Steffo K
3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Körde i diket förra vintern. Smal, krokig vinterväg med snömodd, en ny Volvo XC60 med all världens hjälpmedel och elektronik.
Körde på i godan ro på väg in i en ganska lång kurva. Någonstans i mitten på kurvan så börjar den nypa lite grann men inte mer än att man styr in lite grann och har lite positiv gaskontroll, då ska ju bilen driva in mot innerkant och släppa ut bakänden så man kan hålla kvar den i spåret.
Nå, detta skedde inte eftersom elektroniken tyckte att den skulle ta över så när jag gasade så hände inte ett skit. Jag försökte styra in bilen i svängen men eftersom ingen effekt kom ut till hjulen så plogade den bara. Det enda jag kunde göra var att titta på diket som kommer närmare. Det sista försöket var att räta upp bilen och trampa gasen i botten för att få lite driv men det var försent. Elektroniken tillåter ju inte heller att det händer så mycket direkt man gasar plus att turbon behöver tid för att varva upp så det blir någon effekt.
Det jag gjorde var att helt enkelt bara styra ner i diket och hålla stumt. Hade diket då fortsatt att vara relativt flackt så hade jag med nuvvunnen dikesfart kunnat styra upp på vägen igen men tyvärr så brantade det på så farten räckte inte.
Elektroniska hjälpmedel är ju oftast bra för säkerheten men det finns undantag.
Har en kompis som jobbar som biltestare. De körde Porsche för några år sedan på vinterväg och när bilen hade en viss vinkel mot vägen i kombination med att hjulen hade lite olika fart i halkan så kunde elektroniken plötsligt få spunk och växelvis låsa hjulen så bilen helt sonika tog ett skutt ut i terrängen. Efter att ha testat och kunnat återskapa problemet så var det ändå svårt att få Porsches tekniker att lyssna och ens erkänna att det fanns ett fel. De påstod då att förutsättningarna var så sällsynta så det fanns ingen anledning att göra något åt det...
Undrar om BOEING sa samma sak om styrsystemet på 737 Max 8....?
Det finns helt klart bättre och sämre antisladdsystem. Volvos (enligt min erfarenhet) är just som du säger ett system som inte tillåter sladdande bakparti och istället ser till att man åker rakt fram. Riktigt otäckt om man är van att köra lite mer aktivt. Frugans Honda Civic har å andra sidan ett system som funkar väldigt bra och jobbar med bakbromsarna och orsakar en trevlig smygsladd för att få framvagnen dit man vill. Bättre väghållning på vinterväglag med en framhjulsdriven bil har jag inte hittat.
Last edited: