Men det är ju det AndreasNo vill att folk ska göra, eller? Din ståndpunkt är ju den motsatta. "Om jag förstör någon annans hoj på grund av att jag är klantig så får den andra stå för det ändå, för man får skylla sig själv om man åker på bana" är ju andemeningen i det du skriver. Eller har jag missförstått dig?
Jag var inte där, men om det är som Pulkaskurk skriver tycker jag att det är självklart att killen i fråga ska ta sitt ansvar och stå för allt. Bara för att man kör på bana ska man inte få bete sig hur som helst!
Själv har jag inte ännu tagit kortet, men min ambition är att köra en hel del på bana när jag väl har mitt körkort. Men inte vill jag riskera att förlora hojen på grund av någon annans misstag. Om jag själv klantar får jag ju skylla mig själv, givetvis, men om det är uppenbart att det är någon annans fel förstår jag inte hur det ska behöva kosta mig någonting. Jag säger som den andra nybörjaren gjorde för ett tag sen, jag är inte säker på att jag vågar prova på banåkning.
Om man har licens och kör i de grupperna är det väl säkert en annan sak, det lägger jag mig inte i. Däremot tycker jag att nybörjare måste kunna känna sig trygga om de vill prova på banåkning! Givetvis kan en olycka alltid hända, men om man själv kör vettigt ska man väl inte behöva vara orolig för att man ska kunna gå back tiotusentals kronor på grund av någon annan!
Pulkaskurk: Hoppas allt löser sig för dig och att du blir återställd!
Har plöjt tråden då jag under åtskilliga bankörningar reflekterat över just detta potentiella utfall.
Hoppas verkligen att armen blivit bra/bättre.
Hur slutade ärendet?
/Olzki
Personen som körde på mig har en dyr historia numera.
Det enda som är bra är att jag har flera olycksfalls försäkringar som täcker mina personskador men personen som körde på mig får stå för alla skador som blev på min motorcykel ur egen ficka, vilket inte är gratis med orginal kåpor bla..
Såhär blev det:
Min hand är förlamad = ingen känsel och jag kan inte röra fingrarna vilket betyder att jag numera är ganska handikappad, kan t ex inte knyta skorna, kan inte skära min egen mat osv.
Så den är allt annat än bra och såhär kommer jag att få ha det resten av livet.
Trafikförsäkringen gäller ej på bana pga lagen är skriven som den är så det spelar ingen roll vad ett Fsb säger även om det står i försäkringsbrevet att den gäller så behöver de inte ersätta de skador som blir om Fsb inte vill = värdelös försäkring.
Personen som körde på mig har en dyr historia numera.
Det enda som är bra är att jag har flera olycksfalls försäkringar som täcker mina personskador men personen som körde på mig får stå för alla skador som blev på min motorcykel ur egen ficka, vilket inte är gratis med orginal kåpor bla..
Hund;4711283 Men om jag förstått din sitiation rätt så blev du aldrig påkörd? Utan "trängd".. Eller?[/QUOTE skrev:Han körde på mig rätt in i sidan, han helt enkelt torpederade mig, han påstår att jag körde in i honom men det är himla konstigt att min hoj kan hoppa inåt i sidled, har dessutom flertalet vittnen som också säger att han körde på mig i sidan när han skulle köra om mig på innern men han kom för fort kunde inte svänga och satte helt enkelt sin hoj i min.
Shit happens det vet jag också men eftersom han beter sig som ett jävla arsle mot mig så sätter jag dit honom så mkt jag bara kan, hade han betett sig som folk och bett om ursäkt och typ Oj det var inte meningen det gick lite för fort och blev tokigt, ja då hade jag kunnat vara snäll och gjort upp en skysst deal med att han skulle få ersätta kåpor med kraschkåpor eller liknande och de andra derlarna som gick med något annat än orginaldelar.
Kan upplysa er om att han kör fortfarande lika illa och tar inte ett dugg hänsyn till någon annan, senast isomras höll samma sak på att inträffa igen. Han kör som en kratta minst sagt men tror att han är Rossi.
Såna ego personer har jag inte mycket till övers för.
Tack för att du berättade hur det slutade.
Önskar att du kunde få tillbaka någon rörlighet och känsel i din hand. Är det verkligen ett bestående men du kommer att ha hela livet? Inga hopp om operationer eller dyl? Kan du köra motorcykel idag eller är det något du lagt på hyllan?
Den har blivit opererad flertalet ggr och nu nästan 2 år senare kan man konstatera att den inte kommer att börja fungera igen tyvärr.
Jag kan inte köra en vanlig mc längre utan jag håller på bygger en handikapp anpassad istället.
Den oskrivna regeln säjer väl att om jag blir påkörd av någon annan så betalar han för skador på sin hoj och jag för skador på min hoj även om det var han som körde på mig.
I en gatgrupp vet jag inte om det bedöms annorlunda eftersom dessa hojar ofta ska ha regnr mm. Men om man tänker sig en racegrupp där 2 hojar som inte ens har ett regnr går i kull. Vilken instans skulle i så fall döma det utifrån materiella och personskador?? Jag chansar på att det enda som gäller är de försäkringar man själv tecknat och att ingen annan kan krävas på ersättning. Kan det vara så?
I race/licensgrupper brukar det ju vara andra regler än för gatcyklar.
Ni har ju ingen regel om trafikförsäkring osv vilket de flesta arrangörer har för gatcyklar.
Iaf på de bandagar jag varit på så har det varit skilda regler för race åkare och vi andra.
Och eftersom jag inte åker med er vet jag faktiskt inte vilka regler ni brukar ha, men en bra olycksfallsförsäkring är väl aldrig fel iaf.
Men era cyklar tror jag knappast går att försäkra..
Den oskrivna regeln säjer väl att om jag blir påkörd av någon annan så betalar han för skador på sin hoj och jag för skador på min hoj även om det var han som körde på mig.
I en gatgrupp vet jag inte om det bedöms annorlunda eftersom dessa hojar ofta ska ha regnr mm. Men om man tänker sig en racegrupp där 2 hojar som inte ens har ett regnr går i kull. Vilken instans skulle i så fall döma det utifrån materiella och personskador?? Jag chansar på att det enda som gäller är de försäkringar man själv tecknat och att ingen annan kan krävas på ersättning. Kan det vara så?
...skulle någon torpedera mig på en bandag (gatgrupp), så skulle det utkrävas skälig ersättning på ett eller annat sätt. Misstag kan alla göra, men man står sina kast..
Han körde på mig rätt in i sidan, han helt enkelt torpederade mig, han påstår att jag körde in i honom men det är himla konstigt att min hoj kan hoppa inåt i sidled, har dessutom flertalet vittnen som också säger att han körde på mig i sidan när han skulle köra om mig på innern men han kom för fort kunde inte svänga och satte helt enkelt sin hoj i min.Shit happens det vet jag också men eftersom han beter sig som ett jävla arsle mot mig så sätter jag dit honom så mkt jag bara kan, hade han betett sig som folk och bett om ursäkt och typ Oj det var inte meningen det gick lite för fort och blev tokigt, ja då hade jag kunnat vara snäll och gjort upp en skysst deal med att han skulle få ersätta kåpor med kraschkåpor eller liknande och de andra derlarna som gick med något annat än orginaldelar.
Kan upplysa er om att han kör fortfarande lika illa och tar inte ett dugg hänsyn till någon annan, senast isomras höll samma sak på att inträffa igen. Han kör som en kratta minst sagt men tror att han är Rossi.
Såna ego personer har jag inte mycket till övers för.
Den har blivit opererad flertalet ggr och nu nästan 2 år senare kan man konstatera att den inte kommer att börja fungera igen tyvärr.
Jag kan inte köra en vanlig mc längre utan jag håller på bygger en handikapp anpassad istället.
I race/licensgrupper brukar det ju vara andra regler än för gatcyklar.
Ni har ju ingen regel om trafikförsäkring osv vilket de flesta arrangörer har för gatcyklar.
Iaf på de bandagar jag varit på så har det varit skilda regler för race åkare och vi andra.
Och eftersom jag inte åker med er vet jag faktiskt inte vilka regler ni brukar ha, men en bra olycksfallsförsäkring är väl aldrig fel iaf.
Men era cyklar tror jag knappast går att försäkra..
För djälvligt, är det ingen tävlingsverksamhet där i princip " är hjulet mitt först får ni rätta er efter mig" så skall man inte stjäla spårval och knycka svängpunkter av andra, detta var fult gjort av den som torpedade dig!
utan att ta hänsyn till 12 sidor tråd.
om du har en försäkring giltig för bana så gäller ju samma vilkor oavsett motpart finns eller inte.
om det nu är motpartens fel din olycka så är det olyckligt men situationer kan ju tolkas olika i olika ögon.
man ser ju en del vurpor där folk varvar långsammare förare som inte ger ett uns plats i kurvan när de blir omkörda.i kurvan efter blir spåren korsade och det slutar ibland med att den långsammare föraren som vägrar släppa 20 cm på ett helt varv för att omkörningen ska bli säkrare.
den långsamma faller för att det blir för tajt i panik och det målas direkt som den varvande föraren är orsaken.
men det kanske hade gått säkert till utan skador om båda tagit hänsyn.
kör själv 600 och kan ligga bakom 1000cc hela varvet och köra om de ut på rakan för att det ska bli en snäll omkörning och vad händer i slutet på rakan när de kommit ikapp så ska de försöka gasa om och ta spår för att krångla och bromsa 100 meter tidigare med en rakt i röven.man bromsar sig om de utanför idealspår men de ger inte en cm tillgodo för att göra det säkert.dessa slutar med omkörning på insidan modell mindre säkert helt i onödan.fast det kanske skiljer 4 sec i varvtid.
tror fortfarande på att var man är sina skador ersättningsskyldiga på bana.sedan är det upp till en själv att ha ett fullgott försäkringsskydd för kroppen,hojen är ju skit det samma vid sådana skador du beskriver
...skulle någon torpedera mig på en bandag (gatgrupp), så skulle det utkrävas skälig ersättning på ett eller annat sätt. Misstag kan alla göra, men man står sina kast..
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |