Ni som åker mycket bana och om att ta ansvar..

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jävla töntar i denhär tråden alltså.
Folk med banhojar o ett liv som mer eller mindre består av att köra hoj fortsätter verkligen komma me sitt jävla blaj om att nybörjare ska tåla att bli avkörda o vara beredda att betala.
Herregud, när ska ni fatta att inte alla lever ett likadant liv och kan åka runt på massa SMC-kurser hit o dit o lära sig innan man ens ska våga sig ut på banan i en vanlig långsam gatgrupp.
Finner fan inte ens ord till hur fan ni kan fortsätta anse detta o mer eller mindre jagar bort nybörjare från banan med erat snack.
Hoppas några av er kanske tänker om lite så även nybörjare kan få ha lite fler alternativ till banåkning än bara SMCs kurser.

Hur mår du egentligen? Ta ett djupt andetag, jag är orolig för din hälsa! Har du problem att diskutera om ett ämne där nån annan har en avvikande åsikt?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Har du problem med läskunnigheter!? hon körde inte i LUGNA gruppen!

Dessutom vet de flesta att på raksträckan är det soms vårast att köra om å tar lång tid. de flesta hojar går lika bra där, det är antningen accet eller vid inbromsningen man får göra omkörningen för att de ska gå snabbt och Smidigt



Om arrangören, klart och tydligt kräver att hojen ska vara minst trafikförsökrad för att man ska få köra på deras bandag så är det ju också upp till deras ansvar att kontrollera att detta efterföljs.
De som kommer till bankörningen ska väll kunna känna sig säkra och lita på sin arrangör som de betalat.
Varför ska det annars vara krav på trafikförsäkring?
"ni ska ha de å de men händer det något så är det på erat ansvar och ni får kolla upp så att de andra på banan har försäkrat sig enligt regler" Hur skulle det se ut??



Så du som arrangör, arrangerar gärna och drar in pengar (helt okey) men frånskriver dig allt ansvar, dock sätter du upp regler, som egentligen inte har någon betydelse?

Vänta här nu, du menar att deltagaravgiften(som ska täcka de kostnader jag har för arrangemanget) även ska täcka ansvaret att betala krascher för deltagarna? Isåfall har vi ytterligare kostnader att ta höjd för i vår prissättning. Menar du däremot att vi ska ha en motortävlingsförsäkring så har vi redan det, men den täcker endast personskador och faller dessutom endast ut om det saknas andra gällande försäkringar. Den täcker alltså inga kostnader för materiella skador.

Reglerna har visst betydelse, men frågan är om de är juridiskt bindande? Alltså, om nån av deltagarna bryter mot dom, är det då arrangören som kan stämmas eller är det den som bryter regeln som kan stämmas?
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Vänta här nu, du menar att deltagaravgiften(som ska täcka de kostnader jag har för arrangemanget) även ska täcka ansvaret att betala krascher för deltagarna? Isåfall har vi ytterligare kostnader att ta höjd för i vår prissättning. Menar du däremot att vi ska ha en motortävlingsförsäkring så har vi redan det, men den täcker endast personskador och faller dessutom endast ut om det saknas andra gällande försäkringar. Den täcker alltså inga kostnader för materiella skador.

Reglerna har visst betydelse, men frågan är om de är juridiskt bindande? Alltså, om nån av deltagarna bryter mot dom, är det då arrangören som kan stämmas eller är det den som bryter regeln som kan stämmas?

Du förstår mig nog delvis.
Jag tycker det ni (arrangörer gör är bra) Men som sagt, som arrangör så hyr ju ni i fråga bana osv. Ni tar betalt av deltagare och sätter upp regler som alla måste följa. Jag menar då också att när jag kommer till bangdagen som deltagare så måste jag ju kunna lita på att alla uppföljer de krav ni har ställt på alla deltagare. Vad är det annars för mening med dem?
Och är det så att ingen koll sker innan själva arrangemanget så menar jag att Ja om olyckan är framme och personen i fråga inte har uppfyllt några av kraven så är det arrangörens skylldighet att hjälpa och ev ersätta den drabbade personen. Sen får arrangören själva vidta återgärder mot personen som i fråga ställt till med allt/kontraksbrot och bestämma vad denne ska straffas med.
Det ska inte vara en kamp deltagarna mellan. Deet är ju därför det kommer till er, för att kunna få åka under ordnade förhållande med regler osv för att allt ska underlättas.

Hänger du med på mitt resonemang?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Hänger du med på mitt resonemang?

