Mecken plockade ihop motorn i söndags men en packbox som skulle bytas ut saknades så måndag eftermiddagen tillbringade inköpschefen förgäves med att söka igen Lund efter företag som säljer packboxar... Så istället fick det bli en tripp till Momentum i Malmö idag tisdag. Vart är världen på väg när dagens järnhandlare snart bara säljer korv med bröd?
Så ikväll monterades motorn klart på hojen men nu hade mecken supit bort kedjelåset så det blev ingen provkörning ikväll heller.
Så som straffarbete fick mecken svarva en ny tomgångsskruv samt montera en dödare.
Motorn har alltså nu 54cc pga förlängd slaglängd från 39 till 43 mm men fortfarande orginal borrning 40mm.
Toppen har svarvats till lite för att inte kolven ska ta i och toppen har nu en liten liten squishyta på 1-2mm och höjden 0.6-0.9mm beroende på var man mäter. Eftersom kolven nu går lite högre så minskade kompressionsvolymen automatiskt till ca 5cc och kompressionen har ökat till 11.8:1 mot tidigare 6.6:1. Det är väl i svettigaste laget men en ny 43mm kolv väntar i reservdelslådan.
Eftersom toppen knappt höll tätt orginal så håller nu ytterligare fyra stycken m4
r ihop topp och cylinder.
Har även passat på att räkna på utväxlingen och den hittintills högsta hastigheten 30.4km/h motsvarar 5020 rpm och med porttiderna är avgas öppet 126 CAD, överströmmare 116 CAD så kan man nog inte förvänta sig så mycket mer.
Strokeningen har även ökat portdurationerna endel så den kommer nog vvarva lite mer nu om bara den nya veven tål varvtalen...