Ni som åker mycket bana och om att ta ansvar..

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
det är ju sä¨llan någon klotar i lugna gruppen,utan ofta är det den oerfarne killen som ska vara värst som åker ut i fållan tyvärr.
att sedan denna inte reder ut att åka runt på banan under sina egna begränsningar får tyvärr andra lida för oxå.
sedan att sätta sig och begära ersättning från försäkringsbolaget är väl skevt.
känns som det inte är deras syfte att betala andras misslyckades hobbys.
tog själv sönder ett dyrt tenninsrack i skolan för att slippa den tråkiga skiten men minns inte att man skulle blanda in försäkringsbolag fast kostnaden säkert vart högre än självrisken.
i licens brukar man prata med varandra om nån klotar och nån annan är inblandad men har aldrig hört någon ha anspråk för det.vi är alla med

Detta inlägget håller jag med om!

Att leka räserpilot bara för att man är på en bandag för gathojar, och sedan inte klara av att hålla hojen på hjulen utan far ut i periferin (som även kan bidra med avbruten körning för gruppen) har den obligatoriska trafikförsäkringen (även om hojen är helförsäkrad) inget med att göra. Är man av asfalten får man stå sitt kast!

Men...

Om någon annan orsakar att du går omkull och får skador på dig själv samt hojen anser jag att den vållandes försäkring ska gå in och täcka dessa skador.

Samt...

Vid körning i licensgrupp är ofta förarna så pass mer rutinerade och gör förhoppningsvis inte lika många misstag som nybörjare på bana. En mindre marksyning med en banhoj skulle jag gissa är betydligt lättare att åtgärda samt den ekonomiska biten betydligt lägre än med en gathoj?
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Hur kategoriserar du de 99.7 % av oss? eller var det en för svår fråga för en person med din intelligens? suck....:huvet

99.7% av dem här i tråden som anser sig att man får skylla sig själv när man blir avkörd av banan.
Om du tillhör en av dem eller inte vet jag inte, det verkar ju lite så med tanke på ditt inlägg.
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Man utsätter sig själv samt sin hoj för risker när man kör på en bana, MEN FAN INTE ANDRA!

Hur tänker du där?
Om man ger sig ut på en bana tillsammans med 20 andra åkare, på en hoj som gör 200+ (+++), så kan man väl aldrig garantera de andra åkarnas säkerhet? Du kan aldrig garantera att du inte kommer orsaka en olycka.

med sådana här maskiner så så utsätter man alla på banan för en viss risk, så är det bara. Och den risken ökar procentuellt i takt med högre klasser/grupper
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Åhhh herregud vilka diskusioner i denna tråd...
Nog anser jag också att man kör helt på egen risk och får lätta på sitt eget läder när det går åt h-vete oavsett hur man går ikull...
Har man inte råd att leka så ska man stanna hemma:D
 
Last edited:

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Hela denhär tråden handlar om just idioter som inte kan sköta sig på banan.
Jag har sett ett par under mina bandagar med diverse arrangörer med egna ögon ute på banan när jag legat bakom o de gjort helt oförstående grejjer.
Men har som tur var aldrig råkat ut för nån själv.

Förstår inte riktigt vad du frågar efter? Anser du att det inte finns några idioter på banan eller undrar du bara för du själv lyckligtvis aldrig stött på någon?
Ogillar du mitt sätt att uttala mig bara eller vad? :va

Förstår inte varför folk ibland har så himla bråttom på banan, den går runt runt runt, man kommer ingenstans bara för man kör 10km/h fortare genom just den eller den kurvan.

Antingen så är du ju Sosse eller har problem med personlighetsklyvning.

Det är ju just det, man kan inte lita på någon på banan, man måste hålla koll på alla, idioter eller inte.
Och är olyckan väl framme så går det inte att skylla på något och komma och kräva skadestånd eller ersättning för skador.
Kör man på bana så har man blivit informerad om vad som gäller/regler och förhoppningsvis så vet man redan innan vilka risker hojåkande innebär speciellt när man ökar hastigheten
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Kör man om någon och snor dennes spår blir man normalt svartflaggad, you do the math!

Jävla nötter som anser att man får tåla lite om man gett sig ut på banan "det är inte schack" osv osv, ni bevisar ju verkligen vad det är för jävla totala idioter som finns på denna sidan.

Kör man om och lägger sig före får man väl ta det spår man vill..

