Nån som testat påhängsmotor?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kedjelåset kom ganska snabbt men sedan har jag inte fått igång möget. Den ger gnista men hostar inte ens oavsett vad jag gör sedan. En otestad teori nu är att tändsystemet som ju saknar trigger kanske inte orkar ge gnista nu när kompressionen ökat. Alternativt att gnistan nu kommer för sent så en fetare cylinderfotspackning måste nog tillverkas för att testa om så är fallet.

Men idag går personalen på semester så det dröjer ett tag tills nästa uppdatering.
 

njelger

Guest
jag såg en biltema cruiser med påhängsmotor till salu på power meet. nån av herrarna?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hej hur går det med kinesen???:huvet

Efter att jag monterat ihop den så startade den inte. Troligen pga det primitiva tändsystemet utan brytarspetsar eller dylikt för att trigga gnistan.
Det är alltså bara en statorspole och en tändspole så gnistan slår när spänningen är tillräckligt hög och därmed antagligen lite slumpmässigt. Det hörs på ljudet på dessa motorer också att det är lite oregelbundet.

Jag tror att gnistan nu kommer för sent eller möjligen inte alls pga min högre kompression. Skulle väl lätt kunna testa den teorin med en tjockare cylinderfotspackning men jag tröttnade.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hej hur går det med kinesen???:huvet

Nu sparkade du igång mig så jag skar ut en 3mm tjock cylinderfotspackning. Nu hostade den men inte mer... Rejält sur var den också nu.

Är lite förbryllad över att den inte startar för den gick ju tidigare och längre slaglängd ska ju inte göra den mer svårstartad. :va

Började fundera på om den inte får ur sig tillräckligt med avgaser för avgasporten är fortfarande orörd och skitliten. Dessutom minskade durationen på avgasporten med strokningen och den är ju i förhållande till cylindervolymen faktiskt mindre nu men det känns långsökt...

Per Gillbrand säger på sina demonstrationer typ att om en motor får bränsle och luft, man har kompression och gnista men ändå startar den inte. Då är det nåt som är trasigt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...tog en sväng med gps plan väg lite sidvind varva som f-a 42 kmh, borde kanske dreva om den.

:yoparty Nu är min snabbare! Nytt hastighetsrekord, 45km/h. Det bör vara 7500rpm. Men nu är den trött som sjutton innan den kommer upp i varv. :näsblod

Eftersom jag fick en dum ide om att den inte fick ur sig tillräckligt med avgaser så tog jag upp utblåset. Drog till med en duration på 170 grader direkt och breddade porten till 29mm. Samtidigt åkte min effektiva kompression ner till 6.5:1 och det är väl ganska lagom. Men lika död var den ändå...

Så jag började titta på tändspolen igen. Hade kopplat in den med blå kabel mot blå kabel och röd mot svart. Och jag fick ju gnista, men i brist på andra ideer flyttade jag över kablarna, blå till röd samt svart till blå. Och direkt hoppade den igång. :) Tydligen ger den gnista även med felkopplad tändspole men antagligen kommer gnistan på fel ställe men det är ju svårt att se.

Har därefter grovjusterat förgasaren lite och fick gå upp till 260 i munstycke från 170 som den levererats med.

Den blev alltså för trött från botten, kanske pga mitt lätta svänghjul eller också blev avgasporten för hög trots att jag tyckte jag var konservativ. Nu måste jag få den starkare från botten. Det som finns kvar att göra är:

- Slipa till portarna bättre
- Borra cylindern från 40 till 43mm.
- Bygga expansionskammare
- Är den fortfarande för svag sedan måste jag byta ut mina alu-skivor till stål på svänghjulet så jag får mera svängmassa.

Mest sugen på att bygga rör nu så det blir nog nästa steg.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Var tvungen slipa upp avgasporten innan jag börjar bygga rör. Annars vet jag ju inte vid vilken diameter jag ska börja.
Passade på att fota insuget och med kolv samt kolven i TDC som ligger 1.5mm ovanför cylinderkanten.

Cylinderloppet har fått lite skador när slipat, jag var inte så försiktig eftersom den ändå ska borras senare.
 

Bifogat

  • Kolv.JPG
    Kolv.JPG
    63.4 KB · Visningar: 209
  • Insug.JPG
    Insug.JPG
    79.6 KB · Visningar: 217
  • Exhaust.JPG
    Exhaust.JPG
    97 KB · Visningar: 239

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu vill jag ha en update!

Läst igenom hela tråden och är grymt sugen på att veta vad som händer här näst! :)

Fan har ni bumpat bägge mina byggtrådar ikväll? Jag får ju skämmas för min inaktivitet...
Det är oförändrat bortsett från att jag handlade lite 0.7mm plåt igår samtidigt med att jag jagade nytt batteri till bilen.

Nästa steg är alltså att svetsa expansionskammare.
 
Last edited:

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
XT660R - 11
Någon gång skall jag bygga en damcykel med bockstyre, påhängsmotor och spothojskåpor i hönsnät och papemache!
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Fan har ni bumpat bägge mina byggtrådar ikväll? Jag får ju skämmas för min inaktivitet...
Det är oförändrat bortsett från att jag handlade lite 0.7mm plåt igår samtidigt med att jag jagade nytt batteri till bilen.

Nästa steg är alltså att svetsa expansionskammare.

Det ena leder till det andra :tuttar:banana


Damcykel? Cruiser :fakta:7peta
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Hade det inte vart bättre att montera en sånhär direkt på navet? 102cc 18hk 10200rpm 13kg. då slipper man nog trimma för att klara >45km/h :D
finns även Gashandtag i kolfiberlook som tillval och den ska gå som bäst på fin castrull olja!!

Kanske skulle vara bäst på Wassblads räser iofs..

edit: http://www.flyone.se/motor.html

Eller slipp alla problem. Kombinera med för tillfället lämpligt fordon tex cykel, spark, pulka eller hoppstylta http://www.flyone.se/paramotorer.html det kan väl inte herr konstapel ha något emot?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hade det inte vart bättre att montera en sånhär direkt på navet? 102cc 18hk 10200rpm 13kg. då slipper man nog trimma för att klara >45km/h :D
finns även Gashandtag i kolfiberlook som tillval och den ska gå som bäst på fin castrull olja!!

Kanske skulle vara bäst på Wassblads räser iofs..

edit: http://www.flyone.se/motor.html

Eller slipp alla problem. Kombinera med för tillfället lämpligt fordon tex cykel, spark, pulka eller hoppstylta http://www.flyone.se/paramotorer.html det kan väl inte herr konstapel ha något emot?

:D Inget utesluter väl att man har en sån ryggsäck också.

Men jag tror att även en vanlig påhängsmotor har potential för hastigheter som är ganska osunda på en vanlig cykel.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
:D Inget utesluter väl att man har en sån ryggsäck också.

Men jag tror att även en vanlig påhängsmotor har potential för hastigheter som är ganska osunda på en vanlig cykel.

Ja du har nog rätt :D Det hade sett ganska roligt ut om man kom körandes i rejs-skinn och allt:tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
för att man klara sig bra utan pungkrossen!

Är inte det en myt att man räddar pungen på en damcykel? Pungen blir väl bara krossad 0.1 sekunder senare än på en herrcykel?

Plus att man därimellan hunnit slå föterna i marken och fått vadbenen överkörda av sina egna pedaler, dunkat knäna i asfalten, krossat hakan mot styret och samtidigt klämt tungan mellan tänderna?

Nej, tacka vet jag herrcyklar. :tummenupp Herrcyklar är dessutom ingenjörsmässigt en fackverkskonstruktion idealist uppbyggd av trekanter.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är inte det en myt att man räddar pungen på en damcykel? Pungen blir väl bara krossad 0.1 sekunder senare än på en herrcykel?

Plus att man därimellan hunnit slå föterna i marken och fått vadbenen överkörda av sina egna pedaler, dunkat knäna i asfalten, krossat hakan mot styret och samtidigt klämt tungan mellan tänderna?

Nej, tacka vet jag herrcyklar. :tummenupp Herrcyklar är dessutom ingenjörsmässigt en fackverkskonstruktion idealist uppbyggd av trekanter.

Först pungkross och sen allt detta, ajsomfan:rofl
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Är inte det en myt att man räddar pungen på en damcykel? Pungen blir väl bara krossad 0.1 sekunder senare än på en herrcykel?

Plus att man därimellan hunnit slå föterna i marken och fått vadbenen överkörda av sina egna pedaler, dunkat knäna i asfalten, krossat hakan mot styret och samtidigt klämt tungan mellan tänderna?

Nej, tacka vet jag herrcyklar. :tummenupp Herrcyklar är dessutom ingenjörsmässigt en fackverkskonstruktion idealist uppbyggd av trekanter.

omm%C3%A5lad-veteran-damcykel-med-korg-i-utm%C3%A4rkt-bra-skick-28%E2%80%9D-svalan.jpg


Detta är min favvomodell.Aldrig lyckats krossa pungen på den allt de andra du skrev har ju hänt men pungen har alltid klarat sig!
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top