Nån som testat påhängsmotor?

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Plockade upp motorn idag för att höja upp avgasporten, men upptäcker att cylinderfotspackningen täcker för halva överströmmningskanalerna:näsblod
börjar med att höja upp den 0,5mm
Efter provstart börjar det kännas lite lovande varvar betydligt mera, känns som förutsättning finns för 60kmh utan att byta drev
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Har passerat 60kmh 61enl cykeldator:yoparty fattas bara 9kmh till målet 70:D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Plockade upp motorn idag för att höja upp avgasporten, men upptäcker att cylinderfotspackningen täcker för halva överströmmningskanalerna:näsblod
börjar med att höja upp den 0,5mm
Efter provstart börjar det kännas lite lovande varvar betydligt mera, känns som förutsättning finns för 60kmh utan att byta drev

Kanalerna matchar varandra väldigt dåligt också. Jag slipade till mina när jag delade motorn första gången. Men just nu har jag tröttnat på min så den får vila.

btw så är jag på väg norrut, är det bra jaktmarker för bäver en lördagkväll i Ö-vik ifall man pausar där? Grundplanen var annars Sundsvall.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Kanalerna matchar varandra väldigt dåligt också. Jag slipade till mina när jag delade motorn första gången. Men just nu har jag tröttnat på min så den får vila.

btw så är jag på väg norrut, är det bra jaktmarker för bäver en lördagkväll i Ö-vik ifall man pausar där? Grundplanen var annars Sundsvall.

Det beror nog på skytten och ev rykte om kalibern på bössan.:D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...ev rykte om kalibern på bössan.:D

Jag brukar köra hushållsrulletricket när jag kommer till en ny stad.
Man går runt hörnet men förvisar sig om att man fortfarande ska man synas som en skugga. Samt att det ska finnas kvinnor som ser skuggan. Väl där tar man fram sin hushållsrulle som man kissar genom. Sedan sprids ryktet snabbt som en löpeld.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag brukar köra hushållsrulletricket när jag kommer till en ny stad.
Man går runt hörnet men förvisar sig om att man fortfarande ska man synas som en skugga. Samt att det ska finnas kvinnor som ser skuggan. Väl där tar man fram sin hushållsrulle som man kissar genom. Sedan sprids ryktet snabbt som en löpeld.

Tack för tipset!:D
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Kanalerna matchar varandra väldigt dåligt också. Jag slipade till mina när jag delade motorn första gången. Men just nu har jag tröttnat på min så den får vila.

btw så är jag på väg norrut, är det bra jaktmarker för bäver en lördagkväll i Ö-vik ifall man pausar där? Grundplanen var annars Sundsvall.

Har några stycken ca 50m från mitt hus, som brukar simma där på kvällarna.Men dom får inte skjutas:mad:
 

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
btw så är jag på väg norrut, är det bra jaktmarker för bäver en lördagkväll i Ö-vik ifall man pausar där? Grundplanen var annars Sundsvall.

Jodå nog finns det ett par sjöar att jaga bäver i. Akta dig för Höglandssjön där bara, det går rykten om muterade bävrar efter sjukhusavfall där ;)
 

Peepoo

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Företagets Yamaha XT660R/XT660Z, suktar efter en egen motard...
I söndags kom Versys38 förbi med en invändig mikrometer. Nattens ragg tittade konstigt när jag sparkade henne ur sängen med orden "Du måste gå nu för jag ska till verkstan och skruva i min moped."

Men nu...

:arsele

Ruskigt intressant läsning att börja från inlägg #1 och sedan traggla sig igenom år av galenskap. Two stroke man är förövrigt ett geni i skrift!
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Är nu uppe i 64kmh som motsvarar ca 9400rpm. Undra hur långt man kan gå upp i varv innan motorn kommer att dela upp sig i mindre bitar?:gnissla
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Tjena, tänkte nu pyssla ihop min efter att ha läst den här ett tag då ni blivit klara med era (antar jag :tummenupp) Och tänkte börja höra vart ni köpt era motorer då länkarna utgått eller inte finns längre :)

Vad är även det snabbaste som någon här inne kommit upp i utan att trampa med?
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Tjena, tänkte nu pyssla ihop min efter att ha läst den här ett tag då ni blivit klara med era (antar jag :tummenupp) Och tänkte börja höra vart ni köpt era motorer då länkarna utgått eller inte finns längre :)

Vad är även det snabbaste som någon här inne kommit upp i utan att trampa med?

