Ni som åker mycket bana och om att ta ansvar..

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hur då=) ska du skicka en torpred ???:yoparty

Torpred? :va

Dragan & Dragan motivationskonsult AB får väl lösa det i värsta fall. ;)

Jag hoppas att alla som ger sig ut, och vill utmana ödet, står sitt kast med...pratar vi bankörning för icke-licensierade gatförare, så är det ju som redan konstaterat - för skojs skull, och man kan gott vänta på vettiga omkörningar, man behöver inte klippa framhjul för folk.

Det handlar om folks ögonstenar och surt förvärvade slantar.

De som vill tävla, det råder ju ingen brist på möjligheter att köra banracing direkt...

Men förmodligen lider många av liten balle och inser att de inte kan hävda sig när det är på riktigt, men att härja i en lugn gatgrupp går bra. ;)
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Nr 3 Sen förstår du nog inte hur det är att vara tjej på banan heller, fan de flesta av er killar visar så sjukt mkt större respekt för andra grabbar på banan men om en tjej råkar åka om eller ligga före er ja då verkar det som att det är katastrof och då gör man tydligen vad som helst för att komma om trots att man egentligen inte är snabbare.

Himla konstigt fenomen det där faktiskt.
Himla tråkigt vad du råkat ut för men sånt där skitsnack känns rätt löjligt.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Har själv blivit utsatt för en "torpedering" på A-torp Jag körde min ER 6 n och han som körde på, en 1000 cc supersport. Det blev naturligtvis en rejäl fart skillnad på raksträckorna.
Jag svimmade av någon minut, så jag har inget minne av sista körpasset. Förövrigt slutade det med en svullen hand för min del. Hojen fick en del skador som reparerade själv med beg delar. Min hjälm blev skrot o skinnstället blev skrapat överallt.

För honom som körde på gick det sämre med bl.a lårbensbrott och totalskrotad 1 literhoj
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Visst är det ofta så som du målar upp det men i detta fallet var det inte så.
------------------------------------
Nr 1 Han var inte speciellt snabb och inte mycket snabbare än mig heller, då hade han för övrigt inte åkt i samma grupp heller om han varit det.
-------------------------------------
SVAR:jo en del kör hellre en grupp långsammare för att vara snabba instället för tvärtom,kukkomplex du vet....
-----------------------------------
Nr 2 Jag lämnade gott om plats för de som var snabbare att åka om mig innan kurvan för att jag backar hellre än att få det trångt, han valde då att inte åka om då trots att han kunnat göra det snyggt 2 sek tidigare.
-----------------------------------
SVAR:jag blir själv osäker när de hlet plötsligt bromsar 60 meter tidigare än innan,man litar inte på att de kommer behålla sitt spår.
-------------------------------------
Nr 3 Sen förstår du nog inte hur det är att vara tjej på banan heller, fan de flesta av er killar visar så sjukt mkt större respekt för andra grabbar på banan men om en tjej råkar åka om eller ligga före er ja då verkar det som att det är katastrof och då gör man tydligen vad som helst för att komma om trots att man egentligen inte är snabbare.
-----------------------------------------
SVAR:nej det vet jag inte men jag själv skiter ifall det är rossi eller mormor på hojen framför,bara ifall de är ivägen eller inte.
med tanke på hur killarna ser ut vid kiosken i tylösand så tror jag säkert det är som du beskriver.
-------------------------------------
Himla konstigt fenomen det där faktiskt.
---------------------------------------
SVAR:ja faktiskt,tror fula tjejer har det lättare många ggr och det är nog en sådan situation.
-------------------------------------
Sen var jag inte på någon träning heller så utan bara en vanlig bandag för oss rookisar och då kan man kosta på att ta de lite lugnt man måste inte slåss för varje mm från något håll.
Och som jag sagt tidigare jag backade av för att bl a han skulle kunna komma om snyggt tidigare, men du kanske tycker att jag skulle kört ut i gräset och stannat tills alla åkt förbi?
--------------------------------------
SVAR:nä absolut inte,bibehålla hastighet och spår och inte tro att det är ett race och bita tillbaka direkt när omköraren blivit tvingad till ett vidare spår.då sker allt tryggt och säkert.
-------------------------------------
Och som sagt den personen skulle bara först utan att visa någon som helst respekt för övriga personer på banan, blev tom så att andra förare valde att inte köra de passen han körde pga han inte har några skruppler som helst och då är man ju lite fel ute iaf i mina ögon.
Han höll ju även på att köra på fler personer efter att han kört på mig så då är man väl kanske inte riktigt rätt i skallen..
-----------------------------------------
SVAR:en del tror att de är rossi för att de är på bana,detta var nog ett sådant pucko.i skolan brukar de oftast mobba för att dölja sina komplex.
det brukar komma upp någon sådan i licens varje år,de slutar oftast köra eller förändras väldigt mycket i sin attityd för de killarna biter tillbaka:)
Men du kanske gör likadant när du kör? I sånt fall vill jag inte vara i närheten av dig
-------------------------------------
SVAR:nej,är det någon man bråkat med 7 varv i rad som bara biter när de blir omkörda men annars sabbar hela dagen går jag antingen genom depå eller så blir det en mer racemässig omkörning som tvingar de att backa eller falla.banan är till för alla och inte bara en som ska
stoppa upp 10 förare i led för då blir det farligt.
men man börjar ju inte med en sådan manöver.
------------------------------------
I övrigt så stod det i mina regler att om man har sönder någon annans grejer på banan, i depån eller övrig plats där arrangören bedriver verksamhet så får vållande till skadan stå för det, därav han får stå för skadorna på min hoj.
Men det är ju olika beroende på vilken arrangör det är.
-------------------------------------
SVAR:har man förbundit sig till att ersätta vållad skad då är det bara att betala,men jag anser i övrigt att man är sina egna skador ersättningsskyldig och så funkar ju det i licens och om det varit så i ert pass kanske personen i fråga hade kört lite lungnare just för att han vet att skadorna på sin egen hoj inte är täckta om han vurpar men det är bara min teori och ingen talan för hans sak..[/QUOTE]

vad kostigt det blev,jaja...
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ansvar tar man för sig själv och gör resan trygg för dom övriga snabbare genom att vara förutsägbar,mao. kör ditt race utan tanke på bakomvarande som vill om innan du ser dom bredvid dig först då kan man lämna plats och hålla igen lite ut ur böj så han/hon kommer förbi på ett säkert sätt.

Börjar man "underlätta" för andra att komma förbi genom konstiga spår och bromspunkter blir man oförutsägbar och då ökar risken för incidenter.

Henrik
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Sen finns det alltid två sidor av varje mynt. Men om jag utgår från TS berättelse så är det ju förjävligt att den andre parten beter sig illa.
I dom flesta fall det händer liknande saker, så hjälps man åt på bästa sätt. Man kanske delar på kostnden, eller erbjuder sig att hjälpa till att skruva mm.

Sen är det alltid ett bedömningsproblem med krascher på bana. I mitt fal var det enkelt. Men i TS fall är det svårare.
Om man ska följa trafikreglerna med att man ersätter motparten om man kört på den. Så borde även övriga trafikregler gälla.
Om det tex varit så att TS bytt sida av vägen. Dvs typ varit till vänster av banan för att sen korsa banan för att komma till höger innerkant vid en högersväng. Och motparten då redan ligger i högerspår (innerspår) och därför kör på TS. Så blir det faktiskt TS fel som har "bytt fil" utan att säkerställa att det är fritt.

men åt andra sidan så var detta i Lugn grupp om jag förstått det rätt. Och där brukar regeln med (omkörning bara på raksträcka) gälla. Och då hamnar ansvaret tillbaka på motparten.

Hade personen som körde på mig bett om ursäkt och helt enkelt betett sig som folk ja då hade det ju inte slutat i rätten heller.
Jag är aldrig omöjlig men när folk är rent av dumma och behandlar mig orättvist ja då ser jag såklart till att göra deras liv lika surt för dem som de gjort för mig.

Nu var faktiskt mitt fall väldigt solklart, då Jag var först in i böj = Jag väljer spår och han kommer bakom och på insidan och sätter sin hoj i min. Förstår inte riktigt vad som är oklart i det?

Sen finns det inte så mkt att diskutera om det längre heller det är redan avgjort och jag har fått rätt med tanke på att både andra åkare, instruktörer och flaggvakter uppgett samma sak som jag, den enda som inte går på vår linje är han som körde på mig. Och det verkar ju väldigt konstigt om flertalet personer upplevt samma sak men en enskild person något helt annat eller hur?

Så nu vet ni hur det har gått 2 år senare, jag är förlamad och förstörd för resten av livet men jag kommer fortsätta åka hoj iaf, just i detta nu håller jag på bygger en handikappanpassad som jag ska kunna köra själv igen och inte bara sitta bakpå runt banan.

