Nervös inför uppkörning

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Min uppkörnings-gubbe frågade oss precis innan vi skulle ut och köra.
- "Vad är det här?" och slog lite på hojens sadel.
- "En motorcykel" var det nån som sa då.
- "Precis, kör den som en motorcykel också, annars kan ni likaväl köra moped"
:D

Han ville inte att vi skulle sega bara för att det var uppkörning. Vi skulle dra på lite ordentligt upp till giltig hastighet.

Mitt tips är att inte tveka. Var självsäker och tänk inte för mycket.

Så gjorde jag, och det gick ju bra :tummenupp
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Fel, man ska BARA ta ner HÖGER fot, oavsett om det är trafikljus, stopskylt, övergångställe etc. Gör man inte det så blir man underkänd:fatta! :tummenupp

Nu kanske ni vet något som inte jag vet, men det tycker jag låter skumt. Vid stopp innan vänstersväng minns jag tydligt att körläraren sprakade til i luren och sa att vänster fot skulle ner. Så att cykeln liksom lutar åt rätt håll när man ska iväg sen.

Överdriv absolut INTE huvudrörelserna.

En kompis kuggade på att han viftade för mycket med huvudet. Seriöst. Kontrollanten tyckte att han var för flamsig ungefär. Kör som vanligt bara, inga konstigheter.

Har för mig att jag hört liknande historier. Så länge du i all enkelhet vrider på huvudet istället för att snegla med ögonen bör det ju synas. Det här är inte bara för att uppkörningskontrollanten ska se att du kollar - det vidgar även det perifera synfältet åt det håll du tittar, vilket gör det lättare att upptäcka eventuella uppdykande nyheter i trafikbilden - 16-årig biltjuv i skrikande ferarri, scudmissil, skenande lämmeltåg, osv..

Lugn och fin och kör på bara, och gör som dunderhonung sa: Intala dig själv att det här kan du. :tummenupp
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tänk inte så mkt alls. Försök inte komma ihåg massa "extragrejer" som folk "brukar" kugga på. Kör bara som du alltid kör. Är det tillräckligt bra så klarar du dig.

"Bra" handlar inte om att ligga med knäskrap eller slanga. Det handlar om att vara tydlig och att köra riskmedvetet. Så länge du visar att du aktivt söker faror med blicken, t ex vid utfarter och skymda kurvor så kommer de att godkänna dig trots andra småmisstag.
Det är bara på sporthoj.com som köra bra = skita i allt och köra fort.

För de flesta är det nervöst som fan när man står där och väntar. Sen kommer vv-inspektören, hälsar, snackar lite osv.. och så fort man sätter sig på hojen så försvinner all nervositet.

De allra flesta som blir kuggade är de som har en övertro på sin egen förmåga att köra och därför inte tillräckligt förberedda, men dessvärre så är det de som är gapigast och "hörs" allra mest när de drar sina storys om att de gjorde alla rätt men vv är ute efter att kugga folk så det är lätt att tro att det är så.
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
En viss form av nervositet eller stress på/under uppkörningen är bara normalt, samt även bra för man presterar BÄTTRE då:)Har du övat in momenten kommer det gå bra, även om det blir någon miss så du kuggar så är det inte allt heller.
 

Petie

Vill man så kan man
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki RG 125 F -92
Tusen tack för alla svar! Dessa kommer nog att vara till stor hjälp och förhoppningsvis sänka min nervositet en aning.

Nu beger jag mig till min sista körlektion innan uppkörningen!
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Tusen tack för alla svar! Dessa kommer nog att vara till stor hjälp och förhoppningsvis sänka min nervositet en aning.

Nu beger jag mig till min sista körlektion innan uppkörningen!

Håller med föregående talare i det dom skriver, själv var jag svårt nervös och satte ner foten två ggr på lågfartsdelen men han bara nickade och jag fick köra vidare.

Som dom sagt innan, kör riskmedvetet men inte som en gammal kärring, då får man ett oseriöst samt nervöst/ryckigt intryck.

Lycka till nu, håller tummarna, köp en redbull eller två för du lär inte få någon sömn natten innan!!! :tummenupp
 

pupe

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Söder om söder
Hoj
Kawasaki ZZR600 -96
Tänk att du bara ska dit och testa på uppkörningen för att lära dig hur det fungerar tills den "riktiga" uppkörningen. Då släpper nervösiteten och det går galant. Har iallfall funkat för mig 2 gången nu.
 