Jo, jag är med på ditt resonemang, men jag delar inte åsikten att en arrangör skulle gå in som ett "försäkringsbolag" mellan sina kunder. Det finns det ju försäkringssystem som ska ta hand om. Om du blir påkörd ute på vägen av en som inte försäkrat sitt fordon är det ju inte vägverket du vänder dej till, utan ett försäkringsbolag. Är det så att motparten inte uppfyllt kravet på försäkring så träder trafikförsäkringsföreningen in.
Skillnaden som jag ser det är att de flesta bolag inte tar i vagnskada på bana med tång.
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Jo, jag är med på ditt resonemang, men jag delar inte åsikten att en arrangör skulle gå in som ett "försäkringsbolag" mellan sina kunder. Det finns det ju försäkringssystem som ska ta hand om. Om du blir påkörd ute på vägen av en som inte försäkrat sitt fordon är det ju inte vägverket du vänder dej till, utan ett försäkringsbolag. Är det så att motparten inte uppfyllt kravet på försäkring så träder trafikförsäkringsföreningen in.
Skillnaden som jag ser det är att de flesta bolag inte tar i vagnskada på bana med tång.

Jag förstår hur du tänker och visst det ligger något i det.
Problemet är ju som sagt också FB.
Men just det också att ni hyr ju faktiskt banan, ni tar på er ansvar. Ni ställer upp krav, men vem ser till att dem efterföljs? Det är det jag söker lite också.
Egentligen blir det ju samma sak för en privatperson att åka på en av era bandagar eller gå ihop med ett kompisgäng och hyra banan eller köra på en öppen, ingen skillnad? Förutom att ni drar in några kulor extra
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Just reglen för att en förare har ansvaret för någon annans hoj om det skulle inträffa något har jag inte sett hos någon annan arrangör än banåkning.nu

Kör man i en grupp där försäkringarna gäller så ska väl inte ens en sån regel behöva finnas då det just finns försäkringar som täcker?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu var det ju som så att hon INTE körde i lugna gruppen, då hade resonemanget gått helt annorlunda..


DET VAR JU PRECIS DET JAG GJORDE!! JAG KÖRDE I DEN LUGNASTE GRUPPEN SOM FANNS HUR MÅNGA GGR SKA JAG BEHÖVA SKRIVA DET??????
Har du fått något svar ifrån arrangören eller motparten?

Visa honom/henne denna tråd så syns ju diskussionerna oxå.
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Nu var det ju som så att hon INTE körde i lugna gruppen, då hade resonemanget gått helt annorlunda..


DET VAR JU PRECIS DET JAG GJORDE!! JAG KÖRDE I DEN LUGNASTE GRUPPEN SOM FANNS HUR MÅNGA GGR SKA JAG BEHÖVA SKRIVA DET??????

Var det SMC du körde med så är det väll inga problem om du hade en godkänd försäkring, var det Banåkning.nu så har de väll inte kvar den lugna gruppen så där faller det (de har bara medel å snabb kvar??)
å Actionpics vet jag inte med, eller var det kanske någon annan,
Lugnaste gruppen kan ju vara vad som helst, vad hette gruppen du körde i?
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Hur mår du egentligen? Ta ett djupt andetag, jag är orolig för din hälsa! Har du problem att diskutera om ett ämne där nån annan har en avvikande åsikt?

Nu handlar det inte om att ha en avvikande åsikt, det handlar om att ha bristande respekt för andra medmänniskor.
Jag har inga problem med att folk har en annan åsikt i ofarliga saker men när det handlar om att de anser att man gett sig in i leken och får tåla att man får skador för livet så blir jag förbannad.
Självklart åker man hoj och är medveten om vad som kan hända, men man förväntar sig inte att bli avåkt av nån annan på en bankörning i långsammaste gruppen, det ska inte hända!
Banan ska vara en säker plats för oss motorcyklister där vi i lugn o ro kan åka runt utan att oroa oss för bilister, grus och annat otyg men sen kommer det nån hjälte bakifrån och kör på en och folk här anser att man får skylla sig själv för man vet att det kan hända, herregud säger jag då, vakna upp och förstå vad det är ni säger.
Misstag kan ske och det gör dem, bromspunkter kan missas osv, så är det.
Men då gör man rätt för sig och ber åtminstone om ursäkt, man anser inte att personen får skylla sig själv om han/hon befann sig på banan, det är sån total brist på respekt och omdöme.
Att sen kalla mig för sosse, be mig ta ett djupt andetag för jag verkar må så himla dåligt osv det fattar jag fan inte. Låt mig vara en sosse, låt mig må dåligt, tala inte om för mig hur jag ska andas.
Jag klarar mig bra själv både på och utanför banan, men vissa andra kan behöva bli hjälpta istället för stjälpta.
Kör ett halvt varv bakom, observera personen, se på hur denna kör och vad som kan förbättras medans du väntar på lämpligt omkörningställe, sen kan du gå fram till personen i depån och ge lite tips och trix.
Alla blir gladare av detta, jag lovar!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
DET VAR JU PRECIS DET JAG GJORDE!! JAG KÖRDE I DEN LUGNASTE GRUPPEN SOM FANNS HUR MÅNGA GGR SKA JAG BEHÖVA SKRIVA DET??????

