Nån som testat påhängsmotor?

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
när blir det av?

Vore ett underbart rejs, tyvärr har jag svårt att se att det blir av. Du bor 45mil öster om mig, Two stroke man bor 50 mil söder om oss. Guw bor 100mil norr om oss..

Men om de här ritningarna jag hittade på nätet till en beammaskin fungerar kan jag bygga fyra stycken, skicka till er så kan ni beama ner er till mig så har vi ett rejs här!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vore ett underbart rejs, tyvärr har jag svårt att se att det blir av. Du bor 45mil öster om mig, Two stroke man bor 50 mil söder om oss. Guw bor 100mil norr om oss..

Men om de här ritningarna jag hittade på nätet till en beammaskin fungerar kan jag bygga fyra stycken, skicka till er så kan ni beama ner er till mig så har vi ett rejs här!


Jag kanske dyker upp era breddgrader till sommaren så man vet ju aldrig...

Bara GuW då som måste beama ner sin och han har dessutom inte köpt någon ännu tror jag... Han vet nog inte ens att han ska göra det! :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kanske dyker upp era breddgrader till sommaren så man vet ju aldrig...

Bara GuW då som måste beama ner sin och han har dessutom inte köpt någon ännu tror jag... Han vet nog inte ens att han ska göra det! :D

Jag har en biltema cruiser ståendes på jobbet, allt är totalslut på den, men jag hade tänkt bygga trampcustom av den...

Springergaffel och fetbobtank var ursprungsplanerna, men nu har jag en medbrottsling i bygget , och han hade andra planer.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vore ett underbart rejs, tyvärr har jag svårt att se att det blir av. Du bor 45mil öster om mig, Two stroke man bor 50 mil söder om oss. Guw bor 100mil norr om oss..

Men om de här ritningarna jag hittade på nätet till en beammaskin fungerar kan jag bygga fyra stycken, skicka till er så kan ni beama ner er till mig så har vi ett rejs här!

Speed weekend kanske är ett förslag? Ganska kul att se också tror jag.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=194625

Blev sugen på att åka dit och titta och kanske joina så igår tog fram min motor ur lådan.
Har fräst upp det gjutna vevhuset några tiondels mm för att kunna minska på toleranserna med den nya veven. Köpte även en ny vevstake som också putsats lite för att kunna bättra på precisionen på veven. Därefter har jag ritat den nya veven. Tyvärr tvingas jag byta till 27% klenare vevlager för att få ihop det hela som jag vill men det blir SKF istället för Kinaskit så då blir det väl stadigare ändå.

Mitt tändsystem är väldigt primitivt, med bara en statorspole och magnet som styr förloppet. t.ex så saknas trigger för att styra gnistan så jag tror att gnistan kommer lite oregelbundet.

Någon som har ett lämpligt litet tändsystem liggande? Kanske nån trasig motorsåg eller minimoto?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Svetsad vev is da shit har jag hört.

Vevhalvorna svarvade men när det var dags för fräsjobbet så saknades den invändiga mikrometern men mecken hade ändå vätskebrist så det gjorde nog ingen skillnad. :fyllisar

Nu är jag mest orolig över om veven i blötjärn kommer hålla. Vevskivorna är 9.5mm breda mot orginal 8mm vid hålen för vevtappen. Har inte orkat slå upp min gamla hållf-bok men styvheten brukar öka i kvadrat så i så fall ger geometrin 41% mer styvhet och förhoppningsvis räcker det som kompensation.

Krafterna på vevstaken blir motsvarande 50-100kg beroende på hur mycket jag kommer varva.

Gjorde ett litet överslag på vevhusvolymen och fick fram att min nya vev minskar volumen med 46cc alltså nästan lika mycket som orginal cyindervolym.

Slaglängden kommer bli 43mm mot tidigare 39mm
 

Bifogat

  • DSC00439.JPG
    DSC00439.JPG
    139 KB · Visningar: 172
  • DSC00442.JPG
    DSC00442.JPG
    147.6 KB · Visningar: 210
Last edited:

Versys38

Medlem
Gick med
27 Jul 2007
Ort
svalöv
Hoj
MT-09 2016
Jag kanske dyker upp era breddgrader till sommaren så man vet ju aldrig...

Bara GuW då som måste beama ner sin och han har dessutom inte köpt någon ännu tror jag... Han vet nog inte ens att han ska göra det! :D
Racet måste vara nära hemmet om jag kör för långt tappar jag vitala delar så som motorfäste,, trots loctite och nordlockbricka.... MEN KOM ANN BARA:banana
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
I söndags kom Versys38 förbi med en invändig mikrometer. Nattens ragg tittade konstigt när jag sparkade henne ur sängen med orden "Du måste gå nu för jag ska till verkstan och skruva i min moped."

Men nu är vevskivorna färdiga och balanserade i hjulbalanseringsblocken från Biltema och en dummy-vikt. Teamingenjören räknade lite för slarvigt så mecken fick borra bort ytterligare lite material ur vevskivorna innan allt var bra.
 

Bifogat

  • DSC00450.JPG
    DSC00450.JPG
    203 KB · Visningar: 156
  • DSC00451.JPG
    DSC00451.JPG
    133.1 KB · Visningar: 217

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Sånt här "onödigt" experimenterande är helt underbart ! Varför gör man sånt ? Effektvinst ? Pengabesparande istället för att köpa färdigt ? Trist skata till sambo ? Ingen sambo ? ADHD ? Utan jobb pga finanskrisen ? Skit samma...svaret blir alltid detsamma som på frågan om varför en katt slickar sig där bak : För att den kan !!:tungan

Keep up the good work ! Det här är skitspännande !:tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sånt här "onödigt" experimenterande är helt underbart ! Varför gör man sånt ? Effektvinst ? Pengabesparande istället för att köpa färdigt ? Trist skata till sambo ? Ingen sambo ? ADHD ? Utan jobb pga finanskrisen ? Skit samma...svaret blir alltid detsamma som på frågan om varför en katt slickar sig där bak : För att den kan !!:tungan

Keep up the good work ! Det här är skitspännande !:tummenupp

Tack, det finns nog som du redan räknat ut inget rationellt svar... :3freak

Nu är veven hoppressad och riktad. Den som är uppmärksam kan nog se att antydningar av att jag svarvat bort lite material runt storändan på vevstaken för att kunna öka minska dödutrymmet mellan vevskivor och vevstaken.

Ska svarva en busning till ett nytt lagerläge samt slipa till matchningen mellan överströmmare i cylinder och vevhuset.
Har byggt på med kemisk metall för mjukare radier på överströmmarna också.

Sen är vevhuset klart att montera ihop igen.
 

Bifogat

  • DSC00455.JPG
    DSC00455.JPG
    145.7 KB · Visningar: 224
  • DSC00453.JPG
    DSC00453.JPG
    133.9 KB · Visningar: 225
  • DSC00452.JPG
    DSC00452.JPG
    157.7 KB · Visningar: 213
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Några nya bilder

Färgen på blocket blev missfärgat av då jag värmde det på spisplattan för att inte behöva pressa så hårt.

Kolven fick tas ur för att inte ta i vevskivorna i BDC.
 

Bifogat

  • DSC00461.JPG
    DSC00461.JPG
    149.9 KB · Visningar: 285
  • DSC00459.JPG
    DSC00459.JPG
    84.4 KB · Visningar: 233
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sanslöst kul att se några seriösa hängpun... påhängare!

Min biltemacruiser gav jag upp med, för mycket jobb på den, hjulen blev sjukt nice ändå, så dom hamnar nog på något annat.

ÅAS så kostar en ny biltemacruiser inte många spänn den dag jag känner för att börja om, dom har helkassa baknav så jag rekomenderar att man bygger nytt hjul om man tänker bygga av en sån!
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Keep on rocki´n! Detta gillar vi!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur går det med the projetski? :)

Inget sedan sista bilden, förutom att andra blockhalvan är monterad. Den senast helgen var jag tvungen fixa bokföring och deklaration.

Ni som funderar på att starta firma råder jag att köra med KIFUM-metoden.
KIFUM = Kontant I Fickan Utan Moms.

Men nästa steg blir att anpassa höjd på cylinder och portar efter den nya veven. Och nästa provkörning blir med orginal 40mm borrning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mecken plockade ihop motorn i söndags men en packbox som skulle bytas ut saknades så måndag eftermiddagen tillbringade inköpschefen förgäves med att söka igen Lund efter företag som säljer packboxar... Så istället fick det bli en tripp till Momentum i Malmö idag tisdag. Vart är världen på väg när dagens järnhandlare snart bara säljer korv med bröd?

Så ikväll monterades motorn klart på hojen men nu hade mecken supit bort kedjelåset så det blev ingen provkörning ikväll heller. :näsblod

Så som straffarbete fick mecken svarva en ny tomgångsskruv samt montera en dödare.

Motorn har alltså nu 54cc pga förlängd slaglängd från 39 till 43 mm men fortfarande orginal borrning 40mm.
Toppen har svarvats till lite för att inte kolven ska ta i och toppen har nu en liten liten squishyta på 1-2mm och höjden 0.6-0.9mm beroende på var man mäter. Eftersom kolven nu går lite högre så minskade kompressionsvolymen automatiskt till ca 5cc och kompressionen har ökat till 11.8:1 mot tidigare 6.6:1. Det är väl i svettigaste laget men en ny 43mm kolv väntar i reservdelslådan.

Eftersom toppen knappt höll tätt orginal så håller nu ytterligare fyra stycken m4:eek:r ihop topp och cylinder.

Har även passat på att räkna på utväxlingen och den hittintills högsta hastigheten 30.4km/h motsvarar 5020 rpm och med porttiderna är avgas öppet 126 CAD, överströmmare 116 CAD så kan man nog inte förvänta sig så mycket mer.
Strokeningen har även ökat portdurationerna endel så den kommer nog vvarva lite mer nu om bara den nya veven tål varvtalen...
 

Bifogat

  • Topp2.JPG
    Topp2.JPG
    125.1 KB · Visningar: 178
  • Dödare.JPG
    Dödare.JPG
    88.9 KB · Visningar: 163
  • Tomgångsskruv.JPG
    Tomgångsskruv.JPG
    66.6 KB · Visningar: 146
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top