Ni som åker mycket bana och om att ta ansvar..

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
jo men vad jag har hört så har pulkan brutit armen.

Ajdå. Hoppas hon kryar på sig. Håller med folk om att han som orsakat krashen borde hört av sig, eller någon borde sagt åt honom på plats vad han gjort ifall han mot förmodan missat det.

(Jag va mest inne på hela skadestånd pga materiella skador grejjen)
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
jo men vad jag har hört så har pulkan brutit armen.

Då är det bara att utnyttja trafikförsökringen ju, den gäller i ALLA lägen, därför den finns. Vara sig om det sker på bana elle rom en tjuv snor hojen, kör utan körkort, crashar ut för ett stup och landar på 2 små barn så går det på trafiksförsäkringen (den vållandes)

Hade han ingen föärsäkring så är det arrangörerna man får ta det med, de som inte har följt upp sina regler, motparten i frågan har inte gjort något olagligt förutom att inte följa arrangörernas regler och det får ju de reglera samt ta ansvar för.
Fattar inte vad krånglet är??

Ajdå. Hoppas hon kryar på sig. Håller med folk om att han som orsakat krashen borde hört av sig, eller någon borde sagt åt honom på plats vad han gjort ifall han mot förmodan missat det.

(Jag va mest inne på hela skadestånd pga materiella skador grejjen)


Han är ju inte ersättningsskylldig på något sätt, bara skylldig att meddela sitt FB om han nu visste om att hon skadat sig så illa. Eller om hon meddelar det så får de uppgifterna
 
Last edited:

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Han är ju inte ersättningsskylldig på något sätt, bara skylldig att meddela sitt FB om han nu visste om att hon skadat sig så illa. Eller om hon meddelar det så får de uppgifterna

Nej jag menar också att han inte är ersättingsskyldig men att han borde hört av sig till henne och kanske bett om ursäkt eller något. Dock undrar jag om verkligen trafikförsäkringen täcker in skadorna han orsakat pulkas hoj pga omkullkörningen eftersom det står klart och tydligt i trafikskadelagen att trafikförsäkringen inte gäller på inhängnat område.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Hur tänker du där?
Om man ger sig ut på en bana tillsammans med 20 andra åkare, på en hoj som gör 200+ (+++), så kan man väl aldrig garantera de andra åkarnas säkerhet? Du kan aldrig garantera att du inte kommer orsaka en olycka.

med sådana här maskiner så så utsätter man alla på banan för en viss risk, så är det bara. Och den risken ökar procentuellt i takt med högre klasser/grupper

Kör man i LUGN grupp så SKA man veta att den är full av: Förstagångsåkare, folk som kanske aldrig har kört den banan tidigare, folk som kör sakta, ovana hojåkare som vill testa bana. Just därför finns det en LUGN grupp! Men det betyder inte att hojarna står still....

Men vad jag har upplevt så finns det några som kör i LUGN grupp fast dom platsar i SNABB. Det gasas satan, och ska köras om på insidan, bromsas om samt stjäla spår! Sen finns det räserpiloterna som tror att dom är kungar på banan, men inte kan hantera sin hoj och utsätter andra för ONÖDIGA risker! Dessa förare är FARLIGA! DESSA HÖR INTE HEMMA I LUGN GRUPP!

Att utsätta andra åkare för onödiga risker i LUGN grupp med att tex köra om på insidan, bromsa om och tränga sig förbi borde resultera i att packa ihop och åka hem!

Att köra om en okänd mc-åkare på GATAN på insidan i en kurva hoppas jag verkligen att det inte finns någon som gör, varför ska det vara okey att göra det på banan där utrymmet nästan är lika stort?

Hade ni kört likadant med eran privata bil på banan som ni kör med hojen?
 
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
jo men vad jag har hört så har pulkan brutit armen.

Jag vill ju inte starta nån pajkastning, men vederbörande hade väl även en halskage redan innan hon kom dit från en tidigare vurpa? Så det var väl kanske inte första vurpan?

Det är väl positivt... han är ju ingen populär pojke direkt så..

hmm ja mera plus men du får inte ligga ännu...


Varför blandar du in sånt här skit om du vill verka seriös i en tråd?:va
Det är svårt att sympatisera med dig. I mina ögon verkar du bara vara omogen, likså hela denna situation och ditt agerande

Då ska jag köra på dig så du får skador på både dig å hojen då... .utan å bry mig för du får ju skylla dig själv att du e där å "står ivägen"...

För de e ju tydligen helt ok :D :D :D :D :D :D

....

ska det då va så svårt att ta ansvar? eller e de så att ni pojkar å flickor som inte klarar av att ta ansvar och följa tydliga regler helt enkelt har alldeles för liten snopp eller försmå tuttar?

....
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Då är det bara att utnyttja trafikförsökringen ju, den gäller i ALLA lägen, därför den finns. Vara sig om det sker på bana elle rom en tjuv snor hojen, kör utan körkort, crashar ut för ett stup och landar på 2 små barn så går det på trafiksförsäkringen (den vållandes)

Hade han ingen föärsäkring så är det arrangörerna man får ta det med, de som inte har följt upp sina regler, motparten i frågan har inte gjort något olagligt förutom att inte följa arrangörernas regler och det får ju de reglera samt ta ansvar för.
Fattar inte vad krånglet är??

