Ni som åker mycket bana och om att ta ansvar..

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Men det är ju det AndreasNo vill att folk ska göra, eller? Din ståndpunkt är ju den motsatta. "Om jag förstör någon annans hoj på grund av att jag är klantig så får den andra stå för det ändå, för man får skylla sig själv om man åker på bana" är ju andemeningen i det du skriver. Eller har jag missförstått dig?

Jag var inte där, men om det är som Pulkaskurk skriver tycker jag att det är självklart att killen i fråga ska ta sitt ansvar och stå för allt. Bara för att man kör på bana ska man inte få bete sig hur som helst!

Själv har jag inte ännu tagit kortet, men min ambition är att köra en hel del på bana när jag väl har mitt körkort. Men inte vill jag riskera att förlora hojen på grund av någon annans misstag. Om jag själv klantar får jag ju skylla mig själv, givetvis, men om det är uppenbart att det är någon annans fel förstår jag inte hur det ska behöva kosta mig någonting. Jag säger som den andra nybörjaren gjorde för ett tag sen, jag är inte säker på att jag vågar prova på banåkning.

Om man har licens och kör i de grupperna är det väl säkert en annan sak, det lägger jag mig inte i. Däremot tycker jag att nybörjare måste kunna känna sig trygga om de vill prova på banåkning! Givetvis kan en olycka alltid hända, men om man själv kör vettigt ska man väl inte behöva vara orolig för att man ska kunna gå back tiotusentals kronor på grund av någon annan!

Pulkaskurk: Hoppas allt löser sig för dig och att du blir återställd!

Precis... o jag säger samma som jag sagt tidigare, kör en kurs med SMC.
Där brukar man till 99.9% slippa de som bara är på banan för att åka så fort som möjligt utan att bry sig om andra.
Dessutom får du ut otroligt mkt ur din körning iom att det är en kurs.

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Trådlyft!

Har plöjt tråden då jag under åtskilliga bankörningar reflekterat över just detta potentiella utfall.

Hoppas verkligen att armen blivit bra/bättre.

Hur slutade ärendet?

/Olzki

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Har plöjt tråden då jag under åtskilliga bankörningar reflekterat över just detta potentiella utfall.

Hoppas verkligen att armen blivit bra/bättre.

Hur slutade ärendet?

/Olzki

Såhär blev det:

Min hand är förlamad = ingen känsel och jag kan inte röra fingrarna vilket betyder att jag numera är ganska handikappad, kan t ex inte knyta skorna, kan inte skära min egen mat osv.

Så den är allt annat än bra och såhär kommer jag att få ha det resten av livet.

Trafikförsäkringen gäller ej på bana pga lagen är skriven som den är så det spelar ingen roll vad ett Fsb säger även om det står i försäkringsbrevet att den gäller så behöver de inte ersätta de skador som blir om Fsb inte vill = värdelös försäkring.

Personen som körde på mig har en dyr historia numera.

Det enda som är bra är att jag har flera olycksfalls försäkringar som täcker mina personskador men personen som körde på mig får stå för alla skador som blev på min motorcykel ur egen ficka, vilket inte är gratis med orginal kåpor bla..

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tack för att du berättade hur det slutade.

Önskar att du kunde få tillbaka någon rörlighet och känsel i din hand. Är det verkligen ett bestående men du kommer att ha hela livet? Inga hopp om operationer eller dyl? Kan du köra motorcykel idag eller är det något du lagt på hyllan?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag orkar inte ens läsa hela tråden. Men såhär funkar det:

Alla trafikförsäkringsärenden där parterna är oense hanteras i något som jag vill minnas kallas trafikförsäkringsrådet. Där sammanträder representanter från alla bolag, samt jurister från TFF etc. Dessa tar gemensamt beslut om ärendet utifrån gällande praxis och händelse.

Det är alltså ALLTID fel att skylla utebliven trafikförsäkringsersättning på ett specifikt bolag, för beslutet tas inte där.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

För att svara på trådens egentliga fråga.

"Race accidents" händer.. Om jag däremot skulle få hjärnsläpp, glömma att bromsa och torpedera nån från sidan när de svänger och jag kör jag fram så skulle jag (utan skuldvinkel) förklara händelsen i en skadeanmälan.

Men om jag förstått din sitiation rätt så blev du aldrig påkörd? Utan "trängd".. Eller?

Det enda som är bra är att jag har flera olycksfalls försäkringar som täcker mina personskador men personen som körde på mig får stå för alla skador som blev på min motorcykel ur egen ficka, vilket inte är gratis med orginal kåpor bla..

Spännande..

Hur dömdes det? Tog han på sig det självmant eller blev det rättssak som dömdes så?

I så fall kommer jag vägra åka på bandagar där folk kör med dyra originalkåpor!!! :eek:

Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Den oskrivna regeln säjer väl att om jag blir påkörd av någon annan så betalar han för skador på sin hoj och jag för skador på min hoj även om det var han som körde på mig.

I en gatgrupp vet jag inte om det bedöms annorlunda eftersom dessa hojar ofta ska ha regnr mm. Men om man tänker sig en racegrupp där 2 hojar som inte ens har ett regnr går i kull. Vilken instans skulle i så fall döma det utifrån materiella och personskador?? Jag chansar på att det enda som gäller är de försäkringar man själv tecknat och att ingen annan kan krävas på ersättning. Kan det vara så?

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Såhär blev det:

Min hand är förlamad = ingen känsel och jag kan inte röra fingrarna vilket betyder att jag numera är ganska handikappad, kan t ex inte knyta skorna, kan inte skära min egen mat osv.

Så den är allt annat än bra och såhär kommer jag att få ha det resten av livet.

Trafikförsäkringen gäller ej på bana pga lagen är skriven som den är så det spelar ingen roll vad ett Fsb säger även om det står i försäkringsbrevet att den gäller så behöver de inte ersätta de skador som blir om Fsb inte vill = värdelös försäkring.

Beklagar det som hänt.
Det skulle vara mycket värt om du kunde berätta hur den rättsliga processen utföll.
Jag tror inte att det är speciellt många som vet vad det rättsligt innebär att krascha in i någon på en bandag(troligen skulle ditt fall kunna leda till någon form av praxis).

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Hund;4711283 Men om jag förstått din sitiation rätt så blev du aldrig påkörd? Utan "trängd".. Eller?[/QUOTE skrev:
Han körde på mig rätt in i sidan, han helt enkelt torpederade mig, han påstår att jag körde in i honom men det är himla konstigt att min hoj kan hoppa inåt i sidled, har dessutom flertalet vittnen som också säger att han körde på mig i sidan när han skulle köra om mig på innern men han kom för fort kunde inte svänga och satte helt enkelt sin hoj i min.

Shit happens det vet jag också men eftersom han beter sig som ett jävla arsle mot mig så sätter jag dit honom så mkt jag bara kan, hade han betett sig som folk och bett om ursäkt och typ Oj det var inte meningen det gick lite för fort och blev tokigt, ja då hade jag kunnat vara snäll och gjort upp en skysst deal med att han skulle få ersätta kåpor med kraschkåpor eller liknande och de andra derlarna som gick med något annat än orginaldelar.

Kan upplysa er om att han kör fortfarande lika illa och tar inte ett dugg hänsyn till någon annan, senast isomras höll samma sak på att inträffa igen. Han kör som en kratta minst sagt men tror att han är Rossi.

Såna ego personer har jag inte mycket till övers för.

Tack för att du berättade hur det slutade.

Önskar att du kunde få tillbaka någon rörlighet och känsel i din hand. Är det verkligen ett bestående men du kommer att ha hela livet? Inga hopp om operationer eller dyl? Kan du köra motorcykel idag eller är det något du lagt på hyllan?

Den har blivit opererad flertalet ggr och nu nästan 2 år senare kan man konstatera att den inte kommer att börja fungera igen tyvärr.

Jag kan inte köra en vanlig mc längre utan jag håller på bygger en handikapp anpassad istället.

Den oskrivna regeln säjer väl att om jag blir påkörd av någon annan så betalar han för skador på sin hoj och jag för skador på min hoj även om det var han som körde på mig.

I en gatgrupp vet jag inte om det bedöms annorlunda eftersom dessa hojar ofta ska ha regnr mm. Men om man tänker sig en racegrupp där 2 hojar som inte ens har ett regnr går i kull. Vilken instans skulle i så fall döma det utifrån materiella och personskador?? Jag chansar på att det enda som gäller är de försäkringar man själv tecknat och att ingen annan kan krävas på ersättning. Kan det vara så?

