Nationaldemokraterna

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
brinckis skrev:
1. Tips!!! Fråga istället för anta. Så om jag inte begriper vad ni skriver har jag då rätt att anta en massa saker? Är det så du menar?
2. Varför måste någon vara okunning ... än en gång titta på färgskalan (tips!! finns det mer än svart och vitt)
3. Jag har tagit del av de förmåner Sverige har gett mig och skaffat mig en ganska bra och ovanlig utbildning på magister nivå. Någonting kan jag nog allt tillföra men om jag blir kvar i Sverige är en annan fråga.
4. Jag är iofs inte sjuk så ofta men jag åker buss och så, så jag belastar nog inte samhället speciellt mycket. Men visst det finns säkert någon där ute som kommer tjäna mer än mig och därmed betala mer skatt till Sverige.

Vart ville du komma? Var det mer substans i ditt inlägg än mina tidigare?

Dina upprepningar är verkligen tröttande men kan kanske ge inspiration till en titel på din kommande doktorsavhandling: "Allt är inte svart eller vitt – en utdragen historia".

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
brinckis skrev:
3. Jag har tagit del av de förmåner Sverige har gett mig och skaffat mig en ganska bra och ovanlig utbildning på magister nivå.
Där höll jag fan på att ramla ur stolen :confused: :va

Utan att vara elak hade jag gissat på att du går i gymnasiet. Det du skriver är i det närmaste obegripligt.

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Någon som kan ge en bra motivering till att man skall betala högre procent skatt av sin lön för man tjänar mer. Det blir ju mer pengar iallafall...

Jobbar man bra förtjänar man mer enligt mig...

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Nyteknik skrev:
vad menar du med jobbar "bra"?

Va??? Förklara dig är du snäll

Jag menar om en person tjänar 20´ t ex 35 % skatt så blir det ju 7´, men om man tjänar 40´ blir ju skatten det dubbla vid samma skattetabell. Varför ska man betala högre procentsats när man ändå betalar det dubbla? Inte kostar man samhället så mycket mer?

Vart tog din mening om sjuksköterskor vägen???

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Blackninja skrev:
Va??? Förklara dig är du snäll

Jag menar om en person tjänar 20´ t ex 35 % skatt så blir det ju 7´, men om man tjänar 40´ blir ju skatten det dubbla vid samma skattetabell. Varför ska man betala högre procentsats när man ändå betalar det dubbla? Inte kostar man samhället så mycket mer?

Vart tog din mening om sjuksköterskor vägen???

Jag förstår inte din fråga. Men min fråga trodde jag var enkel: vem jobbar "bra" och förtjänar mer?

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Nyteknik skrev:
Jag förstår inte din fråga. Men min fråga trodde jag var enkel: vem jobbar "bra" och förtjänar mer?

Får la hoppas att de som tjänar lönen förtjänar den också. Sen är det upp till en själv och motivera sin lön genom att visa vad man går för.

Det är inte det jag inte vill betala skatt, känns som man betalar till fel saker. Tycker Sverige ska ta emot flyktingar, men när kriget är slut får de allt åka hem, eller börja försörja sig själva. Eventuellt införa att de som är nya och ej har krig på hemmaplan inte får några bidrag de 5 första åren. Kulturutbytet är bra det med, men sen all u-hjälp vi skänker tycker jag varje person själv ska bestämma, det finns massvis med organisationer så varje person själv kan bestämma vad man vill ge och inte ge och därmed ska de som ej vill donera inte behöva. Jag skulle nog hellre satsat de pengarna på vår egna sjukvård och vård av gamla.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Nyteknik skrev:

Ja och eftersom ingen kan svara på det och ge en total och fullständig korrekt global lösning på detta så ska vi avskaffa löner?

Enl min definition så ska ansvar väga tyngst i lönemotivationen givetvis så ska nerlagd tid väga upp.

Edit: Nu svarar jag för en total främlig för mig men om du syftar något alldeles så lite mot att han menade att invandrare(TM) ska tjäna mindre med hans inlägg så tycker jag bara du är ute efter felsägningar. Hur kommer det sig att om någon inte är tillräckligt artikulär och totalt korrekt i ett inlägg i dessa debatter så har han väldigt lätt att få en otrevlig stämpel på sig?

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
The Svånk skrev:
Ok men det kan ju inte bero på att dom studierna är grundade på arbetkraftsinvandringen under 60- och 70-talens högkonjunktur , knappast på den asylinvandring som skett under de senaste 10-15 åren.
Jo, det kan det. Den länk Gladh länkar till antyder det eftersom den dels refererar till rapporter jag inte känner till, dels, i vart fall delvis, stöder din tes. Det här är inte frågor jag har skäl att följa dagligen och därför följer endast sporadiskt.

Men det må vara hur det vill med den saken. Vid någon punkt får ni komma med någon form av belägg för era påståenden. Det här är inte den första diskussionen av detta slag och jag är innerligt trött på att korrigera fullständigt vanvettiga föreställningar. Folk har på fullt allvar skrivit att invandrare får fina bilar av socialen och att invandringen kostar 300 miljarder om året. Naturligtvis har har de inte haft något som stödjer påståendena. Istället har bl a jag och Galdh fått leta upp den information på området som finns. No more!

Fan, försök resonera runt de data som finns. I vart fall jag har ingen lust att resonera runt era fantasier längre. Jag nöjer mig med att uttrycka mig med ungefär det mått av förakt vissa i tråden gett uttryck för mot invandrare generellt. Det är lika lätt att vara nedlåtande mot människor med "dålig" utbildning som det är att vara mot människor med utländskt ursprung.

Läs nu rapporten i Gladhs länk så kan vi ta upp diskussionen igen. Som aptitretare kan jag nämna att den menar att det fram till ca 1980 skedde en inkomstöverföring från invandrare till svenskar men att det därefter skett en inkomstöverföring åt andra hållet, dvs från svenskar till invandrare. Den ligger enligt rapporten på ca 2% av BNP årligen. (Fritt ur minnet).

Jag kan förresten också tipsa om en bra veckotidning för den som är intresserad av frågor som denna. R&D (Riksdag och Departement) heter den. Ges ut av Riksdagen och är oumbärlig för den som vill hålla sig ajour. I den har man bl a kunnat läsa om de förändringar som är på gång inom invandringspolitiken. (Det är naturligtvis så att ingen, absolut ingen, är nöjd med den svenska flykting- och integrationspolitikens utformning). Det är en bra mycket bättre källa än Atonbladet och Fantomen - vilka, bortsett de egna ögonen och öronen, förefaller vara den enda källan till information om världen och dess beskaffenhet för många i tråden.

R&D är en bra tidning, mycket bra. Jag prenumerar på den.

Jaha, nu gjorde jag det igen...

Last edited:

danneboy

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
yamaha r1-04-röd
Blackninja skrev:
Någon som kan ge en bra motivering till att man skall betala högre procent skatt av sin lön för man tjänar mer. Det blir ju mer pengar iallafall...

Jobbar man bra förtjänar man mer enligt mig...

Förklaringen är att mer pengar = större förmåga att betala skatt. Skatteförmågan är det som också motiverar skatt på arv t.ex. Staten tycker att får man en massa stålar är det väl klart man vill betala mer skatt och hjälpa till att finansiera diverse saker i samhället ;) Hur som helst så har Sverige, vid en internationell jämförelse, hög skatt på tjänsteinkomster. Men då ska man komma ihåg att för bara ca 20 år sedan var den progressiva skatteskalan ännu värre; man kunde få betala uppåt 70 % skatt på de sista slantarna. Så bättre har det blivit iaf.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
aci skrev:
JEdit: Nu svarar jag för en total främlig för mig men om du syftar något alldeles så lite mot att han menade att invandrare(TM) ska tjäna mindre med hans inlägg så tycker jag bara du är ute efter felsägningar. Hur kommer det sig att om någon inte är tillräckligt artikulär och totalt korrekt i ett inlägg i dessa debatter så har han väldigt lätt att få en otrevlig stämpel på sig?

Jag menade ingenting utan undrade vad det innebär att "jobba bra" och därmed förtjäna rejält betalt. Jag tror att de flesta "jobbar bra" i betydelsen "göra sitt bästa".

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
danneboy skrev:
Förklaringen är att mer pengar = större förmåga att betala skatt. Skatteförmågan är det som också motiverar skatt på arv t.ex. Staten tycker att får man en massa stålar är det väl klart man vill betala mer skatt och hjälpa till att finansiera diverse saker i samhället ;) Hur som helst så har Sverige, vid en internationell jämförelse, hög skatt på tjänsteinkomster. Men då ska man komma ihåg att för bara ca 20 år sedan var den progressiva skatteskalan ännu värre; man kunde få betala uppåt 70 % skatt på de sista slantarna. Så bättre har det blivit iaf.

Om du och några vänner bestämmer er för att köpa en båt tillsammans (exempel, du kanske e sjösjuk? Vad vet jag?). Om ni ska ha samma rätt till att bruka den tycker du ni ska dela jämt eller efter vem som tjänar mest?

edit: stavfel :rodnar

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Blackninja skrev:
Om du och några vänner bestämmer er för att köpa en båt tillsammans (exempel, du kanske e sjösjuk? Vad vet jag?). Om ni ska ha samma rätt till att bruka den tycker du ni ska dela jämt eller efter vem som tjänar mest?

Beror på vem som betalar mest :tungan

danneboy

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
yamaha r1-04-röd
Blackninja skrev:

Jag svarade bara på din fråga, du ville ha en förklaring till varför man får betala mer skatt ju mer man tjänar. Jag säger inte att det är min personliga åsikt, jag tycker som jag sa också att skatten på tjänsteinkomster är för hög. Kanske beror det på att Sverige inte får in så mycket skatt från företagen, eftersom de, vid en internationell jämförelse, har väldigt förmånliga skatteregler här i Sverige. Så får vi som knegar betala mer istället. Nånstans måste ju staten få pengar ifrån.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Jag vill absolut inte vara beskäftig på något sätt, men skattediskussionen kanske platsar bäst i en egen tråd. Jag garanterar er minst 100 inlägg om ni lägger upp en ny tråd.

gladh

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
danneboy skrev:
...för bara ca 20 år sedan var den progressiva skatteskalan ännu värre; man kunde få betala uppåt 70 % skatt på de sista slantarna. Så bättre har det blivit iaf.
Var faktiskt ännu värre än så. 85% kunde man åka på. Å andra sidan var avdragsmöjligheterna betydligt mer generösa än idag.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln