Nån som testat påhängsmotor?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
BTW Idag blev jag erbjuden nitro till den... :D
Tror jag sparar det experimentet till sist....

:va Ofasen, tro det. Du tycker alltså det är FÖR mycket jobb att tig-svetsa ihop 153497 delar Kina-knota? :D Störtskön läsning! (Ja, nu kan du alltså fortsätta för nu är en till nyfiken läsare ansluten). Hur stor summa har egentligen inköpschefen fått att leka med och hur lyckas man hålla mekanikern motiverad när "självklara" saker som täta vevhus inte ens är uppfyllda? :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
:va Ofasen, tro det. Du tycker alltså det är FÖR mycket jobb att tig-svetsa ihop 153497 delar Kina-knota? :D Störtskön läsning! (Ja, nu kan du alltså fortsätta för nu är en till nyfiken läsare ansluten). Hur stor summa har egentligen inköpschefen fått att leka med och hur lyckas man hålla mekanikern motiverad när "självklara" saker som täta vevhus inte ens är uppfyllda? :tummenupp

Teamchefen är stenhård så budgeten skulle nog fortfarande vara fyrsiffrig om det inte var för mecken...

beggad cykel 500kr plus lite lysen, dator och krafs för ca 150kr.
Motor 2000kr.
Förgasare, reedventiler 650kr inklusive DT65-cylinder och kolv... :va
resten är gammalt skrot... reecycling!

Tillkommer
FS1-kolv 129kr
diverse lager och tätningar max 500kr

Mekanikern är nog dyrast i drift han är rätt så törstig...
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Hörrö , de e dax för dig att börja köra uppåt.. snömoppen e klar och provad går som satan i det snö som finns:yoparty :yoparty :yoparty Ta med ritningarna så bygger jag :D :D ska skruva över bandkittet på 525:an i morgon så det börjar snurra ordentligt

Det där var bland det coolaste jag sett..... Finns såntdär att köpa eller är det hemmasnickeri ?
 

fille77

hedersmedlem
Gick med
2 Nov 2006
Ort
vasastan
Hoj
aprilia sxv 550 -09
Det där är en burk med ormar du inte vill öppna...

Det går absolut inte att få den laglig på något som helst sätt.
Jag har hört ryktats att man kan ringa och teckna en mopedförsäkring på dom om man säger "jag hittade ett veteranfordon i en gammal lada, en sån här påhängsmoped, och nu vill jag försäkra den så att jag kan åka på veteranklubbens årliga parad"

(EDIT) Givetvis bör då fordonskombinationen se ut som 40tal, en modern kolfiberracer går fetbort...

men om man cyklar på den som vanligt då?`med koppling indragen?

/fille77
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
men om man cyklar på den som vanligt då?`med koppling indragen?

/fille77

Då är den givetvis laglig.
Visst, frikoppla, döda motorn och trampa satan, men då vill det till att inte polisen bränner handflatan när han ska kolla om cylindern är varm....
 

fille77

hedersmedlem
Gick med
2 Nov 2006
Ort
vasastan
Hoj
aprilia sxv 550 -09
sjysst! då har dom ju inte något bevis på att man har framfört den på allmän väg!

Eller?


jo kanske om dom hinner se att man kör med motor förståsss...

/fille77
 

Tommy.exe

Guest
Hörrö , de e dax för dig att börja köra uppåt.. snömoppen e klar och provad går som satan i det snö som finns:yoparty :yoparty :yoparty Ta med ritningarna så bygger jag :D :D ska skruva över bandkittet på 525:an i morgon så det börjar snurra ordentligt


Vad ska du ha för att bygga en sån där larvgrej åt mig? satan så cool :yoparty
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
3133165 :-( Men jag har nog precis hittat en gratislösning annars! Tillsammans med förgasaren fick jag med en DT-cylinder med 44mm kolv. Den har 12mm kolvbult men jag kom på att jag kan använda en 10mm kolvbult och svarva två hylsor till änderna på kolvbulten.

44mm är dock nog så mycket till min cylinder...
Har för mig hond mt har 43mm orginal och 10mm kolvbult. Oyes att det blir nått sånt här i vinter som terapi :hihi

3177052 Då är den givetvis laglig.
Visst, frikoppla, döda motorn och trampa satan, men då vill det till att inte polisen bränner handflatan när han ska kolla om cylindern är varm....
I verkligheten hur grinigt tordes det vara att köra en sån där? är en gammal 50 talare laglig?
 
Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
är inte hjälp motor lagligt upp till 25 kmh? dom där eldrivna hur är det med dom?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
är inte hjälp motor lagligt upp till 25 kmh? dom där eldrivna hur är det med dom?

Det finns ett fåtal som är godkända, gemensamt för dom godkända är att motorn inte går att köra utan att man samtidigt trampar.

På vägverkets hemsida kan man beställa (gratis) en broshyr som talar om vad som gäller, vilka fordon som klassas som lekfordon, och vilka som bara rakt av är olagliga mopeder/motorcyklar, den skulle många behöva läsa innan dom köper minimotos åt ungarna.
 

fille77

hedersmedlem
Gick med
2 Nov 2006
Ort
vasastan
Hoj
aprilia sxv 550 -09
nu har jag och min polare monterat två påhängsmotorer på varsin cruiser!

dom är är grymmt sköna att köra och går hygglig fort :D


bilder kommer inom kort.....


/fille77
 
Last edited:

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Hörudu! Hur går det med bilderna? Hur fort går era?

Har monterat en 60cc påhängare på en Biltema-cruiser, fullständigt livsfarligt och alldeles superkul!! Uttrycket "våga vobbla" får en ny innebörd.
Den gör 57km/h på plan mark enligt cykeldator vilket känns helt rimligt jämfört med övriga mopeder jag åkt tillsammans med.

Bild kommer inom kort.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har monterat en 60cc påhängare på en Biltema-cruiser, fullständigt livsfarligt och alldeles superkul!! Uttrycket "våga vobbla" får en ny innebörd.
Den gör 57km/h på plan mark enligt cykeldator vilket känns helt rimligt jämfört med övriga mopeder jag åkt tillsammans med.

Bild kommer inom kort.

57! Shit! Det är nog många hk som läckt ut ur mitt vevhus...
Jag har iofs lägsta drevningen som fanns också.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
57! Shit! Det är nog många hk som läckt ut ur mitt vevhus...
Jag har iofs lägsta drevningen som fanns också.

Vet ej vad drevningen på denna är men man bör trampa i normalt cykeltempo samt dessutom slira på kopplingen, det lustiga är att när man väl är i rull och inkopplad drivning så är vridet nästan imponerande.
 

Versys38

Medlem
Gick med
27 Jul 2007
Ort
svalöv
Hoj
MT-09 2016
Hej har köpt biltema cruiser och 50cc motor, efter diverse strul fick jag igång möget.Nu går den bra efter byte av tändstift skulle tippa ca 50 kmh ska kolla med gps.Den har förvånat bra väghållning läste att andra körde med livet som insats så e inte min. HA EN BRA DAG FRÅGA OM NI UNDRAR OM NÅT MICKE
 

Versys38

Medlem
Gick med
27 Jul 2007
Ort
svalöv
Hoj
MT-09 2016
Hej var ute o tog en sväng med gps plan väg lite sidvind varva som f-a 42 kmh, borde kanske dreva om den. ska fota den o lägga in bilden.
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top