Noll vision - i praktiken

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du menar som dom som är rädda för långtradare, så dom håller 82kmh under hela omkörningen, för att när dom sen väl är förbi stämpla fullt igen :huvet

Jag tror han menar de som våldar sig förbi i 120-130 vid tvåfiligt för att sedan bromsa ner till 90-100 framför framför näsan på dig.

Märks tydligt när man har farthållaren på. Särskilt för mig som alltid kör skåpbil, en skåpbil måste man ju bara köra om.:huvet
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Du menar som dom som är rädda för långtradare, så dom håller 82kmh under hela omkörningen, för att när dom sen väl är förbi stämpla fullt igen :huvet

Dels dom...

Ha ha ha! "Backar av till 100km/h"??? Inte där jag kör. 80 knyck mätarfart där det är smalt, 120 blås på det breda. Satan vad man får pina med hästakärran för att komma förbi innan dom börjar köra sakta igen.

...och dels dom raderar ju ut den enda nyttan med 2+1 väg.

Har precis avverkat större delen av Norrbottenskusten på väg till flyget, det mesta på 2+1 väg. Jag kan inte påstå att jag såg de förstnämnda, men definitivt flera ur den senare kategorin. 10-20 blås över skyltad hastighet på det tvåfiliga, 10-20 blås under skyltad hastighet när det blir enfiligt, smalt och läskigt...
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu är Maria Kraft ute och ska sänka hastigheterna och bygga fler vajervägar igen: https://www.trafikverket.se/om-oss/...om-i-vagtrafiken-2018--72-fler-an-aret-innan/

I DN säger hon:
– Vi gör en kraftsamling, och vi utgår inte bara från 2018. Det vi lägger vikt vid är sådant som har snabb genomslagskraft. Att sänka medelhastigheten med en kilometer i timmen räddar 15 liv per år, exempelvis, säger Maria Krafft.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/kraftig-okning-av-dodsolyckor-myndigheter-gar-samman/

Men dom har ju sänkt hastigheterna i decennier nu, utan att det har gjort någon skillnad. Då kan man ju fråga sig om det verkligen är rätt väg att gå? :huvet
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
N
Men dom har ju sänkt hastigheterna i decennier nu, utan att det har gjort någon skillnad. Då kan man ju fråga sig om det verkligen är rätt väg att gå? :huvet

När de kommer ner till noll km/h så blir det rätt. :tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu är Maria Kraft ute och ska sänka hastigheterna och bygga fler vajervägar igen: https://www.trafikverket.se/om-oss/...om-i-vagtrafiken-2018--72-fler-an-aret-innan/

I DN säger hon:
– Vi gör en kraftsamling, och vi utgår inte bara från 2018. Det vi lägger vikt vid är sådant som har snabb genomslagskraft. Att sänka medelhastigheten med en kilometer i timmen räddar 15 liv per år, exempelvis, säger Maria Krafft.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/kraftig-okning-av-dodsolyckor-myndigheter-gar-samman/

Men dom har ju sänkt hastigheterna i decennier nu, utan att det har gjort någon skillnad. Då kan man ju fråga sig om det verkligen är rätt väg att gå? :huvet

När de kommer ner till noll km/h så blir det rätt. :tummenupp

Då är 20 maxhastigheten i framtiden! :)

Då slipper jag bli omkörd av lycraklädda fartfantomer på multiväxlade trampcyklar! :tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, det måste vara tufft att ha en brittisk hoj som cyklister drar ifrån på krokväg :tungan
Du har rätt! De finns som sexväxlade men det har inte jag... :rodnar
https://www.youtube.com/watch?v=LdIfjAlS7GU
https://www.brompton.com/

Jag gissar att det är problem med framdrivningen, finns inte tillräckligt kraft i pedalerna...:(

Men det händer att jag hänger på en lycraklädd och det är såååå kul när de vet vilken fjolligt liten cykel de kört om som hänger på! :tummenupp

Jag får väl fuska...

"-It´s like having a tailwind all the time"

https://www.youtube.com/watch?v=LGrC5MTY0CY
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Då kan man ju fråga sig om det verkligen är rätt väg att gå? :huvet

En av de rättare vägarna att gå är att ge henne ett avgångsvederlag fram till pensionen och istället införa PSA-screening på alla 50-plus män i landet - som man tänker börja med på män i västsverige var det lider.

Citat från Folkhälsomyndigheten: Under 2017 avled totalt 2 345 män i åldrarna 15 år och äldre av prostatacancer i Sverige
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ett mycket vettigt konstaterande,

Vi tillåter att några stollar på trafikverket plöjer ner miljoner såväl som miljarder på att försöka rädda några hundra liv per år ute i trafiken.

Varför inte satsa dessa pengar på screening av våra svåraste sjukdomar, så kanske vi sparar tusentals liv per år istället...?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
En av de rättare vägarna att gå är att ge henne ett avgångsvederlag fram till pensionen och istället införa PSA-screening på alla 50-plus män i landet - som man tänker börja med på män i västsverige var det lider.

Citat från Folkhälsomyndigheten: Under 2017 avled totalt 2 345 män i åldrarna 15 år och äldre av prostatacancer i Sverige

Ett mycket vettigt konstaterande,

Vi tillåter att några stollar på trafikverket plöjer ner miljoner såväl som miljarder på att försöka rädda några hundra liv per år ute i trafiken.

Varför inte satsa dessa pengar på screening av våra svåraste sjukdomar, så kanske vi sparar tusentals liv per år istället...?

Det handlar om hur vi dör och cancerdöden är inte lika spektakulär som en vajerdödad motorcyklist utan armar och ben. :(

Dubbdäck sparar liv i trafiken men dödar samtidigt många fler i lungcancer... :(
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Fast screening av prostatacancer skulle troligen göra att man opererar individer som inte skulle ha levt tillräckligt länge för att tumören hade inneburit ett problem. Det gör att man riskerar att skada organ och få sämre livskvalitet helt i onödan.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Fast screening av prostatacancer skulle troligen göra att man opererar individer som inte skulle ha levt tillräckligt länge för att tumören hade inneburit ett problem. Det gör att man riskerar att skada organ och få sämre livskvalitet helt i onödan.

Ja, det är juh bättre att fler dör än att försöka lösa de problem som du talar om! :Bugar
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En av de rättare vägarna att gå är att ge henne ett avgångsvederlag fram till pensionen och istället införa PSA-screening på alla 50-plus män i landet - som man tänker börja med på män i västsverige var det lider.

Citat från Folkhälsomyndigheten: Under 2017 avled totalt 2 345 män i åldrarna 15 år och äldre av prostatacancer i Sverige
Ja, eller satsa på alla 1200-1500 som tar livet av sig, eller dom ca 1000 och 70 000 som skadas i fallolyckor varje år. När såg du en kampanj om att ha en robust stege hemma senast? Många fallolyckor sker ju dessutom inom vården, för att dom är underbemannade bland annat, så då ökar belastningen ännu mer, och köerna blir ännu längre :huvet

Fast screening av prostatacancer skulle troligen göra att man opererar individer som inte skulle ha levt tillräckligt länge för att tumören hade inneburit ett problem. Det gör att man riskerar att skada organ och få sämre livskvalitet helt i onödan.
Brorsan opererade sig för prostatacancer för 12 år sedan, han lever hellre än skaffar fler barn, han är nöjd med dom han har. Resten funkar som det ska. Är man däremot 80+ kanske man inte har ett sprudlande sexliv ändå, och om cancern utvecklas långsamt så kan ju en operation vara onödig, det måste ju vara individuella bedömningar.

Visst, det blir inga köer om någon dör i cancer, och sällan om någon tar livet av sig heller, och minimalt om det i media, men att se någon nära tyna bort i cancer är ingen höjdare, been there done that, eller att komma hem och hitta någon som har hängt sig i garaget. Sorgen att mista någon är ju densamma, man är inte förberedd när någon dör av cancer heller, och tar någon livet av sig kommer skuldkänslorna. Dör någon i en trafikolycka så slipper oftast anhöriga se det och det var bara en olycka.

Men, att kunna jaga fortkörare drar in pengar till staten, vård kostar bara pengar, åtminstone för landstingen. Det vore kul att se budgetbalansen för trafikkamerorna tex :rolleyes:
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ja, det är juh bättre att fler dör än att försöka lösa de problem som du talar om! :Bugar

Det är väl bra att jobba på att göra bedömningen säkrare, men PSA - värdet kan stiga av flera anledningar och många blir oroliga av beskedet att det är högt. Det kan leda till onödig psykisk stress. Det är helt enkelt inte tillräckligt bra för att man ska slippa falska positiva test.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Är det någon som vet varför media redovisar en sådan skev bild av fartkamerorna?

Tittar i en lokal blaska där de listar de kameror som tar flest fortkörare i länet. Den är väl inte osann men när man bara redovisar en kolumn av statistiken så vill jag påstå att man lurar läsarna.
Exempel:
RV55 Dunker-Länna listas som Nr.1 under 2018 att ta fortkörare - 1097 st.
Tittar man i statistiken registrerades 46.429 fortkörningar som är +6 km/h på nämnda sträcka.
Om man faktiskt vill göra en artikel om hastigheter borde man väl ta med samtliga registrerade hastighetsöverträdelser och samtidigt titta på de olyckor som faktiskt hänt och hur många som skedde p.g.a. hög hastighet?


Tittar vi på Stockholm så blir det ett ännu större frågetecken kring varför vissa tycker det är så allvarligt med hastighetsöverträdelser.
Södra länken: 4.817.084 st +6 km/h.
Norra länken: 1.891.224 st +6 km/h.

Någon som vet hur många dödsolyckor som skedde i Södra- och Norra Länken under 2018?
Tittar man på alla registrerade hastighetsöverträdelser vid fartkameror och sedan schablonmässigt plussar på alla som sker där det inte finns några kameror så ger det vid hand att fortkörning inte är något samhällsproblem att tala om!?
Eller är det någon som har statistik som talar för motsatsen...?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är det någon som vet varför media redovisar en sådan skev bild av fartkamerorna?

Tittar i en lokal blaska där de listar de kameror som tar flest fortkörare i länet. Den är väl inte osann men när man bara redovisar en kolumn av statistiken så vill jag påstå att man lurar läsarna.
Exempel:
RV55 Dunker-Länna listas som Nr.1 under 2018 att ta fortkörare - 1097 st.
Tittar man i statistiken registrerades 46.429 fortkörningar som är +6 km/h på nämnda sträcka.
Om man faktiskt vill göra en artikel om hastigheter borde man väl ta med samtliga registrerade hastighetsöverträdelser och samtidigt titta på de olyckor som faktiskt hänt och hur många som skedde p.g.a. hög hastighet?


Tittar vi på Stockholm så blir det ett ännu större frågetecken kring varför vissa tycker det är så allvarligt med hastighetsöverträdelser.
Södra länken: 4.817.084 st +6 km/h.
Norra länken: 1.891.224 st +6 km/h.

Någon som vet hur många dödsolyckor som skedde i Södra- och Norra Länken under 2018?
Tittar man på alla registrerade hastighetsöverträdelser vid fartkameror och sedan schablonmässigt plussar på alla som sker där det inte finns några kameror så ger det vid hand att fortkörning inte är något samhällsproblem att tala om!?
Eller är det någon som har statistik som talar för motsatsen...?

Vad menar du med skev bild? Ingen har väl påstått att "fortare än 6 km/h innebär en dödsolycka".

Det som orsakar dödsolyckor är enkelt uttryckt hastighetsskillnaden mellan den dödade och andra föremål... Men också det självklara att missbedömningar, bristande uppmärksamhet och andra trafikanters möjligheter att hantera den fortkörande minskar drastiskt med ökad hastighet.

De flesta olyckor hade ju helt enkelt inte skett om man följt gällande hastighetsbegränsningar och trafikregler. Det är bara fakta. Sedan finns det en mängd andra saker man från myndigheternas håll BORDE satsa mer på, exempelvis den fysiska trafikmiljön.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Sedan finns det en mängd andra saker man från myndigheternas håll BORDE satsa mer på, exempelvis den fysiska trafikmiljön.


Ja, eller trafikinformation/propaganda/påverkan/dialog.


Vad fan är detta?


Är det bilhandlarna som skall fylla ett 2 decennier gammalt vacuum av information?
Trafikverket borde sitta och skämmas ögonen ur sig där i Boringlänge!
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Vad menar du med skev bild? Ingen har väl påstått att "fortare än 6 km/h innebär en dödsolycka".

Det som orsakar dödsolyckor är enkelt uttryckt hastighetsskillnaden mellan den dödade och andra föremål... Men också det självklara att missbedömningar, bristande uppmärksamhet och andra trafikanters möjligheter att hantera den fortkörande minskar drastiskt med ökad hastighet.

De flesta olyckor hade ju helt enkelt inte skett om man följt gällande hastighetsbegränsningar och trafikregler. Det är bara fakta. Sedan finns det en mängd andra saker man från myndigheternas håll BORDE satsa mer på, exempelvis den fysiska trafikmiljön.
Ja om alla håller gällande trafikregler så hade inte särskilt många olyckor inträffat, och det oavsett vilken hastighet som hållits, bara den är anpassad efter omständigheterna. När hade du senast problem att hantera en fortkörare? Och hur såg den situationen ut? Jag har ibland stött på stolpskott längs vägen men aldrig någonsin har hastigheten varit problemet.

Jag vill bestämt påstå att det från myndighetshåll propageras för att om du kör +6 km/h så ökar risken för en dödsolycka (annars hade de inte haft ett "case"). Detta för att rättfärdiga hetsjakten på hastigheter.
Men myndigheterna levererar inga bevis för att de har rätt.

Alla dessa siffror som samlas in styrker att det sker en oändligt massa hastighetsöverträdelser och ingenstans finns data som visar något samband med t.ex. omkomna.

Hur ofta är hastigheten det egentliga problemet när vi tagit bort:
- Påverkade förare
- Trötta förare
- Sovande förare
- Ouppmärksamma förare
- Förare med nedsatt funktion som inget har på vägen att göra
- Bil/hojtjuvar
- Omkörning med noll sikt t.ex. krön/kurva

När man benat ut detta så kan man fortsätta till steg två i sorteringen.
Vad jag förstått sitter SMC med vid bordet och sådana här fakta ska väl finnas framtagna innan man ens börjar diskutera?
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Tycker att du måste ta med hastighet också. Men inte i det sammanhang som myndigheterna tar med dem i. Fartdårar (om vi kallar dem för det) är de som orsakar allvarliga olyckor pga hastighet. Men de bryr sig inte om det står 50, 60, 70 eller 80 på skylten utan kör så fort de kan, och när de kör fortare än de kan så händer olyckan.

Har länkat till den förr, skadar inte att göra det igen.

 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top