2438632 En del av logiken med att motorcyklarna slipper trängselavgifterna är väl att motorcyklar knappast skapar trängsel. Tänk om alla stockholmare åkte motorcykel till jobbet. Eller ännu bättre, samåkte på motorcykel till jobbet istället för att sitta ensamma i sina bilar. Då skulle det inte finnas speciellt mycket trängsel.
Att motorcyklar får köra i kollektivfiler är väl av samma anledning som trängselavgiften, de tar knappt upp någon plats alls.
Fri parkering kanske är lite orättvist men innan vi ska börja betala för att parkera så får parkeringsbolagen ordna ett säkert betalningssystem för oss. Lite tråkigt att betala om någon ändå snor biljetten efter tio minuter.
Jag kan hålla med honom om att många motorcyklar bullrar för mycket. Men kör ändå helst med slip-onet på för egen del. Men mitt slip-on är ju godkänt av SBP vid besiktning.
Andra trafikanter anser nog att vi gör livsfarliga manövrar i trafiken, men situationen är lite annorlunda med en smal och effektstark motorcykel än en bred och slö bil.
Angående bränsleförbrukningen så drar en stor motorcykel mindre bensin än en stor bil. Jag har själv lyckats köra min motorcykel på 0.35l/mil. Det går att köra snålt om man vill. Men visst är det lite konstigt att motorcyklar inte drar mindre än de gör? Det skiljer trots allt nästan ett ton i vikt mellan en motorcykel och en mindre bil.
Men visst kan man hålla med Björn Sandberg om en hel del. Jag förstår att bilister säkert retar sig lika mycket på oss som vi retar oss på dem ute i trafiken.
Att köra motorcykel är ingen förnuftig hobby men det är en väldigt rolig hobby. Någon borde bjuda ut Björn på en skön åktur så han förstår oss bättre.