Nästan nekad besiktning pga hög mc.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vi har lite för mycket folk som inte har en aning hur man håller ordning på bilen. Nästa gång du är på besiktningen kan du testa att fråga den om några skräckhistorier.
Tänkte mest på hojar, bilar besiktigas även i Finland.
Däremot är det hårda tag mot individer som inte håller sig inom ramarna för ombyggnationer och ljudnivåer.
Personligen tycker jag att det är konstigt om man åker ut från en besiktning med en hoj, med resultatet ”ej godkänd”.
Då har man lite att jobba på.
Ok, en glödlampa kan gå sönder på väg till stationen, men i övrigt…. :va
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tänkte mest på hojar, bilar besiktigas även i Finland.
Däremot är det hårda tag mot individer som inte håller sig inom ramarna för ombyggnationer och ljudnivåer.
Personligen tycker jag att det är konstigt om man åker ut från en besiktning med en hoj, med resultatet ”ej godkänd”.
Då har man lite att jobba på.
Ok, en glödlampa kan gå sönder på väg till stationen, men i övrigt…. :va
Ja hojar är väl generellt sett i bättre skick och överlag är det bara det egna livet man riskerar med en osäker hoj.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vi har lite för mycket folk som inte har en aning hur man håller ordning på bilen. Nästa gång du är på besiktningen kan du testa att fråga den om några skräckhistorier.
Precis. Svårt att tro det skulle fungera utan besiktningsorgan. Men priserna för en besiktning borde sänkas, och det med 30% åtminstone!
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Precis. Svårt att tro det skulle fungera utan besiktningsorgan. Men priserna för en besiktning borde sänkas, och det med 30% åtminstone!
Polare bor ju i Utah där de tog bort besiktning för att det var emot FREEDOM!! Han får in bilar på verkstaden han jobbar på numera som hålls ihop av underredsmassa och Guds goda vilja(Mormonernas gud då). De ber om däckbyte och ger sig ut på highway igen i sin 3,5tons truck. Helt lagligt. Jävla dårar. Ingenting blir bra utan bilprovning. För bilar då.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Undrar vad som krävs för att starta en besiktningsstation? Enbart för mc, året runt.
Tänker du göra jobbet själv så krävs ju att du fixar certifieringen för dig själv, sedan är det säkert en hel bibba med certifieringar och maskiner som måste finnas i hallen, även om du inte kommer använda dem till MC, bara för att byråkrater hände.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag var och besiktigade min CRF 450L igår och personen som skulle utföra besiktningen höll nästan på att neka mig pga hög hoj och korta ben.. Ville nästan boka om mig på en annan station.
Nu löste det sig genom jag tog av sadeln och provkörningen utgick från en parkbänk.
Men ändå, ska jag lida för att personalen inte klarar av sitt jobb? Att besiktiga en helt standard motorcykel. Jag har även skickat frågan till Dekra och väntar på svar därifrån.
Jag sökte lite halvhjärtat för jag har för mig jag läst något i något sidospår i någon tråd om något liknande. Men hittar inte det igen..
Någon som varit med om något liknande?
Jag var med om en liknande händelse för många år sen. Jag besiktigade en Yamaha DT125LC och besiktningsmannen var kort och tjock. han ville väl inte klä sig och klättra upp på besten så han gjorde en okulär besiktning, testade bromsarna lite lätt och sa "Och den funkar bra den här?" Jag ljög och sa "Ja" och sen var det godkänt. Bra för mig, dåligt för samhället.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har alltid startat mina endast kick-hojar åt besiktningsgubbarna. Känns naturligt. Å jag är en trevlig kille. I alla fall när jag är på Bilprovningen. 🙂

Min TDM har centralstöd. Den är omöjlig att få upp själv. Många bilprovare har sagt -Jag fixar det. Sen får jag hjälpa till.

En rätt kort tjej som jobbade i Rissne för några år sedan sa samma sak. Och drog upp den som ingenting.

Ja jag vet att det är teknik. Jag har aldrig haft problem med tidigare hojar. Något fel är det.

En rätt kort meck i Frankrike drog upp den på centralstödet med packning och allt. Otroligt.
IMG_2168.jpeg
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag har alltid startat mina endast kick-hojar åt besiktningsgubbarna. Känns naturligt. Å jag är en trevlig kille. I alla fall när jag är på Bilprovningen. 🙂

Min TDM har centralstöd. Den är omöjlig att få upp själv. Många bilprovare har sagt -Jag fixar det. Sen får jag hjälpa till.