Jag köpte min hos www.mekit.se annars så ebay eller så hittar du någon på det här forumet http://motorbicycling.com/
finns mycket roligt, verkar rätt stort i USA
Vad jag vet så är min top på 64kmh snabbast, men vem vet?(OBS! med bara en växel),finns sk. shiftkit till dom här motorerna då använder man bakväxlarna på cykeln, går säkert att få en betydligt högre toppfart då.
 

motorras

Medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
jönköping
Hoj
bmw k1200rs 2002
Jag köpte min hos www.mekit.se annars så ebay eller så hittar du någon på det här forumet http://motorbicycling.com/
finns mycket roligt, verkar rätt stort i USA
Vad jag vet så är min top på 64kmh snabbast, men vem vet?(OBS! med bara en växel),finns sk. shiftkit till dom här motorerna då använder man bakväxlarna på cykeln, går säkert att få en betydligt högre toppfart då.

ska mäta upp min till helgen,tror jag kan slå dig hoppas jag..är en 80cc med en honda 20mm förgasare påsatt på en enväxlad 28" yosemite..försöker lägga upp bild men funkar inte.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
ska mäta upp min till helgen,tror jag kan slå dig hoppas jag..är en 80cc med en honda 20mm förgasare påsatt på en enväxlad 28" yosemite..försöker lägga upp bild men funkar inte.

Hmmm! :gnissla 20cc mer 2tum större hjul,+ en "riktig" förgasare , orginal kinagasaren:brinnerup: får nog fila på lite för att klara dig:D

Längden på DT pipan fram till stingern är ca 780mm, längsden på stingern är 29cm 25mm diam. ljuddämparen ca39cm.
Det är orginal dämparen som är ombyggd, använde delar av insatsen till RD350
Nästa steg är att plocka isär motorn och göra en "blueprint" se till att allt är som det ska, passa in cylinder mot block mm, samt att hitta en gammal Bing 17mm förgasare med ställbart munstycke:yoparty
För att kunna få upp den i 70kmh eller mer som jag har som mål, så måste jag ha ett mindre bakdrev eller ett sk, "jackshaft kit" http://www.sickbikeparts.com/catalog/jackshaft.php?osCsid=d0f31a4496041eccc02fb7bec426de2c
Här finns det ocså lite kul saker http://shop.rocksolidengines.com.au...ion=com_virtuemart&Itemid=1&vmcchk=1&Itemid=1

Lite funderingar ang min DT50 pipa, har nu kört cirka 15mil med cykelpeden, fungerar igentligen helt ok. men känner att effekt "puckeln" kommer ganska högt uppe vid ca 50-64kmh (7300-9400) känns nästan som en YPVS kopplas in:D Men frågan är? Hur modifierar jag pipan för bättre lågvarvs egenskaper?
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Läs avgasrörskapitlet i Bells bok
http://www.kreidler.nl/artikelen/performance-tuning-graham-bell/performance-tuning-graham-bell.pdf

Alternativt "quick and dirty" så förlänger du pipan 5-10cm så nära cylindern som möjligt.

Får väl läsa igenom Bells teorier får väl se om man fattar något, brukar göra det mesta på känsla:D(så "quick and dirty" fungerar utmärkt för mig) , läser sällan bruksanvisningar:tummenupp.
Men det tror jag får vänta till vintern så man har lite att göra då också, ska bygga om ramen ev. sätta på ett sk. skiftkit så att man får 7växlar, ev. el-konvertera cykel så man har 3 driv system, hybrider är ju väldigt inne för nuförtiden
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Får väl läsa igenom Bells teorier får väl se om man fattar något, brukar göra det mesta på känsla:D(så "quick and dirty" fungerar utmärkt för mig) , läser sällan bruksanvisningar:tummenupp.
Men det tror jag får vänta till vintern så man har lite att göra då också, ska bygga om ramen ev. sätta på ett sk. skiftkit så att man får 7växlar, ev. el-konvertera cykel så man har 3 driv system, hybrider är ju väldigt inne för nuförtiden

Bygg en El-hybrid med en liten glödstiftsmotor som drar en generator som laddar ett batteri som samtidigt driver motorn.

Jag tror man skulle ta sig väldigt långt på en dl soppa med en sån setup, samtidigt som man skulle kunna få ett grymt ax av en elmotor som får dra kräm ur ett batteri under accelerationen och sedan drivas av generatoröverskottet när den kommer upp i fart.
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top