Ni som åker mycket bana och om att ta ansvar..

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Men som arrangör så har du ställt krav på dina medverkande.
Om dessa inte uppfyller kraven som ställts och ändå skriver på att dom gjort det, vem faller skulden på då?
Ni, arrangörerna, har väl den friskrivningen av en anledning?

Det är en intressant fråga, och det kan vara bra o veta inför kommande dagar.

Menar du att den faller på den som bryter avtalet(föraren som inte försäkrat) eller den som arrangerar? Logiskt sett vore det att den som inte uppfyller sin del får stå för notan, inte den som står bredvid och tittar på.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Menar du att den faller på den som bryter avtalet(föraren som inte försäkrat) eller den som arrangerar? Logiskt sett vore det att den som inte uppfyller sin del får stå för notan, inte den som står bredvid och tittar på.
Jag menar inte, jag undrar, men det bör väl vara arrangören som har ansvar för att deltagare har uppfyllt dem krav som ställts på dem?
Och där är ju frågan om en underskrift räcker, eller om man ska ha telefonkontakt med varje försäkringsbolag för att bekräfta en försäkring.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
SMC bandagar är uppstyrd utbildning, vanliga bandagar är det i regel fritt att gasa utan för många pekpinnar, visst finns det regler och tolkningar men bankörning inbjuder till att köra snabbt och det är väl syftet med bankörningen, den som bokar in sig på en bandag för att cruisa runt i är nog lite fel på det.

Gå på SMC kurs innan du kör din första bandag, dom kan lära dig mycket och du slipper tokskallar som måste om i apex även om det inte finns plats.

I övrigt så anser jag att om man kör snabbt och kapar varvtider med sin gathoj och sedan klotar på en bandag, då ska man stå sitt kast och inte dra in FB.

Har man inte råd att leka så får man låta bli.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag menar inte, jag undrar, men det bör väl vara arrangören som har ansvar för att deltagare har uppfyllt dem krav som ställts på dem?
Och där är ju frågan om en underskrift räcker, eller om man ska ha telefonkontakt med varje försäkringsbolag för att bekräfta en försäkring.

Hur många försäkringsbolag skulle ställa upp på telefonsupport en hel lördag förmiddag för att bekräfta att det finns försäkring? Helt orimligt, då får vi lägga ner all bankörning. Du kan vara helt säker på att om ett sånt krav kom upp skulle det inte finnas en chans att man kan anordna körningar, pga administrationen som uppstår. Dessutom skulle förs.bolagen definitivt aldrig ta den kostnaden, utan överföra den på kunderna. Nej, ansvaret för att man har försäkrat, antingen genom trafikförsäkring eller personskadeförsäkring, ligger enligt mej helt och hållet på deltagarna, inte på arrangörerna, helt enkelt eftersom att det inte finns nåt praktiskt genomförbart sätt att kontrollera om deltagarna har försäkring som gäller.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Nu har jag inte lusläst hela tråden, men teckande om min försäkring för drygt en månad sedan och ringde runt en hel del. Jag hittade inget bolag som försäkrade hela hojen vid banåkningen vare sig om det var tävling eller för utbildning (till en rimlig peng, dvs premie under hojens värde...).

För vissa bolag gäller trafikförsäkringen inget annat. Då spelar det ingen roll vem som gör misstaget. Trafikförsäkringen täcker endast personskadorna och inte hojen.

Ni som tror er ha gällande försäkring vid bankörning. Be att få något skriftligt på det... så får ni se hur jobbigt det är. Dvs en del försäljare vet inte vad dem snackar om. Enda sättet att vara säker är att kontakta skaderegleraren innan ni tecknar försäkringen då får ni konkreta svar. Så gjorde jag iaf... Många bolag har ändrat sina villkor på sista tiden.

Problemet är att allt sker så snabbt... det finns ingen som kan svära på vems felet är...

Med andra ord... jag anser också att var och en står för sin egen hoj. Blir man påkörd så skulle man givetvis uppskatta om personen ifråga hjälpte till att lösa praktiska bitar med att frakta hoj osv... kanske lite mekhjälp eller hjälp med att fixa delar. Blir det bara materiala skador så har man kommit j-kligt billigt undan trots allt...
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hur många försäkringsbolag skulle ställa upp på telefonsupport en hel lördag förmiddag för att bekräfta att det finns försäkring? Helt orimligt, då får vi lägga ner all bankörning. Du kan vara helt säker på att om ett sånt krav kom upp skulle det inte finnas en chans att man kan anordna körningar, pga administrationen som uppstår. Dessutom skulle förs.bolagen definitivt aldrig ta den kostnaden, utan överföra den på kunderna. Nej, ansvaret för att man har försäkrat, antingen genom trafikförsäkring eller personskadeförsäkring, ligger enligt mej helt och hållet på deltagarna, inte på arrangörerna, helt enkelt eftersom att det inte finns nåt praktiskt genomförbart sätt att kontrollera om deltagarna har försäkring som gäller.
Jag förstår ju att du som arrangör tycker att det inte ska vara så.

Men frågan är ju vem som får stå där som ansvarig när Person A torpederat Person B och det blir en saftig sjukhusnot/reparationskostnad och Person A inte har försäkring.

Jag håller inte på o försöker få nån skuld på dig eller andra arrangörer om du tror det. jag skulle bara vilja ha lite mer kött på benen då vi oxå förmodligen ska ordna en eller fler bankörningar här uppe så småningom.

Varken du eller jag vill stå och betala för nåt som man trodde att man hade garderat sig för.

Det skulle vara intressant o ha en jurist som granskade ett sådant här fall och sett vad utgången blir.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag förstår ju att du som arrangör tycker att det inte ska vara så.

Men frågan är ju vem som får stå där som ansvarig när Person A torpederat Person B och det blir en saftig sjukhusnot/reparationskostnad och Person A inte har försäkring.

Jag håller inte på o försöker få nån skuld på dig eller andra arrangörer om du tror det. jag skulle bara vilja ha lite mer kött på benen då vi oxå förmodligen ska ordna en eller fler bankörningar här uppe så småningom.

Varken du eller jag vill stå och betala för nåt som man trodde att man hade garderat sig för.

Det skulle vara intressant o ha en jurist som granskade ett sådant här fall och sett vad utgången blir.

Min poäng är att det finns en gråzon, och jag tror inte att en arrangör kan hållas ansvarig i ett sånt här fall. Ansvarig kan man bli om man gjort något fel, inte om nån annan gjort fel. Detta är bara mina gissningar, baserat på sunt förnuft. Är det så att arrangören ansvarar för att deltagarna har tecknat försäkringar så kommer kostnaderna för bankörning att stiga mångfalt, då det drar en enorm administration. Det är ungefär som att det skulle vara vägverkets fel om man kraschar oförsäkrad på gatan.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
min åsikt är att man betalar för sig själv... jag har själv blivit avträngd, visst blir man sur för en sekund men det går fort över... vi är ju alla med på banan o leker... misstag är lätt till oavsett om du kör fort eller långsamt!
:tummenupp

visst men nu när det finns regler för det att följa ska det vara så svårt att följa dem då? det finns ju en regel på deras körningar som säger att har du sönder ngn annas grejer får du stå för det. E det svårt att förstå och följa? men e det helt mitt eget fel så sure går jag med på det
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Menar du att den faller på den som bryter avtalet(föraren som inte försäkrat) eller den som arrangerar? Logiskt sett vore det att den som inte uppfyller sin del får stå för notan, inte den som står bredvid och tittar på.

Om man skrivit på ett kontrakt där man bekräftar att man ska ha minst trafikförsäkring och inte har det så blir det ju kontraktsbrott...

Arrangörerna borde väl bara se till att ha alla sina papper i ordning och se till att dem har underskrifter från alla deltagare mm, för då har ju inte dem gjort något fel..
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Om man skrivit på ett kontrakt där man bekräftar att man ska ha minst trafikförsäkring och inte har det så blir det ju kontraktsbrott...

Arrangörerna borde väl bara se till att ha alla sina papper i ordning och se till att dem har underskrifter från alla deltagare mm, för då har ju inte dem gjort något fel..

Och blir det kontraktsbrott så betalar vem då?
Arrangören har väl alla sina papper i ordning, då återstår att du eller motparten betalar, inte arrangören, eller hur?
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Och blir det kontraktsbrott så betalar vem då?
Arrangören har väl alla sina papper i ordning, då återstår att du eller motparten betalar, inte arrangören, eller hur?



en liten tanke bara. är de inte dags att göra som endel arrangörer redan gör att man skiter i å köra licens och gatrupper och man delar enbart in i snabbhet..

långsam medel snabb eller nåt. verkar ju ändå inte som några bolag längre försäkrar för banåka. och då hade de nog varit lättare å dela i grupper. för de finns ju licensåkare som är väldigt långsamma och även gatåkare som är väldigt snabba. då hade man nog fått jämnare tempo i grupperna och om ändå inte försäkringen gäller så får alla köra på livsförsäkringen och man skiter i att blanda in en trafikförsäkring som sällan gäller ändå.

kanske är dumt? men känns lite som folk lurar sig själva med att åka trafikförsäkrad hoj i gatgrupp.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
en liten tanke bara. är de inte dags att göra som endel arrangörer redan gör att man skiter i å köra licens och gatrupper och man delar enbart in i snabbhet..

långsam medel snabb eller nåt. verkar ju ändå inte som några bolag längre försäkrar för banåka. och då hade de nog varit lättare å dela i grupper. för de finns ju licensåkare som är väldigt långsamma och även gatåkare som är väldigt snabba. då hade man nog fått jämnare tempo i grupperna och om ändå inte försäkringen gäller så får alla köra på livsförsäkringen och man skiter i att blanda in en trafikförsäkring som sällan gäller ändå.

kanske är dumt? men känns lite som folk lurar sig själva med att åka trafikförsäkrad hoj i gatgrupp.

Licensgruppen är fortfarande försäkrad om man uppfyller kraven som svemo ställer, så den gruppen får nog vara orörd. Vi delar aldrig in våra körningar efter vilka försäkringsbolag man har pga att vi inte har möjlighet att kontrollera att det stämmer.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
en liten tanke bara. är de inte dags att göra som endel arrangörer redan gör att man skiter i å köra licens och gatrupper och man delar enbart in i snabbhet..

långsam medel snabb eller nåt. verkar ju ändå inte som några bolag längre försäkrar för banåka. och då hade de nog varit lättare å dela i grupper. för de finns ju licensåkare som är väldigt långsamma och även gatåkare som är väldigt snabba. då hade man nog fått jämnare tempo i grupperna och om ändå inte försäkringen gäller så får alla köra på livsförsäkringen och man skiter i att blanda in en trafikförsäkring som sällan gäller ändå.

kanske är dumt? men känns lite som folk lurar sig själva med att åka trafikförsäkrad hoj i gatgrupp.



det bästa vore väl om arrangör med sina funktionärer var mer med och direkt flyttar folk som inte e i rätt grupp och folk som missköter sig flera ggr trots tillsägelser borde plockas av banan för trevligare åkning för alla? För att e man ny så kanske det inte alla ggr är jättelätt att placera sig i rätt grupp..
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
För att e man ny så kanske det inte alla ggr är jättelätt att placera sig i rätt grupp..
Är man nybörjare så är det väldigt enkelt, välj långsammaste gruppen eller ännu bättre gå SMC BKK kurs och lär dig köra bana istället.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Är man nybörjare så är det väldigt enkelt, välj långsammaste gruppen eller ännu bättre gå SMC BKK kurs och lär dig köra bana istället.

Nu valde ju jag det också...

Men alla e ju inte som jag finns ju dem som e nya på bana men riktigt duktiga ändå och därför inte platsar i den lugnaste gruppen då och då är det ju bra om arrangörer och funktionärer hjälper till att placera dem rätt lika som att många säkert går över till snabbare grupper för att dem tycker att dem e grymma fast det inte allltid med sanningen överensstämmer..

Bara för att göra det lite smidigare och trevligare för alla? Håller du inte med om det?
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Jävla töntar i denhär tråden alltså.
Folk med banhojar o ett liv som mer eller mindre består av att köra hoj fortsätter verkligen komma me sitt jävla blaj om att nybörjare ska tåla att bli avkörda o vara beredda att betala.
Herregud, när ska ni fatta att inte alla lever ett likadant liv och kan åka runt på massa SMC-kurser hit o dit o lära sig innan man ens ska våga sig ut på banan i en vanlig långsam gatgrupp.
Finner fan inte ens ord till hur fan ni kan fortsätta anse detta o mer eller mindre jagar bort nybörjare från banan med erat snack.
Hoppas några av er kanske tänker om lite så även nybörjare kan få ha lite fler alternativ till banåkning än bara SMCs kurser.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nu valde ju jag det också...

Men alla e ju inte som jag finns ju dem som e nya på bana men riktigt duktiga ändå och därför inte platsar i den lugnaste gruppen då och då är det ju bra om arrangörer och funktionärer hjälper till att placera dem rätt lika som att många säkert går över till snabbare grupper för att dem tycker att dem e grymma fast det inte allltid med sanningen överensstämmer..

Bara för att göra det lite smidigare och trevligare för alla? Håller du inte med om det?
Detta ställer väldigt höga krav på arrangören = många instruktörer, vissa deltagare saknar självinsikt och förstår inte sitt eget bästa.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jävla töntar i denhär tråden alltså.
Folk med banhojar o ett liv som mer eller mindre består av att köra hoj fortsätter verkligen komma me sitt jävla blaj om att nybörjare ska tåla att bli avkörda o vara beredda att betala.
Herregud, när ska ni fatta att inte alla lever ett likadant liv och kan åka runt på massa SMC-kurser hit o dit o lära sig innan man ens ska våga sig ut på banan i en vanlig långsam gatgrupp.
Finner fan inte ens ord till hur fan ni kan fortsätta anse detta o mer eller mindre jagar bort nybörjare från banan med erat snack.
Hoppas några av er kanske tänker om lite så även nybörjare kan få ha lite fler alternativ till banåkning än bara SMCs kurser.
Har du operarat bort äggstockarna eller varför är du så jävla grinig? ;)

Nu valde ju jag det också...

Men alla e ju inte som jag finns ju dem som e nya på bana men riktigt duktiga ändå och därför inte platsar i den lugnaste gruppen då och då är det ju bra om arrangörer och funktionärer hjälper till att placera dem rätt lika som att många säkert går över till snabbare grupper för att dem tycker att dem e grymma fast det inte allltid med sanningen överensstämmer..

Bara för att göra det lite smidigare och trevligare för alla? Håller du inte med om det?
Det kan ju faktiskt vara svårt med folk som kör snabbt fast dom inte är van, dom kanske kör för fort för långsamma gruppen, men inte tillräckligt säkert för medel.

Och man kan ju inte ta bort folk från banan bara för att dom är ovan o köra...
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top