Nån som testat påhängsmotor?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Provkörde idag men den gick inte bra. Skruvade isär och sökte fel, hittade inget och tog upp insuget lite till och gjorde en extra överströmningskanal baktill i det nya insuget. Borrade även ett rejält hål baktill på kolven för att ge 360 grader öppet insug. Provkörde igen och den gick fortfarande dåligt. Men då upptäckte jag! Den djävla kinaskiten läcker ju i vevhuset undertill...
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Med full vevhuskomp kommer den väl att bli en riktig rykare.
Du och Jörgen verkar jobba och tänka så lika - fast dimensionerna på den sunda galenskapen skiljer förstås lite...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
varför ser de ut sådär :va

För att få plats med reedventilerna. Kolla inlägg 30 här:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2864809&postcount=30

Eller missförstod jag frågan?

Med full vevhuskomp kommer den väl att bli en riktig rykare.
Du och Jörgen verkar jobba och tänka så lika - fast dimensionerna på den sunda galenskapen skiljer förstås lite...

Jag är strait!!!

En tanke som slagit mig med det här bygget är att det är betydligt billigare men lika kul att bygga på en moped/cykel som en stor hoj. Skillnaden är egentligen bara att slutresultatet blir roligare om man bygger på en stor hoj.

Men jag har precis påbörjat ett aningen manligare projekt också.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=164423
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
För att få plats med reedventilerna. Kolla inlägg 30 här:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2864809&postcount=30

Eller missförstod jag frågan?



Jag är strait!!!

En tanke som slagit mig med det här bygget är att det är betydligt billigare men lika kul att bygga på en moped/cykel som en stor hoj. Skillnaden är egentligen bara att slutresultatet blir roligare om man bygger på en stor hoj.

Men jag har precis påbörjat ett aningen manligare projekt också.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=164423



jahaaa.. då fattar jag :)

är de vanliga kinamotorn som bruka sitta i småhojarna?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
jahaaa.. då fattar jag :)

är de vanliga kinamotorn som bruka sitta i småhojarna?

Vet inte vilka som är vanliga och ovanliga men söker du på påhängsmotor på blocket hittar du flera. Men min har slirkoppling det brukar dom inte ha.

Jag köpte av han i Jönköping och tycker nog att ni ska köpa av någon annan med tanke på att han sålde en "provkörd" motor till mig och skicket på den finns det ju bilder på tidigare i tråden.

Nu finns det ju 80cc motorer också! :D :yoparty
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du kanske vet vilka moppar som har 10mm kolvbult? Jag vill ha en 43mm kolv för gjutjärnslopp(ej nikasil) med 10mm kolvbult. Finns det?

Puch dakota till exempel. Fanns både med 10 och 12 mm kolvbult.
Sachs hade väl också 10mm

Ingen av dom hade mig veterligen någonsin en cylinder på 43mm :va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Puch dakota till exempel. Fanns både med 10 och 12 mm kolvbult.
Sachs hade väl också 10mm

Ingen av dom hade mig veterligen någonsin en cylinder på 43mm :va



:-( Men jag har nog precis hittat en gratislösning annars! Tillsammans med förgasaren fick jag med en DT-cylinder med 44mm kolv. Den har 12mm kolvbult men jag kom på att jag kan använda en 10mm kolvbult och svarva två hylsor till änderna på kolvbulten.

44mm är dock nog så mycket till min cylinder...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
:-( Men jag har nog precis hittat en gratislösning annars! Tillsammans med förgasaren fick jag med en DT-cylinder med 44mm kolv. Den har 12mm kolvbult men jag kom på att jag kan använda en 10mm kolvbult och svarva två hylsor till änderna på kolvbulten.

44mm är dock nog så mycket till min cylinder...

En del DT cylindrar är nikacilade alucylindrar, andra har ipressade foder, men det har du säkert koll på.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En del DT cylindrar är nikacilade alucylindrar, andra har ipressade foder, men det har du säkert koll på.

Jepp dom har jag koll på! Redan som liten moppepojke hade jag förstått att Yamaha är bäst!

FS1 60cc har ju 43 borr så det får bli en sån! Upptäckte att de flesta mopedkolvar får man ju nästan gratis. 129kr :D
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Såna här projekt är alltid lika skoj att följa. :) Jag åkte rätt mkt minimoto förr (innan kina-mopparna kom) och där var hela hemligheten just kopplingen. Folk höll på och labborerade hit och dit med olika hemma-limmade belägg och vikter och grejer. Har man tex att effekten kommer vid 8000 rpm justerar man kopplingen så dragläget hamnar runt samma varvtal... då får man ju max effekt på en gång och ändå en topphastighet på närmare 90 knyck drevat för stora gokartbanor. :) Så försök få tag på en sån koppling och kopplingstrumma... finns ju en kinamoppe som är en kopia av den italienska modellen GRC GP, kanske går att få tag på koplingen från en sån för en billig slant.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Har du tittat på squishbandet ? , va har du för komp i den motorn ?
Bör ju ändå gå att få upp hojen i 50-60 knyck med en sån motor om inte drevningen begränsar toppfarten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där med kopplingen var en bra idee! Det ska jag tänka på så småningom när jag börjar porta.

Squishen är obefintlig, hemisfäriskt förbränningsrum... :rolleyes:

Kommer att tillverka en ny topp så småning om.
Tyvärr har jag inte mätt kompet. Borde ha mätt storleken på förbränningsrummet innan jag delade motorn nu får jag aldrig veta... Men jag ska ta och räkna lite.


Nu är motorn delad och när den blir hopplockad kommer den ha en ny vev med ca 44mm slag mot 39mm orginal och samtidigt kommer cylindern bli borrad från 40 till 43 mm kubiken ökar från 49cc till 64cc

BTW Idag blev jag erbjuden nitro till den... :D
Tror jag sparar det experimentet till sist....
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har du tittat på squishbandet ? , va har du för komp i den motorn ?
Bör ju ändå gå att få upp hojen i 50-60 knyck med en sån motor om inte drevningen begränsar toppfarten.

Mätte upp förbränningsrummet till 7cc kompet är alltså 6.6:1

Porttiderna är avgas öppet 126 CAD, överströmmare 116 CAD

Min strokning blir 5mm och begränsas av överströmmarnas öppettider som blir 125 CAD, avgasporten blir 133 CAD(till att börja med)

Tändningen är ett litet mysterium... :va Det finns inget som triggar gnistan, bara en magnet och statorspole sedan går strömmen vidare till tändspolen. Inga brytarspetsar eller någon slags pulsgivare.... Hur fan går det till?

Enda teorin jag kommer på är att gnistan kommer lite slumpmässigt när spänningen blir tillräckligt hög... Ljudet på motorn stöder faktiskt den teorin...
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top