Kan du inte göra ett spårbyte på en bana så kanske du inte kan göra det i en kurva på vägen när du upptäckt ett jättedjupt potthål du inte vill köra ner i, med resultat i en krach i en tall studsandes in i en sten.. ( Med du så menar jag inte dig personligen )
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Åhhh herregud vilka diskusioner i denna tråd...
Nog anser jag också att man kör helt på egen risk och får lätta på sitt eget läder när det går åt h-vete oavsett hur man går ikull...
Har man inte råd att leka så ska man stanna hemma:D

Då ska jag köra på dig så du får skador på både dig å hojen då... .utan å bry mig för du får ju skylla dig själv att du e där å "står ivägen"...

För de e ju tydligen helt ok :D :D :D :D :D :D
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Då ska jag köra på dig så du får skador på både dig å hojen då... .utan å bry mig för du får ju skylla dig själv att du e där å "står ivägen"...

För de e ju tydligen helt ok :D :D :D :D :D :D

Nu är det väll som så att ingen har gjort något med vilje, även om det var en oredig pojk som orsakat olyckan så var det nog inte med vilje.
Tydligen har ju du lämnat så pass mycket utrymme att han ansåg sig kunna gå mellan och klippa kurvan före dig, han höll ju sig inom ramarna av vad som finns i regelväg dessutom.
Så vad ska man mer säga, olycka - Ja, Med vilje - Betvivlar det, Oansvarsfullt - Tycker jag inte, han gjorde en bedömning av att han skulle klara det och det var tillåtet.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Nu är det väll som så att ingen har gjort något med vilje, även om det var en oredig pojk som orsakat olyckan så var det nog inte med vilje.
Tydligen har ju du lämnat så pass mycket utrymme att han ansåg sig kunna gå mellan och klippa kurvan före dig, han höll ju sig inom ramarna av vad som finns i regelväg dessutom.
Så vad ska man mer säga, olycka - Ja, Med vilje - Betvivlar det, Oansvarsfullt - Tycker jag inte, han gjorde en bedömning av att han skulle klara det och det var tillåtet.

ne de hoppas jag å tror inte han gjorde heller men du krockar ju inte med en annan bil heller med vilje man får ju då ta sitt ansvar.. hade hans cykel inte kommit i kontakt med min så visst men nu gjorde den det å shit happens men man måste väl ändå stå för det? å finns det regler som säger att man ska ha trafikförsäkring som ska täcka sånt här då får man väl rätta sig efter det eller? varför ska dem annars ha regler?

sen var han inte före mig in i kurvan heller jag va först å han liksom hamnade i mig mitt i kurvan för han klarade inte av den å va påväg ut i lingonriset iaf men men ser ju ert sorgliga resonemang.. de e ju nästan så man hoppas ni blir invalida...
 
Last edited:

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Då ska jag köra på dig så du får skador på både dig å hojen då... .utan å bry mig för du får ju skylla dig själv att du e där å "står ivägen"...

För de e ju tydligen helt ok :D :D :D :D :D :D

Händer det så händer det, men utan att bry sig är inte ok.:)

Man kollar ju hur det gick och ber om ursäkt... Finns nog inte en här inne som kör på nån med flit.

Det är väl bara att ha en grupp där omkörningar är strikt Förbjudet så kan allla som bara vill lalla på runt banan köra i den.. Då är ju alla problem lösta:tummenupp

Många som kör bana vill nog gasa och köra så fort som möjligt med inställningen att det är bättre gå ikull på en bana än att göra det på E4:an
 
Last edited:

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
ne de hoppas jag å tror inte han gjorde heller men du krockar ju inte med en annan bil heller med vilje man får ju då ta sitt ansvar.. hade hans cykel inte kommit i kontakt med min så visst men nu gjorde den det å shit happens men man måste väl ändå stå för det? å finns det regler som säger att man ska ha trafikförsäkring som ska täcka sånt här då får man väl rätta sig efter det eller? varför ska dem annars ha regler?

Jag tycker lite synd om dig för att du hade olyckan och även för att du inte får någon förståelse här i tråden.

Jag förstår dig. Visst är bankörning något man gör med vetskapen att man kan vurpa. Det de flesta här verkar blanda ihop är grupperna. Du körde ju i mellangruppen som är lägsta nivån på banåknings körningar.

Där gäller normalt att man inte kör om i kurvor och att alla omkörningar skall göras med god marginal, gärna i början av rakan och inte som en avancerad ombromsning i slutet av rakan.

I snabb och allra helst i licensgruppen gäller andra oskrivna regler. Allra helst i licens kör alla med vetskapen att man kan bli påkörd, kroka ihop eller bli utträngd men då hör det till spelet.

