Ni som åker mycket bana och om att ta ansvar..

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag har kört på många bandagar under flera säsonger, både som deltagare och instruktör i samtliga grupper, jag har aldrig varit med om att någon har torpederats på en vanlig bandag.

Dom få gånger som jag sett torpederingar är på RR tävlingar men inte ens då är det speciellt vanligt.

Den vanligaste klotningen på bana är singelklotning, det är mao inte någon större risk att bli påkörd på bana om man bara håller sitt spår.

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Har bara läst delar av tråden eftersom det snabbt blev pajkastning!!
Är det någon som vet ungefär vad som har hänt?? För det lär ju vara stora skillnader i historien vem du frågar..
Jag har försökt att få klarhet tidigare om trafikförsäkringen tar personskador på bana..Jag anser att hojen får man betala själv för det finns alltid galningar, klantskallar och dåliga förare i alla grupper.Själv har jag nu klivit upp till licensgrupp.
Och visst blev jag sur när en kille highsideade framför mig så jag fick köra av banan i snabb grupp( Jag missade killen precis) Men så är det ibland, hans misstag blev dyrt och gjorde ont på mig.. Och på honom själv..

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Du återkommer hela tiden till ansvarsfrågan. Skadeståndsrättsligt så skall den som vållar någon annan skada uppsåtligt eller av vårdslöshet ersätta skadan.

För att vara vårdslös så måste man frångå normerna för hur någonting skall göras( bonus pater familias ), i frågan om bankörning så finns det ju de facto inga regler d.v.s. att frångå dem och vara vårdslös är knappt möjligt. En ansvarsbedömning i ditt fall skulle innebära att den andre föraren inte är ansvarig. Du får stå för kostnaden själv.

Att med uppsåt torpedera någon skall självklart ersättas, men hur bevisar du det?

Vem riktar du dig till?
Som du säger, kostanden för vagnskada får man stå för själv. kroppskador blir FBs uppgift, och kör man hoj över huvud taget så har man skaffat sig en bra olycksfallsförsäkring hoppas jag.

Ingen har gjort något med vilje

Lagen

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Honda CBR600RR-08 & CBR1000RR-09
citat
hehe jo 4 ordentliga vurpor iår varav 3 ggr med ambulanshelikopter å 1 gång vanlig ambulans... 2 ggr gata å 2 ggr bana å på banan så lyckades jag bromsa omkull mig på måndagen tjatade mig hem frånn sjukhuset så jag fick åka hem på ons å packa fort som tusan sen upp till midlanda och rasade igen.

citat
sen tidigare har de varit lite nackskador osv... hehe

Bör man inte tänka till innan man hetsar vidare, låter mycket på en halv mc säsong
Hur många gånger har du varit av på bana egentligen :huvet

Last edited:

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Om någon skulle torpedera mig eller uppenbart bryta mot körreglerna, och med det orsaka min krasch, skulle den personen få stå sitt kast och signera anmälan. Skulle stå mitt kast med om jag bröt mot reglerna för körningen. Är det körning med försäkring gäller även dess åtaganden om ansvar!

Kör man i de lugna grupperna på gatåkningar är det väl väldigt svårt att få till en olycka orsak av någon annan om alla regler följs. i Lugna grupperna är det ju ofta i princip omkörningsförbud i kurvor. Aldrig sett något sånt fall med olycka och fler inblandade.. Däremot fått rejäl skrämselhicka av andras agerande på banan utan olycka sker. Duktigt idiotisk beteende av några i en lugn grupp. Sorgligt nog den gången följt av instruktörs skakande på axlarna när det påpekades. Sköter alla sig efter reglerna och instruktörerna håller efter är det ju riktigt säkert.

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Förstår tyvärr inte problemet här. Om jag skulle torpedera någon, vilket kan hända den bästa pga tekniska problem eller dyl, eller om jag drar ner någon pga att jag går in snävt i kurvan innanför men lowsidar och drar ner denne. Detta är saker som kan hända i alla grupper (dock ovanligt som tusan) och behöver inte betyda att föraren är kass etc. Men nu till poängen. Om föraren till andra hojen har en giltig försäkring och kan få ut allt därigenom varför skulle jag INTE skriva på dennes skadeanmälan? OK enda anledningen jag kan tänka mig är självrisken, men förhandla då om den, om jag vore den med försäkringen skulle jag nog ta självrisken själv mot ett undertecknande då jag i slutet förlorar mindre och jag trots allt i slutändan kör på egen risk och måste inse att jag kan krasha pga andras misstag.
Kör man en bandag måste man räkna med att åka hem utan hoj i värsta fall, så enkelt är det och vill man inte riskera det så får man låta bli banåkningarna.

En annan och vanlig lösning är annars att bara anmäla en omkullkurning dagen efter och säg att det hände någon annanstans.....så gör väl de flesta i slutändan?

Last edited:

Lagen

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Honda CBR600RR-08 & CBR1000RR-09
Så du uppmanar personer att göra försäkringsbedrägeri trevlig inställning
Bempas citat
En annan och vanlig lösning är annars att bara anmäla en omkullkurning dagen efter och säg att det hände någon annanstans.....så gör väl de flesta i slutändan?

Nu förstår jag varför man har dyr försäkringar tack vara såna människor.
Du vet väll att det är straffbart att uppmana människor att göra försäkringsbedrägeri.
Hoppar verkligen att såna personer åker dit.

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
blir svårt med försäkringsbedrägeri då dem hämtde mig med ambulans.. nu e de ju liksom inte bara hojen som gått sönder utan även jag med bla bruten arm å nervskador osv osv... sen e det inte ett alterntiv för mig heller iaf... tycker bara de e konstigt att de ska va så svårt å följa regler... sen bör ni väl kanske läsa hela tråden å se att de e inte olyckan jag e arg på utan hur man beter sig efteråt...

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
citat
hehe jo 4 ordentliga vurpor iår varav 3 ggr med ambulanshelikopter å 1 gång vanlig ambulans... 2 ggr gata å 2 ggr bana å på banan så lyckades jag bromsa omkull mig på måndagen tjatade mig hem frånn sjukhuset så jag fick åka hem på ons å packa fort som tusan sen upp till midlanda och rasade igen.

citat
sen tidigare har de varit lite nackskador osv... hehe

Bör man inte tänka till innan man hetsar vidare, låter mycket på en halv mc säsong
Hur många gånger har du varit av på bana egentligen :huvet
Vid en ordentlig vurpa är man inte på benen på några månader... ;)

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Så du uppmanar personer att göra försäkringsbedrägeri trevlig inställning
Bempas citat

Nu förstår jag varför man har dyr försäkringar tack vara såna människor.
Du vet väll att det är straffbart att uppmana människor att göra försäkringsbedrägeri.
Hoppar verkligen att såna personer åker dit.

Om du läser den meningen en gång till så upptäcker du att någon uppmaning finns inte utan det är helt enkelt så folk gör, personligen har jag aldrig varit omkull på banan så för mig har det aldrig kommit upp. Eftersom hela mitt inlägg var menat som ett medhåll till Polkaskurk så var det trevligt att du vrev till det till att bli nåt att flama, Tackar.

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Kontentan?

Pulkaskurk:

Nu har jag läst 12 sidor snackandes om ansvar hit och ansvar dit. Tror själv att jag står mitt emellan då jag själv kör bana och betalar min egen hoj vid ev krasch. Detta oavsett om jag eller någon annan är ansvarig.
Men samtidigt förstår jag ditt resonemang då man måste ha trafikförsäkring i lugn grupp.

Det jag är nyfiken på är kontentan för dig efter kraschen. :confused:
Har personen i fråga tagit något ansvar?
Har du fått pengar från FB?
Vad är igentligen arrangörens ansvar?

Skriv vad som har hänt efter kraschen. Det andra känns som historia....

Lycka till med armen! :pannkyss

//Rappen

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Som sagt, det är inställningen som vissa verkar ha som skrämmer mig.

som sagt, sosse?
har du någonsin tagit ansvar för dina egna handlingar eller funderat öve rhur saker och ting fungerar. det är inte guld och gröna skogar. så som det borde vara är det inte och myndigheter/vissa företag tar inte de ansvar de är skylldiga till och så vidare. det får man som privatperson stå ut med tyvärr för man har inte så mycket att säga till om..

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Pulkaskurk:

Nu har jag läst 12 sidor snackandes om ansvar hit och ansvar dit. Tror själv att jag står mitt emellan då jag själv kör bana och betalar min egen hoj vid ev krasch. Detta oavsett om jag eller någon annan är ansvarig.
Men samtidigt förstår jag ditt resonemang då man måste ha trafikförsäkring i lugn grupp.

Det jag är nyfiken på är kontentan för dig efter kraschen. :confused:
Har personen i fråga tagit något ansvar?
Har du fått pengar från FB?
Vad är igentligen arrangörens ansvar?

Skriv vad som har hänt efter kraschen. Det andra känns som historia....

Lycka till med armen! :pannkyss

//Rappen

Personen har inte tagit något större ansvar, jag har fixat allt, pengar från bla fsb kommer inom kort och han som torpedade mig kommer att ångra det.. Hade han bara bett om ursäkt som en normal människa å inte betett sig som ett jävla arsle mot både mig och andra så hade jag inte behövt vara extra jobbig mot honom men allt e inte 100 klart ännu det kommer liksom att få svida. Arrangörerna har ett ansvar att det går skysst till å att reglerna efterföljs mm men allt kommer ta låååång tid eftersom att de e lite speciell skada jag fått så får väl se hur det slutar men e övertygad om att det kommer gå kanon... trist att folk bara har sån mentalitet att skita i regler å va jävligt ego istället för att se till att få en kul stämning..

oj va rörigt de blev hoppas du förstår iaf...

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
Rent krasst ur FB's synpunkt så tror jag deras resonemang i många fall är att man är innom ett inhägnat område och kör bana på egen risk. Det kan aldrig bli tal om smitning överhuvudtaget ens ur lagens mening.
Arrangörerna har som ansvar att hålla i säkerheten runt själva körningen men inget ansvar hur förarna beter sig på banan när det gäller om någon kör omkull en annan. Dock SKA dom svartflagga eller avvisa folk som visar ett oansvarigt beteende eller är rent farliga på banan, och även tillhandahålla föråkare (om jag inte är oinformerad, vet att vi har det som krav i Falkenberg så antar det gäller överallt)
Så även han som betedde sig illa både genom torpederingen men oxå efteråt har han i FB synvinkel förmodligen inget direkt ansvar som jag förstår reglerna genom mitt FB.
Trafikförsäkringen hjälper en självklart men att få ut vagnskadan från den andres FB kan bli väldigt svårt, detta såsom jag förstått reglerna men vill absolut inte svära på att detta är den enda sanningen.

Jag hoppas innerligt att allt fixar sig för dig dock och att både du och hoj blir återställda, sånt trassel önskar man ingen, brukar vara tidsödande och en säsong går lätt åt skogen.

MVH Benny

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Efter att läst 13 sidor hit o dit :jisses :jisses säger bara ja av detta skrivande en röd tråd skulle va fint så man fattar allt detta bla bla.

Ladda up filmen så kan alla se hur det gick till innan o efter

Ps ja *Ligger* bra redan inte intressarad :tummenupp

o lycka till med denna tråd :rolleyes: fan fick ont i skallen av denna :ätapiller

Det värkar gå hett till på banan o i depårena just nu :näsblod :kulspruta

//Robin

Last edited:

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Rent krasst ur FB's synpunkt så tror jag deras resonemang i många fall är att man är innom ett inhägnat område och kör bana på egen risk. Det kan aldrig bli tal om smitning överhuvudtaget ens ur lagens mening.
Arrangörerna har som ansvar att hålla i säkerheten runt själva körningen men inget ansvar hur förarna beter sig på banan när det gäller om någon kör omkull en annan. Dock SKA dom svartflagga eller avvisa folk som visar ett oansvarigt beteende eller är rent farliga på banan, och även tillhandahålla föråkare (om jag inte är oinformerad, vet att vi har det som krav i Falkenberg så antar det gäller överallt)
Så även han som betedde sig illa både genom torpederingen men oxå efteråt har han i FB synvinkel förmodligen inget direkt ansvar som jag förstår reglerna genom mitt FB.
Trafikförsäkringen hjälper en självklart men att få ut vagnskadan från den andres FB kan bli väldigt svårt, detta såsom jag förstått reglerna men vill absolut inte svära på att detta är den enda sanningen.

Jag hoppas innerligt att allt fixar sig för dig dock och att både du och hoj blir återställda, sånt trassel önskar man ingen, brukar vara tidsödande och en säsong går lätt åt skogen.

MVH Benny

nee precis och han som körde på mig var påväg och hade bara tur att han inte torpedade fler och han var en sån som inte borde fått åka mer överhuvudtaget det var liksom noll koll noll respekt för andra osv nu tog arrangörerna tag i problemet eftersom det var väldigt många i vår grupp som klagade på denne persons beteende.. det enda är väl att det kanske skulle gjorts tidigare och dem bör vara lite mer observanta på idioter å plocka dem direkt men jag förstår att det inte är helt lätt för arrangören heller.. liksom lättare om alla är där för att ha kul å visar ömsesidig respekt men det är ju inte alla som gör så...

FB löser allt men det blir lite trassel att reda ut men iom att jag har flera vittnen mm löser det sig trots allt jag har sätt till att försäkra mig själv upp över öronen nämligen och hojen är det minsta jag bryr mig om för det går att köpa en ny och jag har ingen ny fin hoj heller utan åker omkring på min gamla hederliga jätte repiga järngris just för att det inte ska göra speciellt mkt om man går omkull..

sen att FB tar lite tid gör inget kan ju inte åka nu ändå måste komma på hur jag ska bygga om den först så jag kan koppla å det vet jag inte hur man gör... så de dröjer nog iaf...

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
absolut sant.. men nu gick våra cyklar ihop pga hans omkörning och det gjorde att jag ramlade.. de e väl ändå för små marginaler? och som sagt folk gör misstag de e inte de jag e arg på utan hur man hanterar det efteråt?

håller med man kan väll för tusan snacka om det efteråt även om man står för sina egna skador vållade av andra eller inte så kan man ju inte bara skita i det

man the f#"k up :arsele

coffe_aberg

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Hoj
Suzuki GSX750F -97
har du någonsin tagit ansvar för dina egna handlingar

Men det är ju det AndreasNo vill att folk ska göra, eller? Din ståndpunkt är ju den motsatta. "Om jag förstör någon annans hoj på grund av att jag är klantig så får den andra stå för det ändå, för man får skylla sig själv om man åker på bana" är ju andemeningen i det du skriver. Eller har jag missförstått dig?

Jag var inte där, men om det är som Pulkaskurk skriver tycker jag att det är självklart att killen i fråga ska ta sitt ansvar och stå för allt. Bara för att man kör på bana ska man inte få bete sig hur som helst!

Själv har jag inte ännu tagit kortet, men min ambition är att köra en hel del på bana när jag väl har mitt körkort. Men inte vill jag riskera att förlora hojen på grund av någon annans misstag. Om jag själv klantar får jag ju skylla mig själv, givetvis, men om det är uppenbart att det är någon annans fel förstår jag inte hur det ska behöva kosta mig någonting. Jag säger som den andra nybörjaren gjorde för ett tag sen, jag är inte säker på att jag vågar prova på banåkning.

Om man har licens och kör i de grupperna är det väl säkert en annan sak, det lägger jag mig inte i. Däremot tycker jag att nybörjare måste kunna känna sig trygga om de vill prova på banåkning! Givetvis kan en olycka alltid hända, men om man själv kör vettigt ska man väl inte behöva vara orolig för att man ska kunna gå back tiotusentals kronor på grund av någon annan!

Pulkaskurk: Hoppas allt löser sig för dig och att du blir återställd!

Fjod0r

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2008
Hoj
Husa fs650e
Att torpedera betyder i detta fallet alltså att han försökte köra om dig på insidan, klarade inte av det. Driftar utåt och klipper dig i sidan/framdäck?

Var det före/i eller efter apex?

Själv skulle jag inte kräva någon på ersättning. Jag vet vad som gäller. Nästa gång är det kanske jag som missbedömmer en situation. Dock skulle jag kräva en ursäkt.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln