Intressant då Du tycker jag för ett inkonsekvent resonemang
Angående att det skulle vara billigare att vara Natomedlem så tror jag Du har fel. Jag har hört uppgifter som talar om för Sveriges del ett mellan tummen och pekfingret påslag på ca:50 miljarder/år på den redan ansträngda försvarsbudgeten. Finns liksom inget realistiskt politiskt eller folkligt stöd att gasa på försvarsutvecklingen i den riktningen.
Lite tankar (rätt eller fel) angående varför Finnarna inte följt tex Baltikum in i Natomedlemskap! Jag ser det som att:
1. Baltländerna var / är av naturliga skäl nära i historiken av ockupation.
2. Baltländerna har haft milt sagt skral ekonomi tex inte råd med egna kostnadskrävande flygvapen. Där kommer Nato in och om jag minns rätt turas om att vakta det baltiska luftrummet. Finland däremot har ingen närliggande ockupationshistorik vilket skulle kunna få samma effekt som hos Baltländerna vad gäller det psykologiska påskyndande av ett Natomedlemskap.
3. Finnarna har en historik som vi varit inne på att de alltid fått ta smällarna själva utan något vidare stöd från grannar som Sverige eller De allierade under andra världskriget.
4. Finnarna högaktar sitt försvar som de litar på i en helt annan utsträckning än vad Balterna kunde göra av det försvar Baltländerna kunde skrapa ihop efter CCCP:s förfall. Detta är bara några tankar så Du behöver inte recensera det som sanningar