En rätt kort tjej som jobbade i Rissne för några år sedan sa samma sak. Och drog upp den som ingenting.

Ja jag vet att det är teknik. Jag har aldrig haft problem med tidigare hojar. Något fel är det.

En rätt kort meck i Frankrike drog upp den på centralstödet med packning och allt. Otroligt.
View attachment 503731
Jag är kort. Har inte upplevt att det är någon större nackdel när det gäller detta moment, om det inte ska ske sittande i sadeln, förstås. Har tdm 900 originalmonterat cstöd? Det har väl inte 850?
Eftermonterade kan bli knepiga med viktfördelning och balans enligt min erfarenhet. Blir nödlösning, kompromiss.

Det vanligaste felet är väl att folk sliter och drar, men glömmer stampet på stödet i rätt ögonblick samt att ha fått igång aldrig så lite rörelse bakåt.

Finns knepiga och det finns de man efter ett tag inte fattar vad problemet var. Är nu glad att ha cstöd, när jag failat på att komma bort från kedjeeländet…
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Undrar vad som krävs för att starta en besiktningsstation? Enbart för mc, året runt.
Om de kan skippa besiktiga hojar kan kanske du skippa besiktiga bilar. Eller ta extra hutlöst betalt för bilägare som inte kör motorcykel.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag är kort. Har inte upplevt att det är någon större nackdel när det gäller detta moment, om det inte ska ske sittande i sadeln, förstås. Har tdm 900 originalmonterat cstöd? Det har väl inte 850?
Eftermonterade kan bli knepiga med viktfördelning och balans enligt min erfarenhet. Blir nödlösning, kompromiss.

Det vanligaste felet är väl att folk sliter och drar, men glömmer stampet på stödet i rätt ögonblick samt att ha fått igång aldrig så lite rörelse bakåt.

Finns knepiga och det finns de man efter ett tag inte fattar vad problemet var. Är nu glad att ha cstöd, när jag failat på att komma bort från kedjeeländet…
Jag tror inte att det är original. Det satt på när jag köpte hojen.
En teori är att handtaget sitter för långt bak.
IMG_0916.jpeg
Jag har två plyvoodbitar som är som två trappsteg som jag lägger bakom bakhjulet. De två bitarna slutar där hjulet står när stödet är 90 grader från marken. När jag drar lite till står hojen på stödet med hjulet i luften och plywood-trappan är fri. Genial! 😎
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
När jag besiktigade min gamla XR650 på den lokala SBP-anläggningen så var jag snäll o kickade igång hojen till besiktningsmannen (väldigt kort herre).
Han hade tekniken att kasta i en växel ståendes jämte cykeln med en fot på fotpinnen och grensla hojen medan han släpper upp kopplingen.
Tråkiga var att han lyckade så ett tjerringsstopp så han välter på parkeringen utanför hallen som är FULL med väntade kunder.
:rofl
Som den fantastiska medmänniska jag är så rusade jag fram och hjälpte honom upp med hojen.

Eftersom min XR redan var väl patinerad så gjorde detta föga.
"Vinsten" har väl varit att alla mina hojar har gått igenom efter den incidenten - även om det saknats en reflex, skyltbelysning eller annan skitsak (=inget trafikfarligt)!
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Liksom många andra har även jag historier relaterade till detta.
Kommit undan provkörning 4 gånger genom åren med 4 olika hojar:

-90-talet och en enduro-hoj (bekant enduroåkare på SBP):
"-Vi sågs ju på banan i helgen, jag vet ju att den funkar så du behöver inte lasta av den från släpet..."

-BMW GSA (kort besiktningsman):
"-Du den DÄR ska jag nog inte ge mig på..."

