Ni som åker mycket bana och om att ta ansvar..

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
"varenda jävel som har kört mer än ett var på bana" vet att man har koll på allt och åt alla håll, på hojen kan du bara lita på dig själv ingen annan.

Som sagt, kör man bana så är man också medveten om riskerna

Som sagt, totala idioter på denhär sidan.
Helt meningslöst att ens försöka få folk att fatta.
En gatåkargrupp och man ska vara medveten om att det kommer folk från höger o vänster o kör över dig, det inbjuder ju verkligen nybörjare som vill lära sig köra bättre utan att behöva oroa sig för att se sig om efter bilar o skit på gatan.
"Äh de e lugnt, finns inga bilar på banan, bara idioter på MC som inte vet vad dem gör" ja men då lär man sig säkert mkt när man ska se sig om efter allt o alla hela tiden... herregud...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
O du anser att det är rätt av bakomvarande att köra om på insidan då?
Varenda jävel som kört mer än ett varv på banan vet väl att man skär in mot apex, kör om på insidan då och du är borta från banan den dagen om en ansvarig ser dig.
Klart som fan att hon inte sett honom bakifrån, grundläggande regler på en allmän bankörning, KOLLA FRAMÅT ALRDIG BAKÅT!..

OK, jag stavade fel men det borde nog gå och förstå att jag menade bredvid

mkt möjligt men först in i kurvan väljer spår.. då får han ju rätta sig efter det eller köra om utan att hamna i min cykel ganska lätt faktiskt...

Men du skrev ju att han tog ditt spår!? Då måste han väl ändå varit före dig in i kurvan. Och var han på din insida så räknas "jämsides" som "före".
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Som instruktörerna sa om omkörningar i helgen på gotland: "Det är den som blir omkörd som ska tycka att omkörningen är ok"
Känns som ett bra motto för gatugrupperna. (speciellt den lugnaste gruppen)
 

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Precis, om han "bara" hade åkt innanför dig o förbi med till följd att du bromsat omkull dig eller så, då hade det varit helt på ditt ansvar.

Men nu idet här fallet då så tycker jag oxå att du ska kontakta arrangören och ge dom all info och låta dom göra en bedömning utifrån deras regler.

Sen att personen i fråga undviker dig, det är bara lågt. Det minsta man kan göra är väl o ta en diskussion om det hela.

Detta låter vettigt i mina öron också!
Jag är minst lika "ny" jag, så jag förstår din frustration. Tillåter arrangören omkörning i lugn grupp ska det ju vara med GOD marginal. Som sagts tidigare märker oftast inte den som kör om att den som blir omkörd tycker att marginalerna varit knappa om man inte påtalar det efteråt. Kör man IN i nån är ju marginalerna helt klart obefintliga och sånt tycker inte jag att man ska behöva räkna med på bana.. Visst kan det hända och risken tar man ju alltid när man kör, men det låter fel att man ska behöva räkna med det :va

Som instruktörerna sa om omkörningar i helgen på gotland: "Det är den som blir omkörd som ska tycka att omkörningen är ok"
Känns som ett bra motto för gatugrupperna. (speciellt den lugnaste gruppen)

:fakta :nicka
 
Last edited:

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Det verkar bli het ämne.
Så här är det först in väljer spår.
Om han bromsa på sig så är det hans fel.
Vilken grupp åkte ni?
Stjäl man ngn annans spår får man inte svart flagg.
Om man ligger mitt i bana så inbjuder man till omkörning på innern.
Deffensiv körning blir det mindre luckor på innern och mycket att köra på yttren men då krävs mycket mer fart om man ska om.

Man kan stjäla vilket spår man vill...bara man har konrtoll över situation.

finns anledning till att jag åkte i den långsammaste gruppen

1 väldigt lite erfarenhet av hojåka
2 åker strypt hoj gammal som gatan hur mkt man än vill så går det inte att köra fort med 200kg + mig på och 25kw å framförallt inte i uppförsbacke

å som jag sa tidigare kör gärna om men fan inte på mig.. har man inte skills nog till en omkörning utan det så ska man nog låta bli tills ett bättre läge? eller? men mini rossi finns ju alltid...
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Men du skrev ju att han tog ditt spår!? Då måste han väl ändå varit före dig in i kurvan. Och var han på din insida så räknas "jämsides" som "före".[/QUOTE]


jag svängde först sen körde han om mig mitt i kurvan å hamnade liksom på mig i mitt spår på min hoj inte så svårt när hans hoj går 100 ggr snabbare än min strypta liksom
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Men du skrev ju att han tog ditt spår!? Då måste han väl ändå varit före dig in i kurvan. Och var han på din insida så räknas "jämsides" som "före".


jag svängde först sen körde han om mig mitt i kurvan å hamnade liksom på mig i mitt spår på min hoj inte så svårt när hans hoj går 100 ggr snabbare än min strypta liksom[/QUOTE]
Jag tror att en högkvalitativ paint illustration vore på sin plats. :hihi
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Men du skrev ju att han tog ditt spår!? Då måste han väl ändå varit före dig in i kurvan. Och var han på din insida så räknas "jämsides" som "före".


jag svängde först sen körde han om mig mitt i kurvan å hamnade liksom på mig i mitt spår på min hoj inte så svårt när hans hoj går 100 ggr snabbare än min strypta liksom[/QUOTE]

Om du åkte den långsamma gruppen skulle jag nog tro att man har om omkröningsförbud i svängarana...det har det flesta arrangörer i nybörjar gruppen.
Och det är bra.

Jämsides är inte om.. Det är alltid den som kommer bakifrån som ska vara säker på att det ska bli en säker och smidig omkörning...bara du håller ditt spår så.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
jag svängde först sen körde han om mig mitt i kurvan å hamnade liksom på mig i mitt spår på min hoj inte så svårt när hans hoj går 100 ggr snabbare än min strypta liksom
Jag tror att en högkvalitativ paint illustration vore på sin plats. :hihi[/QUOTE]

jag ska fixa det!
 

krokodilracing

Brum Brum
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet -07, Aprilia Pegaso 650 -96
Såklart mycket tråkigt att det händer, var själv på SH kurs i helgen och det var i mina ögon en mycket städad och bra tillställning utan några omkörningsincidenter. Men...

Du talar mycket om "Talanglösa", du säger oxå själv att du har lite erfarenhet å en strypt 600, kanske tyckte den personen att du var just det?. Jag tror din "nemesis" helt enkelt fick lite för stora horn och skulle om, tyvärr vid illa valt tillfälle. Visst ska du på en sådan kurs kunna åka i den fart du tycker är lagom, men man måste oxå ha i beräkningarna att det finns andra på banan och att olyckan kan vara framme.

Med detta sagt: Lågt av personen att inte höra av sig med en vettig förklaring om varför det skedde. Kunde varit av nytta, kanske även för dig :)
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Jag har folksam och trafikförsäkringen gäller sålänge det inte är i form av träning inför tävling eller race så att man kan åka på även andra än smcs kurser. Så att den gäller helt enkelt i lugn/medel å "snabb" grupp men inte licens. Men den stora frågan var ju egentligen om hur ni andra känner med ansvart? tar ni ansvar eller skiter ni i det?

Som alltid vid trafikolyckor, tillkalla polis, det blir så mkt enklare då.

Om du inte gjort det kommer försäkringsbolagen ta fantastiskt lång tid på sig hur du än gör.

själv skulle jag aldrig åka från en olycka på allmän väg utan att tillkalla polis (igen...)
Är det den minsta osäkerhet från nån av de inblandade parterna, tillkalla polis...
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
ska det vara så svårt att gå efter dem reglerna? kändes ganska lätta att förstå, eller?

nu har jag inte orkat läsa igenom alla 6 sidor, men vad är problemet eller vad är det du vill belysa?

de flesta kör med sunt förnuft och känner till de regler som gäller för bankörning och följer dessa (annars antar jag att de blir utkastade av arrangörerna), finns säkert ett och annat 'bad apple' som gör som de vill ändå, men 'when the shit hits the fan' tror jag de flesta av oss löser det på ett sätt som gör alla parter nöjda. det är så, de flesta av oss, är funtade.
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Jag har folksam och trafikförsäkringen gäller sålänge det inte är i form av träning inför tävling eller race så att man kan åka på även andra än smcs kurser. Så att den gäller helt enkelt i lugn/medel å "snabb" grupp men inte licens. Men den stora frågan var ju egentligen om hur ni andra känner med ansvart? tar ni ansvar eller skiter ni i det?

Folksam skrev om sina villkor i Maj i år.
Hojen är ENDAST.. halvförsäkrad vid all körning på bana, eller inhägnat område.
Den formuleringen som du ger här är dom tidigare villkoren.
Helförsäkrningen gäller enbart i samand med SMC arrangerade körningar.

(Hade den diskussionen med Folksam i Onsdags inför min Gotlandsresa.)

I dag finns inget bolag som försäkrar en hoj i närheten av en bankörning såvida inte SMC arrangerar den.

Nån har lobbat med framgång...:tummenupp
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Folksam skrev om sina villkor i Maj i år.
Hojen är ENDAST.. halvförsäkrad vid all körning på bana, eller inhägnat område.
Den formuleringen som du ger här är dom tidigare villkoren.
Helförsäkrningen gäller enbart i samand med SMC arrangerade körningar.

(Hade den diskussionen med Folksam i Onsdags inför min Gotlandsresa.)

I dag finns inget bolag som försäkrar en hoj i närheten av en bankörning såvida inte SMC arrangerar den.

Nån har lobbat med framgång...:tummenupp

öhum Salus försäkrar vid bankörning så länge de sker i långsam eller i medel grupp. jag pratade med Salus innan jag åkte till gelleråsen i maj. det var grönt ända skillnaden var att självrisken var dubbelt upp vid bankörning hos bankörning.nu
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
öhum Salus försäkrar vid bankörning så länge de sker i långsam eller i medel grupp. jag pratade med Salus innan jag åkte till gelleråsen i maj. det var grönt ända skillnaden var att självrisken var dubbelt upp vid bankörning hos bankörning.nu
Konstig definition, då är det bara döpa om snabb till mellan, mellan till långsam och långsam till JETTElångsam?

Lita _aldrig_ på säljare när det gäller en försäkring som skall betala er hjälp vid invaliditet resten av livet...
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag antar att de var midlanda krashen du menar?
Jag var där men såg inte vad som hände. Men min spontana tanke är "men snälla! " Slappna av, polisanmäla för smitning? Det är BANÅKNING du är itne ute i trafiken! Jag tycker marksyning är något man får rökna med om man åker bana och inte börja grina över det, det hör liksom till.

Jag skrotade själv på den där banan på andra bandagen, det är bara hem och lappa ihop och upp på sadeln igen. Jag tycker inte man kan behandla en bankörning som ett trafikärende. Då tycker jag man ska hålla sig i trafiken.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Jag antar att de var midlanda krashen du menar?
Jag var där men såg inte vad som hände. Men min spontana tanke är "men snälla! " Slappna av, polisanmäla för smitning? Det är BANÅKNING du är itne ute i trafiken! Jag tycker marksyning är något man får rökna med om man åker bana och inte börja grina över det, det hör liksom till.

Jag skrotade själv på den där banan på andra bandagen, det är bara hem och lappa ihop och upp på sadeln igen. Jag tycker inte man kan behandla en bankörning som ett trafikärende. Då tycker jag man ska hålla sig i trafiken.

Men återigen då. En arrangör släpper in gatåkare på en bana och kräver att de skall ha minst trafikförsäkring...
Skall man inte anta att det INTE är en RR-träning eller tävling då?
Då bör väl trafikförsäkringen gälla?
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Jag antar att de var midlanda krashen du menar?
Jag var där men såg inte vad som hände. Men min spontana tanke är "men snälla! " Slappna av, polisanmäla för smitning? Det är BANÅKNING du är itne ute i trafiken! Jag tycker marksyning är något man får rökna med om man åker bana och inte börja grina över det, det hör liksom till.

Jag skrotade själv på den där banan på andra bandagen, det är bara hem och lappa ihop och upp på sadeln igen. Jag tycker inte man kan behandla en bankörning som ett trafikärende. Då tycker jag man ska hålla sig i trafiken.


självklart tillhör det å ramla det har jag inte sagt ngt om men då någon kör in i mig och ser till att jag ramlar å det finns tydliga regler ska de då va så himla svårt att rätta sig efter dem då? och en polisanmälan det görs ju bara för att den andre parten inte uppträtt speciellt intelligent man kan göra saker enkelt och snygggt eller så e man blåst å ställer till det för sig å då får man skylla sig själv han har iaf fått en ärlig chans att göra det snyggt..
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag tycker du ska ta kontakt med arrangören o höra deras åsikt.

Det är trots allt deras regler ni kör efter.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top