I race/licensgrupper brukar det ju vara andra regler än för gatcyklar.
Ni har ju ingen regel om trafikförsäkring osv vilket de flesta arrangörer har för gatcyklar.

Iaf på de bandagar jag varit på så har det varit skilda regler för race åkare och vi andra.

Och eftersom jag inte åker med er vet jag faktiskt inte vilka regler ni brukar ha, men en bra olycksfallsförsäkring är väl aldrig fel iaf.
Men era cyklar tror jag knappast går att försäkra..

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF

...skulle någon torpedera mig på en bandag (gatgrupp), så skulle det utkrävas skälig ersättning på ett eller annat sätt. :fatta! Misstag kan alla göra, men man står sina kast..

Kowe

www.koweracing.se
Gick med
30 Jun 2007
Hoj
-00 RSVR, -07 RSV BoTT #17, RSVR 06 Regncykeln :)
...skulle någon torpedera mig på en bandag (gatgrupp), så skulle det utkrävas skälig ersättning på ett eller annat sätt. :fatta! Misstag kan alla göra, men man står sina kast..

Håller med dig! Fan sunt bondförnuft.....

Det är ju trots allt surt förvärvade pengar man slänger på sin hobby och fan om någon hade kört av en så klart man hade begärt någon form av ersättning beroende på situationen. Köper inte att alla får stå för sitt, om idioter torpederar en eller på något sätt orsakar en sån här grej utan att ens ha någon form av skuldkänslor.

-Men när den situationen uppstår får man väl se om hur det hanteras-

Vill du ha tips på ombyggnad mm av din cykel hjälper jag gärna dig då jag själv har en skadad hand (vä). :tummenupp

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Ja, det står ju dig fritt att göra det. Likväl kan ju den personen förklara för dig på ett eller annat sätt att du inte får någon ersättning.

Det bästa när man ska leka är att man kommer överens om reglerna innan leken börjar. Vilket förmodligen är nått man inte tänker på i första hand när man bara vill ut å gasa.

Som "kund" på en bandag skulle man ju kunna be att arrangören skriver ner vilka regler som gäller på hans bandag så alla vet vad som gäller (så vida inte svensk lag säger nått annat). Gillar man inte reglerna kan man ju välja att avstå körningen.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Han körde på mig rätt in i sidan, han helt enkelt torpederade mig, han påstår att jag körde in i honom men det är himla konstigt att min hoj kan hoppa inåt i sidled, har dessutom flertalet vittnen som också säger att han körde på mig i sidan när han skulle köra om mig på innern men han kom för fort kunde inte svänga och satte helt enkelt sin hoj i min.Shit happens det vet jag också men eftersom han beter sig som ett jävla arsle mot mig så sätter jag dit honom så mkt jag bara kan, hade han betett sig som folk och bett om ursäkt och typ Oj det var inte meningen det gick lite för fort och blev tokigt, ja då hade jag kunnat vara snäll och gjort upp en skysst deal med att han skulle få ersätta kåpor med kraschkåpor eller liknande och de andra derlarna som gick med något annat än orginaldelar.

Kan upplysa er om att han kör fortfarande lika illa och tar inte ett dugg hänsyn till någon annan, senast isomras höll samma sak på att inträffa igen. Han kör som en kratta minst sagt men tror att han är Rossi.

Såna ego personer har jag inte mycket till övers för.

Den har blivit opererad flertalet ggr och nu nästan 2 år senare kan man konstatera att den inte kommer att börja fungera igen tyvärr.

Jag kan inte köra en vanlig mc längre utan jag håller på bygger en handikapp anpassad istället.

I race/licensgrupper brukar det ju vara andra regler än för gatcyklar.
Ni har ju ingen regel om trafikförsäkring osv vilket de flesta arrangörer har för gatcyklar.

Iaf på de bandagar jag varit på så har det varit skilda regler för race åkare och vi andra.

Och eftersom jag inte åker med er vet jag faktiskt inte vilka regler ni brukar ha, men en bra olycksfallsförsäkring är väl aldrig fel iaf.
Men era cyklar tror jag knappast går att försäkra..

För djälvligt, är det ingen tävlingsverksamhet där i princip " är hjulet mitt först får ni rätta er efter mig" så skall man inte stjäla spårval och knycka svängpunkter av andra, detta var fult gjort av den som torpedade dig!

