Någon som vill skriva ett motinlägg i SvD?

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Nursey skrev:
2438072 *host host*
sant... :tungan

men bilar åker ju fort också och jag tror inte björn i täby ligger lagligt hela tiden men okej det syns ju mer när vi brummar på med ett skönt och väldigt ljudligt ljud och åker kanske dubbelt, tre dubbelt så fort som bilen... fyr dubbelt..?
 

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Stenhamra
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
smallsocks skrev:
2438106 men bilar åker ju fort också och jag tror inte björn i täby ligger lagligt hela tiden men okej det syns ju mer när vi brummar på med ett skönt och väldigt ljudligt ljud och åker kanske dubbelt, tre dubbelt så fort som bilen... fyr dubbelt..?
Exempelvis när man 100 m före ett backkrön blåser om just för att man vet att man med hojen lätt hinner om utan fara.
För en bilförare utan hojerfarenhet så är det nog TOTALT livsfarligt och omdömeslöst medan vi hojåkare vet att det är lugnt. Hur övertygar man en bilförare om det?
Men det är klart, för fort kör vi nog ändå ;)
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Eller så LÄSER man han insändare och funderar lite.......

Bilar har haft lag på avgasrening(alltså katalysator) sedan 1988. När blev det lagstadgat på hoj, 2005??

Hur många nyttopersontransportkilometer/vårdtagare går det för MCfolket och hur ser det ut på bilsidan.

Och hur kan det vara dyrare att skatta en släpkärra än en MC ?

Och alla dessa stötstångsmotorkromljuddämparförsedda HardlyDriveablewannabes med helt tomma "ljuddämpare" som envisas med att hålla på och gasa inom bebyggelse (de vågar sig inte så långt därifrån av rädsla för haveri).

Hur skall någon författa sig för att motargumentera skribentens SAKLIGA argument (hit räknar jag naturligtvis inte de rena faktafelen/lögnerna) ?

//P
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Janne_1956 skrev:
2438127 Exempelvis när man 100 m före ett backkrön blåser om just för att man vet att man med hojen lätt hinner om utan fara.
För en bilförare utan hojerfarenhet så är det nog TOTALT livsfarligt och omdömeslöst medan vi hojåkare vet att det är lugnt. Hur övertygar man en bilförare om det?
Men det är klart, för fort kör vi nog ändå ;)

man övertygar dom genom att iakta försiktigthet och bränner om Precis efter krönet otåligt och suckandes (för det hörs ju)

äh vet vad du menar, samma sak i stan, man lägger sig ju i mitten och det är ju ganska riskfyllt om en trött bilåkare typ åker åt sidan o bla bla...

det är kul!

edit:jo alltså halva charmen är ju att klämma sig förbi bilar, komma först för att man just kan det och åka ifrån dom och att man är snabbare, smidigare i trafiken än dom sega bilarna som tar 10 sek på sig att trycka på gasen o släppa bromsen när det blir grönt vid ett rödlyse... DOh
 
Last edited:

Verniax

Också bilist
Gick med
16 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Såld: S3 -05 Nu: Xmoto -07
Well, det är väl bara att konstatera, som många redan gjort här, att väl på hojen förändras man. Vi kan väl säga att hojen, och andra adrenalinförhöjare, helt enkelt på ett effektivt sätt tar fram de kanske lite olämpliga tendenser som finns i oss alla, även i Björn från Täby. Men han kanske skiter i sopsortering, eller är dålig på att titta i backspegeln före vänstersväng eller nåt annat. Ni vet: "Den som är utan skuld kastar den första stenen ..."
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Ok, nyttofordon är det inte men ska vi förbjuda alla hobbys, hoppa fallskärm (flygplan spyr ut avgaser), extra insatta bussar till fotbolsmatcher (bussen förorenar), bandy (skattebetalarna betalar dina skador), jag menar att vi ALLA även han som skrev insändaren gör saker som inte är relevanta för någon annan än personen själv.

Att dömma av hans insändare så ville han förbjuda saker som han själv inte är intresserad av.

Angående skatten så är det så att vi betalar skatt för vikten på fordonet och hur mycket slitage den utgör på vägbanan inte för hur mycket den förorenar (deisel är undantag). Nu hade han sagt men jag drar inte släpet varje dag, jag kör inte varje dag heller men jag betalar per år ändå. Den dagen det ändras så är hans volvo från 1984 illa ute.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Nu är jag uppenbarligen rätt gammal i.o.m att jag förstår Björns frågor, men jag har fortfarande läsförmågan kvar delvis iaf.

Såvitt jag kan se med min klena syn förespråkar Björn inte några förbud utan frågar sig varför inte CO2skatten drabbar MCfolket.

Man kan fråga sig hur mycket elände en 2,3liters Triumph Rocket släpper ur sig....

Och varför kan inte fartkameror fånga MC ???

Förstår Björn frågor även om jag själv drar fördel av alla de "förmåner" tvåhjulsåkningen ger.

//P
 

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Mellansverige
Hoj
Thundercat
En del av logiken med att motorcyklarna slipper trängselavgifterna är väl att motorcyklar knappast skapar trängsel. Tänk om alla stockholmare åkte motorcykel till jobbet. Eller ännu bättre, samåkte på motorcykel till jobbet istället för att sitta ensamma i sina bilar. Då skulle det inte finnas speciellt mycket trängsel.
Att motorcyklar får köra i kollektivfiler är väl av samma anledning som trängselavgiften, de tar knappt upp någon plats alls.

Fri parkering kanske är lite orättvist men innan vi ska börja betala för att parkera så får parkeringsbolagen ordna ett säkert betalningssystem för oss. Lite tråkigt att betala om någon ändå snor biljetten efter tio minuter. :mad:

Jag kan hålla med honom om att många motorcyklar bullrar för mycket. Men kör ändå helst med slip-onet på för egen del. Men mitt slip-on är ju godkänt av SBP vid besiktning. :tummenupp

Andra trafikanter anser nog att vi gör livsfarliga manövrar i trafiken, men situationen är lite annorlunda med en smal och effektstark motorcykel än en bred och slö bil.

Angående bränsleförbrukningen så drar en stor motorcykel mindre bensin än en stor bil. Jag har själv lyckats köra min motorcykel på 0.35l/mil. Det går att köra snålt om man vill. Men visst är det lite konstigt att motorcyklar inte drar mindre än de gör? Det skiljer trots allt nästan ett ton i vikt mellan en motorcykel och en mindre bil.

Men visst kan man hålla med Björn Sandberg om en hel del. Jag förstår att bilister säkert retar sig lika mycket på oss som vi retar oss på dem ute i trafiken.

Att köra motorcykel är ingen förnuftig hobby men det är en väldigt rolig hobby. Någon borde bjuda ut Björn på en skön åktur så han förstår oss bättre. :tummenupp
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
okej, om jag förstår många här på SH rätt så är ett motinlägg ingen bra idé då allt Björn skriver är sant? Att låta Björn-från-Täby demonisera motorcyklister lär ju knappast förbättra samhällets syn på oss, och jag hoppas verkligen att SMC använder min och andras årsavgift till att formulera ett bra motinlägg. :tummenupp

Själv tycker jag Björn borde ägna mer energi åt att förbättra för bilisterna istället för att förstöra för motorcyklisterna, bara för att han, som den toffel han är, inte får köra båge själv för frugan och katten.

Nu ska jag ut och burna sönder Björns rabbatt :tuttar
 

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 -06
Jag tycker at det är så sjukt för alla har åsikter om MCåkare men jag tror att många egentligen är sugna på att skaffa en hoj själv! För alla jag träffat som man minst trodde skulle vara intresserade frågar jämt om dom får provköra osv... Så min slutsats är att de är avundsjuka! :D:D
 

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Stenhamra
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
mini-knutten skrev:
2439027 okej, om jag förstår många här på SH rätt så är ett motinlägg ingen bra idé då allt Björn skriver är sant? Att låta Björn-från-Täby demonisera motorcyklister lär ju knappast förbättra samhällets syn på oss, och jag hoppas verkligen att SMC använder min och andras årsavgift till att formulera ett bra motinlägg. :tummenupp

Själv tycker jag Björn borde ägna mer energi åt att förbättra för bilisterna istället för att förstöra för motorcyklisterna, bara för att han, som den toffel han är, inte får köra båge själv för frugan och katten.

Nu ska jag ut och burna sönder Björns rabbatt :tuttar
Men du, vad exakt anser DU att ett SAKLIGT motinlägg ska innehålla?

* Ett förnekande att många hojåkare kör hur fort som helst?
* Ett förnekande att vi hojåkare kör om överallt?
* Ett förnekande att många åker omkring helt "utan" ljuddämpning?
* Ett förnekande att många hojar drar lika mycket soppa som många småbilar?
* Ett förnekande att hojar är fascinerade att köra?
* Ett förnekande att vissa hojåkare är omogna och vill köra sönder hans rabatt?? ;)

Tror du på fullt allvar att folk tar till sig osakliga motargument bara för att det kommer ett motinlägg?? Tror du att om man bara nekar så är man oskyldig?

Alla, inklusive vi hojåkare VET ju att mycket av det han skriver stämmer, troligen du också om du tar bort ögonbindeln ;)

Men som sagt, svara gärna på vad du anser att ett sakligt motinlägg ska innehålla, och om du tycker att det låter bra, skicka in det och hoppas att det kommer med i tidningen. Underteckna gärna med ditt namn, trovärdigheten ökar då.

Mvh Janne
 
Last edited:

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Vilken nävhyttare - ni vet den där sura gubben i Amazonen som hytter likt en parkisonsjuk, för att han inte tittat i backspegeln de senaste 3 kilometrarna - och därav totalt missat att du är på väg att köra om.

Får se om det blir tid över till ett svar!
 

Folköl

Åt 25 ostron och drack en hel pomac
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Munchen
Hoj
Husa 650-05
Swedecat skrev:
2438632 En del av logiken med att motorcyklarna slipper trängselavgifterna är väl att motorcyklar knappast skapar trängsel. Tänk om alla stockholmare åkte motorcykel till jobbet. Eller ännu bättre, samåkte på motorcykel till jobbet istället för att sitta ensamma i sina bilar. Då skulle det inte finnas speciellt mycket trängsel.
Att motorcyklar får köra i kollektivfiler är väl av samma anledning som trängselavgiften, de tar knappt upp någon plats alls.

Fri parkering kanske är lite orättvist men innan vi ska börja betala för att parkera så får parkeringsbolagen ordna ett säkert betalningssystem för oss. Lite tråkigt att betala om någon ändå snor biljetten efter tio minuter. :mad:

Jag kan hålla med honom om att många motorcyklar bullrar för mycket. Men kör ändå helst med slip-onet på för egen del. Men mitt slip-on är ju godkänt av SBP vid besiktning. :tummenupp

Andra trafikanter anser nog att vi gör livsfarliga manövrar i trafiken, men situationen är lite annorlunda med en smal och effektstark motorcykel än en bred och slö bil.

Angående bränsleförbrukningen så drar en stor motorcykel mindre bensin än en stor bil. Jag har själv lyckats köra min motorcykel på 0.35l/mil. Det går att köra snålt om man vill. Men visst är det lite konstigt att motorcyklar inte drar mindre än de gör? Det skiljer trots allt nästan ett ton i vikt mellan en motorcykel och en mindre bil.

Men visst kan man hålla med Björn Sandberg om en hel del. Jag förstår att bilister säkert retar sig lika mycket på oss som vi retar oss på dem ute i trafiken.

Att köra motorcykel är ingen förnuftig hobby men det är en väldigt rolig hobby. Någon borde bjuda ut Björn på en skön åktur så han förstår oss bättre. :tummenupp

Wow, tänk att det skulle ta så många inlägg innan någon tog sig tid att läsa insändaren och komma med ett vettigt svar.

Sen är det ju varken Björns eller vårat fel att våra politiker är idioter istället för ingenjörer.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Janne_1956 skrev:
2437966 Utöver att han skriver att hojåkare TILLÅTS göra alla dessa regelöverträdelser så tycker jag faktiskt att snubben har en hel del poänger om man som hojåkare tar bort skygglapparna och är ärlig.

Jag tror inte att man alltid kan sabla ner andra människor och köra någon form av självförnekelse så fort någon ifrågasätter hojåkare eller något beteende. Vi begår helt enkelt en jävla massa regelöverträdelser och det retar folk.

Går jag till mig själv så kör jag 10-25 km för fort med bilen där det är möjligt, blir det många bilar så infogar jag mig i ledet och skiter i att köra om.
Varför? Det är helt enkelt för krångligt att köra om många bilar med bilen.

Men när jag åker hoj så kör jag ofta fortare. Och kommer jag ikapp ett gäng bilar så kör jag om dessa. Varför? Det är helt enkelt jävligt enkelt att köra om med hojen.

Men ska jag förneka detta? Och till vilken nytta? Och är jag trovärdig då?
Ibland så skjuter sig många här på sporthoj i foten så fort någon klagar på oss, ofta med obegripliga eller obefintliga argument.
Och vad ska det stå i ett ev. motinlägg till ovanstående artikel? Att vi inte kör för fort? Inte kör om?

Bara för att en person (du i detta fallet) anser dig alltid köra för fort så ska det inte inebära att man ska göra någon form av kollektiv bestraffning genom att trycka ned alla andra personer som kanske inte uppför sig som dig i trafiken. Du kan inte säga att alla gör så men du kan prata för dig själv.

Den där björn i täby :smasha

Björn lider säkert av avundsjuka.

Lucius skrev:
2439072 Vilken nävhyttare - ni vet den där sura gubben i Amazonen som hytter likt en parkisonsjuk, för att han inte tittat i backspegeln de senaste 3 kilometrarna - och därav totalt missat att du är på väg att köra om.

Får se om det blir tid över till ett svar!

Kräver att du som kan skriva så bra gör något åt saken:tummenupp

Skicka in en insändrare nu!
 
Last edited:

c")

De e najs
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Ghettot
Hoj
Bling
Jag tycker han ska få åka med en gång, så ska man brassa helvete.. då jävlar lär han hålla keft sen...
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Jag kan säga att denne Björn Sandberg under många år skrivit insändare till DN rörande trafik. Vad jag minns så är det vanligen fortkörning han ogillar. Senast klagade han på att han blev omkörd på Essingen när han höll lagstagdade 70 km/h.
Jag blir bara så trött på han.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
hahaha vilken sjuk gubbe!

Om det är så jävla orättvist kan han la köpa sig en hoj själv eller? :arsele :arsele :arsele :arsele :arsele :arsele :arsele


kanske en guldvinge så kan han dra sin släpvagn med den.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top