Någon här som på fullaste allvar tror på Big Bang-teorin? (Här 15 tunga motargument)

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Yada yada, det jag tycker är intressant som jag inte fått svar på är:

Universum gick från väldigt litet till väldigt stort på väldigt väldigt liten tid. Faktiskt så snabbt att ljuset färdas i snigelfart vid en jämförelse och många gnatar ju på om att ljuset är det snabbaste som finns. Hur går det ihop?

Om universum nu är oändligt, borde det rimligtvis finnas ett oändligt antal av allting (right?). Och om det finns ett oändligt antal av t.ex. Dig själv, borde det finnas ett ännu större (oändligt mycket större in fact) antal av inte du. Det låter som ett fruktansvärt energislöseri att skapa ett oändligt antal mer än oändligt.

Någon som kan räta ut dessa frågetecken?

Och de svaren tror du att du får här på SH? :tungan
Hade jag haft de svaren så hade jag haft en plats på Nobelfesten. Just det du efterfrågar i din första fråga är sånt som de förhoppningsvis kan få svar på med LHC. :)
Bara för att vi idag inte förstår allt så innebär inte det ju att de är en Guds handling som vissa stollar försöker hävda.

OM Universium skulle vara oändligt stort så innebär inte det att det per automatik måste finnas oändligt med saker/materia i det? :va

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Universum gick från väldigt litet till väldigt stort på väldigt väldigt liten tid. Faktiskt så snabbt att ljuset färdas i snigelfart vid en jämförelse och många gnatar ju på om att ljuset är det snabbaste som finns. Hur går det ihop?

Hur menar du nu? Att universum utvidgar sig snabbare än ljusets hastighet?

Om universum nu är oändligt, borde det rimligtvis finnas ett oändligt antal av allting (right?)

Precis som någon redan påpekat, oändligt-utan ände. Inte oändligt många stjärnor och galaxer.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Hur menar du nu? Att universum utvidgar sig snabbare än ljusets hastighet?

Precis som någon redan påpekat, oändligt-utan ände. Inte oändligt många stjärnor och galaxer.

Om big bang såg till att hela universum blev oändligt på ett par millisekunder (eller sekunder för den delen) så borde det rimligtvis vara bra nog mycket snabbare än ljuset, och vad färdas snabbare än ljuset?

Är det oändligt utan-ände borde också innehållet vara oändligt, tycker åtminstone min (relativt outbildade) hjärna. Och således borde precis allting vara oändligt, och dessutom oändligare än oändligt (se tidigare inlägg).

Jag påstår inte heller att det är någon gud som skapat det hela. Personligen vettefan hur allting uppstått. Tycker det finns bättre saker att grubbla på. Men det var då en vän tog upp de där två frågorna som jag började grubbla lite på just big bang-teorin

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Om big bang såg till att hela universum blev oändligt på ett par millisekunder (eller sekunder för den delen) så borde det rimligtvis vara bra nog mycket snabbare än ljuset, och vad färdas snabbare än ljuset?

Ljusets hastighet är alltså den uppmätta hastigheten i de tre rumsdimensionerna vi känner till. Universums expansion å andra sidan är en expansion av just dessa tre rumsdimensionerna i sig (ev. flera, för dåligt påläst). Dessa två fenomen är inte nödvändigtvis i konflikt med varandra.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj

Är det oändligt utan-ände borde också innehållet vara oändligt, tycker åtminstone min (relativt outbildade) hjärna. Och således borde precis allting vara oändligt, och dessutom oändligare än oändligt (se tidigare inlägg).

Jag påstår inte heller att det är någon gud som skapat det hela. Personligen vettefan hur allting uppstått. Tycker det finns bättre saker att grubbla på. Men det var då en vän tog upp de där två frågorna som jag började grubbla lite på just big bang-teorin

Varför är du så säker på att Universum är oändlig då?
Som jag skrev några sidor tidigare så finns det viss fakta (Einstein och krökt rumstid) som påvisar att universum är som ytan på ett klot/sfär, alltså oändlig på det sättet att det inte finns en slutpunkt men att det ändå är ändligt.
Oavsett vilket tyckte jag inte att jag fick något direkt svar på (oavsett om Universum är oändlig eller inte), varför det isf måste finnas oändligt med materia?

Ang att färdas snabbare än ljuset, gäller inte det i bara i vacuum?

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
och vad färdas snabbare än ljuset?

Bara för att vi inte har upptäckt det så är det förstås inte omöjligt att något kanske är 100000000ggr snabbare än ljuset...
Kanske finns något som är en summering av våra kända dimensioner där alla nuturlagar upphör ?

Vår uppfattningsförmåga kanske alltid heller kommer att kunna uppfatta/förstå det heller....

Personligen vettefan hur allting uppstått. Tycker det finns bättre saker att grubbla på. Men det var då en vän tog upp de där två frågorna som jag började grubbla lite på just big bang-teorin

Det är inte att bry sig om, det är ingen annan människa som vet heller till 100% säkerhet.

Kanske någon annan typ av livsform/art vet men vi människor kan inte veta, bara spekulationer vilket kanske inte är så illa, vi kanske har lite rätt i alla fall.

Hela tråden är ute på djupt vatten där man endast kan spekulera i ämnet, då faktiskt INGEN vet med säkerhet.

Speciellt trådskaparen, har agerar som att han vet.
Tror stämningen skulle vara bättre mot honom om han skrev att han tror, istället för att veta vilket endast gör honom till en lögnare.

Last edited:

Airborne

Careful with that axe Eugene
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
929 '00
Ljusets hastighet är alltså den uppmätta hastigheten i de tre rumsdimensionerna vi känner till. Universums expansion å andra sidan är en expansion av just dessa tre rumsdimensionerna i sig (ev. flera, för dåligt påläst). Dessa två fenomen är inte nödvändigtvis i konflikt med varandra.

Mycket riktigt, universums expansion står inte i konflikt med den speciella relativitesteorin beroende på hur man definerar rumtid.

/Geek mode on/

Problemet man har idag är att alla erkända fysiska lagar, relativitetsteorin och kvantfysik misslyckas med att beskriva vad en singularitet (det som Big-bang kom ifrån) egentligen är. Beräkningar dagens fysikformler börjar ge non-sense svar som division med noll och i brist på bättre svar beskrivs det som "singularitet" som "oändligt" litet och tät. Men det är en matematiskt abstrakt sak, inget som är observerat faktum. Det är bara en brist i vår förståelse av vad som sker. I modernare teorier, kvanteorin och särskilt M-Teorin/Strängteorin har det börjat klarna lite och det är accepterat att det är ingen oändligt litet sak utan det handlar om något i planck-storlek, den minsta möjliga storleken som hör till denna universum med 3 rumsdimensioner. I atomär skala bryter relativitetsteorin ihop och kan inte längre beskriva det som händer. Kvantfysiken gäller här. Efter planckstorlek bryter även kvantfysiken ihop och kan inte förutsäga ett smack, där behövs en annan fysik och strängteorin är den enda som har kommit någonvart. Den kan beskriva universum från det allra största till planckstorlek och ger även en bild på vad som sker "innuti", där de 9 andra dimensioner verkar. Det finns ganska bra resnonemang som förutspår att dessa faktiskt finns. Gravitonen t ex sägs inte vara bunden till 3 rumsdimensioner utan den färdas fritt i fler. Det skulle förklara varför gravitationen är en otrolig mycket klenare kraft än t ex elektromagnetism.

Big Bang har alltså orsakats av något som skett av någon process i dessa dimensioner. LHC kan ge vissa svar som förstärker uppfattningen att strängteorin har träffat prick, det ser jag fram emot.. pluggade partikelfysik en gång i tiden och även om jag inte sysslar med det alls nuförtiden så är man ju fortfarande nyfiken..

Gud kommer alltid ha en plats som den ultimata moder-orsaken till allt som finns. Om inte Han skapade Big-Bang, då skapade han väl de 11 dimensionerna och verkar där. Vad är problemet? Han kan alltid gömma sig bakom en annan ridå i vår kunskap, inget hindrar er att tro på vad som helst som kan finnas där bakom. Själv vill jag hellre dö okunnig än vilseledd av gamla myter. Men förstår att det måste vara skönt och tryggt att veta att när livet tar slut möter man alla man träffat jorden och har en evig fest i himlen. Önskar jag vore kapabel att tro det, när jag tänker efter.. ignorance is bliss, som nån sa..

Smartman

Bannad
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
250 cc
Och de svaren tror du att du får här på SH? :tungan
Hade jag haft de svaren så hade jag haft en plats på Nobelfesten. Just det du efterfrågar i din första fråga är sånt som de förhoppningsvis kan få svar på med LHC. :)
Bara för att vi idag inte förstår allt så innebär inte det ju att de är en Guds handling som vissa stollar försöker hävda.

OM Universium skulle vara oändligt stort så innebär inte det att det per automatik måste finnas oändligt med saker/materia i det? :va

LHC kan inte återskapa en rekonstruktion av de uppdiktade Bangen!

Varför?

Jo, eftersom de ju inte ens har det som påstods finnas vid tidernas begynnelse, nämligen en oändligt liten punkt med en oändligt stor massa!

Så hur ska de då kunna återskapa denna fiktiva händelse? :va

Speciellt trådskaparen, har agerar som att han vet.
Tror stämningen skulle vara bättre mot honom om han skrev att han tror, istället för att veta vilket endast gör honom till en lögnare.

Tror stämningen skulle vara bättre om du skrev att du TROR att universum började med en Big Bang!

Varför låsa sig fast vid denna IQ-befriade teori (ja, de BB-troende själva påstår ju att det inte fanns någon inblandning av IQ under denna fiktiva smäll), när det finns andra, mer logiska teorier?

Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
LHC kan inte återskapa en rekonstruktion av de uppdiktade Bangen!

Varför?

Jo, eftersom de ju inte ens har det som påstods finnas vid tidernas begynnelse, nämligen en oändligt liten punkt med en oändligt stor massa!
eorier?

Jag tror:

1) Att du missuppfattat vad LHC ska användas till.
2) Att du missuppfattat vad Big Bang egentligen var.
3) Att din iver att blanda in religion omöjliggör en förändring av punkt ett och två.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Menlöst att diskutera med folk som Smartman som är helt insnöad på sin tro och inte har minsta tendens till att vilja öppna sig för andra möjligheter. Sätter han på ignore så man slipper se hans skitsnack. Kul att diskutera med er andra iaf. :)

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
ok, cut the crap.

och cut to the chase.

en uppdaterad text om den största knallen som varit, som inte är något att tro eftersom det är en vetenskap.

"Big Bang (eller Stora Smällen), är standardteorin om universums uppkomst. Enligt denna teori skapades universum och rumtiden för ca 13,7 miljarder år sedan, då universum började expandera från att ha varit koncentrerat i en punkt. Termen myntades av astronomen Fred Hoyle (som var motståndare till den) under en radiointervju i BBC den 28 mars 1949. Termen i sig är dock missvisande då det inte handlar om en explosion av materia i en tom rymd utan istället om en expansion av rummet självt som materien befinner sig i. Grunden till Big Bang-teorin lades dock redan 1922 av den ryske matematikern Aleksandr Fridman och oberoende 1927 av den katolske prästen och astronomen fader Georges Lemaître (1894-1966). Fridman var den förste som upptäckte att det fanns lösningar till Albert Einsteins allmänna relativitetsteori där universum inte var statiskt utan kunde utvidgas eller krympa. Einstein hade infört den kosmologiska konstanten i sina fältekvationer för att kunna ha ett statiskt universum, och avfärdade i början Fridmans ekvationer som ofysikaliska. Lemaître återupptäckte dessa lösningar fem år senare och var den som drog slutsatsen att om universum expanderar måste det ha haft en början – det som numera kallas Big Bang.
Det finns också nya mätningar (2006), vilka tolkas som att universum skulle vara 15,8 miljarder år gammalt. Den nya dateringen är baserad på mätningar av ljuset från en förmörkelsebinär i galaxen M33. När stjärnorna sett från jorden ligger på linje, blir deras totala ljus svagare. Genom att mäta dessa variationer kan astronomerna avgöra avståndet till dem. Det visar att M33 ligger längre bort än man trodde, och att universum därför också är äldre än man först trodde [1]."