Har man ingen försäkring så är det Trafikförsäkringsföreningen som träder in. Dom har mycket pengar i kassan. Jag har också bidragit med pengar till dom:tummenupp
Jag tycker det är dumt att belasta arrangören. Blir det för mycket skit så är det ingen som vill arrangera.

Mats
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Har man ingen försäkring så är det Trafikförsäkringsföreningen som träder in. Dom har mycket pengar i kassan. Jag har också bidragit med pengar till dom:tummenupp
Jag tycker det är dumt att belasta arrangören. Blir det för mycket skit så är det ingen som vill arrangera.

Mats

Rätta mig gärna om jag har fel men:

Om man inte har försäkring och kör på någon så ersätter trafikförsäkringsföreningen skadorna man orsakat MEN de kommer att driva in pengarna av den som var vållande. De sysslar inte med välgörenhet.
 

Gunsan

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Öregrund
Hoj
CBR600rr Grafitti edition 2008
Trafikskadelagen gäller på väg och då går trafiksäkerhetsföreningen in o betalar om motparten saknar försäkring.

Men på bana/inhängnat område gäller Motortävlingsförsäkringslagen, om inte arrangören har förhandlat med försäkringsbolagen.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Trafikskadelagen gäller på väg och då går trafiksäkerhetsföreningen in o betalar om motparten saknar försäkring.

Men på bana/inhängnat område gäller Motortävlingsförsäkringslagen, om inte arrangören har förhandlat med försäkringsbolagen.

Skulle vara intressant och veta hur många vanliga bandagar som har denna försäkringen fixad. Den är ju mera inriktad mot tävling och jag tvivlar på att den är billig. Men någon som har inblick i banornas verksamhet får gärna lägga in ett svar.

källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19760357.HTM
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Antingen så är du ju Sosse eller har problem med personlighetsklyvning.

Det är ju just det, man kan inte lita på någon på banan, man måste hålla koll på alla, idioter eller inte.
Och är olyckan väl framme så går det inte att skylla på något och komma och kräva skadestånd eller ersättning för skador.
Kör man på bana så har man blivit informerad om vad som gäller/regler och förhoppningsvis så vet man redan innan vilka risker hojåkande innebär speciellt när man ökar hastigheten

Du är ju för härlig alltså..
Man kör ju bana i den långsammaste gruppen just för att slippa folk som kör om här o var..
Jag har aldrig nånsin varit på en bandag där arrangören har informerat mig om att vara noga med att kolla mig omkring så jag inte åker ivägen för någon.
Nånting jag däremot har blivit informerad om är att tejpa backspeglar och hålla all uppsikt framåt, det är bakomvarandes uppgift att köra om med god marginal.
Har man lyckats köra ihop med någon under en omkörning så var det alltså inte med god marginal, oavsett om framförvarande oförväntat nöp apex lite tidigare än väntat. No shit lixom, som sagt långsammaste gruppen med oerfarna förare, det finns raksträckor där ingen jävel nyper ett apex, KÖR OM DÄR!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
sen var han inte före mig in i kurvan heller jag va först å han liksom hamnade i mig mitt i kurvan för han klarade inte av den å va påväg ut i lingonriset iaf men men ser ju ert sorgliga resonemang.. de e ju nästan så man hoppas ni blir invalida...

Jag tycker du får rita och skissa lite så vi förstår hur olyckan faktiskt gick till för jag ser tre olika scenarior framför mig.

Hursomhelst tycker jag att du ska göra ett försäkringsärende av det hela, det lär ju finnas vittnen, eller? Sen tycker jag också att du ska acceptera regeln som säger att "All körning sker på förarens egen risk." och att det är det som gäller, händer det så händer det. Ansvarsfrågan i det här fallet tycker jag inte är solklar eftersom jag inte vet hur det gick till. Därav får du gärna förtydliga förloppet. Gäller försäkringen så finns den där för att användas och jag tycker det är dåligt av påkörande att låta bli att snacka med dig i så fall.

Jag har själv blivit påkörd på bana för att jag var toklångsam och en kille ville hetsa om in i en kurva och träffade mig när jag tog höjd in i kurvan. Han klarade sig men jag kraschade. Han tog sitt ansvar och kom och bad om ursäkt, skador på hojen betalade jag själv för körningen var på egen risk.

Man kör ju bana i den långsammaste gruppen just för att slippa folk som kör om här o var..

Jag håller helt med dig här men jag tycker att det ansvaret faktiskt ligger på arrangörerna, att då se till att man har en långsam grupp där reglerna är sådana att man inte får köra om i kurvor t.ex. och så vidare. Likaså att man har funkisar som faktiskt rapporterar och inte bara sitter i solstolen och dricker pepsi. Banåkning.nu har väl f.ö. ingen långsam grupp? :va
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Rätta mig gärna om jag har fel men:

Om man inte har försäkring och kör på någon så ersätter trafikförsäkringsföreningen skadorna man orsakat MEN de kommer att driva in pengarna av den som var vållande. De sysslar inte med välgörenhet.
De kräver enbart en mindre summa med tak
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Arrangörerna måste vara mycket mer aktiva och flytta folk mellan grupperna så att hastighetsskillnaderna blir så små som möjligt.

Det är kanske läge för kurser helt utan omkörningar för de som är väldigt gröna,orutinerade så att de hinner bygga upp erfarenhet och självförtroende innan de provar på de vanliga bandagarna.

Jag kör bana för att lära mig känna gränser, kurvtagning, bromsning och framför allt få känna lite adrenalin flöda i kroppen:yoparty för att detta skall funka så måste jag ligga på ett för mig högt tempo.
Sedan har ju människor i största allmänhet väldigt svårt att erkänna sina egna misstag och alltid letar efter syndabockar:mad:
Ett stort bekymmer som jag upplevt på mina bandagar är alla dessa "jag gasar som fan med mina 180+ hk på rakorna men har knappt styrfart i kurvorna förare" dessa herrar/damer gör så att vi med effektsvagare hojar tvingas till att tulla på marginalerna vid omkörningarna.
 

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Ort
i en kartong på botten av en sjö
Hoj
Honda VFR 03
Att jämföra rejsputtar med hemlackerade hojar byggda av stulna delar, med vanliga motorcyklister som åker bana för "nöje" med sina gathojar är som att jämföra äpplen med päron...

Det ska finnas funktionärer som direkt tar hand om den som kör på ett sätt så han riskerar de andra åkarnas säkerhet och talar denne till rätta (alltid killar enligt egen erfarenhet) Fungerar inte det så ska han bannlysas och aldrig mer få åka med på framtida körningar!

Du hittar alltid någon på nån bandag för "vanliga" människor som inte fattar vad det hela handlar om - De kör så fort så de knappt kan få hojjen att gå dit de vill och någon mental störning gör att de inte kan inse att de själva är problemet och att de gör fel...

Att sedan kalla folk för sossar för att de inte accepterar att idioter tar för sig på deras bekostnad visar bara på hur jävla dum denne är i huvet och ännu en del av problemet...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Om nu killen i fråga inte har färsäkrat så har han väl ändå skrivit på ett avtal med banåkning som säger att han har försäkring?

Då åker väl han eller trafikförsäkringsföreningen på det hela.

Vilket som så vore det kul om den killen kunde ge sig till känna och dra sin sida på det hela.

Pulkaskurk: Har du fått svar av arrangören?

Jag ringde faktiskt T-H, Folksam och IF i förrgår för att se huruvida en trafik försäkring räcker till och om man kunde teckna en försäkring för alla hojar på banan en dag.

Trafiken täcker allt på motparten.
Ingen av dom hade dock någon försäkring som en arrangör kunde teckna för hela evenemanget.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Vill du utveckla den biten lite?
Gissar att han menar att det åligger arrangören att se till så att medverkande följer reglerna.

Jag vet itne hur lagen säger, men en underskrift på att man har uppfyllt kraven kanske inte friskriver arrangören helt?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Gissar att han menar att det åligger arrangören att se till så att medverkande följer reglerna.

Jag vet itne hur lagen säger, men en underskrift på att man har uppfyllt kraven kanske inte friskriver arrangören helt?

Som arrangör är jag ganska intresserad av hur jag skulle kunna bli indragen i en sån här historia? Om olle bromsar ut kalle i slutet på rakan är det inget jag kan påverka, än mindre behöva betala. Motortävlingsförsäkringen gäller tredje man, med ganska dåliga villkor, obs endast personskador. Trafikförsäkringen gäller mellan trafikanter. Detta är en stor gråzon, ingen arrangör har praktisk möjlighet att kontrollera att alla har giltig försäkring, därför tror jag att pulkaskurk dessvärre inte kommer nånstans med att polisanmäla eller dra in trafikförsäkring om inte killen har trafikförsäkrat.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Som arrangör är jag ganska intresserad av hur jag skulle kunna bli indragen i en sån här historia? Om olle bromsar ut kalle i slutet på rakan är det inget jag kan påverka, än mindre behöva betala. Motortävlingsförsäkringen gäller tredje man, med ganska dåliga villkor, obs endast personskador. Trafikförsäkringen gäller mellan trafikanter. Detta är en stor gråzon, ingen arrangör har praktisk möjlighet att kontrollera att alla har giltig försäkring, därför tror jag att pulkaskurk dessvärre inte kommer nånstans med att polisanmäla eller dra in trafikförsäkring om inte killen har trafikförsäkrat.
Men som arrangör så har du ställt krav på dina medverkande.
Om dessa inte uppfyller kraven som ställts och ändå skriver på att dom gjort det, vem faller skulden på då?
Ni, arrangörerna, har väl den friskrivningen av en anledning?

Det är en intressant fråga, och det kan vara bra o veta inför kommande dagar.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top