Lösningen med bubblan var väl snarare att klappa i en lägre växel precis i ingången på en kurva och sen försöka hitta tillbaka till den rätta växeln innan hjulen återfått fästet. Har man inga lägre att tillgå kan man sopa i backen, men risken är att lamellen exploderar.
Jo, jag brukade nog eg oftare köra på det viset, men vid några smala hastighetsintervall blev det fel.
Inte tillräcklig motorbroms på första lägre växel, och två växlar neråt blev lite väl mycket nerväxling och då passade handbromsen bättre.
Backen var inget smidigt alternativ, lite för mycket tryckande i spaken för att det ska gå snabbt och smidigt.
En sjuk grej med bubblans köregenskaper var ju dessutom att den förvisso gärna understyrde, men när väl bakhjulen släppte så övergick den istället extremt överstyrd. På ettan och tvåan där effekten räckte till för att dra lös bakhjulen var det ok, rent av trevligt med mycket vikt på de drivande hjulen.
Men på treans växel där effekten inte räckte för att dra lös hjulen vid någon som helst hastighet slutade det ett flertal gånger med att jag snurrade runt istället när man väl fick lös bakänden...