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
utan att ta hänsyn till 12 sidor tråd.
om du har en försäkring giltig för bana så gäller ju samma vilkor oavsett motpart finns eller inte.
om det nu är motpartens fel din olycka så är det olyckligt men situationer kan ju tolkas olika i olika ögon.
man ser ju en del vurpor där folk varvar långsammare förare som inte ger ett uns plats i kurvan när de blir omkörda.i kurvan efter blir spåren korsade och det slutar ibland med att den långsammare föraren som vägrar släppa 20 cm på ett helt varv för att omkörningen ska bli säkrare.
den långsamma faller för att det blir för tajt i panik och det målas direkt som den varvande föraren är orsaken.
men det kanske hade gått säkert till utan skador om båda tagit hänsyn.
kör själv 600 och kan ligga bakom 1000cc hela varvet och köra om de ut på rakan för att det ska bli en snäll omkörning och vad händer i slutet på rakan när de kommit ikapp så ska de försöka gasa om och ta spår för att krångla och bromsa 100 meter tidigare med en rakt i röven.man bromsar sig om de utanför idealspår men de ger inte en cm tillgodo för att göra det säkert.dessa slutar med omkörning på insidan modell mindre säkert helt i onödan.fast det kanske skiljer 4 sec i varvtid.
tror fortfarande på att var man är sina skador ersättningsskyldiga på bana.sedan är det upp till en själv att ha ett fullgott försäkringsskydd för kroppen,hojen är ju skit det samma vid sådana skador du beskriver

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
utan att ta hänsyn till 12 sidor tråd.
om du har en försäkring giltig för bana så gäller ju samma vilkor oavsett motpart finns eller inte.
om det nu är motpartens fel din olycka så är det olyckligt men situationer kan ju tolkas olika i olika ögon.
man ser ju en del vurpor där folk varvar långsammare förare som inte ger ett uns plats i kurvan när de blir omkörda.i kurvan efter blir spåren korsade och det slutar ibland med att den långsammare föraren som vägrar släppa 20 cm på ett helt varv för att omkörningen ska bli säkrare.
den långsamma faller för att det blir för tajt i panik och det målas direkt som den varvande föraren är orsaken.
men det kanske hade gått säkert till utan skador om båda tagit hänsyn.
kör själv 600 och kan ligga bakom 1000cc hela varvet och köra om de ut på rakan för att det ska bli en snäll omkörning och vad händer i slutet på rakan när de kommit ikapp så ska de försöka gasa om och ta spår för att krångla och bromsa 100 meter tidigare med en rakt i röven.man bromsar sig om de utanför idealspår men de ger inte en cm tillgodo för att göra det säkert.dessa slutar med omkörning på insidan modell mindre säkert helt i onödan.fast det kanske skiljer 4 sec i varvtid.
tror fortfarande på att var man är sina skador ersättningsskyldiga på bana.sedan är det upp till en själv att ha ett fullgott försäkringsskydd för kroppen,hojen är ju skit det samma vid sådana skador du beskriver

Visst är det ofta så som du målar upp det men i detta fallet var det inte så.

Nr 1 Han var inte speciellt snabb och inte mycket snabbare än mig heller, då hade han för övrigt inte åkt i samma grupp heller om han varit det.

Nr 2 Jag lämnade gott om plats för de som var snabbare att åka om mig innan kurvan för att jag backar hellre än att få det trångt, han valde då att inte åka om då trots att han kunnat göra det snyggt 2 sek tidigare.

Nr 3 Sen förstår du nog inte hur det är att vara tjej på banan heller, fan de flesta av er killar visar så sjukt mkt större respekt för andra grabbar på banan men om en tjej råkar åka om eller ligga före er ja då verkar det som att det är katastrof och då gör man tydligen vad som helst för att komma om trots att man egentligen inte är snabbare.

Himla konstigt fenomen det där faktiskt.

Sen var jag inte på någon träning heller så utan bara en vanlig bandag för oss rookisar och då kan man kosta på att ta de lite lugnt man måste inte slåss för varje mm från något håll.
Och som jag sagt tidigare jag backade av för att bl a han skulle kunna komma om snyggt tidigare, men du kanske tycker att jag skulle kört ut i gräset och stannat tills alla åkt förbi?
Och som sagt den personen skulle bara först utan att visa någon som helst respekt för övriga personer på banan, blev tom så att andra förare valde att inte köra de passen han körde pga han inte har några skruppler som helst och då är man ju lite fel ute iaf i mina ögon.
Han höll ju även på att köra på fler personer efter att han kört på mig så då är man väl kanske inte riktigt rätt i skallen..

Men du kanske gör likadant när du kör? I sånt fall vill jag inte vara i närheten av dig

I övrigt så stod det i mina regler att om man har sönder någon annans grejer på banan, i depån eller övrig plats där arrangören bedriver verksamhet så får vållande till skadan stå för det, därav han får stå för skadorna på min hoj.
Men det är ju olika beroende på vilken arrangör det är.

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Jag måste gå emot alla självsäkra banåkare i denna tråd. Håller med Pulkaskurk, om man kör i den långsammaste gruppen på en vanlig bandag får man faktiskt visa hänsyn till alla runtomkring en.

I fallet med Pulkaskurk så vore det korrekta att vänta till efter kurvan och kört förbi i utgången eller på rakan. Eftersom Pulkaskurk kör begränsat 25kW borde det inte vara några problem att göra en säker omkörning på annan plats. Jag anser att "torpeden" var vårdslös (baserat på den info som getts i tråden!) eller åtminstone visat ett dåligt omdöme. Borde man då inte i en sådan situation hjälpa och ta ansvar för en situation man själv orsakat?

Självklart gäller inte samma sak om man är licensförare, men jag anser inte att man deltar i aktiviteterna på under samma premisser. Jag har själv aldrig kört hoj på bana, men den dagen jag gör det blir det i samma grupp som Pulkaskurk. Jag hade sett det som ren teknikträning, vilket man borde göra i de långsamma grupperna. Vill man ligga och hetsköra och jaga snabbare tider borde man byta grupp. Hade jag själv blivit torpederad hade jag också blivit förbannad!

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Att ha kört själv på bana borde vara en förutsättning för att kunna ha en relevant syn på själva händelsen. Kan man tycka.

Folk vurpar ju lite hursom. Krockar har varit sällsynta i min närhet, men en människa som är en idiot på krogen, i korvkön och bakom ratten är en idiot på bana, gränslandes en snabb motorcykel också.

Vinglande kurvtagningar i promenadtakt och full gas på rakorna är ju väldigt vanligt. Sen lackar någon och kör snabbare än de klarar av.

Men, stackars tjej som pajat handen. Hoppas verkligen du lärt dig kompensera på andra sätt..

Körde man förresten "bandagar" på detta sätt förr? Eller är det ett relativt nytt påfund, någon med koll??

Gösta

PotatoesMc.com
Gick med
7 Feb 2008
Hoj
1000RR
Skulle vara kul att höra hans åsikt kring detta ärende....

Nytt för i år- olycksfall försäkring finns icke på träning eller tävling (bandag-träning)

hoppas du får igång hojen :krama

Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Väldigt tråkigt att läsa om bandagar när det blivit personliga skador.

Sen finns det alltid två sidor av varje mynt. Men om jag utgår från TS berättelse så är det ju förjävligt att den andre parten beter sig illa.
I dom flesta fall det händer liknande saker, så hjälps man åt på bästa sätt. Man kanske delar på kostnden, eller erbjuder sig att hjälpa till att skruva mm.

Jag har själv blivit torpederad av en tjej som bromsade omkull sig och sen gled in i mig som ett bovlingklot. Då var det på en SMC körning och försäkringarna gällde utan problem. Allt löste sig jättebra via folksam. Sen den händelsen är vi bra vänner och senast jag såg henne var på en iskörning med endurohojarna och hon lånade ut sin hoj till mig.

Sen är det alltid ett bedömningsproblem med krascher på bana. I mitt fal var det enkelt. Men i TS fall är det svårare.
Om man ska följa trafikreglerna med att man ersätter motparten om man kört på den. Så borde även övriga trafikregler gälla.
Om det tex varit så att TS bytt sida av vägen. Dvs typ varit till vänster av banan för att sen korsa banan för att komma till höger innerkant vid en högersväng. Och motparten då redan ligger i högerspår (innerspår) och därför kör på TS. Så blir det faktiskt TS fel som har "bytt fil" utan att säkerställa att det är fritt.

men åt andra sidan så var detta i Lugn grupp om jag förstått det rätt. Och där brukar regeln med (omkörning bara på raksträcka) gälla. Och då hamnar ansvaret tillbaka på motparten.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln