Noll vision - i praktiken

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Lustigt, när jag tog körkort så lärde jag mig att handbromsen var en säkerhetsfunktion, en backup om dom andra bromsarna hade gett upp. Det är ju helt bortbyggt med en sån där elektronisk pryl :huvet

Men det var på Trafiksäkerhetsverkets tid då vi hade aktiv säkerhet. :7peta

Tar man bort det aktiva hos föraren får vi Noll Vision hos Tragikvärket med bara det passiva. :huvet
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lustigt, när jag tog körkort så lärde jag mig att handbromsen var en säkerhetsfunktion, en backup om dom andra bromsarna hade gett upp. Det är ju helt bortbyggt med en sån där elektronisk pryl :huvet

Nope, man kan fortfarande använda den elektriska knappen.


Men bara Citroën och Saab fattade att det är på frambromsarna man har parkeringsbromsen, det är ju bara då de kan användas som nödbroms...


Buy quality, cry once.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nope, man kan fortfarande använda den elektriska knappen.


Men bara Citroën och Saab fattade att det är på frambromsarna man har parkeringsbromsen, det är ju bara då de kan användas som nödbroms...


Buy quality, cry once.

I exemplet Niklas nämnde ovan så är det iofs på bakhjulen man vill "nödbromsa" för att styra upp fordonet.

När jag var 18 hade morsan en VW bubbla, med motorn längst bak ville den verkligen understyra mest hela tiden vintertid och effekten var för låg för att dra lös bakhjulen med på trean, även vintertid. Så där var handbromsen livsviktig.

Att lösa problemet med lägre ingångsfart i kurvorna var ju inget direkt alternativ för en 18-åring.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nope, man kan fortfarande använda den elektriska knappen.


Men bara Citroën och Saab fattade att det är på frambromsarna man har parkeringsbromsen, det är ju bara då de kan användas som nödbroms...


Buy quality, cry once.
Men knappen är väl i så fall mer drivankare, du kan inte väl inte finlira med den som med en vanlig handbroms?
 

notrightrider

Only dimly aware of a certain unease in the air
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men knappen är väl i så fall mer drivankare, du kan inte väl inte finlira med den som med en vanlig handbroms?

Drivankare var verkligen rätt ord. "Finlira" är på samma gång verkligen fel ord när det gäller just elhandbromsar. Dröjer någon sekund innan den tar - och då är det ett helt okänsligt hugg, och sedan lite längre tid ändå för att släppa.
Fifan så tradigt det är. Nu måste man leta reda på ett ställe längs gatan där man kan ss-tt-yy-rr-aa runt bilen när man kommit fel. Värdelöst! :huvet :zpy

#snartsextioår
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men knappen är väl i så fall mer drivankare, du kan inte väl inte finlira med den som med en vanlig handbroms?

Nej precis, beskrivs som ”nödbroms”; sedan hamnar man väl likt förbannat i diket då ESP slutat styra den undermåligt konstruerade bilen...


Buy quality, cry once
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
I exemplet Niklas nämnde ovan så är det iofs på bakhjulen man vill "nödbromsa" för att styra upp fordonet.

När jag var 18 hade morsan en VW bubbla, med motorn längst bak ville den verkligen understyra mest hela tiden vintertid och effekten var för låg för att dra lös bakhjulen med på trean, även vintertid. Så där var handbromsen livsviktig.

Att lösa problemet med lägre ingångsfart i kurvorna var ju inget direkt alternativ för en 18-åring.
Lösningen med bubblan var väl snarare att klappa i en lägre växel precis i ingången på en kurva och sen försöka hitta tillbaka till den rätta växeln innan hjulen återfått fästet. Har man inga lägre att tillgå kan man sopa i backen, men risken är att lamellen exploderar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lösningen med bubblan var väl snarare att klappa i en lägre växel precis i ingången på en kurva och sen försöka hitta tillbaka till den rätta växeln innan hjulen återfått fästet. Har man inga lägre att tillgå kan man sopa i backen, men risken är att lamellen exploderar.

Jo, jag brukade nog eg oftare köra på det viset, men vid några smala hastighetsintervall blev det fel.
Inte tillräcklig motorbroms på första lägre växel, och två växlar neråt blev lite väl mycket nerväxling och då passade handbromsen bättre.

Backen var inget smidigt alternativ, lite för mycket tryckande i spaken för att det ska gå snabbt och smidigt.

En sjuk grej med bubblans köregenskaper var ju dessutom att den förvisso gärna understyrde, men när väl bakhjulen släppte så övergick den istället extremt överstyrd. På ettan och tvåan där effekten räckte till för att dra lös bakhjulen var det ok, rent av trevligt med mycket vikt på de drivande hjulen.
Men på treans växel där effekten inte räckte för att dra lös hjulen vid någon som helst hastighet slutade det ett flertal gånger med att jag snurrade runt istället när man väl fick lös bakänden...
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
.........

En sjuk grej med bubblans köregenskaper var ju dessutom att den förvisso gärna understyrde, men när väl bakhjulen släppte så övergick den istället extremt överstyrd. På ettan och tvåan där effekten räckte till för att dra lös bakhjulen var det ok, rent av trevligt med mycket vikt på de drivande hjulen.
Men på treans växel där effekten inte räckte för att dra lös hjulen vid någon som helst hastighet slutade det ett flertal gånger med att jag snurrade runt istället när man väl fick lös bakänden...

Gamla Porschar är likadana, bara det att man har effekt så att det räcker högre upp i hastighet, förbannat roliga att köra bara man vågar använda motorn ordentligt. Tyvärr är det inte någon arbetsterapeut som gjort pedalstället...:-(
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Gamla Porschar är likadana, bara det att man har effekt så att det räcker högre upp i hastighet, förbannat roliga att köra bara man vågar använda motorn ordentligt. Tyvärr är det inte någon arbetsterapeut som gjort pedalstället...:-(

Fast nu menar du de efter 996 där de har hängt pedalerna i instrumentpanelen? Man har betydligt bättre kontroll på de tidigare med riktiga stående pedaler.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är det inte stående pedaler längre på Porsche?

Avgå exakt ALLA!


Buy quality, cry once
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Volvobilar tvärbromsar av sig själva mitt på Essingelseden: https://www.dn.se/sthlm/trafikverket-kande-till-problem-med-autobromsande-bilar/

Fenomenet inträffar i höjd med Pampas trafikplats, i kurvan innan avfarten till Nya Karolinska. När Volvobilen som DN testar med, en V70 från 2016, har farthållare påslagen så autobromsar den helt utan anledning om den ligger i en av de två filerna till höger i norrgående riktning. Genom att trycka på gaspedalen kan man avbryta inbromsningen.

Det känns ju förbannat säkert, om dom bromsar utan anledning så känns det ju rätt naturligt att dom kan strunta i att bromsa när det finns anledning också. Bortsett från riskerna med att fordon bromsar helt utan anledning. Att man kan få bilen att sluta bromsa genom att gasa känns ju heller inte speciellt tryggt :gnissla
 

notrightrider

Only dimly aware of a certain unease in the air
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Volvobilar tvärbromsar av sig själva mitt på Essingelseden: https://www.dn.se/sthlm/trafikverket-kande-till-problem-med-autobromsande-bilar/



Det känns ju förbannat säkert, om dom bromsar utan anledning så känns det ju rätt naturligt att dom kan strunta i att bromsa när det finns anledning också. Bortsett från riskerna med att fordon bromsar helt utan anledning. Att man kan få bilen att sluta bromsa genom att gasa känns ju heller inte speciellt tryggt :gnissla


”Tekniken är ny, framsteg och uppdateringar görs hela tiden och yada yada yada...”

Men, dom är ute i trafiken redan!
Betatestning på vår bekostnad. :zpy
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Volvobilar tvärbromsar av sig själva mitt på Essingelseden: ..klipp bort....
Har upplevt liknade i min Mazda 6 (en "gammal" från 2013). Vid filkörning, och om vägen svänger, så uppfattar den ibland bilen i filen bredvid som ett hinder och bromsar.

Lagom kul när man själv kör i vänsterfilen, passerar någon i högerfilen, både filerna svänger åt vänster, och min bil får "syn på" bilarna i högerfilen och börjar bromsa.

Inte direkt vad de som kör bakom mig förväntar sig. De är ju - liksom jag - på väg att passera ett långsammare fordon när mina bromsljus plötsligt börja lysa och min bil autobromsar hårt. Vid ett tillfälle gick den ned från nära 70 km/t till 40 km/t innan jag hann "ta över kommandot" genom att gasa hårdare.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Låter som Volvo har programmerare som jobbat på Boeing innan.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Efter att fått stå vid ett rödljus trots att ingen konkurrerande trafik varit ivägen flera dagar på raken har jag börjat odla en tanke om att självkörande-teknik kanske skulle användas i trafiksignaler för att bättra på flöden.

Borde ge en bra testbänk också med sin mer förutsägbara bild av omgivningen?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
”Tekniken är ny, framsteg och uppdateringar görs hela tiden och yada yada yada...”

Men, dom är ute i trafiken redan!
Betatestning på vår bekostnad. :zpy
Men du och jag torskar uppkörningen om vi sätter ner foten på fel ställe, eller står lite snett i en korsning...

Efter att fått stå vid ett rödljus trots att ingen konkurrerande trafik varit ivägen flera dagar på raken har jag börjat odla en tanke om att självkörande-teknik kanske skulle användas i trafiksignaler för att bättra på flöden.

Borde ge en bra testbänk också med sin mer förutsägbara bild av omgivningen?
Du blev inte lite misstänksam när du kom in på dag två, eller hungrig och trött om inte annat? :hihi

Skämt åsido, trafiksignaler har slingor i marken som känner av trafiken, och dom känner tom av cyklar på cykelbanor, så den tekniken är det inget större fel på. Problemen uppstår när slingorna går av, tex när asfalten har masserats omkring av tunga fordon, slitlagret har nötts bort osv. Att ha radar skulle bli betydligt mycket dyrare, komplexare och resultera i fler trafiksignaler som går på cykler istället för att kolla på den aktuella trafiken.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top