Lägger ned detta nu :) Tack och bock så kanske vi ses på banorna isommar..
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Hade personen som körde på mig bett om ursäkt och helt enkelt betett sig som folk ja då hade det ju inte slutat i rätten heller.
Jag är aldrig omöjlig men när folk är rent av dumma och behandlar mig orättvist ja då ser jag såklart till att göra deras liv lika surt för dem som de gjort för mig.

Nu var faktiskt mitt fall väldigt solklart, då Jag var först in i böj = Jag väljer spår och han kommer bakom och på insidan och sätter sin hoj i min. Förstår inte riktigt vad som är oklart i det?

Sen finns det inte så mkt att diskutera om det längre heller det är redan avgjort och jag har fått rätt med tanke på att både andra åkare, instruktörer och flaggvakter uppgett samma sak som jag, den enda som inte går på vår linje är han som körde på mig. Och det verkar ju väldigt konstigt om flertalet personer upplevt samma sak men en enskild person något helt annat eller hur?

Så nu vet ni hur det har gått 2 år senare, jag är förlamad och förstörd för resten av livet men jag kommer fortsätta åka hoj iaf, just i detta nu håller jag på bygger en handikappanpassad som jag ska kunna köra själv igen och inte bara sitta bakpå runt banan.

Lägger ned detta nu :) Tack och bock så kanske vi ses på banorna isommar..

Är det avgjort i domstol, försäkringsbolag, eller var?
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Hade personen som körde på mig bett om ursäkt och helt enkelt betett sig som folk ja då hade det ju inte slutat i rätten heller.
Jag är aldrig omöjlig men när folk är rent av dumma och behandlar mig orättvist ja då ser jag såklart till att göra deras liv lika surt för dem som de gjort för mig.

Nu var faktiskt mitt fall väldigt solklart, då Jag var först in i böj = Jag väljer spår och han kommer bakom och på insidan och sätter sin hoj i min. Förstår inte riktigt vad som är oklart i det?

Sen finns det inte så mkt att diskutera om det längre heller det är redan avgjort och jag har fått rätt med tanke på att både andra åkare, instruktörer och flaggvakter uppgett samma sak som jag, den enda som inte går på vår linje är han som körde på mig. Och det verkar ju väldigt konstigt om flertalet personer upplevt samma sak men en enskild person något helt annat eller hur?

Så nu vet ni hur det har gått 2 år senare, jag är förlamad och förstörd för resten av livet men jag kommer fortsätta åka hoj iaf, just i detta nu håller jag på bygger en handikappanpassad som jag ska kunna köra själv igen och inte bara sitta bakpå runt banan.

Lägger ned detta nu :) Tack och bock så kanske vi ses på banorna isommar..

Jag har full förståelse för dig. Och tycker att det är förjävligt att det sker en olycka och att det andre (oavsett fel eller inte) beter sig som en skit och inte gör sitt bästa för att reda ut situationen. Hade jag orsakat en krasch för någon annan genom att jag kör dumdristigt. Så skulle jag givetvis ta ansvar för det, även ekonomiskt.

Jag kan inte annat än ta dit ord för att det är den andre som orsakat olyckan. Men 4 års erfarenhet som instruktör på bandagar och på SMC sporthojskurser, gör att det ringer många varningsklockor när jag läser din berättelse.

Det enda som med säkerhet talar för dig i din berättelse, är att ni körde i lugn grupp. Och i den gruppen är det ofta omkörningsförbud på hela banan utan på särskilt angivna raksträckor. Just för att nybörjare ofta inte kör i idialspår och har ofta en tendens att vilja lämna företräde och förenkla omkörningar mm. Något som annars är bland dom största farorna på en bankörning. Eftersom man då ofta håller ut till ytterkanten extra länge innan man svänger in till apex. För en bakomvarande som kanske tror att du håller ytterspår varvet runt för att sen gå i depå, blir det ofta en shock när den personen plötsligt svänger rätt in i idialspår för att komma till apex. och en krasch är oundviklig. Om det var du som körde konstiga spår eller om det var han som försökte smit på insidan är ofta svårt att avgöra.

Men eftersom du skriver att det var i lugn grupp så ska du få köra vilket spår du vill in i kurvan, för ingen får köra om in i kurvan i alla fall.

Som du kanske förstår så försöker jag se situationen från båda hållen utan att lägga känslomässiga värderingar i det.

För övrigt har jag ingen aning om vem den andre parten är. Men det vore intressant att höra hans version.
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top