Ni som åker mycket bana och om att ta ansvar..

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Men man kan då kort å gott konstatera att sh folket inte tycker att man skall hålla sig till sånna där ansvarsbestämmelser osv som det finns på banåkningar?

Varför har man då regler?

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
ne men om jag kör om dig på insidan å tränger dig å snor ditt spår.. liksom fulkört då hade jag sett till att hjälpa dig att få ihop din hoj så gott jag bara kan antingen genom fsb å skulle det mot förmodan inte gälla så e det bara för mig att betala... beror ju på lite på situation med... för då anser jag att de e jag som klantat mig om jag tränger ngn så att den personen går omkull..

du får gärna i fortsättningen åka i samma grupp som jag :tummenupp

OneFOOT

Frigolithjon 4life :)
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
K1 StreetFighter Ed.
Klart man blir lite gramsen (smockan hänger tungt i luften) om någon har fått ett tokbryt och torpederar/knuffar av en i gruset på banan, men så är ju leken trots allt.. det är inte schack man spelar...

Men vem som helst med lite normalt hyfs ber iaf om ursäkt och kollar hur det gick.. annars är det bara och putta tillbaka :crash :smasha

Man ska vara medveten om riskerna, aldrig räkna kallt med att försäkringsbolaget tar smällen, och kör man mycket långsammare än dom andra i samma grupp, eller man känner sig osäker .....BYT GRUPP.... Finns ingen med mer än 2 hjärnceller som inte förstår om man bytar grupp, det blir bättre både för en själv och dom "snabbare/galnare/oförsäkrade" åkarna..

Mina 2 cent // Förresten så är det banåka i Falkenberg idag, klar blå himmel och varmt... blir en kanon dag, ta med mycket vatten bara...

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Hur gick det till då?

Bromsade du bort dig eller fortsatte du gasa och hamnade ute i periferin?

ne jag var först in i böjen och började svänga å sen kom det ngn annan talanglös stackare å ville köra om mig på insidan med det klarade han inte av utan snodde mitt spår så det tog tvärstopp för mig så helt plötsligt var det en blå hoj där från ingenstans.. så en klantig respektlös omkörning helt enkelt..

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Folksam ändrade i år. Dem som har haft försäkringen tidigare har fortfarande visst skydd på bana. Detta är officiella versionen. Dock så är det fortfarande frågan om fall till fall om hur skadereglerarens subjektiva bedömning är. Går inte säga ja/nej eller så här är det.

Utöver hur man bör sköta en olycka och vad som gäller så vore det bra med någon slags riktlinje att så här "bör man göra". Då folk anser väldigt olika vore det bra om arrangörerna hade färdiga mallar eller tydlig information vad man gör och vad som gäller. En del som arragnerar har ju det hyffsat tydligt vart fall men hade inte skadat att vara ännu mer tydlig.
Kanske är problemet just att det hela begrundar sig på subjektiva bedömningar som gör att det är svårt att skapa regler och mallar för diverse bandagar men jag tycker ändå att arrangörerna borde ta större ansvar i denna fråga och gå ut med tydligare info.

eller så e det för att det var så när jag tecknade min försäkring och då kan dem inte ändra hursom helst eftersom jag har betalat för det redan.. Jag har ju skickat in alla papper till folksam från en krasch på bana och det var inga problem å jag åkte omkull den 5juni på midlanda med banåkning.nu

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
du får gärna i fortsättningen åka i samma grupp som jag :tummenupp

gärna det jag kör aldrig om iaf :) för så fort går inte min hoj så jag klarar av det :) så de e nog du som varvar mig istället :) eftersom min hoj e strypt så kör alla ifrån mig så oftast åker jag "ensam" på banan då jag inte hinner med klungorna iaf å då kan jag bara ramla själv viilket e bra :)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
ne jag var först in i böjen och började svänga å sen kom det ngn annan talanglös stackare å ville köra om mig på insidan med det klarade han inte av utan snodde mitt spår så det tog tvärstopp för mig så helt plötsligt var det en blå hoj där från ingenstans.. så en klantig respektlös omkörning helt enkelt..
Kraschade han oxå?

Hade det funnits regler som säger att omkörningar ska ske på utsidan så hade jag kunnat hålla med om att han/hon skulle bli ansvarig.

Men omkörningar sker ju ofta på insidan, man får ju en snabbare omkörning om man kortare ner spåret.

Så ansvaret måste nog tyvärr hamna på dig att du kör din hoj.
(får jag inte ligga mer nu?)

PuttePK

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Hoj
Triumph Daytona 675

Var någonstan körde ni på bana ?? Skall till GotlandRing i sommar ska försöka å undvika dom där talanglåsa storskrytande superduper felurerna du talad om i PM

:D :banana
Giv me more :tummenupp :blah

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
eller så e det för att det var så när jag tecknade min försäkring och då kan dem inte ändra hursom helst eftersom jag har betalat för det redan.. Jag har ju skickat in alla papper till folksam från en krasch på bana och det var inga problem å jag åkte omkull den 5juni på midlanda med banåkning.nu

men nu var det ingen fråga om försäkringar utan om ansvar... finns ju ansvarsbestämmelser att läsa men det verkar ju inte va så många som ntycker att man ska följa dem?

ogay!

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
det finns inget bolag som täcker banåkning. Folksams försäkring gäller på bana om SMC anordnar, vet inte om det är fler bolag som tycker att det e ok så länge SMC håller.

om jag får gissa så blir det nog en rättslig grej...

Förutom Salus och Bilsport & MC (om man inte tränar inför tävling) :fakta

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
gärna det jag kör aldrig om iaf :) för så fort går inte min hoj så jag klarar av det :) så de e nog du som varvar mig istället :) eftersom min hoj e strypt så kör alla ifrån mig så oftast åker jag "ensam" på banan då jag inte hinner med klungorna iaf å då kan jag bara ramla själv viilket e bra :)

fast du ska inte ramla alls :D

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Kraschade han oxå?

Hade det funnits regler som säger att omkörningar ska ske på utsidan så hade jag kunnat hålla med om att han/hon skulle bli ansvarig.

Men omkörningar sker ju ofta på insidan, man får ju en snabbare omkörning om man kortare ner spåret.

Så ansvaret måste nog tyvärr hamna på dig att du kör din hoj.
(får jag inte ligga mer nu?)

Är man kompetent nog att köra om om man måste sno någon annans spår?

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
Är man kompetent nog att köra om om man måste sno någon annans spår?

Klart man snor någons spår, det är ju oftast det bästa spåret! =)

Men jag tror att det här handlar om erfarenhet, vi som kör med licens eller har betydligt mer erfarenhet, klarar oftast att byta spår mitt i kurvan när någon kommer och kör om samt tar dit spår.

Så jag anser fortfarande att man är själv medveten om riskerna och får då ta konsekvenserna oxå. Sedan ber man självklart om ursäkt om det är så att någon har gått av pga det.

//Niklas

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Förklara förloppet lite mer, krokade ni ihop? Körde personen betydligt snabbare än dig? Gick den ander omkull?

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Var och en reparerar sin egen hoj om man kör på bana. Det kör jag efter, man ska vara medveten om riskerna och köra därefter. Ingen kör ju medvetet på nån annan, det kan ju lika gärna gå mer åt helvete för den som kör på, eller hur?

Jag håller med till 100%. Jag har aldrig fattat allt tjat om trafikförsäkring på bana. Jag tycker det är bra om alla bolag går in och säger att deras inte gäller.
Då slipper vi allt tjafs om ansvar och försäkringar här..

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Jag håller med till 100%. Jag har aldrig fattat allt tjat om trafikförsäkring på bana. Jag tycker det är bra om alla bolag går in och säger att deras inte gäller.

men det finns ju ansvarsbestämmelser även från arrangören borde man inte gå efter dem i första hand?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Fördelen med att trafikförsäkringen ev. gäller i t.ex. lugn grupp är att vi får fler prova-påare. Få människor är nog inte sugna på att teckna en olycksfallförsäkring och skaffa kraschkåpor för att prova på bana en gång.

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Klart man snor någons spår, det är ju oftast det bästa spåret! =)

Men jag tror att det här handlar om erfarenhet, vi som kör med licens eller har betydligt mer erfarenhet, klarar oftast att byta spår mitt i kurvan när någon kommer och kör om samt tar dit spår.

Så jag anser fortfarande att man är själv medveten om riskerna och får då ta konsekvenserna oxå. Sedan ber man självklart om ursäkt om det är så att någon har gått av pga det.

//Niklas

kan va lite svårt om det kommer ngn på utsidan med? vart ska man då ta vägen tänkte du? å nu pratar vi om oss talanglösa glöm inte det. alla vet väl att den långsamma gruppen e den farligaste också pga att de e ett gäng just talanglösa där ute medan ni med lite mer talang reder upp det på ett annat sätt?

Och visst är jag väl medveten om riskerna och att man e där på eget bevåg... Men det finns ju som i detta fallet ansvarsbestämmelser från arrangören borde inte man inte gå efter dem då?

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Får man köra om i kurva i långsama gruppen? brukar inte vara så...

Olika hos olika arrangörer, det behöver inte på något sätt bli säkrare för att man förbjuder omkörningar i lugn grupp.

Förbjuder man omkörningar så ska folk ta sig förbi på rakan och efter rakan brukar det svägna vilket kan resultera i att man skapar en onödigt svår situation där folk ska försöka sig på att bromsa sig förbi med allt vad det kan innebära.

/Urban

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...