Eftersom man kör med backspeglarna bortplockade eller undanvikna och därför inte ser vilka som kommer bakifrån så tycker jag att samma regler som i slalombacken kan gälla. Det är den som kommer bakifrån och som skall förbi som har ansvaret för en säker omkörning. (sen är det många gånger som jag suttit och svurit pga av den vinglige jäkeln som tar upp hela banan när jag ska om :tungan )

En ursäkt hade du i alla fall kunna fått men tyvärr har inte all den självinsikten att dom fattar att dom har orsakat någon annans olycka...:näsblod
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Åhhh herregud vilka diskusioner i denna tråd...
Nog anser jag också att man kör helt på egen risk och får lätta på sitt eget läder när det går åt h-vete oavsett hur man går ikull...
Har man inte råd att leka så ska man stanna hemma:D

men då ska de stå så i "reglerna" för banåkning.nu å de gör de ju inte just nu.
 

Gunsan

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Öregrund
Hoj
CBR600rr Grafitti edition 2008
Då ska jag köra på dig så du får skador på både dig å hojen då... .utan å bry mig för du får ju skylla dig själv att du e där å "står ivägen"...

För de e ju tydligen helt ok :D :D :D :D :D :D

Det är ett allvarligare brott att hota att köra in i någon och sedan göra det än att faktist inte klara av att hålla avstånd och sedan av misstag gå ihop.

Om det nu är så att man har en förkärlek till att direkt måste dra in myndigheter o försäkringsbolag. Som också hjälper oss att hålla upp de höga premierna på försäkringarna.

Hot om våld, våld löser inga problem, det skapar bara problem.
Mera kramar :krama i världen, försök förstå dina medmänniskors perspektiv, men behåll dina egna om de är de bästa.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag känner plötsligt efter ha läst lite i tråden att jag skulle hellre torpeda omkull 3 st killar än att rulla in i en tjej´s hoj på banan.


Låg bakom en tjej i går i vänsterfil, höll lite mer avstånd än vanligt då hon hade barn i bilen, när hon äntligen och långsamt bytte fil så fick jag fingret...


tjejer med motorfordon:gnissla
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Kör man i en grupp som kräver gällande försäkring, så har man helt klar sin rätt att få ersättning av motparten eller göra ett försäkringsärende av det om man skulle bli påkörd.

Om motparten skulle ställa sig på tvären och inte ta sitt ansvar så ska du börja med att ta upp det med arrangören så att dom kan hjälpa dig. Kolla även med andra deltagare om någon såg vad som hände, och samla på dig namn och telefonnummer så att du kan få hjälp av dom som vittnen. Sen skickar du in en skadeanmälan.

Du behöver inte ta diskutionen på plats med personen som körde på dig, om han/hon strular. Försäkringsbolaget löser alla dom sakerna åt dig.
Det är i alla fall inte du och motparten som avgör vem som är vållande. Det gör försäkringsbolagens jurister.

Dock går ju ärendet lättare och smidigare om ni båda är överens och skriver under på samma skadeanmälan.
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
ne de hoppas jag å tror inte han gjorde heller men du krockar ju inte med en annan bil heller med vilje man får ju då ta sitt ansvar.. hade hans cykel inte kommit i kontakt med min så visst men nu gjorde den det å shit happens men man måste väl ändå stå för det? å finns det regler som säger att man ska ha trafikförsäkring som ska täcka sånt här då får man väl rätta sig efter det eller? varför ska dem annars ha regler?

sen var han inte före mig in i kurvan heller jag va först å han liksom hamnade i mig mitt i kurvan för han klarade inte av den å va påväg ut i lingonriset iaf men men ser ju ert sorgliga resonemang.. de e ju nästan så man hoppas ni blir invalida...

Om han hade en gällande försäkring så är det ju bara att göra försäkringsärende av det, inte värre med det??? Sen att få ut något på försäkringen är till 80% omöjligt om man var i kontakt med en bana.

Hade han ingen försäkring så är det ju arrangörerna som får stå för kostnaden då de inte har följt upp sina krav mm.

Vad ska du kräva honom på??
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Jag har läst några försäkringsbolags avtal samt lagboken ang trafikförsäkring vilket försäkringsbolagen ofta hänvisar till och kommit fram till att vissa gör undantag för o köra bana försäkrat med smc. Dock är all annan bankörning oförsäkrad eftersom trafikförsäkringen ej gäller på inhängnat område villket innebär att om jag torpederar någon så är det bara att hoppas att denna person har en olycksfallsförsäkring iallafall.

Va tacksam att ingen skadade sig. Men att ta ut på någons försäkring för att man blivit påkörd ptjaa.. Man kör bana - Man utsätter sig för risker.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top