Last edited:

Sparvöga

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 SM
Min uppkörnings-gubbe frågade oss precis innan vi skulle ut och köra.
- "Vad är det här?" och slog lite på hojens sadel.
- "En motorcykel" var det nån som sa då.
- "Precis, kör den som en motorcykel också, annars kan ni likaväl köra moped"
:D

Ungefär så sa min handledare på trafiksskolan inför landsvägslektionen

- Vill du ligga och puttra i högerfilen i 50 kan du lika gärna köpa den en EU-moppe. Och vill du köra EU-moppe är detta pengar i sjön!

Vilket är helt sant.

Missade lite på lågfartsdelen, vändningen var aningen långt ut, men uppkörningsgubben stod vid början och såg inget. Eller så såg han och valde att inte poängtera det. Fick dock göra om bromsningen eftersom framhjulet låste sig vid första försöket (regn + nerver kan spöka med en). Inge mer med det, han sa bara åt mig att göra om just det momentet, sen var han nöjd.

Som sagts tidigare, försök koppla bort att han står och tittar på dig, visst är det lätt sagt. Du har tränat mycket och lagt ner stålar på att ta kortet, nu ska du bara visa "visst fan kan jag detta".

Lycka till
 

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Mycket viktigt att anpassa hastigheten, dvs man kör ca 53-54km/h på 50-väg och 73-74km på 70-väg.
Bara under speciella omständigheter ska man dra ner farten som vid utfarter som är dolda, trodde jag!!.

"Är man rädd för att nån ska köra ut med häst och vagn eller något annat kanske man ska välja flyget eller något annat färdmedel istället!" -sa han jag körde upp med. "Det räcker att du har bromsberedskap!, för på 70-väg kör vi 70!!"

TEMPO i körningen är mycket viktigt.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Tusen tack för alla svar! Dessa kommer nog att vara till stor hjälp och förhoppningsvis sänka min nervositet en aning.

Nu beger jag mig till min sista körlektion innan uppkörningen!

När kör du upp å vilken trafikskola går du på ?
Själv så kör jag upp här i falkenberg den 12/8 och kör övningskör med Rickard på Falkenbergs Trafikskola :)

/Påsen
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Sista körningen innan uppkörning brukar bli pannkaka, stressa inte för det om det blir vingligt idag.
Tänk på att körskolan inte släpper iväg dig (och din plånbok) på uppkörning innan du verkligen vet vad du gör. Om körläraren bedömer att du är redo är du det.

För övrigt steker dom inte folk på uppkörning för skitsaker, se till att hålla rätt hastighet, placering och uppsikt, resten kan de ha överseende med, man kan missa blinka en gång om man ändå är rätt placerad och har uppsikt.
 

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Västerås
Hoj
2009, Yamaha R6
Nu kanske ni vet något som inte jag vet, men det tycker jag låter skumt. Vid stopp innan vänstersväng minns jag tydligt att körläraren sprakade til i luren och sa att vänster fot skulle ner. Så att cykeln liksom lutar åt rätt håll när man ska iväg sen.



Har för mig att jag hört liknande historier. Så länge du i all enkelhet vrider på huvudet istället för att snegla med ögonen bör det ju synas. Det här är inte bara för att uppkörningskontrollanten ska se att du kollar - det vidgar även det perifera synfältet åt det håll du tittar, vilket gör det lättare att upptäcka eventuella uppdykande nyheter i trafikbilden - 16-årig biltjuv i skrikande ferarri, scudmissil, skenande lämmeltåg, osv..

Lugn och fin och kör på bara, och gör som dunderhonung sa: Intala dig själv att det här kan du. :tummenupp

Din lärare hade fel, höger fot skall ner. :yoparty
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
jag välte en kon i lågfartsbanan trots att den var den enkla varianten som ajg inte övat alls på, men han kunde se hur lugn, koncentrerad och noga jag var, jag bara fortsatte när det gick lite fel (som han sa innan att vad som än händer GÖR KLART)
ÄVEN supernoga med säkerhetsdelen, guidade honom muntligt och tydligt det han frågat om och det gillade inspektören, han tyckte jag var mycket noga och bra :)
vissa saker bad han om att jag skulle göra igen och gasa liite mer trots att jag sa at tjag höll hastigheten som krävdes :)

inspektören var mycket bra, lugn och han såg HELA helheten och det som är viktigast.

