Volvo skröt ju om att 850 R var begränsad till max 250, men det skulle till en rejäl nedförsbacke för att komma dit.
För egen del vet jag inte när jag senaste körde över 180 km/h på fyra hjul.
För min del senast i dag
Volvo skröt ju om att 850 R var begränsad till max 250, men det skulle till en rejäl nedförsbacke för att komma dit.
För egen del vet jag inte när jag senaste körde över 180 km/h på fyra hjul.
Jag föreslår att Volvo blir det enda tillåtna polisbilsmärket i Sverige och EU.
Volvo föreslår att införa max hastighet på 180 km/h från 2020.
https://www.irishtimes.com/life-and...eed-limit-on-all-its-cars-from-2020-1.3813604
Robert Collins syn på Volvos utspel:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OnG3qV/att-begransa-hastigheten-ar-ett-sjalvmord-for-volvo
DN skrev:Kraften i det nya kontrollsystemet har förringats. 737 Max fick större motorer som placerades längre fram än på den gamla modellen. Det ökade risken för att planets nos skulle höjas och planet tappa fart.
Kontrollsystemet konstruerades därför för att trycka ned planets nos, men det skulle bara kunna vrida en stabilisator måttligt, så att piloterna skulle kunna övermanna systemet. Enligt Seattle Times har systemets möjlighet till nosen-ned-rörelser varit mycket större än vad dokumenten gjort gällande.
Det misstänks ha bidragit till olyckorna i både Indonesien i höstas och i Etiopien för drygt en vecka sedan.
Flera tekniska experter i FAA säger till tidningen att kraschen i Indonesien bara var det senaste tecknet på att myndighetens delegering av flygplanscertifiering gått för långt. Och att det är opassande att anställda vid Boeing har så stort inflytande över analyserna som rör Boeings flygplan. Granskningen ägde rum innan den senaste olyckan med Boeing 737 Max i Etiopien.
Boeings ingenjörer blev, enligt tidningen, bemyndigade att arbeta å FAA:s vägnar för att utveckla säkerhetsdokumentet för systemet – som sedan delades med flygsäkerhetsmyndigheter i Europa, Kanada och resten av världen.
I dokumentet, som tagits fram för att säkerställa en säker drift av av 737 Max, drogs slutsatsen att systemet följde alla tillämpliga regler från FAA, skriver Seattle Times.
Boeing hade 2015 hamnat i tidspress då konkurrenten Airbus låg nio månader före i utvecklingen av sin nya modell A320neo.
Robert Collins syn på Volvos utspel:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OnG3qV/att-begransa-hastigheten-ar-ett-sjalvmord-for-volvo
Volvo föreslår att införa max hastighet på 180 km/h från 2020.
https://www.irishtimes.com/life-and...eed-limit-on-all-its-cars-from-2020-1.3813604
Fast om man ser något 100 meter bort och börjar bromsa så har den som höll 250 inihelvete mycket mer skador än den som höll 180 när allt slutat skramla.Volvos utspel är förstås bara dumheter. Antingen är det bara en symbolisk handling för att göra vissa trafikvårdande myndigheter till lags. Alla förstår ju att det inte gör någon skillnad att kollidera i 180 eller 250, dör gör man i alla fall.
Eller så så hoppas Volvo att detta ska bli början på en trend som kommer innebära att ingen bil får gå fortare än 110 km/tim...
Fast om man ser något 100 meter bort och börjar bromsa så har den som höll 250 inihelvete mycket mer skador än den som höll 180 när allt slutat skramla.
Vem ställer till med störst skada?
Hinder kan dyka upp 100 meter bort även om man har längre siktsträcka. Rörliga mål kan vara besvärliga.Det är ett sätt att se det.
Men, har man bara 100 meters sikt så kör man inte 250. Eller ens 180.
Nej, han stirrar förtvivlat på instrumentpanelen för att se vad bilen tycker att han ska göraVäg det mot en förare som i 180 är elektroniskt distraherad, som tar upp blicken några sekunder för sent och bara ser en vägg framför sig - eftersom allt han ser genom rutan är helt nytt för honom.
Självklart bromsar även han, men senare än fartdåren och utan att se någon lucka, eller ens något lämpligt att styra mot.
Hinder kan dyka upp 100 meter bort även om man har längre siktsträcka. Rörliga mål kan vara besvärliga.
Nej, jag anser inte att hastigheten är roten till allt, men att man dör lika mycket i 180 som i 250 är ett så korkat synsätt att jag inte kan låta bli.
På Gillinge fick vi se en demo på när en förare bromsar från 70 km/h vid en punkt. Då skulle vi stå i linje med den platsen där hojen stannade vid nästa del. Då kom mc:n betydligt snabbare förbi där vi stod och vi skulle gissa ingångshastigheten. Jag minns inte exakt, men tror hen höll 90 km/h när bromsningen började. Det är stor skillnad på att stå still och ha 40 km/h mot ett hinder.
Min mormor ramlade ca 2-2,5m och dog av det. Hon hade alltså maximalt 25kmh när hon slog i backen, och det var fullt tillräckligt. Det går att springa i 25kmh, och jag har cyklat över 70kmh med trampcykel, och som sagt, man kan ju ramla ner från saker också. Ska vi förbjuda alla höjder högre än 1m, och ingen får springa eller färdas fortare än 15kmh?Det finns förstås en massa gränsdragningsteorier man kan lansera, vid vilken fart man upptäcker ett hinder eller hur långt man hinner bromsa osv. Men att påstå att det går en avgörande gräns mellan att köra 180 (åt helvete för fort) eller 250 (galet fort) är bara hårklyverier.
Man kan också diskutera däcksmönster, huruvida Michelin är bättre än Perelli eller Goodyear, men det är också bara detaljer. Jag hävdar att 180 km/t är alldeles väldigt för fort, precis som 250 km/t.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |