Nån som testat påhängsmotor?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Insåg att man måste göra jämförelsetest! Så innan ombyggnationen togs objeket ut för ett äkta prov! Observera inga fjantiga bromsbänkar! Här är det verkligheten så gäller!

Runt kvarteret bedömdes av teamchefen vara den perfekta testbanan med en uppmätt längd av 960m. Vid provet var temperaturen +4C, lufttrycket 1020 mbar, och luftfuktigheten 30%. Testet ufördes en sen söndagkväll för att inte riskera att hindras av annan trafik samt eventuella myndigheter.

Uppmätt resultat med kolhydratmotorn:
tid: 4min 56 sek
Toppfart: 15km/h
Medelhastighet: 11,7km/h
Förbrukning: 42 kcal

Andra noteringar är att motorns endast levererar sin maximala effekt under några sekunder därefter mattas den snabbt.

Därefter lämnades objektet vidare till mekchefen. Hans rapport kommer senare.
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
En påhängsmotor är en hjälpmotor så du måste trampa lite under accelerationen då den saknar växlar. Farsan håller alltid på att tjata om sin hoj med påhängsmotor som han gjorde gatorna osäkra med under det tidiga 60-talet.:)

Har du bra kondis så plockar du Poschar vid rödljusen (om det är stillastående kö)

Lycka till!:tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
När mekchefen fick motorn och rev den kunde han snabbt konstatera att inköpschefen blivit grundlurad... Han hade blivit erbjuden en motor med slirkoppling för endast 2000kr. Lite billigare eftersom motorn enligt säljaren var "provkörd"! Till saken hör även att utvecklingschefen tyckte en motor med slirkoppling var intressantare.

Nu kan vi konstatera att motorn var provkörd ganska länge och hade spår av brustna kolvringar eller dyl i toppen och även på kolven! :näsblod
Kolven har en grov repa i bakkant och har slitage och sot som mekchefen gissar komma från åtminstone 100 timmars "provkörning".

Inte nog med detta! Motorn levererades blästrad men därefter inte målad eller dyl. Tyvärr upptäcktes inte detta förrän efter en stunds mekande och då var diverse porer redan impregnerade med smutsig olja... :gnissla
Så motorn rengjordes så gott det gick och skickades därefter på lack. Vi får väl hoppas att färgen sitter kvar även där mekanikern pressat in olja i porerna med sina oljiga fingrar.

Hälften av skruvarna i motorn fick bytas pga av att det var av felaktig längd samt att flera av dom hade skadade gängor. INDRAGNA I ALUMINIUM!!! :huvet

Även utvecklingschefen tittar lite på motorn och skrattar gott vid flera tillfällen. Notera t.ex förbränningsrummet på bilden! Kineserna har tydligen inte uppfunnit squishen ännu. När han räknar på borrning och slag, 38 resp 40mm upptäcker han att motorn bara har 45cc!!! Inköpschefen skulle ju köpa en motor med 49cc! Han har alltså som grädde på moset blivit lurad på 4cc!

Inköpschefen har inte vågat visa sig den senaste veckan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eftersom motorn var konstruerad för äldre cyklar med diametern 30mm på ramrören så fick mekanikerna fräsa om motorfästena så att dom passade mountainbikens 45 resp 32mm ramrör.
Bakdrevet passade däremot direkt utan bearbetning.
Och även bensintanken på 1.6 liter började ta form innan personalen smet för helgens aktiviteter.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så var den monterad och provkörd. Förgasaren fungerar under all kritik. Man får lambdareglera med gashandtaget.... :va Den går fett på vissa gaspådrag och snålt på andra! Och det går inte att justera bort. Kanske bidrar att jag inte fick plats med luftfiltret.

I grundplanen var nästa steg att bygga en ny vev och borra cylindern, men efter provkörningen så lockar det att börja med ny förgasare och insug...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nytt test av Edition One
Temperaturen +6,8 C, lufttrycket 1034 mbar, och luftfuktigheten 25 %.

Resultat

Uppmätt resultat med nya motorn:
tid: 2min 58 sek
Toppfart: 26,8 km/h
Medelhastighet: 19,7 km/h
Förbrukning: ej uppmätt
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag följer ditt bygge med intresse!:)

Jag bara undrar en sak, "Toppfart: 26,8 km/h" vad det med eller utan den tvåbenta motorn?

Jag använde bara pedalerna exakt ett pedalvarv precis vid starten. Så toppfarten var utan! Höger pedal tog emot transmissionskåpan så man kunde inte trampa varvet runt från början.
Det är fixat nu enligt principen att går det inte med vaselin så går det med våld.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag följer ditt bygge med intresse!:)

Eftersom det fortfarande finns en som är intresserad presenteras här senaste testet av Edition Two

20mm Mikuni och nytt insugninsrör monterat. Cylinderns insug är ett par mm mindre så hela förgasarens area nyttjas inte.

Temperaturen +16,4 C, lufttrycket 1010 mbar, och luftfuktigheten 55 %.

Resultat

Uppmätt resultat med nya motorn:
tid: 2min 40 sek
Toppfart: 30,4 km/h
Medelhastighet: 22,1 km/h

Mikuniförgasaren är eg. för stor för 46cc men eftersom den i motsats till orginalförgasaren har lågfartsmunstycken går den ändå lite bättre redan från början. Att topfarten ökat beror väl främst på den ökade arean men även på en mer korrekt bränsleluftblandning. Marschfarten låg nu runt 26-27km/h.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mikuniförgasaren är eg. för stor för 46cc men eftersom den i motsats till orginalförgasaren har lågfartsmunstycken går den ändå lite bättre redan från början. Att topfarten ökat beror väl främst på den ökade arean men även på en mer korrekt bränsleluftblandning. Marschfarten låg nu runt 26-27km/h.

Prova med en mikuni 16, den är nog mer lagom i storlek.
Nackdelen med den är att man inte byter huvudmunstycke utifrån på den, så det blir lite bökigare att kompensera för luftfuktighet...

Själv kör jag Jawa Babetta 210 med något så rejsigt som flatslideförgasare från en ciao, enda justeringsmöjligheten ÖHT är att byta huvudmunstycke, och det finns inga som passar (numera passar mikuni munstycken efter en del våld)

Den går som satan när den står på stödet, men orkar inte upp på pipans område under last (pipan är en modifierad tomospipa) så jag funderar på att byta till en annan pipa och en mikuni för kraftigare låg/mellanregister.

Lycka till!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Prova med en mikuni 16, den är nog mer lagom i storlek. Lycka till!

Tack men jag tänkte gå andra vägen och anpassa resten av motorn så att den sväljer tjugan. Notera att den är nästan lika stor som cylindern! :D

Nästa steg blir troligen en ny vev och borrning av cylindern för mer kubik och vevhuskompression. Möjligen kanske jag istället börjar med montering av reedventilerna.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Underbar läsning!
Jag blir bara avis för att jag själv inte kan vara sådär svets- och fräskreativ.
Vill se meeeeeer!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Underbar läsning!
Jag blir bara avis för att jag själv inte kan vara sådär svets- och fräskreativ.
Vill se meeeeeer!

Tack! Dessvärre har jag mycket annat som jag prioriterar högre så det dröjer det nog till efter sommaren innan du får se nån fortsättning... Kanske inte förrän efter oktober då jag ska operera en gammal skada och har 6 månader rehabilitering att se fram emot. Då blir nog denna lagom terapi...

Efter semestern ska jag även ta tag i min TDR250, den har en RD350-motor som väntar... Så det kanske blir en till tråd!

Förresten kanske denna tråd börjar förtjäna en flytt till "byggen"
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top