Ni som åker mycket bana och om att ta ansvar..

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Herregud, när ska ni fatta att inte alla lever ett likadant liv och kan åka runt på massa SMC-kurser hit o dit o lära sig innan man ens ska våga sig ut på banan i en vanlig långsam gatgrupp.
Finner fan inte ens ord till hur fan ni kan fortsätta anse detta o mer eller mindre jagar bort nybörjare från banan med erat snack.
Hoppas några av er kanske tänker om lite så även nybörjare kan få ha lite fler alternativ till banåkning än bara SMCs kurser.
Man måste lära sig att krypa innan man kan gå, kanske du och dina polare tycker att SMC BKK kurser är töntigt och inte ger någonting, men det beror nog mest på att många aldrig ens har provat en sådan kurs.

Man kan iof lära sig att bli snabb på bana utan hjälp men det är svårare och tar längre tid.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Man måste lära sig att krypa innan man kan gå, kanske du och dina polare tycker att SMC BKK kurser är töntigt och inte ger någonting, men det beror nog mest på att många aldrig ens har provat en sådan kurs.

Man kan iof lära sig att bli snabb på bana utan hjälp men det är svårare och tar längre tid.

Det är väl ingen som sagt att SMC kurser är dåligt heller? Men man ska väl kunna åka med andra arrangörer också? Annars hade dem väl inte haft såna grupper utan att istället skriva att deras åkningar bara är till för rutinerade ungefär som att dem tydligt säger att dem inte vill ha customhojar på banan..

För det är ju tydligt att det behövs fler än SMC som arrangörer eftersom nästan alla bankörningar jag tittat på vääääldigt tidigt har blivit fulla så det finns ju mycket kunder som vill åka på ett eller annat sätt och dessutom får man ju hjälp från tex dem på banåkning om man bara frågar och tror inte att dem är så mkt sämre än en smc instruktör på att lära mig att köra hoj...
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Man måste lära sig att krypa innan man kan gå, kanske du och dina polare tycker att SMC BKK kurser är töntigt och inte ger någonting, men det beror nog mest på att många aldrig ens har provat en sådan kurs.

Man kan iof lära sig att bli snabb på bana utan hjälp men det är svårare och tar längre tid.

Jag kör nästan endast på SMCs kurser, likaså tycker mina polare mkt bättre om SMC kurser än vanliga bandagar.
Just pga klientelet som uppenbarligen finns på banorna under sådana dagar.
Men alla har som sagt inte möjlighet att vänta på SMC kurser som ju tyvärr inte finns i lika stor utsträckning som vanliga bandagar.
Det borde vara bättre att ge sig ut på banan i en långsam gatgrupp och lära sig lite än att inte köra bana alls men som det ser ut på vissa bandagar med superhjältar ute på banan så man måste hålla koll åt 15 olika håll så lär man sig inte speciellt mkt, synd för nybörjare.
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Oj, Oj, vilka hårda ord som yttras här. Själv är jag en rätt långsam förare och måste säga att flera av er är för snabba för att yttra er. De som kör ca 1:50 på anderstorp kan tycka att de är i mitten av fältet, men det är ni inte! Jag har själv varit på några bandagar. Fivers dagar är bra, Jag har varit på sviestads trafikövningar och där har det varit rena vilda västern. ödmjukhet är ordet när man är på banan.
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Hur tänker du där?
Om man ger sig ut på en bana tillsammans med 20 andra åkare, på en hoj som gör 200+ (+++), så kan man väl aldrig garantera de andra åkarnas säkerhet? Du kan aldrig garantera att du inte kommer orsaka en olycka.

med sådana här maskiner så så utsätter man alla på banan för en viss risk, så är det bara. Och den risken ökar procentuellt i takt med högre klasser/grupper

Klart man inte kan garantera att man inte kommer eller kan orsaka en olycka för fler än en själv. Däremot kan man ju använda skallen till att åtminstone inte göra det värre och svårare för andra eller?

Nu är det väll som så att ingen har gjort något med vilje, även om det var en oredig pojk som orsakat olyckan så var det nog inte med vilje.
Tydligen har ju du lämnat så pass mycket utrymme att han ansåg sig kunna gå mellan och klippa kurvan före dig, han höll ju sig inom ramarna av vad som finns i regelväg dessutom.
Så vad ska man mer säga, olycka - Ja, Med vilje - Betvivlar det, Oansvarsfullt - Tycker jag inte, han gjorde en bedömning av att han skulle klara det och det var tillåtet.

Tror nog knappast heller han gjorde det med vilje och tror knappast någon här inne tror det heller. Om inom ramarna i regelväg är att göra en omkörning där man inte har koll så visst...för TYDLIGEN så verkar ju personen i fråga missbedömt.

Bara för att det är tillåtet att köra om på vägen betyder det att det alltid är så jävla smart att göra det?
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Nej, faktiskt inte. Det närmaste jag kommer fram till är att du dömer ut alla i Sverige som inte åker kurser med SMC. Rätta mig gärna om jag feltolkat dig.

Jag vet att jag skriver väldigt luddigt och svårtolkat, uppenbarligen eftersom den ena personen får det till att jag är för cool för SMC kurser och en annan får det till att jag bara tycker man ska gå SMC kurser :va
Det klientelet jag talar om är de personer som gör att nybörjare inte kan ge sig ut ens i den långsammaste gruppen pga deras idiotkörningar. Väldigt svårt att förstå ur all min konstiga text antar jag men men.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag har lite svårt att känna igen mig i det ni beskriver. Jag tror jag stött på en enda som körde lite väl snävt med mina dåvarande mått, denne förare blev avplockad direkt av arrangören som den gången va trackworld.

Nybörjare skall inte vara rädda att komma o köra i lugn grupp. Angående BKK är det säkert bra men bandagar fanns ju innan BKK myntades så givetvis går det bra att köra på en "vanlig" bandag direkt.
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Kör man i LUGN grupp så SKA man veta att den är full av: Förstagångsåkare, folk som kanske aldrig har kört den banan tidigare, folk som kör sakta, ovana hojåkare som vill testa bana. Just därför finns det en LUGN grupp! Men det betyder inte att hojarna står still....

Men vad jag har upplevt så finns det några som kör i LUGN grupp fast dom platsar i SNABB. Det gasas satan, och ska köras om på insidan, bromsas om samt stjäla spår! Sen finns det räserpiloterna som tror att dom är kungar på banan, men inte kan hantera sin hoj och utsätter andra för ONÖDIGA risker! Dessa förare är FARLIGA! DESSA HÖR INTE HEMMA I LUGN GRUPP!

Att utsätta andra åkare för onödiga risker i LUGN grupp med att tex köra om på insidan, bromsa om och tränga sig förbi borde resultera i att packa ihop och åka hem!

Att köra om en okänd mc-åkare på GATAN på insidan i en kurva hoppas jag verkligen att det inte finns någon som gör, varför ska det vara okey att göra det på banan där utrymmet nästan är lika stort?

Hade ni kört likadant med eran privata bil på banan som ni kör med hojen?


Nu var det ju som så att hon INTE körde i lugna gruppen, då hade resonemanget gått helt annorlunda..

Rätta mig gärna om jag har fel men:

Om man inte har försäkring och kör på någon så ersätter trafikförsäkringsföreningen skadorna man orsakat MEN de kommer att driva in pengarna av den som var vållande. De sysslar inte med välgörenhet.

nej de driver inte in hela summan. Det är en straff avgift sen samt en viss del man får betala. det dömmer dock tingsrätt/domstol tror jag
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu var det ju som så att hon INTE körde i lugna gruppen, då hade resonemanget gått helt annorlunda..



nej de driver inte in hela summan. Det är en straff avgift sen samt en viss del man får betala. det dömmer dock tingsrätt/domstol tror jag
Öhhh, jo.
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Du är ju för härlig alltså..
Man kör ju bana i den långsammaste gruppen just för att slippa folk som kör om här o var..
Jag har aldrig nånsin varit på en bandag där arrangören har informerat mig om att vara noga med att kolla mig omkring så jag inte åker ivägen för någon.
Nånting jag däremot har blivit informerad om är att tejpa backspeglar och hålla all uppsikt framåt, det är bakomvarandes uppgift att köra om med god marginal.
Har man lyckats köra ihop med någon under en omkörning så var det alltså inte med god marginal, oavsett om framförvarande oförväntat nöp apex lite tidigare än väntat. No shit lixom, som sagt långsammaste gruppen med oerfarna förare, det finns raksträckor där ingen jävel nyper ett apex, KÖR OM DÄR!

Har du problem med läskunnigheter!? hon körde inte i LUGNA gruppen!

Dessutom vet de flesta att på raksträckan är det soms vårast att köra om å tar lång tid. de flesta hojar går lika bra där, det är antningen accet eller vid inbromsningen man får göra omkörningen för att de ska gå snabbt och Smidigt

Vill du utveckla den biten lite?

Om arrangören, klart och tydligt kräver att hojen ska vara minst trafikförsökrad för att man ska få köra på deras bandag så är det ju också upp till deras ansvar att kontrollera att detta efterföljs.
De som kommer till bankörningen ska väll kunna känna sig säkra och lita på sin arrangör som de betalat.
Varför ska det annars vara krav på trafikförsäkring?
"ni ska ha de å de men händer det något så är det på erat ansvar och ni får kolla upp så att de andra på banan har försäkrat sig enligt regler" Hur skulle det se ut??

Som arrangör är jag ganska intresserad av hur jag skulle kunna bli indragen i en sån här historia? Om olle bromsar ut kalle i slutet på rakan är det inget jag kan påverka, än mindre behöva betala. Motortävlingsförsäkringen gäller tredje man, med ganska dåliga villkor, obs endast personskador. Trafikförsäkringen gäller mellan trafikanter. Detta är en stor gråzon, ingen arrangör har praktisk möjlighet att kontrollera att alla har giltig försäkring, därför tror jag att pulkaskurk dessvärre inte kommer nånstans med att polisanmäla eller dra in trafikförsäkring om inte killen har trafikförsäkrat.

Så du som arrangör, arrangerar gärna och drar in pengar (helt okey) men frånskriver dig allt ansvar, dock sätter du upp regler, som egentligen inte har någon betydelse?
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
finns anledning till att jag åkte i den långsammaste gruppen

1 väldigt lite erfarenhet av hojåka
2 åker strypt hoj gammal som gatan hur mkt man än vill så går det inte att köra fort med 200kg + mig på och 25kw å framförallt inte i uppförsbacke

å som jag sa tidigare kör gärna om men fan inte på mig.. har man inte skills nog till en omkörning utan det så ska man nog låta bli tills ett bättre läge? eller? men mini rossi finns ju alltid...
Det här antyder ju ganska kraftigt att hon faktiskt körde i långsamma gruppen.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Har du problem med läskunnigheter!? hon körde inte i LUGNA gruppen!

Dessutom vet de flesta att på raksträckan är det soms vårast att köra om å tar lång tid. de flesta hojar går lika bra där, det är antningen accet eller vid inbromsningen man får göra omkörningen för att de ska gå snabbt och Smidigt



Om arrangören, klart och tydligt kräver att hojen ska vara minst trafikförsökrad för att man ska få köra på deras bandag så är det ju också upp till deras ansvar att kontrollera att detta efterföljs.
De som kommer till bankörningen ska väll kunna känna sig säkra och lita på sin arrangör som de betalat.
Varför ska det annars vara krav på trafikförsäkring?
"ni ska ha de å de men händer det något så är det på erat ansvar och ni får kolla upp så att de andra på banan har försäkrat sig enligt regler" Hur skulle det se ut??



Så du som arrangör, arrangerar gärna och drar in pengar (helt okey) men frånskriver dig allt ansvar, dock sätter du upp regler, som egentligen inte har någon betydelse?

Haha, du är verkligen den mest patetiska i denna tråden iaf.
Du lär nog kolla över dina läskunnigheter eller läsa om hela tråden igen.
För övrigt tycker jag det spelar mindre roll om man så kör i den snabbaste gruppen, är det en grupp med gathojar bör man hålla samma respekt och omdöme som på gatan enligt mig.
Inte fan kör man väl om någon på innern på bulten när det är ute o rejsas där?
Fortsätt med din stil o jaga bort nybörjare, det gör ju jävligt gott för både mc-kollektivet och bandagsarrangörer :tummenupp
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
klart är ju att inga fler "superman" behvs på våra vägar. inse
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Varför ingen paintillustration på hur det gick till, att bara höra han torpedera mig mitt i kurvan säger inte så mycket, kom han rakt in i sidan på dig när i en 180graders kurva för han missade omköringen?
Eller var det så att tog du kurvan för sent så han kunde enkelt ta kurvan, men att du har blicken vid strax framför framhjulet och missar allt som händer?

Finns alltid fler sidor på myntet, ger man sig in i leken får man leken tåla.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Så du som arrangör, arrangerar gärna och drar in pengar (helt okey) men frånskriver dig allt ansvar, dock sätter du upp regler, som egentligen inte har någon betydelse?

Om trafikförsäkringen gäller under bandagen - om den lagenligt gäller - så spelar det ingen roll om hojen är försäkrad eller ej egentligen utan det är personen som inte har försäkring som drabbas - inte arrangören. För om hojen inte är trafikförsäkrad så kommer Trafikförsäkringsföreningen gå in och betala och sen kräva tillbaka en straffavgift av vederbörande. Precis som i trafiken så är det alltså vållande som betalar, med eller utan trafikförsäkring. Och precis som i trafiken får vi helt enkelt lita på att de andra är försäkrade för det spelar lika stor roll i trafiken som på banan.

Det är av den anledningen jag inte tycker att trafikförsäkringen ska gälla på bana utan att man helt enkelt får teckna en personlig olycksfallsförsäkring för då uppkommer inte den här typen av tvister.

Det här antyder ju ganska kraftigt att hon faktiskt körde i långsamma gruppen.

Fast banåkning.nu har ingen långsam grupp, bara medel och snabb. Eller har jag tolkat deras info fel?
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Licensgruppen är fortfarande försäkrad om man uppfyller kraven som svemo ställer, så den gruppen får nog vara orörd. Vi delar aldrig in våra körningar efter vilka försäkringsbolag man har pga att vi inte har möjlighet att kontrollera att det stämmer.

ja antar att ett av kraven svemo ställer är just att endast folk med licens vistas samtidigt på banan för att deras livförsäkring skall gälla?

Får hoppas försäkringsbolagen ändrar sig angående försäkring till nästa år. För trots allt är de oftast lika många eller mer gatåkare på arrangerade banträffar än vad de är licens åkare. Och utan inkomsten från gatåkarna har vi som lever för banåka inga träningar att åka på. och tror de är få som plockar ut sin 100 000 kr gat hoj på bana oavsett grupp utan försäkring.

och eftersom folk anser att licensåkare är supersnabba å livsfarliga på banan så kommer nybörjare inte våga ta licens.

då blir de tråkigt för alla....
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Kör man i en grupp som kräver gällande försäkring, så har man helt klar sin rätt att få ersättning av motparten eller göra ett försäkringsärende av det om man skulle bli påkörd.

Om motparten skulle ställa sig på tvären och inte ta sitt ansvar så ska du börja med att ta upp det med arrangören så att dom kan hjälpa dig. Kolla även med andra deltagare om någon såg vad som hände, och samla på dig namn och telefonnummer så att du kan få hjälp av dom som vittnen. Sen skickar du in en skadeanmälan.

Du behöver inte ta diskutionen på plats med personen som körde på dig, om han/hon strular. Försäkringsbolaget löser alla dom sakerna åt dig.
Det är i alla fall inte du och motparten som avgör vem som är vållande. Det gör försäkringsbolagens jurister.

Dock går ju ärendet lättare och smidigare om ni båda är överens och skriver under på samma skadeanmälan.

Skulle det bli en tvist så är det nog ganska knepigt. Är det så att deltagarna har skrivit på ett kontrakt med regler så är det nog lite lättare att stämma någon för kontraktsbrott. Men skulle man dra det som en trafikolycka så måste man väl först avgöra om banan i laglig mening kan anses som allmän väg och att man därför kan tillämpa trafikregler. Det står ju dock försäkringsbolaget fritt att ersätta klotade hojar. Men dom kan knappast ta det på den "skyldiges" försäkring eftersom det inte står klart om han är ansvarig för olykan. Skulle dom göra det så skulle dom ju i sin tur kunna bli stämda av honom eftersom han i enligt lagen inte har gjort något fel.

Vad jag menar är att vittnen, banarrangörer och försäkringsbolag måste följa lagen och kan inte bara bestämma vem som gjort rätt och fel om man vill ha det till ett försäkringsärende baserat på trafikregler.

Lite klurigt men e ni med på hur jag tänker?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top