Ni som åker mycket bana och om att ta ansvar..

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Alla förstår att du är besviken över din trasiga hoj, men det här är knapp dagisnivå.

hojen skiter jag fullständigt i ska du veta det finns anlednbiing till att jag valt att åka en cbr600 från 97 utan det är beteendet hos folk när det hänt något?
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Problemet bottnar, tror jag, i att många som befinner sig på banan samtidigt har helt olika syften med sitt körpass. Förare som har som enda ambition att köra så fort som överhuvudtaget är möjligt samsas med förare som inte har de ambitionerna utan ser körpasset som ren körteknikövning utan hastighetsmål. (De skillnaderna har inte så mycket med "snabb" eller "långsam" grupp att göra.)
Det bästa för alla vore väl om de gatåkare som känner att de vill köra så fort som möjligt helt enkelt tog licens och körde i licensgrupperna.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
absolut sant.. men nu gick våra cyklar ihop pga hans omkörning och det gjorde att jag ramlade.. de e väl ändå för små marginaler? och som sagt folk gör misstag de e inte de jag e arg på utan hur man hanterar det efteråt?

Men då är ju situtionen helt annorlunda om ni gick ihop. Det lät från början att ni inte ens hade kommit i kontakt med varandra. Hade nog varit bättre om du hade skrivit ut hela scenariot från början.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Kör man på en körning där det krävs att man har trafikförsäkring så måste man väl utgå från att den gäller.
Varför annars kräva att man har den?
Skriv en skadeanmälan så är det försäkringsbolagen sak att reda ut skuldfrågan sen.
Kör man utan trafikförsäkring i en sk licensgrupp så skall arrangören ha en Motortävlingsförsäkring och då är det helt andra regler som gäller.
Ingen arrangör kan friskriva sig från ansvar som regleras i lag heller.
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Om cyklarna går ihop är det för små marginaler och det är självklart att be om ursäkt efteråt. Misstag sker men det ska man kunna stå för också.

jodå han vet om det mkt väl vad som hände, han åkte själv av samtidigt pga det men gör allt för att slippa ha kontakt med mig vilket känns som ja jag vet inte vad, ungeför som att försöka smita från mamma när man var 5 bast för att man vet att man gjort ngt dumt. Man kan ju kanske vara vuxen och mogen nog för att ta ansvar så det hela enkelt är ur världen sen? Och visst misstag händer det är jag inte ett dugg arg på honom för utan det är ju hur han hanterar situationen efteråt...



absolut sant.. men nu gick våra cyklar ihop pga hans omkörning och det gjorde att jag ramlade.. de e väl ändå för små marginaler? och som sagt folk gör misstag de e inte de jag e arg på utan hur man hanterar det efteråt?
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Jo det skulle jag gjort men frågan var ju egentligen mest om ansvar och hur ni hanterar det överlag följer regler osv inte bara just min olycka? men i mitt fall så hamnade vi i varann pga hans omkörning å då förstår iaf inte jag hur det kan bli mitt fel... Hade jag kört omkull utan att han puttat på mig så visst men när han hamnade i mig å körde omkull å såg till att både jag e trasig för resten av livet och min hoj mår sämre så ja... då kan man ju iaf va lite skysst efteråt även fast han inte gjorde ngt med flit...å rätta sig efter reglerna men det tycker ju tydligen inte ngn annan att man skall göra.. får väl hyra mig en bana själv å åka med vänner som visar respekt å kan följa regler :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
ska det då va så svårt att ta ansvar? eller e de så att ni pojkar å flickor som inte klarar av att ta ansvar och följa tydliga regler helt enkelt har alldeles för liten snopp eller försmå tuttar?

Jag tycker du själv verkar ha svårt och acceptera att denna avåkning är DITT ansvar.
Eftersom man får köra om på insidan kan du knappast beskylla den andra föraren för att ha gjort något felaktigt.

Och det är du som ska vara berädd på att någon kommer på insidan och tar ditt spår och hantera det utan att lägga dig i gruset.

Ansvar är inte nåt man bara ska kräva av andra man ska även inse när man själv får ansvara för sig.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Kör man om någon och snor dennes spår blir man normalt svartflaggad, you do the math!

Jävla nötter som anser att man får tåla lite om man gett sig ut på banan "det är inte schack" osv osv, ni bevisar ju verkligen vad det är för jävla totala idioter som finns på denna sidan.
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Det är en svår fråga, lika många banåkare somd et finns så finns det lika många olika svar.
men när det gäller trafikförsäkring och så vidare, visst man har det för att man måste men när väl olyckan sker så ska man nog inte vänta sig mer än ett "ursäkta/förlåt" om det är "någons fel".
Man kör på bana, är medveten om riskerna (och kostnader) och man får då ta smällar om det händer något. Så är det för alla..
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Jag tycker du själv verkar ha svårt och acceptera att denna avåkning är DITT ansvar.
Eftersom man får köra om på insidan kan du knappast beskylla den andra föraren för att ha gjort något felaktigt.

Och det är du som ska vara berädd på att någon kommer på insidan och tar ditt spår och hantera det utan att lägga dig i gruset.

Ansvar är inte nåt man bara ska kräva av andra man ska även inse när man själv får ansvara för sig.

borde han inte köra om med dem marginaler så att vi inte kolliderar in i varandra då? en omkörning utan att hans cykel nuddat min cykel å jag ramlar fine... men omkörning där hans cykel hamnar i min hur blir det mitt fel??:confused: :va

KÖR GÄRNA OM MEN FAN INTE PÅ MIG
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Men då är ju situtionen helt annorlunda om ni gick ihop. Det lät från början att ni inte ens hade kommit i kontakt med varandra. Hade nog varit bättre om du hade skrivit ut hela scenariot från början.
Precis, om han "bara" hade åkt innanför dig o förbi med till följd att du bromsat omkull dig eller så, då hade det varit helt på ditt ansvar.

Men nu idet här fallet då så tycker jag oxå att du ska kontakta arrangören och ge dom all info och låta dom göra en bedömning utifrån deras regler.

Sen att personen i fråga undviker dig, det är bara lågt. Det minsta man kan göra är väl o ta en diskussion om det hela.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
borde han inte köra om med dem marginaler så att vi inte kolliderar in i varandra då? en omkörning utan att hans cykel nuddat min cykel å jag ramlar fine... men omkörning där hans cykel hamnar i min hur blir det mitt fel??:confused: :va

Tvivlar på att den andra föraren klämt sig in i en smal lucka mellan dig och kurbsen. Mer troligt är nog att det varit en stor lucka och att du utan att ha sett honom brdvid dig klämmer ihop luckan när du närmar dig apex.

Jag kanske har fel men det är så det brukar gå till.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Tvivlar på att den andra föraren klämt sig in i en smal lucka mellan dig och kurbsen. Mer troligt är nog att det varit en stor lucka och att du utan att ha sett honom brdvid dig klämmer ihop luckan när du närmar dig apex.

Jag kanske har fel men det är så det brukar gå till.

mkt möjligt men först in i kurvan väljer spår.. då får han ju rätta sig efter det eller köra om utan att hamna i min cykel ganska lätt faktiskt...
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Tvivlar på att den andra föraren klämt sig in i en smal lucka mellan dig och kurbsen. Mer troligt är nog att det varit en stor lucka och att du utan att ha sett honom brdvid dig klämmer ihop luckan när du närmar dig apex.

Jag kanske har fel men det är så det brukar gå till.

O du anser att det är rätt av bakomvarande att köra om på insidan då?
Varenda jävel som kört mer än ett varv på banan vet väl att man skär in mot apex, kör om på insidan då och du är borta från banan den dagen om en ansvarig ser dig.
Klart som fan att hon inte sett honom bakifrån, grundläggande regler på en allmän bankörning, KOLLA FRAMÅT ALRDIG BAKÅT!..
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Kör man om någon och snor dennes spår blir man normalt svartflaggad, you do the math!

Jävla nötter som anser att man får tåla lite om man gett sig ut på banan "det är inte schack" osv osv, ni bevisar ju verkligen vad det är för jävla totala idioter som finns på denna sidan.

Du är sosse va?
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
O du anser att det är rätt av bakomvarande att köra om på insidan då?
Varenda jävel som kört mer än ett varv på banan vet väl att man skär in mot apex, kör om på insidan då och du är borta från banan den dagen om en ansvarig ser dig.
Klart som fan att hon inte sett honom bakifrån, grundläggande regler på en allmän bankörning, KOLLA FRAMÅT ALRDIG BAKÅT!..

"varenda jävel som har kört mer än ett var på bana" vet att man har koll på allt och åt alla håll, på hojen kan du bara lita på dig själv ingen annan.

Som sagt, kör man bana så är man också medveten om riskerna
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Det verkar bli het ämne.
Så här är det först in väljer spår.
Om han bromsa på sig så är det hans fel.
Vilken grupp åkte ni?
Stjäl man ngn annans spår får man inte svart flagg.
Om man ligger mitt i bana så inbjuder man till omkörning på innern.
Deffensiv körning blir det mindre luckor på innern och mycket att köra på yttren men då krävs mycket mer fart om man ska om.

Man kan stjäla vilket spår man vill...bara man har konrtoll över situation.
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Man kan lätt tro det annars. "staten tar ansvar för allt och alla".
När ska man själv börja ta ansvar tycker du då?
Man kan inte på en motorcykel förlita sig på andras kunskaper eller koll på saker. Man får hålla den kollen själv, det är ens egna ansvar. Sen kan man snacka om moral från den andre partens sida..
 

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Ort
sthlm
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
Jävla nötter som anser att man får tåla lite om man gett sig ut på banan "det är inte schack" osv osv, ni bevisar ju verkligen vad det är för jävla totala idioter som finns på denna sidan.

precis, om det är så jävla bråttom, byt grupp då....:D sedan vet väl alla att nybörjare inte följer "idealspår", så man kanske ska tänka två gånger innan man sticker in näsan för att köra om...

out.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top