inte nervös alls sista veckan utan mest uttråkad ville ju få det gjort, men två veckor föra var jag sönderstressad för jag satte inte lågfarten på första försöket men så en vecka innan uppkörningen föll polletten helt ner och jag satte den 2 av 3gånger, dvs direkt de två första, på tredje blev jag lite för snabb och foten åkte ner ;)

jag frågade faktiskt inspektören innan trafik delen vad som händer om man inte hör hans guidning då svarade han att då fick man vända på nått lämpligt ställe. Jag körde faktiskt fel, hörde inte och även om jag gjorde tecknet för att han skulle upprepa sig såg inte inspektören det.
När jag sen då åkte rakt i korsningen istället för svänga sa han bara
- vänd på lämpligt ställe.

jag var SUPERNOGA med att inte göra nån form av u-sväng i nån korsning utan svängde in på mindre väg i stan, in i en fickparkeringsruta, kollade omkring mig, blinkade och DÄR gjorde en u-sväng. Fick höra efteråt att DET var så bra gjort! :) och jo jag var den enda som klara uppkörningen.

jag var noga med att ligga rätt i körbanan och VRIDA på huvudet för att visa att jag hade koll överallt. jag höll tillåten hastighet (inge småputtrande i onödan). släppte fram folk på övergångsställen.

sista han frågade efter uppkörningen var hur jag ser trafiken i mot på stora motorvägar, jag sa som det var att jag kollar Motet så fort jag ser det på avståndet(innan jag kör förbi)dvs HELA vägen så jag är beredd om en bil kommer och inte blir överraskad, han svarade- bra så gör jag med, man ska ha koll kontinueligt.
och efter det sa han- Det där gick ju bra :D

kom ihåg en sak. innan du börjar med konbanan, ta djupt andetag så du lugnar ner dig och fokusera på det du ska göra, så gjorde jag, ha INTE bråttom och gör du fel så gör klart, stanna inte och sucka utan fortsätt i lugn och ro.

och en viktig sak till när du kan sätta allt på 1:a och 2:a försöket så sluta träna mer den dagen, ta en tur på hojen med din lärare om du kör privat, då blir allt så mindre intensivt , du får en skön känsla av att du kan och du får även njuta av bara köra hoj.

Du fixar det :)
 
Last edited:

Petie

Vill man så kan man
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki RG 125 F -92
När kör du upp å vilken trafikskola går du på ?
Själv så kör jag upp här i falkenberg den 12/8 och kör övningskör med Rickard på Falkenbergs Trafikskola :)

/Påsen

Det gör jag med! Är dock ganska missnöjd med skolan, även om de lär ut rätt osv så är de jävligt otydliga och verkar ha ganska dålig koll på sina elever, dessutom kostar allt 3 gånger så mycket än hos en annan trafikskola.
Till exempel när jag skulle på risktvåan så sa de att de skulle höra av sig om när jag kunde komma till skolan. Givetvis gjorde dem inte det så jag fick ringa Rickard på hans privata mobil kvällen innan för att få någon klarhet i det hela. Han blev nästan irriterad för att jag ringde han privat verkade det som...

Förhoppningsvis klarar jag körningen på torsdag och blir kvitt min trafikskola. Jag kommer troligen inte ta någon annan behörighet där, då andra trafikskolor tar hälften så lite betalt. Men de var de enda i stan som körde A1 så jag var illa tvungen...

jag välte en kon i lågfartsbanan trots att den var den enkla varianten som ajg inte övat alls på, men han kunde se hur lugn, koncentrerad och noga jag var, jag bara fortsatte när det gick lite fel (som han sa innan att vad som än händer GÖR KLART)
ÄVEN supernoga med säkerhetsdelen, guidade honom muntligt och tydligt det han frågat om och det gillade inspektören, han tyckte jag var mycket noga och bra :)
vissa saker bad han om att jag skulle göra igen och gasa liite mer trots att jag sa at tjag höll hastigheten som krävdes :)

inspektören var mycket bra, lugn och han såg HELA helheten och det som är viktigast.

inte nervös alls sista veckan utan mest uttråkad ville ju få det gjort, men två veckor föra var jag sönderstressad för jag satte inte lågfarten på första försöket men så en vecka innan uppkörningen föll polletten helt ner och jag satte den 2 av 3gånger, dvs direkt de två första, på tredje blev jag lite för snabb och foten åkte ner ;)

jag frågade faktiskt inspektören innan trafik delen vad som händer om man inte hör hans guidning då svarade han att då fick man vända på nått lämpligt ställe. Jag körde faktiskt fel, hörde inte och även om jag gjorde tecknet för att han skulle upprepa sig såg inte inspektören det.
När jag sen då åkte rakt i korsningen istället för svänga sa han bara
- vänd på lämpligt ställe.

jag var SUPERNOGA med att inte göra nån form av u-sväng i nån korsning utan svängde in på mindre väg i stan, in i en fickparkeringsruta, kollade omkring mig, blinkade och DÄR gjorde en u-sväng. Fick höra efteråt att DET var så bra gjort! :) och jo jag var den enda som klara uppkörningen.

jag var noga med att ligga rätt i körbanan och VRIDA på huvudet för att visa att jag hade koll överallt. jag höll tillåten hastighet (inge småputtrande i onödan). släppte fram folk på övergångsställen.

sista han frågade efter uppkörningen var hur jag ser trafiken i mot på stora motorvägar, jag sa som det var att jag kollar Motet så fort jag ser det på avståndet(innan jag kör förbi)dvs HELA vägen så jag är beredd om en bil kommer och inte blir överraskad, han svarade- bra så gör jag med, man ska ha koll kontinueligt.
och efter det sa han- Det där gick ju bra :D

kom ihåg en sak. innan du börjar med konbanan, ta djupt andetag så du lugnar ner dig och fokusera på det du ska göra, så gjorde jag, ha INTE bråttom och gör du fel så gör klart, stanna inte och sucka utan fortsätt i lugn och ro.

och en viktig sak till när du kan sätta allt på 1:a och 2:a försöket så sluta träna mer den dagen, ta en tur på hojen med din lärare om du kör privat, då blir allt så mindre intensivt , du får en skön känsla av att du kan och du får även njuta av bara köra hoj.

Du fixar det :)

Det där peppade som fan! Thanks! :D
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Jag läste tråden "körkort 2009" och där är alla i samma situation... jag lärde mig även av andras missar och saker att tänka på... Många berättade om sina uppkörningar.. Jag körde upp på Tullinge o på den tråden fanns tom en karta som de som kört upp, markerade på en karta så där kunde man anta vart uppkörningsturen skulle gå i Tullinge så jag tränade på de vägarna, kurvor, hastigheter, grusvägen:) mm... skitbra, jag fick ut massor av att läsa tråden... nu heter den körkort 2010... lycka till
Jag var sjukt nervös dagarna innan o på uppkörningen men besiktningsmannen gjorde mig så lugn det gick...
 

martingranqvist

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
bt 1100 yamaha bulldog
Överdriv nästan allt du gör, Vrid huvudet hela tiden kolla backspeglar, markera bärna lätt med bromms vid infarter/korsningar, och tänk på hur du placerar dig i körfält mm.

En kompis till mig missade flera kommandon han fick i intercomen, men han fulade sig och bankade lite på hjälmen när han insåg att han tabbat dig, och stannade till vid sidan av vägen och sa att nåt var fel. Han klarade sig.
Jag klarade själv på första, kuggade flera gånger på uppkörning för bil.
har du lite erfarenhet av trafiken, placerar dig rätt i körfälten och fixar lågfartsdelen så går det säkert bra!
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Om du redan har bilkörkort så är det väldigt mkt lättare att kugga på mc än för bil. Men bara du inte gör fel så är det ju lugnt :) håll koll på trafiken, och framförallt på hur du ligger i filen, framförallt vid landsvägskörning vid kurvor, dolda och öppna. Det verkar som att många kuggar på det.
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Överdriv absolut INTE huvudrörelserna.

En kompis kuggade på att han viftade för mycket med huvudet. Seriöst. Kontrollanten tyckte att han var för flamsig ungefär. Kör som vanligt bara, inga konstigheter.


måste hålla med här. Man ska inte vifta på huvudet om det inte är nödvändigt. Man ska ha framförhållning så man ska inte titta in på smågator och skit som du egentligen redan borde ha koll på.

däremot är det bra att överdriva huvudrörelsen när du t.ex. åker iväg från korsning och visar att du kollar backspeglar mm. Han ser ju inte om du bara vrider på ögonen, så vrid på huvudet istället.

Med andra ord, överdriv rörelsen men inte antal tillfällen :)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top