Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Jag håller fullständigt med dig. Antalet olyckor behöver inte minskas. Misär för oss på två hjul...
Det finns inget om att minska antalet olyckor bara att konsekvenserna inte innebär död eller svårt skadad. Därför måste hastighet, hastighet, hastighet sänkas...
Nollvisionen är en genialisk ide utifrån ett politiskt perspektiv. Nollvisionen satte Sverige på kartan ute i den stora världen, ute i Europa och även USA... Alla pratar om den svenska Nollvisionen...
Nollvisionen är dock en riktigt dålig ide utifrån ett ekonomiskt perspektiv. Jag förstår att de valde den beskrivningen som de gjorde eftersom de då kan fokusera enbart på hastighet och inget annat.
Skulle de istället fokusera på mänskliga beteenden och jobba för att ändra folks vanor med vårdslöshet, mobilsurfande, trafikattityd, usla omkörningar, aggressioner, droger och alkohol så skulle det kosta hur mycket pengar som helst och vara oändligt svårt, speciellt när det även innefattar att man måste samarbeta mellan myndigheter, lagförande instanser och forskningsvärlden. Det blir för mycket för en stackars trafikdirektör helt enkelt...
...och tänk OM det faktiskt skulle ge resultat, vem skulle då få ta på sig äran när alla småpåvar ska slåss om rampljuset? Med en hastighetsfokuserad Nollvison så äger TV detta rakt av och ingen annan kan stövla in och röra om. Dessutom är det ganska enkelt i praktiken. Minska hastigheten så får det ju automatisk effekten av att färre dör, det behöver man ju inte vara Einstein för att räkna ut. Det fungerar faktiskt.
Dock så är det så att med ENBART hastighetsfokus så kommer man bara att komma till en viss gräns eftersom det fortfarande kommer att vara minst 30-40 % som kör ihjäl sig med droger/alkohol/vårdslöshet osv i bagaget vilket i praktiken innebär att Nollvisionen är omöjlig att uppnå...
När resten av världen upptäcker det här så kommer TV att förlora sin politiska poäng...också... undrar om de har tänkt på detta?