summa summarum alltså. tack för de 15 motargumenten och vassego kasta de i skräpkorgen.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
jag får som sagt senaste rönen eftersom jag är en hyvvens kille och jag delar gärna med mig av den visdomen, så här kommer det mer:

"Observationer som stödjer Big Bang

Den kosmologiska modell som kallas Standardmodellen ger en mycket exakt beskrivning av en stor mängd kosmologiska observationer och experiment. Det tidigaste stödet kom genom Edwin Hubbles observation att mycket avlägsna galaxer avlägsnar sig från oss med en hastighet som är proportionell mot avståndet. På grund av universums expansion sker en rödförskjutning av avlägsna galaxers spektra som kan användas för att avståndsbestämma dem. (Denna rödförskjutning ska inte förväxlas med Dopplereffekten.) Detta förhållande kallas numera Hubbles lag.
Ett ytterligare starkt stöd för teorin kom genom Arno Penzias och Robert Wilsons upptäckt år 1964 av den så kallade kosmiska bakgrundstrålningen, som förutsagts av George Gamow redan 1948. Big Bang-teorin leder till en nästan homogen kosmisk bakgrundsstrålning vars spektrum är det för strålning från en svart kropp med en temperatur på 2,7 K. Teorin säger också att det ska förekomma mycket små fluktuationer i strålningens temperatur, vilka har sitt ursprung i kvantfluktuationer i densiteten i det tidiga universum. De relativt nya mätningarna av fluktuationer i bakgrundsstrålningen, som utförts av satellitexperimenten COBE och WMAP har bekräftat denna förutsägelse i detalj.
Det tredje klassiska stödet för Big Bang är de relativa förekomsterna av olika grundämnen i universum, vilket förklaras av teorin för Big Bang nukleosyntes.

INTE EN UTAN FLERA?

En vanlig variant på Big Bang-teorin är att universum "pulserar" och genomgår upprepade "Big Bangs" varvid materien i universum praktiskt taget nyskapas med jämna mellanrum. Dessa modeller brukar kallas "cykliska universa".
Ett arbete av Neil Turok[2] 2006 har visat att ett sådant universum skulle kunna förklara vissa problem med den kosmologiska konstanten, som vid tiden för (en) Big Bang, enligt vissa teorier, skulle behöva vara uppemot 10100 gånger större än de värden som verkar kunna mätas upp. En av konsekvenserna av Turoks arbeten är att universum skulle kunna vara minst 986 miljarder år gammalt, eventuellt till och med oändligt gammalt."

där har ni det. känner ni hur visdomen flödar inom er? och nej, det är hot shots jag pratar om...

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Jag tror i alla fall att det inte är mycket som smäller högre än The Big Bang!
[YOUTUBE-ID]DP5o-EAJkWQ[/YOUTUBE-ID]

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
R6´99 R7ed.
:stop :stop :stop :stop :stop :stop :stop :stop :stop :stop
Så! kan inte nu vi alla gemensamt dra vårt strå till stacken o sluta skriva i den här tråden. Det enda det generarar är att han den där med lite för hög tro både på sig själv o sina teorier rapar upp samma bajs om o om igen. Jag röstar på stopp! NU!

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
:stop :stop :stop :stop :stop :stop :stop :stop :stop :stop
Så! kan inte nu vi alla gemensamt dra vårt strå till stacken o sluta skriva i den här tråden. Det enda det generarar är att han den där med lite för hög tro både på sig själv o sina teorier rapar upp samma bajs om o om igen. Jag röstar på stopp! NU!
Men lägg ägg.. Tycker Smartman bjuder på stor underhållning.. :tummenupp

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...