lång aktionsradie och likvärdiga prestanda som en 1198 med mullrande avgasmynningar skulle inte alla vilja ha.

Vi pratar om motorcyklar, inte tranportmoduler. :fakta

...räckvidd och prestanda...

Där är vi inte än, långt ifrån
, och då har det ändå tagits gigantiska kliv på batterisidan på senaste tiden, så gigantiska att utvecklingen förmodligen inte kommer att ta ett lika stort kliv igen på ett tag.
Exakt.

Batteriernas kapacitet kommer inte vara tillräckligt bra på väldigt länge. Den dag som batterierna är lika små och lätta som dagens förbränningsmotorer och de går att ladda på samma tid det tar att fylla en bensintank – kan det hända grejer, men den dagen verkar ligga många decennier bort.
 
Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag röstar på turbo..

but thats just me.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
En sak jag skulle vilja se på alla MC är att de blir snabbt och enkelt att justera hojen så att den passar för olika förare och körsätt. Styre, handtag, sits, fotpinnar och reglage. Med snabbt så menar jag på typ 30 sekunder så att man kan köra en touringresa bekvämt, snabbt ändra till sportläge när en skön kurvig väg dyker upp och hamnar man på en grusväg så justerar man upp sittställningen till offroadläge.

Det lär inte komma som standard den närmaste tiden men önska kan man ju göra.

Håller med de som vill ha större tank och bättre smarta fack som lite lastutrymme till lås, mobil, regnställ o sånt.
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Katapultsits för vänstersvängande pensionär/viltdjur
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En sak jag skulle vilja se på alla MC är att de blir snabbt och enkelt att justera hojen så att den passar för olika förare och körsätt. Styre, handtag, sits, fotpinnar och reglage. Med snabbt så menar jag på typ 30 sekunder så att man kan köra en touringresa bekvämt, snabbt ändra till sportläge när en skön kurvig väg dyker upp och hamnar man på en grusväg så justerar man upp sittställningen till offroadläge.

Det lär inte komma som standard den närmaste tiden men önska kan man ju göra.

Håller med de som vill ha större tank och bättre smarta fack som lite lastutrymme till lås, mobil, regnställ o sånt.
Laverda RGS hade (hyfsat snabb) justering av sadelhöjd, fotpinnar och styre.

Jag har svårt för att tro att "nästa grej" blir en utrustningsdetalj.
Motorcyklar skall vara så enkla som möjligt.
Direktinsprutning ser jag dock inte som någon omöjlighet.
Rätt justerad kan den ge lägre förbrukning, mer effekt och bredare register.
Nästa steg är kompressionständning.
Direktinsprutad motor utan tändsystem.
Går att köra på de flesta bränslen.
Men konstruktionen bär Diesels namn.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
En sak jag skulle vilja se på alla MC är att de blir snabbt och enkelt att justera hojen så att den passar för olika förare och körsätt. Styre, handtag, sits, fotpinnar och reglage. Med snabbt så menar jag på typ 30 sekunder så att man kan köra en touringresa bekvämt, snabbt ändra till sportläge när en skön kurvig väg dyker upp och hamnar man på en grusväg så justerar man upp sittställningen till offroadläge.

Det lär inte komma som standard den närmaste tiden men önska kan man ju göra.

Håller med de som vill ha större tank och bättre smarta fack som lite lastutrymme till lås, mobil, regnställ o sånt.

Det finns, ESA :tummenupp , måste bara utökas med några fler elmotorer.
 

olofma

Medlem
Gick med
7 May 2006
Hoj
CBR600 F4
Vet inte om det finns redan, men det hade verkligen varit kanon med ställbart ljud på slipon:et. Fullt ljud på Falken och sen när det är dags för Anderstorp så vrider/trycker/justerar man nånstans och man får ner db nivån. Perfekt för lång tur också, särskilt om man vill slippa cp resonanser.

Nu finns det ju db killers..Problemet är om man underfärd vill bli av med ljudet så vill man ogärna gå av och börja fiffla. Kan vara trevligt om man vill köra full kräm i stan/korvmojen/förbi brudar i en bil (viktigt! :D) etc eller vill få ner ljudet om man pendlar motorväg.

Uppfinn nu tackarrr :banana
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Det finns väl på en del OEM dämpare, FZ1, R6, den nya Fireblade, en extra klaff öppnas när man kömmer över mellanregistret, och då låter det mer. Jag har för mig att det är en av effekterna med EXUP ventil
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
olofma in da house:
Vet inte om det finns redan, men det hade verkligen varit kanon med ställbart ljud


Dumpa den där Hondan och köp en HD till dom finns det Samson Exhausts (har jag för mig det var) pipor med ställbar ljudnivå, hög & låg, såg (och hörde det) det på Iron Horse Show i sommras och blev duktigt impad av funktionen, faktiskt något som funkar!!!!

DP says: Åker ändå med minimalt i rören....
 

Magne

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2010, BMW, R1200GS
Jag har inte sett det ännu på något fordon, men jag skulle vilja se typ progressiva bromsljus på alla fordon.
....

Bromljuset borde ljusa även när farten minskar t.ex. vid gasavslag, vissa av oss har riktigt bra motorbroms.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top