-Honda offroad 125cc med dubbdäck (januari, snöstorm):
"-Det ser kallt och eländigt ut och den funkar ju uppenbarligen, du körde den ju hit"

-Enfield Bullet 500 (höger-växel, vänsterbroms):
"-Eeeeeh...eeeehhh...nä...det blir nog inte så bra om jag ska köra den där"

Hur det fungerar i dagens läget vet jag mindre om. Jag har blivit vek solskensåkare med tilltagande ålder och ett par av hojarna behöver inte längre underkasta sig den årliga förödmjukelsen av att bli masserad av en främling då dom är tillräckligt gamla...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Läste Dekra... Det räcker för min del. Sämre firma och personal får man leta efter. De nekade min Super seven för högt ljud UTAN mätning. Nää det lät för högt tyckte hon som besikta. Samma tjej som för övrigt höll på att dumpa kopplingen och fara in i porten när hon skulle upp på rampen. Jag fick inte själv köra på den. Jaha fick en 2a på ljudsystemet. Åkte till Opus direkt efter och bad de lyssna. De bara skrattade åt hur löjligt Dekra betedde sig och tog bort tvåan sen godkände bilen. Tack och hej sen efter det besiktar vi alla våra fordon hos Opus! Tjodeloo.
Det kan vara så att Dekras ekonomer har tänkt till, om man ger ut lite extra tvåor, så ökar ju omsättningen, eftersom alla med tvåor måste komma tillbaka en gång till :fattartil Genialt, bortsett från att alla åker till någon annan för ombesiktningen, och ingen någonsin åker tillbaka för nästa besiktning.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det kan vara så att Dekras ekonomer har tänkt till, om man ger ut lite extra tvåor, så ökar ju omsättningen, eftersom alla med tvåor måste komma tillbaka en gång till :fattartil Genialt, bortsett från att alla åker till någon annan för ombesiktningen, och ingen någonsin åker tillbaka för nästa besiktning.
Det är ju inget problem i sig, marknaden i sig blir ju större, så gör alla (flera) stationer så, så är det ju ändå mer bussiness som cirkulerar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är ju inget problem i sig, marknaden i sig blir ju större, så gör alla (flera) stationer så, så är det ju ändå mer bussiness som cirkulerar.
Tills en aktör beter sig som dom ska, och plötsligt framstår som good guy bland alla bad guys...

Det har ju historiskt funnits specifika SBP-stationer som inte gav sig förrän dom hade hittat ett visst antal fel. Jag minns tex när en kille verkligen kämpade och slet ihärdigt länge och väl tills han hade fått av handbromsvajern på min Golf...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det kan vara så att Dekras ekonomer har tänkt till, om man ger ut lite extra tvåor, så ökar ju omsättningen, eftersom alla med tvåor måste komma tillbaka en gång till :fattartil Genialt, bortsett från att alla åker till någon annan för ombesiktningen, och ingen någonsin åker tillbaka för nästa besiktning.
Dekra i Sätra södra Sthlm besiktade säkert 10 hojar 2015-2020 ( stängde sen ) och provkörde kanske 2 ggr, annars ryckte de bara lite i gaffeln. Ofta klev jag inte ens av. 2-3 minuter tog det. Typ 400:- mot dubbla nu
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tills en aktör beter sig som dom ska, och plötsligt framstår som good guy bland alla bad guys...
Jaaa, fast det är ju en högoddsare?
Det finns ingen mjukvaruleverantör som buggtestar ordentligt och släpper en färdig produkt dag 1, trots att det skulle vara mycket bättre i kunders ögon, det finns ingen biltillverkare som inte använder "planned obsolescence", ingen vitvarutillverkare som lagar produkter gjorda att servas och hållas i liv över tid, inget transportbolag har som affärsmodell att se till att få skiten från rätt plats till rätt plats på rätt tid utan att ha sönder den, det är i princip omöjligt att få en modern telefon där det går att byta batteri. Etcetera, etcetera.

I den moderna affärsvärlden är det inte hippt att söka konkurrensfördelar genom att leverera en bättre produkt/service, man arbetar genom att göra allt så mediokert man bara kan komma undan med, och kapa kostnader.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jaaa, fast det är ju en högoddsare?
Det finns ingen mjukvaruleverantör som buggtestar ordentligt och släpper en färdig produkt dag 1, trots att det skulle vara mycket bättre i kunders ögon, det finns ingen biltillverkare som inte använder "planned obsolescence", ingen vitvarutillverkare som lagar produkter gjorda att servas och hållas i liv över tid, inget transportbolag har som affärsmodell att se till att få skiten från rätt plats till rätt plats på rätt tid utan att ha sönder den, det är i princip omöjligt att få en modern telefon där det går att byta batteri. Etcetera, etcetera.

I den moderna affärsvärlden är det inte hippt att söka konkurrensfördelar genom att leverera en bättre produkt/service, man arbetar genom att göra allt så mediokert man bara kan komma undan med, och kapa kostnader.

Ja, och så köper folk det billigaste de kan komma över och driver på utvecklingen i den riktningen.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top