Nån som testat påhängsmotor?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
:yoparty

Fast det var fan vad lång headern var, till en så liten motor menar jag... siktar bara på mid-range effekt eller?

Hela motorn blir avstämd för ca 7000 rpm, så pipan blir längre än på din RD350. Jag har ju dessutom bara en växel så jag vill ha bredd på momentkurvan.

Resten av pipan gör jag så att jag lätt kan korta ner den ifall jag vill flytta upp effektkurvan lite senare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där trimmpipan ser ju riktigt seriös ut:tummenupp själv kör jag mera "oldskool" varianten på trimmet dvs jackad kolv trimmpipa från DT 50 slipat lite här och där! ang drevning så har jag 10/44. Räknade lite på total utväxling motor bakhjul kom fram till 1000rpm motsvarar 6,85kmh så 7000 motsvarar drygt 48kmh. Då finns det inte så mycket att hämta i hastighet med den drevning som jag har just nu, kom upp i 51kmh enl cykeldatorn

Jag kör med ett 48k bakdrev men har ett 44k liggande sen finns det inga fler vad jag vet så jag funderar på att tillverka egna drev så småningom.

Tror din pipa är för kort för att fungera som den ska. Möjligen kan den vara så kort att den jobbar på dubbla frekvensen. Men den fungerar nog i vilket fall som helst bättre än sugröret som sitter orginal.

Satans snygg pipa!

Hur rullar du plåten? vilken tjocklek? tigsvetsa du ihop dom eller?
Vilka formler/program använder du?

Är bra sugen på att snickraihop en pipa själv.

Tack, jag kör med 0.7mm plåt lättknackad men aningen besvärligare att svetsa än 1mm. Jag svetsar med TIG vilket är ganska nytt för mig men det går bättre och bättre. Har insett värdet av att vara nogrann med passformen innan jag börjar svetsa. Har en vals med 50mm rullar så det blir lite valsning och mycket handknack på städet.

Använder Bells formler som jag vet fungerar bara empiriskt. Har tillgång till simuleringsprogram men har inte 100% förtroende för dom. Sen använder jag ett plåtutbredningsprogram som jag hittat någonstans här på sporthoj.
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Känns som DT 50 pipan fungerar riktigt bra har kompletterat den med en ljuddämpare, Med lite andra finjusteringar, så nytt "fartrekord":yoparty 56kmh (ca 8300rpm) motorn "drar riktig bra" från 35kmh(ca 5000rpm) upp till toppfart
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Känns som DT 50 pipan fungerar riktigt bra har kompletterat den med en ljuddämpare, Med lite andra finjusteringar, så nytt "fartrekord":yoparty 56kmh (ca 8300rpm) motorn "drar riktig bra" från 35kmh(ca 5000rpm) upp till toppfart


Shit! Nu måste jag nog börja jobba på min.

Jo, jag såg på dina bilder på RD-forumet att pipan var nog inte så kort som jag först fick intrycket av att den var.
Är det en orginal eller trim-pipa till DT du använder? trim-pipan har väl djäkligt grov stinger om jag minns rätt? min lillebror åkte DT.

Totallängden på min pipa är 1153 mm fram till stingern som jämförelse.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Shit! Nu måste jag nog börja jobba på min.

Jo, jag såg på dina bilder på RD-forumet att pipan var nog inte så kort som jag först fick intrycket av att den var.
Är det en orginal eller trim-pipa till DT du använder? trim-pipan har väl djäkligt grov stinger om jag minns rätt? min lillebror åkte DT.

Totallängden på min pipa är 1153 mm fram till stingern som jämförelse.

Längden på DT pipan fram till stingern är ca 780mm, längsden på stingern är 29cm 25mm diam. ljuddämparen ca39cm.
Det är orginal dämparen som är ombyggd, använde delar av insatsen till RD350
Nästa steg är att plocka isär motorn och göra en "blueprint" se till att allt är som det ska, passa in cylinder mot block mm, samt att hitta en gammal Bing 17mm förgasare med ställbart munstycke:yoparty
För att kunna få upp den i 70kmh eller mer som jag har som mål, så måste jag ha ett mindre bakdrev eller ett sk, "jackshaft kit" http://www.sickbikeparts.com/catalog/jackshaft.php?osCsid=d0f31a4496041eccc02fb7bec426de2c
Här finns det ocså lite kul saker http://shop.rocksolidengines.com.au...ion=com_virtuemart&Itemid=1&vmcchk=1&Itemid=1
 

Bifogat

  • HPIM0963[1].jpg
    HPIM0963[1].jpg
    230.9 KB · Visningar: 371
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
:yoparty Nu är min snabbare! Nytt hastighetsrekord, 45km/h. Det bör vara 7500rpm. Men nu är den trött som sjutton innan den kommer upp i varv. :näsblod

Eftersom jag fick en dum ide om att den inte fick ur sig tillräckligt med avgaser så tog jag upp utblåset. Drog till med en duration på 170 grader direkt och breddade porten till 29mm. Samtidigt åkte min effektiva kompression ner till 6.5:1 och det är väl ganska lagom. Men lika död var den ändå...

Så jag började titta på tändspolen igen. Hade kopplat in den med blå kabel mot blå kabel och röd mot svart. Och jag fick ju gnista, men i brist på andra ideer flyttade jag över kablarna, blå till röd samt svart till blå. Och direkt hoppade den igång. :) Tydligen ger den gnista även med felkopplad tändspole men antagligen kommer gnistan på fel ställe men det är ju svårt att se.
Magnettändning fungerar även bakvänt.
Men gnistan blir betydligt sämre.
På gamla, lågkomprimerade motorer råkade man ganska ofta på att folk kopplat fel.
Lite svårt att hålla reda på begreppen med magnet, 6voltsystem och plusjord.
Motorerna gick, men dåligt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Längden på DT pipan fram till stingern är ca 780mm, längsden på stingern är 29cm 25mm diam. ljuddämparen ca39cm.
Det är orginal dämparen som är ombyggd, använde delar av insatsen till RD350
Nästa steg är att plocka isär motorn och göra en "blueprint" se till att allt är som det ska, passa in cylinder mot block mm, samt att hitta en gammal Bing 17mm förgasare med ställbart munstycke:yoparty
För att kunna få upp den i 70kmh eller mer som jag har som mål, så måste jag ha ett mindre bakdrev eller ett sk, "jackshaft kit" http://www.sickbikeparts.com/catalog/jackshaft.php?osCsid=d0f31a4496041eccc02fb7bec426de2c
Här finns det ocså lite kul saker http://shop.rocksolidengines.com.au...ion=com_virtuemart&Itemid=1&vmcchk=1&Itemid=1

hehe.. det var ju en smart lösning för att få växlar. Men den andra länken fungerar inte... :va Kanske ska testa senare.

Tror du ska byta till en stinger med mindre diameter, min kommer vara knappt 17mm.

En annan lösning för att komma upp i 70 är väl att porta upp cylindern så den matchar längden på din pipa. Då får du förståss hjälpa till med tramporna upp till 30-40 eller nåt sånt men då kommer du väl upp i 70 vid 10-11k rpm :D

Jag gillar ju principen att bygga själv men sen hittade jag en för drygt 200 kr på Addemoto och då kände jag mig ganska lat...

Blocket är fullt av moppeprylar, jag fick föresten en DT-cylinder med min förgasare som har fått bli pennställ på kontoret, känns lite mesigt...
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
hehe.. det var ju en smart lösning för att få växlar. Men den andra länken fungerar inte... :va Kanske ska testa senare.

Tror du ska byta till en stinger med mindre diameter, min kommer vara knappt 17mm.

En annan lösning för att komma upp i 70 är väl att porta upp cylindern så den matchar längden på din pipa. Då får du förståss hjälpa till med tramporna upp till 30-40 eller nåt sånt men då kommer du väl upp i 70 vid 10-11k rpm :D

Jag gillar ju principen att bygga själv men sen hittade jag en för drygt 200 kr på Addemoto och då kände jag mig ganska lat...

Blocket är fullt av moppeprylar, jag fick föresten en DT-cylinder med min förgasare som har fått bli pennställ på kontoret, känns lite mesigt...

Vad påverkar motorkaraktären mest stingerpipans längd ? eller diameter?

Och så tänker jag göra en "BOST III" behandling av motorn om det fungera eller inte återstår att se
Prövar Optimum PTFE behandlare för 2-takts motorer, samt teflonfett i hjullagren:D får väl se om det händer något positivt
Samt kommer att köra med triboron i bränslet
 

Bifogat

  • IMG_0158.JPG
    IMG_0158.JPG
    39 KB · Visningar: 159

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad påverkar motorkaraktären mest stingerpipans längd ? eller diameter?

Och så tänker jag göra en "BOST III" behandling av motorn om det fungera eller inte återstår att se
Prövar Optimum PTFE behandlare för 2-takts motorer, samt teflonfett i hjullagren:D får väl se om det händer något positivt
Samt kommer att köra med triboron i bränslet

Diametern skulle jag nog gissa...

Bell säger diametern 17-19mm och längden 205-230mm och vad gäller diametern så är Bell nog så generös. Antagligen vill han ligga på den säkra sidan så ingen ska överhetta.
Sen kan du skarva på med större diameter för att flytta ljuddämparen bakåt.

PTFE har inget med smörjmedel och motorer att göra då de inta kan binda till metallen under de förutsättningar som finns i en motor.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Diametern skulle jag nog gissa...

Bell säger diametern 17-19mm och längden 205-230mm och vad gäller diametern så är Bell nog så generös. Antagligen vill han ligga på den säkra sidan så ingen ska överhetta.
Sen kan du skarva på med större diameter för att flytta ljuddämparen bakåt.

PTFE har inget med smörjmedel och motorer att göra då de inta kan binda till metallen under de förutsättningar som finns i en motor.

Nu tar jag det inte så seriöst med "såkallade undermedel typ PTFE mm, men det kostar inte så mycket att pröva:D varje liten förbättring man kan åstakomma på en så här liten motor som jobbar på sitt yttersta register tycker jag är värt att ta, Slutsats: allt är tillåtet för att komma upp i fart:banana även om man bara får en placeboeffekt:tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...allt är tillåtet...

Nu är min pipa klar. Montering och provkörning får vänta till helgen.
Jag ljög min stinger stannade på 16.5 mm för det var vad jag hittade i verkstan men det är ändå betydligt grövre än vad denna motor har orginal som synes.

Om ni undrar varför pipan är dragen så lågt så är det för att jag förberett för att kunna korta ner den med minimal arbetsinsats.

Fotade bägge änderna tillsammans med orginalet för jämförelse.
 

Bifogat

  • DSC00115.JPG
    DSC00115.JPG
    170.9 KB · Visningar: 218
  • DSC00116.jpg
    DSC00116.jpg
    218 KB · Visningar: 402
  • DSC00117.JPG
    DSC00117.JPG
    151.1 KB · Visningar: 230
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Ska nu testa en sak har gjort ett Venturirör som jag tänker stoppa i längst bak i stingern den går ifrån 22mm till 15mm till 22mm
(Saknar att man inte har en metallsvarv) ska vara intressant och se om den gör någon förändring, har annars lite planer på att kunna göra en justerbar stinger om det skulle räcka med en typ sådan bussning
 

Bifogat

  • IMG_0161[1].JPG
    IMG_0161[1].JPG
    19.8 KB · Visningar: 141

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Satan så lång pipan blev, din effektkurva lär se ut som ayers rock!:D :yoparty :tummenupp

Hur går den nu då?:)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Satan så lång pipan blev, din effektkurva lär se ut som ayers rock!:D :yoparty :tummenupp

Hur går den nu då?:)

Jo, här är grafen från bromsbänken. Hur blir jag av med svackan på mitten?

Nej, nu ljög jag ju igen... Blev klar med röret igår kväll, cylinder, kolv förgasare är inte monterade. Så jag vet inte ännu... tänkte ta det till helgen men jag är nog lite för nyfiken för att vänta
 

Bifogat

  • AyersRock_Uluru_tif.jpg
    AyersRock_Uluru_tif.jpg
    112.9 KB · Visningar: 151

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jo, här är grafen från bromsbänken. Hur blir jag av med svackan på mitten?

Nej, nu ljög jag ju igen... Blev klar med röret igår kväll, cylinder, kolv förgasare är inte monterade. Så jag vet inte ännu... tänkte ta det till helgen men jag är nog lite för nyfiken för att vänta

:hihi

Jaja, se till att uppdatera så fort det är möjligt bara! Det här kommer bli bra tror jag:yoparty
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Testade idag och den är fortfarande lika trött. Enda skillnaden är att den nu producerar betydligt mera decibel.

Bortsett från mitt svänghjul med aluskivor så finns det inga konstigheter på motorn. Jag måste alltså ha gjort ett för lätt svänghjul så det är väl bara att dela motorn och svarva till nya vikter i stål.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Första testen med PTFE och triboron, som väntat inget positv verkan, fungerade inte så bra med en stypning i stingern hellre, men motorn går i alla fall mycket mjukare och jämnare på tomgång:tummenupp
Verkar svårt att komma upp med så mycket högre varv än vad jag har gjort ca 8300 rpm, tar stopp när man kommer upp i ca 57kmh, mindre bakdrev är vad som gäller.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Första testen med PTFE och triboron, som väntat inget positv verkan, fungerade inte så bra med en stypning i stingern hellre, men motorn går i alla fall mycket mjukare och jämnare på tomgång:tummenupp
Verkar svårt att komma upp med så mycket högre varv än vad jag har gjort ca 8300 rpm, tar stopp när man kommer upp i ca 57kmh, mindre bakdrev är vad som gäller.

Du måste höja avgasporten om du ska få upp varvtalet.

Jag tittade lite på utrymmet för större framdrev och ett 12k framdrev bör få plats. Möjligen kan det krävas lite lättare slipjobb.

Och ett 13k får plats om man kapar bort väggen in mot tändspolen och så sätter man sedan dit en plåt med radie runt drevet.
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top