Noas ark hittad på över 5000 meters höjd.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Disciple skrev:
...

Vaför tycker du inte om Guds Ord?

Jag har inget emot guds ord. Ta hand om dina medmänniskor, ge fan i att stjäla din grannes åsna och så vidare är jag helt för. Det är presentationen, paketet om du så vill, som jag inte köper. Ihop med de redan övertygades självgodhet och ibland irriterande oförmåga att ta till sig avvikande åsikter tycker jag hela konceptet stinker.

Exempelvis din fråga, varför tycker du inte om guds ord? Vad skall jag svara på det? Att jag offrar små barn? Vi kan nog vara överrens om att bibeln bör vara att se som en lagbok för sin tid. Inte mycket mer. Titta på muslimernas regler om kött. Tror du att detta skrevs i koranen för att det var samhällsekonomiskt riktig att inte äta kött som lätt blev skämt (taskig kylförmåga back in the days) då fattiga bönder inte begrep det själv, eller tror du att gud faktiskt tycker att grisar är äckliga djur?

Att se världen i svart och vitt blir ofta trist. Det är ungefär som att diskutera med en scientolog (vilket för övrigt kan rekommenderas, det är kul!). Det slutar alltid, utan undantag, med frågan "hatar du oss"? Nä, det gör jag inte. Däremot finner jag det tragiskt att man, när argumenten tar slut, hänvisar till en ofelbar bok.

Konservativt, bakåtsträvande babbel är så trist så att klockorna stannar...
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
valmers skrev:
När fan ska folk fatta att det är en folksagobok man tror på?

När fan ska folk ta och sätta sig in lite mer i saker dom uttalar sig om?
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Swedie skrev:
nja, även "GhostRider"... de som nämner denna person i sin profil blir bannade. Iaf om han nämns som idol och förebild. Hände som senast igår...

...

Ajdå. BMWjohan var annars en frisk fläkt!
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Urk en sån där relik från bibeln igen, det läggs hur mycket tid som helst på att bevisa att saker ur den boken verkligen existerat, är det så att de inte själv tror på det tillräkligt redan?

Jag menar jag struntar väl i om de hittar arken i bergen, inte blir jag djupt religiös för det.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
t-rex skrev:
Ajdå. BMWjohan var annars en frisk fläkt!

Men blev han inte lite väl upprepande med tiden?

Det påstogs ju att han skulle driva med oss bara, även om jag har svårt att tro det eftersom han kunde ta strid för sina åsikter hur många gånger som helst.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
John skrev:
Nejdu. :fatta!

Det han trodde på var inte Bibeln. Jehovas vittnen "generellt sett" tror inte på Bibeln, de har en egen variant av den. Special Edition, typ.

Var kommer denna konstiga ide från? Har hört den från flertalet människor som är med i andra krista organisationer än Jehovas Vittnen. Om man sedan frågar om dom kan peka på vad som är annorlunda i JVs "version" av Bibeln och 1917 års översättning som används i svenska kyrkan så blir det helt plötsligt knepigare. Ordet "Gud" som används är på de flesta ställena utbytta mot "Jehova" då det inte är det hebreiska ordet för gud som används i dom gamla skrifterna utan guds namn, som i sin tur troligen är Jehova (Jahve och andra varianter förekommer).

Varför herrn inte trodde på dinosaurier förefaller högst märkligt då det inte finns något som talar för att dom inte skulle ha funnits och det sannerligen inte är något som motsätts av JV.

John's uttalande är så felaktigt så jag nästan måste säga "skämms på dig"! ;)
 

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Don Quixote skrev:
Var kommer denna konstiga ide från? Har hört den från flertalet människor som är med i andra krista organisationer än Jehovas Vittnen. Om man sedan frågar om dom kan peka på vad som är annorlunda i JVs "version" av Bibeln och 1917 års översättning som används i svenska kyrkan så blir det helt plötsligt knepigare. Ordet "Gud" som används är på de flesta ställena utbytta mot "Jehova" då det inte är det hebreiska ordet för gud som används i dom gamla skrifterna utan guds namn, som i sin tur troligen är Jehova (Jahve och andra varianter förekommer).

Är det den enda skillnaden?
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Silwer skrev:
Urk en sån där relik från bibeln igen, det läggs hur mycket tid som helst på att bevisa att saker ur den boken verkligen existerat, är det så att de inte själv tror på det tillräkligt redan?

Jag menar jag struntar väl i om de hittar arken i bergen, inte blir jag djupt religiös för det.

Jag tycker att de dessutom verkar vara ganska överbevisade om att saker och ting inte har inträffat?
 

Samuel_LJackson

back on track
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Jönköping
Hoj
R1
OM nu man hittade jollen uppe på berget så skulle detta inte bara "bevisa" att kristendomen är sann, utan att även judendomen samt sumerisk, babylonisk, assyrisk och västsemitisk religion är sann!!!! Eftersom alla dessa religioner inkluderar myten om Noaxark eller liknande....surt för de fundamentalistiska miljonärerna och sporthojsåkarna som tror att kristendomen är något unikt! :huvet
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
URRninja skrev:
Är det den enda skillnaden?

Nej, ska se om jag kan få fram en lista ;) Men det är mycket marginella skillnader på mycket få ställen så det är ett löjligt argument som John kom med.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Don Q, korrekt... inget annorlunda mer än benämnelsen på Gud.
Sen killen som sa att dinosarier aldrig funnits, det var nog mest hans egen personliga uppfattning, som han fått om bakfoten.
 

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Samuel_LJackson skrev:
OM nu man hittade jollen uppe på berget så skulle detta inte bara "bevisa" att kristendomen är sann, utan att även judendomen samt sumerisk, babylonisk, assyrisk och västsemitisk religion är sann!!!! Eftersom alla dessa religioner inkluderar myten om Noaxark eller liknande....surt för de fundamentalistiska miljonärerna och sporthojsåkarna som tror att kristendomen är något unikt! :huvet

Nej, det skulle inte bevisa ett dugg mer än att det låg ett korn av sanning berättelsen om arken. Resten av det som står i bibeln skulle inte bevisas för det.
 

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Don Quixote skrev:
Nej, ska se om jag kan få fram en lista ;) Men det är mycket marginella skillnader på mycket få ställen så det är ett löjligt argument som John kom med.

Nej, det är det inte. Han har rätt per definition när han säger att Jehovas vittnen har en egen version av bibeln.
 

Samuel_LJackson

back on track
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Jönköping
Hoj
R1
URRninja skrev:
Nej, det skulle inte bevisa ett dugg mer än att det låg ett korn av sanning berättelsen om arken. Resten av det som står i bibeln skulle inte bevisas för det.

:fakta precis, så varför ödsla energi o pengar på att hitta båten! Miljonären kan väl starta ett lågprisförsäkringsbolag för klass7 hojar istället, då skulle jag fan bli religiös! :Bugar :Bugar :Bugar
 

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Samuel_LJackson skrev:
:fakta precis, så varför ödsla energi o pengar på att hitta båten! Miljonären kan väl starta ett lågprisförsäkringsbolag för klass7 hojar istället, då skulle jag fan bli religiös! :Bugar :Bugar :Bugar

Fast det kan ju trots att finnas ett rent historiskt och arkeologiskt värde i en gammal fossiliserad båt. Om de nu vore en sådan förstås..
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
URRninja skrev:
Fast det kan ju trots att finnas ett rent historiskt och arkeologiskt värde i en gammal fossiliserad båt. Om de nu vore en sådan förstås..
'
Allra helst när den ligger på en bergsknalle! :3freak
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top