Personligen tycker jag det är stor skillnad på Lugn grupp och den lugnaste gruppen eftersom den lugnaste gruppen skulle kunna vara t.ex. Medel - som inte alls är särskilt lugn. Är det så att du är helt grön och går in i Medel-gruppen - som generellt kräver att man har viss erfarenhet av bankörning - så känns regeln "• All körning sker på förarens egen risk." väldigt aktuell. Men fortfarande ligger ju försäkringsansvaret på motparten om denne är vållande.

Att motparten är vållande får du se till att du har vittnen till, ring arrangören och be honom kontakta sina funktionärer, ring sedan och anmäl detta till försäkringsbolaget. Svårare än så är det inte.

Gällande ansvarsbiten, har du kör i Lugn Grupp så tycker jag det ska vara omkörningsförbud i kurvor och lite andra generella regler men om du kört i Medel-gruppen så tycker jag faktiskt att det är du som gått över gränsen och inte tagit ditt ansvar.
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Var och en reparerar sin egen hoj om man kör på bana. Det kör jag efter, man ska vara medveten om riskerna och köra därefter. Ingen kör ju medvetet på nån annan, det kan ju lika gärna gå mer åt helvete för den som kör på, eller hur?


EXKAT :tummenupp

Tycker det är helt sjukt att en del arrrangörer kräver vissa försäkringar osv. Tycker det säger sig själv åker man bana är man medveten om riskerna för att klota också.

Ne man var och en reparerar sin hoj för sina egna slantar så är det juh inget tjafs om det. Och det påverkar inte heller premieran för de som vill åka både gata/bana.

///Micke

Var och en reparerar sin egen hoj om man kör på bana. Det kör jag efter, man ska vara medveten om riskerna och köra därefter. Ingen kör ju medvetet på nån annan, det kan ju lika gärna gå mer åt helvete för den som kör på, eller hur?


EXKAT :tummenupp

Tycker det är helt sjukt att en del arrrangörer kräver vissa försäkringar osv. Tycker det säger sig själv åker man bana är man medveten om riskerna för att klota också.

Ne man var och en reparerar sin hoj för sina egna slantar så är det juh inget tjafs om det. Och det påverkar inte heller premierna för de som vill åka både gata/bana.

///Micke
 
Last edited:

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Nu handlar det inte om att ha en avvikande åsikt, det handlar om att ha bristande respekt för andra medmänniskor.
Jag har inga problem med att folk har en annan åsikt i ofarliga saker men när det handlar om att de anser att man gett sig in i leken och får tåla att man får skador för livet så blir jag förbannad.
Självklart åker man hoj och är medveten om vad som kan hända, men man förväntar sig inte att bli avåkt av nån annan på en bankörning i långsammaste gruppen, det ska inte hända!

Misstag kan ske och det gör dem, bromspunkter kan missas osv, så är det.
Men då gör man rätt för sig och ber åtminstone om ursäkt, man anser inte att personen får skylla sig själv om han/hon befann sig på banan, det är sån total brist på respekt och omdöme.

Jag kan förstå dig och vad du menar och i så som du förklarar det så håller jag med.
Nu är det ju bara så att det funkar inte så i verkligheten. Kör man på bana så får man helt enkelt inse att det finns dårar överallt. ingen tar ansvar och man får själv hålla koll på allt som händer runt omkring. Tråkigt med sant och då får man tyvärr lära sig å leva efter det
Vad gäller FB å ansvar mm så har jag redan uttryckt mig klart och tydligt i det.
var det nu som så att tjejen körde men banåkning.nu så finns svaret där också, de har ingen lugn grupp
 

Socrates

Guest
Men om det nu handlar om en anordnad bandag så är väl möjligheten rätt stor att arrangören har haft omkörningsförbud i svängarna om det nu handlade om lugna gruppen? Om så är fallet är det ju rätt lätt att lista ut vems felet är (Då menar jag inte försäkringsmässigt). Får nästan känslan av att vissa här snackar om banhojar och licenskörning medans andra snackar om bandagar för allmänheten.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag förstår hur du tänker och visst det ligger något i det.
Problemet är ju som sagt också FB.
Men just det också att ni hyr ju faktiskt banan, ni tar på er ansvar. Ni ställer upp krav, men vem ser till att dem efterföljs? Det är det jag söker lite också.
Egentligen blir det ju samma sak för en privatperson att åka på en av era bandagar eller gå ihop med ett kompisgäng och hyra banan eller köra på en öppen, ingen skillnad? Förutom att ni drar in några kulor extra

Varsågod! Om du tror att det är så enkelt är du välkommen att ta risken det innebär!:tummenupp
I princip har du rätt, men det är liiite mer jobb än att bara hyra banan, lägga på lite på priset och tjäna lite extra kulor.

Men är det så kunden vill ha det, så kan vi ordna det så. Vem blir första bandagsarrangör att ha hotline till vägverket och FB, samt körkortsregistret för att se till att allt efterlevs?

Nu handlar det inte om att ha en avvikande åsikt, det handlar om att ha bristande respekt för andra medmänniskor.
Jag har inga problem med att folk har en annan åsikt i ofarliga saker men när det handlar om att de anser att man gett sig in i leken och får tåla att man får skador för livet så blir jag förbannad.
Självklart åker man hoj och är medveten om vad som kan hända, men man förväntar sig inte att bli avåkt av nån annan på en bankörning i långsammaste gruppen, det ska inte hända!
Banan ska vara en säker plats för oss motorcyklister där vi i lugn o ro kan åka runt utan att oroa oss för bilister, grus och annat otyg men sen kommer det nån hjälte bakifrån och kör på en och folk här anser att man får skylla sig själv för man vet att det kan hända, herregud säger jag då, vakna upp och förstå vad det är ni säger.
Misstag kan ske och det gör dem, bromspunkter kan missas osv, så är det.
Men då gör man rätt för sig och ber åtminstone om ursäkt, man anser inte att personen får skylla sig själv om han/hon befann sig på banan, det är sån total brist på respekt och omdöme.
Att sen kalla mig för sosse, be mig ta ett djupt andetag för jag verkar må så himla dåligt osv det fattar jag fan inte. Låt mig vara en sosse, låt mig må dåligt, tala inte om för mig hur jag ska andas.
Jag klarar mig bra själv både på och utanför banan, men vissa andra kan behöva bli hjälpta istället för stjälpta.
Kör ett halvt varv bakom, observera personen, se på hur denna kör och vad som kan förbättras medans du väntar på lämpligt omkörningställe, sen kan du gå fram till personen i depån och ge lite tips och trix.
Alla blir gladare av detta, jag lovar!

Du behöver inte ta i så hemskt för det! Acceptera bara att vi har en annan åsikt så blir livet så mycket enklare! Du respekterar ju inte vår åsikt, men kräver att vi ska respektera din åsikt?
Jag skulle hemskt gärna vilja ha dej som kund på en bandag, eftersom du självklart skulle pröjsa alla de kostnader du åsamkar nån annan, även om du bara gjort ett misstag.....
Du förutsätter ju att dessa "hjältar" kör på nån annan mer eller mindre med vilje, men så är det ju inte. Ingen är korkad nog att torpedera nån annan medvetet, eftersom man mycket väl kan gå förlorande ur en sån strid, med livslånga handikapp som följd. Det som hänt är en olycka, inget mordförsök. Tragiskt att hon blev påkörd, men skit händer ibland. Vems fel det var, tja, jag var inte på plats och kan avgöra vem som är skyldig, men det kvittar enligt mej vem som orsakade olyckan i detta fallet. Var och en står sina egna skador på banan. Sen kan du skrika lite högre ändå, det ändrar inte min åsikt.
 
Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Varsågod! Om du tror att det är så enkelt är du välkommen att ta risken det innebär!:tummenupp
I princip har du rätt, men det är liiite mer jobb än att bara hyra banan, lägga på lite på priset och tjäna lite extra kulor.

Men är det så kunden vill ha det, så kan vi ordna det så. Vem blir första bandagsarrangör att ha hotline till vägverket och FB, samt körkortsregistret för att se till att allt efterlevs?



Du behöver inte ta i så hemskt för det! Acceptera bara att vi har en annan åsikt så blir livet så mycket enklare! Du respekterar ju inte vår åsikt, men kräver att vi ska respektera din åsikt?
Jag skulle hemskt gärna vilja ha dej som kund på en bandag, eftersom du självklart skulle pröjsa alla de kostnader du åsamkar nån annan, även om du bara gjort ett misstag.....
Du förutsätter ju att dessa "hjältar" kör på nån annan mer eller mindre med vilje, men så är det ju inte. Ingen är korkad nog att torpedera nån annan medvetet, eftersom man mycket väl kan gå förlorande ur en sån strid, med livslånga handikapp som följd. Det som hänt är en olycka, inget mordförsök. Tragiskt att hon blev påkörd, men skit händer ibland. Vems fel det var, tja, jag var inte på plats och kan avgöra vem som är skyldig, men det kvittar enligt mej vem som orsakade olyckan i detta fallet. Var och en står sina egna skador på banan. Sen kan du skrika lite högre ändå, det ändrar inte min åsikt.

Själva grejjen är ju inte den att ett misstag har skett, som jag skrev så är det lätt hänt att man gör en miss.
Det jag stör mig på är att det dels inte ens betts om ursäkt, men framförallt alla som sitter och skriver att man får skylla sig själv för det är en del av bankörning, det är en jävla taskig inställning.
Om man börjar om och läser lite bland de första inläggen så ser man direkt att en nybörjare blev avskräckt från att köra på bana, är det bra anser du som arrangör?
Tycker du verkligen det är vettiga åsikter folk har, tar jag verkligen i för mycket?
Du som arrangör borde ju verkligen vilja ha ut fler på banan.
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Varsågod! Om du tror att det är så enkelt är du välkommen att ta risken det innebär!:tummenupp
I princip har du rätt, men det är liiite mer jobb än att bara hyra banan, lägga på lite på priset och tjäna lite extra kulor.

Men är det så kunden vill ha det, så kan vi ordna det så. Vem blir första bandagsarrangör att ha hotline till vägverket och FB, samt körkortsregistret för att se till att allt efterlevs?

Skönt att vi förstår varandra iallafall! :tummenupp
Jag vet vilken massa jobb det innebär att arrangera större/mer krävande arrangemang har själv erfarenhet av det (drygast är när myndigheter ska blandas in)

Du förstår iallafall vad jag menar. Och det är min åsikt.
Ställer man ett krav så får man stå för det! :tummenupp
varför annars ha ett krav som ändå inte efterlevs eller kontroleras?

Själva grejjen är ju inte den att ett misstag har skett, som jag skrev så är det lätt hänt att man gör en miss.
Det jag stör mig på är att det dels inte ens betts om ursäkt, men framförallt alla som sitter och skriver att man får skylla sig själv för det är en del av bankörning, det är en jävla taskig inställning.
Om man börjar om och läser lite bland de första inläggen så ser man direkt att en nybörjare blev avskräckt från att köra på bana, är det bra anser du som arrangör?
Tycker du verkligen det är vettiga åsikter folk har, tar jag verkligen i för mycket?
Du som arrangör borde ju verkligen vilja ha ut fler på banan.

det handalr inte om att man får skylla sig själv. man får tyvärr ta ansvar för både sig själv och alla andra på banan dock..
 
Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Skönt att vi förstår varandra iallafall! :tummenupp
Jag vet vilken massa jobb det innebär att arrangera större/mer krävande arrangemang har själv erfarenhet av det (drygast är när myndigheter ska blandas in)

Du förstår iallafall vad jag menar. Och det är min åsikt.
Ställer man ett krav så får man stå för det! :tummenupp
varför annars ha ett krav som ändå inte efterlevs eller kontroleras?



det handalr inte om att man får skylla sig själv. man får tyvärr ta ansvar för både sig själv och alla andra på banan dock..

Som sagt, det är inställningen som vissa verkar ha som skrämmer mig.
 

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
Du återkommer hela tiden till ansvarsfrågan. Skadeståndsrättsligt så skall den som vållar någon annan skada uppsåtligt eller av vårdslöshet ersätta skadan.

För att vara vårdslös så måste man frångå normerna för hur någonting skall göras( bonus pater familias ), i frågan om bankörning så finns det ju de facto inga regler d.v.s. att frångå dem och vara vårdslös är knappt möjligt. En ansvarsbedömning i ditt fall skulle innebära att den andre föraren inte är ansvarig. Du får stå för kostnaden själv.

Att med uppsåt torpedera någon skall självklart ersättas, men hur bevisar du det?
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top