Ni som åker mycket bana och om att ta ansvar..

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Nu blir jag konfunderad, enligt alla så finns det bara egetansvar. Varför har man då en gatgrupp/försäkrade?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nu blir jag konfunderad, enligt alla så finns det bara egetansvar. Varför har man då en gatgrupp/försäkrade?

Personskador! Det är det som kan bli det riktigt dyra.

Men skador på fordon blir oftast mer komplicerat med skuldfrågan (som detta är ett tydligt exempel på), och det är väl därför fler och fler bolag är tveksamma på om det gäller här. Mycket oklart om den (av trådskaparen ansedda) "skyldiga" ens har uppfattat att han skulle ha förorsakat något, kan bli svårt att få honom att erkänna skuld i någonting han inte ens mins har inträffat. Själv räknar jag med att min hoj kan bli skrot och att jag i sådana fall får betala oavsett vem som orsakat (har bara halv så klotar jag själv får jag ju ändå inte en spänn).

Ofta tillåter man i lägre grupper inte omkörning i kurvor (eller t.ex. föreningen jag är medlem i enbart omkörning på utsida) just för att slippa sånt här.
 
Last edited:

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Dom gånger jag har kört så har jag bara bitit ihop i vetskapen om att "smäller det så kostar det".

Okej om någondera parten har en försäkring som täcker bankörning, då kan man sätta sig ner och diskutera. Men om ingen har någon sådan försäkring, ja då är det väl bara att betala sina egna skador och se glad ut.

Vid banåkning så är det nog aldrig någon annans fel till 100% i någon situation. Det kanske är till 80% motpartens fel om han gör ett oschysst spårbyte, men sen så är du 20% vållande om du på grund av inkompetens inte kan hantera situationen.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Citerat en del från www.banåkning.se hemsida:

*Med undantag för vad som gäller RR/licens/snabb grupp, gäller att alla fordon som framförs vid banåkning skall vara inregistrerade och minst trafikförsäkrade och föraren skall inneha för fordonet gällande körkort.

*All körning sker på egen risk.

*Föraren ansvarar själv för skada som kan uppkomma på föraren själv eller annan person liksom skada på egen eller annans egedom vid körning på banan, i depån eller inom annat område där www.banåkning.nu bedriver verksamhet.

ska det vara så svårt att gå efter dem reglerna? kändes ganska lätta att förstå, eller?
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Hej!
Vissa arrangörer har omkörnings förbud i svängar(för dom långsamma och osäkra) för att inte missförstånd ska hända!.
Det är ju en trafikövnings tillfälle!

Sen finns det alltid dom som tror att dom är självaste Rossi å tar chansen å gör en idiot omkörning.

I och med du anmäler dig till en bankörning borde man ju förstå att sådant kan hända.
Anmäla smittning är ju faktsikst lågvatten märke.(på en bana)
Bolaget kräver ju inte det så varför överhuvdtaget en tänka tanken att göra det.
Nu måste du vara ego och göra din anmälan för egen skull.
Tyvär lever vi samhället sköt dig själv å skit i andra.
Om du anmäler smittning och det blir polissak av det. Troligt blir det nerlagt.


//BC
 
Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Förbjuder man omkörningar så ska folk ta sig förbi på rakan och efter rakan brukar det svägna vilket kan resultera i att man skapar en onödigt svår situation där folk ska försöka sig på att bromsa sig förbi med allt vad det kan innebära.

/Urban

Precis, därför håller jag en moderat fart på rakan så folk kan köra om. Tyvärr verkar det alltid finnas förare som missat att SH-kurserna är till för träning. Förare som gladeligen skiter i andra och slänger sig in framför vilken tvingar en att byta spår i ingången till kurvan.

Tar man med någon i fallet för att man är korkad borde det fasen kosta också. Man kan ju bara hoppas att dom inte kör lika illa i trafiken :huvet

Personskador! Det är det som kan bli det riktigt dyra.

Tack, tänkte inte tillräckligt långt :)
 
Last edited:

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Var och en reparerar sin egen hoj om man kör på bana. Det kör jag efter, man ska vara medveten om riskerna och köra därefter. Ingen kör ju medvetet på nån annan, det kan ju lika gärna gå mer åt helvete för den som kör på, eller hur?

Jag håller med till 100%. Jag har aldrig fattat allt tjat om trafikförsäkring på bana. Jag tycker det är bra om alla bolag går in och säger att deras inte gäller.
Då slipper vi allt tjafs om ansvar och försäkringar här..

Jag håller med er. Jag anser inte att man åker runt i trafiken när man kör bana, det är ett inhängnat område och där skall inte trafikförsäkring gälla precis som inte vanliga trafikregler skall gälla. Har man inte råd att vurpa skall man inte vara där, var person lagar sin hoj efter eventuell vurpa. Så ansåg jag det vara när jag körde gathoj och så anser jag nu med.

Däremot skall personer som beter sig galet tas av banan, vilket kanske inte alltid är fallet.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Hej!
Vissa arrangörer har omkörnings förbud i svängar(för dom långsamma och osäkra) för att inte missförstånd ska hända!.
Det är ju en trafikövnings tillfälle!

Sen finns det alltid dom som tror att dom är självaste Rossi å tar chansen å gör en idiot omkörning.

I och med du anmäler dig till en bankörning borde man ju förstå att sådant kan hända.
Anmäla smittning är ju faktsikst lågvatten märke.(på en bana)
Bolaget kräver ju inte det så varför överhuvdtaget en tänka tanken att göra det.
Nu måste du vara ego och göra din anmälan för egen skull.
Tyvär lever vi samhället sköt dig själv å skit i andra.
Om du anmäler smittning och det blir polissak av det. Troligt blir det nerlagt.


//BC
Arrangören påpekar ju alltid att man givetvis inte skall stanna om något händer utan man skall fortsätta och sedan köra in i depån. Om man nu följer arrangörens "bestämmelser" i detta fallet bryter man ju isåfall mot lagen angående smitning och det hela blir tämligen löjligt. Det är som att polisanmäla någon för att de inte följde högerregeln när de körde ut ur depån...
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Så här står det i Banåkning.nus hemsida. Du har ju tolkat det rätt vad som står.




• All körning sker på förarens egen risk.
• Föraren ansvarar själv för att skada som kan uppkomma på föraren själv eller annan person
liksom skada på egen eller annans egendom vid körning på banan, i depån eller inom annat
område där www.banåkning.nu bedriver verksamhet.
• För RR/Licens/snabb grupp gäller på banan att var och en ansvarar för egna skador
oberoende av vem som orsakat skadan. Utanför banan d.v.s i depån eller inom annat
område där www.banåkning.nu bedriver verksamhet gäller samma anvar som för övriga
förare.
Www.banåkning.nu friskriver sig för all skada som kan uppkomma i samband med sådan
körning som anges i förgående punkter.
• Föraren avsäger sig rätten att rikta några som helst anspråk gentemot www.banåkning.nu
eller funktionärer med anledning av händelser som inträffar vid körning på banan i depån
eller inom annat område där www.banåkning.nu bedriver verksamhet.
• Funktionärer, tex flaggvakter och personer verksamma i depån, kan ej heller ställa några
krav på www.banåkning.nu eller den personkrets som anges ovan, med anledning av
händelser som inträffar i samband med sådan körning som beskrivits ovan.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Det bästa är väl att kontakta arrangören och se vad dom säger. Om dom tycker att en annan förare är ansvarig för en någon annans egendom. Visst att det står i reglerna men det verkar lite konstigt.

Jag gick omkull förra året på Gotland Ring i en högfartssväng. Det kom en annan förare och "snodde" mitt spår. Jag bromsade för att inte köra in i honom och fick framhjulssläpp och gick omkull. Blev skitförbannad men det är bara bita i det sura äpplet, fixa hojen och sätta sig och köra igen.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
ska det då va så svårt att ta ansvar? eller e de så att ni pojkar å flickor som inte klarar av att ta ansvar och följa tydliga regler helt enkelt har alldeles för liten snopp eller försmå tuttar?
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Det bästa är väl att kontakta arrangören och se vad dom säger. Om dom tycker att en annan förare är ansvarig för en någon annans egendom. Visst att det står i reglerna men det verkar lite konstigt.

Jag gick omkull förra året på Gotland Ring i en högfartssväng. Det kom en annan förare och "snodde" mitt spår. Jag bromsade för att inte köra in i honom och fick framhjulssläpp och gick omkull. Blev skitförbannad men det är bara bita i det sura äpplet, fixa hojen och sätta sig och köra igen.


men du kör väl licens? å där e de ju inte samma regler iaf inte hos banåkning.nu... även om de e surt... men om du har sönder ngn annans grejer vare sig det e hoj eller ej även om de inte e meningen står inte du för det då?
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
ska det då va så svårt att ta ansvar? eller e de så att ni pojkar å flickor som inte klarar av att ta ansvar och följa tydliga regler helt enkelt har alldeles för liten snopp eller försmå tuttar?

Vet personen ens om att du gick omkull? Det är inte alltid man märker det.
Vet du vem personen är? Ta kontakt med honom/henne och se hur han/hon uppfattade situationen.

På bana kan allt hända, själv tycker jag att inga försäkringar ska gälla på bana förutom olycksfallsförsäkringar. Misstag händer och det är svårt att reda ut vems fel det är.
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
ska det då va så svårt att ta ansvar? eller e de så att ni pojkar å flickor som inte klarar av att ta ansvar och följa tydliga regler helt enkelt har alldeles för liten snopp eller försmå tuttar?

Helt plötsligt tappade tråden allt värde...
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Du glömde skriva att dom inte fått sex på länge!!! :rofl

ja han har väl en så liten snopp att size like a minimajs e stort i jämförelse... å klart då kan de ju va svårt att få ngn att ha sex med... vi flickor tycker ju de e kul om den syns med förstoringsglas iaf...
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
ja han har väl en så liten snopp att size like a minimajs e stort i jämförelse... å klart då kan de ju va svårt att få ngn att ha sex med... vi flickor tycker ju de e kul om den syns med förstoringsglas iaf...
Alla förstår att du är besviken över din trasiga hoj, men det här är knapp dagisnivå.
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
ska det då va så svårt att ta ansvar? eller e de så att ni pojkar å flickor som inte klarar av att ta ansvar och följa tydliga regler helt enkelt har alldeles för liten snopp eller försmå tuttar?

Problemet uppstår då verkligheten inte är svart eller vit. Den som kör om kanske tycker att den gör en ofarlig omkörning med bra marginaler Men den omkörda känner sig trängd och tycker att det är obehagligt/farligt och går omkull för att man byter spår eller bromsar omkull. Ingen tycker sig ha något ansvar i det här fallet.

Har själv blivit omkörd med marginaler jag tycker är onödigt små, men det har varit "ofarligt" ändå. Sanningen att säga så har jag säkert gjort motsvarande själv vid någon omkörning där jag tyckt att jag haft bra marginaler.

Det är ju så att "sanningen ligger i betraktarens ögon".
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Vet personen ens om att du gick omkull? Det är inte alltid man märker det.
Vet du vem personen är? Ta kontakt med honom/henne och se hur han/hon uppfattade situationen.

På bana kan allt hända, själv tycker jag att inga försäkringar ska gälla på bana förutom olycksfallsförsäkringar. Misstag händer och det är svårt att reda ut vems fel det är.

jodå han vet om det mkt väl vad som hände, han åkte själv av samtidigt pga det men gör allt för att slippa ha kontakt med mig vilket känns som ja jag vet inte vad, ungeför som att försöka smita från mamma när man var 5 bast för att man vet att man gjort ngt dumt. Man kan ju kanske vara vuxen och mogen nog för att ta ansvar så det hela enkelt är ur världen sen? Och visst misstag händer det är jag inte ett dugg arg på honom för utan det är ju hur han hanterar situationen efteråt...

Problemet uppstår då verkligheten inte är svart eller vit. Den som kör om kanske tycker att den gör en ofarlig omkörning med bra marginaler Men den omkörda känner sig trängd och tycker att det är obehagligt/farligt och går omkull för att man byter spår eller bromsar omkull. Ingen tycker sig ha något ansvar i det här fallet.

Har själv blivit omkörd med marginaler jag tycker är onödigt små, men det har varit "ofarligt" ändå. Sanningen att säga så har jag säkert gjort motsvarande själv vid någon omkörning där jag tyckt att jag haft bra marginaler.

Det är ju så att "sanningen ligger i betraktarens ögon".

absolut sant.. men nu gick våra cyklar ihop pga hans omkörning och det gjorde att jag ramlade.. de e väl ändå för små marginaler? och som sagt folk gör misstag de e inte de jag e arg på utan hur man hanterar det efteråt?
 
Last edited:

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
men du kör väl licens? å där e de ju inte samma regler iaf inte hos banåkning.nu... även om de e surt... men om du har sönder ngn annans grejer vare sig det e hoj eller ej även om de inte e meningen står inte du för det då?

Som sagt, jag kör licens. Så jag kanske inte borde lägga mig i. Men om någon gör så att jag kör omkull så skulle jag inte kräva personen på pengar. Visst att en person kanske gör något som gör att jag kör omkull så handlar det även om hur jag reagerar. Det blir en kedjereaktion och endast skylla på någon annan att man går omkull, tycker inte jag är okej. Jag måste även se till hur jag själv reagerade och handlade. För till en viss del är jag själv ansvarig till att jag har gått omkull.

Detta gäller självklart inte om jag blir påkörd eller kör på en annan förare. Hade jag torpedat en annan så hade jag självklart hjälpt till att få ihop hojen. Men inte bara genom att jag har kört om någon.

När jag körde omkull på Gotland, hade jag inte panikbromsat så hade jag kanske inte gått omkull. Vem vet, så därför kan jag inte lägga fullt ansvar på den andra föraren.
 
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Top