NEJ till Registreringsskyltar fram på motorcyklar - NAMNINSAMLING

_BP_

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2011
Ort
Solna
Hoj
2000, Yamaha, R6
NAMNINSAMLING:http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5915

NI MÅSTE SKRIVA UNDER VIA LÄNKEN OVAN!!! Annars kan vi inte skicka detta till Riksdagen.


Phia Andersson, socialdemokratisk ledamot i riksdagen. Hon har den 3 oktober lagt en motion (2011/12:S10114) om registreringsskyltar fram på mc. Anledningen är att hon vill kunna hålla mc-ägaren ansvarig för fortkörningar förbi fartkameror.

När det gäller bil-ägare kan man inte hålla ägaren ansvarig utan det är föraren som är ansvarig. Men för mc-ägare (pga identifieringsproblem pga hjälm) vill nu Phia Andersson att det ska vara högre krav än på andra fordonsägare!

Håller ni INTE med Phia Andersson så skriv under.http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5915

Ni kan även informera henne om era åsikter via mail: phia.andersson@riksdagen.se

Förslag till riksdagsbeslut motion 2011/12:S10114

Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att registreringsskyltar ska sitta fram på motorcyklar och ägaren ska hållas ansvarig vid fortkörning.

Motivering
Hög hastighet i trafiken orsakar många svåra olyckstillbud på landets vägar. Därför har Trafikverket satt upp hastighetskameror på olycksdrabbade vägavsnitt, vilket har minskat antalet olyckor betydligt. Ett problem med hastighetskamerorna är att de är beroende av att registreringsskylten sitter fram. Bilar har registreringsskyltar både fram och bak, vilket gör det lätt för kamerorna att fånga fortköraren genom att registreringsskylten fotograferas av. Motorcyklar däremot saknar registreringsskylt fram, och föraren har hjälm vilket i de flesta fall omöjliggör identifiering av fordonet och föraren i en hastighetskamera.

Idag kan en trafikant som kör en motorcykel komma undan påföljd på grund av att det inte går att identifiera föraren. Att utrusta motorcyklarna med en registreringsskylt fram och göra ägaren till motorcykeln ansvarig skulle snabbt få ner antalet olyckor med motorcyklar som kör för fort samtidigt som trafiksäkerheten ökar för alla.

Stockholm den 3 oktober 2011

Phia Andersson (S)

Källa: http://riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GZ02XS10114

NAMNINSAMLING:
http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5915



Finns även ett facebook event som ni mer än gärna kan spirda till alla era vänner!
Namn på eventet: NEJ till Registreringsskyltar fram på motorcyklar - NAMNINSAMLING
 
Last edited:

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
"Att utrusta motorcyklarna med en registreringsskylt fram och göra ägaren till motorcykeln ansvarig skulle snabbt få ner antalet olyckor med motorcyklar som kör för ..."

Att vilja ha regskylt fram är en sak men att göra ägaren ansvarig är en helt annan. Menar kvinnan att detta bara ska gälla mc och inte bilar, lastbilar mm. Ska det bara gälla vid fortkörning eller ska det gå att använda vid fler lagbrott?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jag tycker det är bra. Helst ska mc-folk även avkrävas en tatuering i pannan så att man lätt kan identifiera dem även när de inte sitter på hojen.

Phia me´Knuff borde dessutom lagstifta bort mc-hjälm eftersom man då kan identifiera föraren på samma sätt som för en bilist.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Om man skall skriva till Phia, tänk efter innan och skriv sakliga argument.

Argument som tex. att det finns många andra områden som skulle göra
större skillnad i olycksstatistiken än en skylt fram. Hon motiverar klart
och tydligt att det "skulle snabbt få ner antalet olyckor med motorcyklar
som kör för fort samtidigt som trafiksäkerheten ökar för alla."

Finns ett antal informationskanaler att få fram information från.

SMC tex: Augusti 34 st dödade.
3 MC-förare har dödats i viltolyckor.
16 personer har omkommit i kollisioner med andra fordon.
15 motorcyklister har dött i singelolyckor,
av dessa har 5 kolliderat med räcke.

Om man sedan väger in att kollisioner med andra fordon är 9 av 10 det
andra fordonet som är vållande får man att 1 person (avrundat) kan
räknas in som en "åtgärdbar" kandidat från fordonskrockarna,
viltolyckorna har såvitt jag läst inte varit några högfartsolyckor.
10 personer i singelolyckor och 5 personer i räcken, oklart vilka av
dessa som kan vara högfartsolyckor.

Hur många som dött pga sidoområdena inte är förlåtande finns det inga siffror på ännu.

Det finns tex massor av rondeller i detta land som är direkt livsfarligt utformade för
motorcyklister OM det skulle hända något.
Nyligen omkom en person i Norrköping, efter personens död plockades utsmyckningen bort från
rondellen något som ett antal personer försökt få kommunen att göra innan olyckan.

En sökning på tex Tunadalsrondellen i Sundsvall ger bifogad bild som svar, visst ser den säker ut?
Trots upprepade påstötningar från både SMC och privatpersoner vägrar Sundsvalls Kommun att
ta ner denna högst olämpliga utsmyckning i rondellen. Vågar vi gissa att den dagen någon dör
i den rondeller kommer utsmyckningen att plockas ner strax efteråt?


Nollvisionen påtalar uttryckligen att vägtransportsystemet ska ta hänsyn till att trafikanter
är människor som kan göra misstag. Konsekvenserna av en olycka ska inte bli värre p.g.a.
utsmyckningar och andra oeftergivliga föremål. Tyvärr ser vi att "konstverk" får sättas upp
var som helst i anslutning till en väg oavsett hur farligt konstverket är.

Idag kan vi konstatera att antalet motorcyklister som registreras
vid fartkameror har sjunkit dramatiskt (-42,5% 2009-2010) vilket innebär att de flesta
motorcyklisterna respekterar fartbegränsningarna på våra vägar.

Då skall man ha i beaktande att 30% av de som fotograferades gick att identifiera,
av resterande 70% oidentifierade förare var endast 7% motorcykelförare resten
var bilförare.

Lite information om man vill skriva nåt.
(Ja, vissa bitar är utdrag från mitt mail till Phia) :)

RondellSundsvall.jpg
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Självklart skriver man på, reg.skylt fram är ju livsfarligt och kan bli väldigt, väldigt dyrt:rolleyes:
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Skylten i sig är väl ingen fara, värre det där med ägaransvar.
Vill hon ha det även på bilar?
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Men herregud! Gör något som främjar samhället istället. De summor som en regskylt fram skulle kosta att införa; material, admin, protester, överlägganden osv osv..används istället lämpligast för att utöka Polisens budget för hastighetsövervakning?

Om man nu nödvändigtvis måste göra av med skattepengar på värdelösa saker...

En olycksfaktor som alla politiker verkar missa är alla dessa satans påfund: Cyklisterna

Större omgivningsaroganta regelbrytande puckon får man ju leta efter, där Phia, där har du något som behöver stävjas!
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
Om man skall skriva till Phia, tänk efter innan och skriv sakliga argument.
Massa bra text

Förstår du vart hon vill komma med detta förslag? Det verkar så ogenomtänkt. Hon verkar mest sur på mcförare. Hennes argument är dåligt och Hennes förslag är luddigt.

Om det klubbas igenom ett ägaransvar borde det gälla alla fordon. Och då bli ju Phia (utalas det Pia eller Fia?) satt bakom galler om hennes tonårsson tar hennes bil på en joyride och kör ihjäl en cyklist och smiter från platsen och nån tar bilens regnr. Eller?

Ägaransvar är det ju bara vid p-böter men då bryter man inte mot lagen utan en regel.
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
KAnske sätta superduperhög bot/dir indraget kort om man är vållande till skada av motorcyklist vid olycka!
Det borde få folk att titta extra och ens titta i döda vinklen
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
va är problemet med skylt fram ? håller man hastigheten så har man inget att frukta, men pga att somma tycker det skit kul o fara förbi kameran i 200 blås helst på bakhjul o bli fotade är det inte så konstigt att dom vill göra något åt problemet. om alla hade hållt hastigheten förbi kameran hade denna diskussion aldrig kommit upp så detta är bara konsekvensen av att några varmpannor inte fatter bättre. skicka gärna en framskylt till mej, jag är nämligen så klok så jag har lärt att gassa MELLAN kamrana o INTE förbi dom.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Förstår du vart hon vill komma med detta förslag? Det verkar så ogenomtänkt. Hon verkar mest sur på mcförare. Hennes argument är dåligt och Hennes förslag är luddigt.

Om det klubbas igenom ett ägaransvar borde det gälla alla fordon. Och då bli ju Phia (utalas det Pia eller Fia?) satt bakom galler om hennes tonårsson tar hennes bil på en joyride och kör ihjäl en cyklist och smiter från platsen och nån tar bilens regnr. Eller?

Ägaransvar är det ju bara vid p-böter men då bryter man inte mot lagen utan en regel.

Ytterligare ett steg mot ett jävla övervarkarsamhälle, snart får alla gå med fotboja. Hon vill dra in mer pengar tii staten, systemet med kameror kostar massvis med pengar. Hur många liv kommer räddas av detta, knappast något!! De flesta mc-olyckor är singelolyckor på kurvig 70-väg utan kameror eller så blir vi nermejade av bilist som är dement,blind eller fipplar med radion! :mad:

Jag själv kör i princip aldrig hoj på väg med kameror, skulle inte köra där om de inte fanns heller.

Sen är det fult med regskylt fram också :gnissla
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top