Åter ett statligt förslag som missgynnar landsbygden och de som bor och verkar där
Welcome to my world...
Åter ett statligt förslag som missgynnar landsbygden och de som bor och verkar där
Trots allvarliga olyckor, ingen åtgärd. Ungefär som med sträckan Gävle - Hagsta. Mobil-fippla-skyddet, dvs 2-1 vägar, får tydligen kosta hur mycket som helst.
Tio år på gamla vägen krävde 13 liv. Tio år på nya 23 liv. Men sedan 2003 har bara tre personer förolyckats mellan Gävle och Axmar*tavlan. Den senaste inträffade i juli när en äldre lastbilschaufför drabbades av sjukdom, forcerade vajerstängslet och krockade med en mötande bil.
I Sörmland på väg 214 (runt Gimgöl, speciellt vid kalkbrottsvillorna) har den lokala allmänheten i eveigheter önskat omkörningsförbud och sänkt hastighet från 90 till 70. Om vi säger så här, när jag kör i skyltade 90 på den sträckan skriker min mor - du kör alldeles för fort - och ändå har hon åkt med som spätta på en av mina tidigare hojar.
Citat K-Kuriren: Centerpartiets lokalavdelning överklagade länsstyrelsens beslut till Transportstyrelsen, som nyligen kom med sitt beslut. De anser att det, utefter handlingarna och besök på platsen, inte framkommit tillräckliga skäl att begränsa hastigheten eller förbjuda omkörning. De avslår överklagan och går alltså på länsstyrelsens linje. Beslutet kan inte överklagas.
Trots allvarliga olyckor, ingen åtgärd. Ungefär som med sträckan Gävle - Hagsta. Mobil-fippla-skyddet, dvs 2-1 vägar, får tydligen kosta hur mycket som helst.
Welcome to my world...
Jag må bo i stockholmsregionen, men jag är i själ och hjärta så mycket landsbyggdsbo man kan bli, född och uppvuxen utanför Gävle och med jordbrukssläkt på båda sidor. Få saker gör mig så gruvligt less som Helldén och övriga miljöpartisters svammel om att alla kan ställa bilen och ta tuben eller elsparkcykeln överallt, och det är för mig ett mysterium hur såna trångsynta och okunniga idioter kan göra sån karriär i ett yrke som bygger på att dom väljs in av folket.Welcome to my world...
Jo, när vi ska straffas, som grupp, för några individers skull....men våra dödstal räknas inte.
Nu är det ju ett tag sedan jag flyttade från Gävle, men som jag minns det på den gamla goda tiden var att innan vajrarna så berodde många olyckor där på att folk somnade. Det var fin motorväg 3,5 mil från Mehedeby, och sedan blev det tråkig vanlig landsväg genom skogen, och då somnade folk och drog ut i skogen, eller klippte mötande. Sen vill jag inbilla mig att det mestadels är folk i bil som somnar, så där kan man ju ha byggt bort en del olyckor, men grundproblemet är ju att folk kör för trötta, vilket ju är precis lika olagligt som att köra på fyllan, men svårare att bevisa, i synnerhet när både den som somnade och mötande är döda.Majoriteten av de bilister som dödades innan vajern sattes upp gjorde det för att någon av de inblandade gjort någon slags felbedömning. Den ene gör en kass omkörning, den andre ser inte faran eller förmår inte utnyttja sina decimeter på rätt sätt = död!
Här är lite hur den andra sidan ser på det:
https://www.gd.se/artikel/vajern-har-raddat-manga-liv-pa-dodens-vag-mellan-gavle-och-axmartavlan
Artikeln är skriven 2017 och det går inte att blunda för att vajern räddar liv. Bilistliv.
Det är signifikant att det är just en olycka med tungt fordon som står för det ena dödsfallet längs denna sträcka, och jag påstår att minst ett, kanske båda av de resterande dödsfallen är motorcyklister/passagerare.
2012
https://www.unt.se/nyheter/omvarld/man-dod-i-mc-olycka-utanfor-gavle-1794296.aspx
https://www.gd.se/artikel/vagklister-fallde-mc-forare
2014
https://www.gd.se/artikel/en-allvarligt-skadad-efter-mc-olycka
https://www.helahalsingland.se/artikel/mc-olycka-norr-om-gavle-igen
Det har varit mängder av MC-olyckor längs sträckan, dödade och mycket allvarligt skadade.
Sedan artikeln skrevs så har ytterligare en motorcyklist omkommit i räcket:
2018
https://www.nsd.se/nyheter/man-dod-i-mc-olycka-utanfor-gavle-7026592.aspx
...men våra dödstal räknas inte.
Dom hamnar på något underligt sätt på pluskontot.
Pluskontot där man jämför med hur många färre bilister som dött.
Det är äckligt, skamligt och alldeles otillständigt!
Majoriteten av de bilister som dödades innan vajern sattes upp gjorde det för att någon av de inblandade gjort någon slags felbedömning. Den ene gör en kass omkörning, den andre ser inte faran eller förmår inte utnyttja sina decimeter på rätt sätt = död!
Idag går det inte att göra omkörningar, men folk skall ut i mittenräcket ändå och härja = plåtskador.
Utmärkt, om man sitter på Trafikverket och betraktar världen genom insidan av en dassrulle.
Men för oss är vajerräcket = död även när vi gör allting rätt!
Tuffa på rakt fram i laglig fart, gå över den klistrade asfaltsskarven med ytfriktion vinterväg och *schwoop* rätt in dödsräcket.
Ett mittseparerade räcke som i nordgående riktning var slätt, följsamt och räddade liv, men som i södergående var aggressivt med vassa utstickande delar som dödade bilister hade aldrig godkänts. Det hade varit en "dålig design".
Varför godkänns ett räcke som räddar bilister, men selektivt dödar motorcyklister?
Bortom osmakligt, Trafikverket.
Artikeln först i inlägget är intressant, men mörkar en del saker.
Framkomlighet vid olyckor.
Sträckan är ökänd för att korka igen vid olyckor, och köerna hindrar räddningspersonal att komma fram.
Vägen är för smal för att ordna räddningsgata längs med, och det finns ytterst få stickvägar att nyttja, även om man har en exakt position att gå på.
Stillestånd vid olyckor.
Trafikverket behöver inte stå för samhällskostnaden när hundratals fordon blir ståendes längs denna Europaväg i Ten-T systemet (Ha!)
Tresiffriga miljonbelopp i förlorad produktivitet över åren är en rimlig gissning. "Miljardbelopp"...?
Kanske om några år, om denna nödlösning får sitta kvar.
Stillestånd vid snöfall.
Kombinationen vajerväg och snörikt område är olycklig. Sträckan är svår att snöröja effektivt, och somliga vintrar skär det ihop alldeles när folk som inte borde köra ger sig ut ändå - och fastnar, så inte ens snöröjningen kommer förbi.
Låter "förlorad produktivitet" lite abstrakt, kanske? Nå, kalla det "uteblivna skatteintäkter då"!
Det är det det handlar om - crappy snålbyggda nödlösningar hindrar Staten att ta in skattepengar man kunde använt till den allmänna välfärden, och byggt fler riktiga, säkra vägar för!
Ytterligare en sak som hyllningsartikeln ovan visserligen nämner, men inte förmår dra slutsatser av - beakta tidsspannet!
Projekterad som riktig motorväg tidigt -80
Invigd som halv motorväg -87
Vajerväg 10 år senare
...och det är den fortfarande, mer än 30 år efter att sträckan invigdes som halv motorväg!
Da fuck...?
Det är ytterligare ett problem med vajervägar - dom bromsar utbyggnaden av riktiga vägar där alla trafikanter kan färdas säkert och effektivt: vi motorcyklister och den tunga trafiken.
Vi måste kunna få färdas på samma villkor som personbilarna, på de vägar som vi betalar för.
Trots avsaknad av vajerräcke!? Man kan konstatera att standardavvikelsen är uppenbarligen väldigt stor så man ska nog inte dra så stora växlar av 2.5 år med "bara" tre dödsolyckor.1992 och 1994 var fria från dödsolyckor
Mycket intressant artikel ur perspektivet "presentation av statistik".
Tio år före vägen byggs om 1987 dog alltså endast 13 personer eller 1.3 döda/år.
Tio år efter att vägen byggs om dör 23 personer, 2.3 personer/år?!!!
Trots avsaknad av vajerräcke!? Man kan konstatera att standardavvikelsen är uppenbarligen väldigt stor så man ska nog inte dra så stora växlar av 2.5 år med "bara" tre dödsolyckor.
1997 målas sträckan om till treplusett-väg, sträckan förses med allt mer vajerräcken
Men här redovisas inga siffror på antal dödsfall?
Sedan kommer tre dödsfall under en period av 2.5 år med start 2003, alltså "bara 1.2 döda/år.
Varför sägs inget om antalet döda 1997-2003? Då det faktiskt byggts allt mer vajerräcken under den perioden. Är det noll döda? Det motsägs av att endast åren 1992 samt 1994 sägs ha varit fria från dödsolyckor?
Att bara de 2.5 sista åren redovisas luktar lite cherrypicking.
I Sörmland på väg 214 (runt Gimgöl, speciellt vid kalkbrottsvillorna) har den lokala allmänheten i eveigheter önskat omkörningsförbud och sänkt hastighet från 90 till 70. Om vi säger så här, när jag kör i skyltade 90 på den sträckan skriker min mor - du kör alldeles för fort - och ändå har hon åkt med som spätta på en av mina tidigare hojar.
Citat K-Kuriren: Centerpartiets lokalavdelning överklagade länsstyrelsens beslut till Transportstyrelsen, som nyligen kom med sitt beslut. De anser att det, utefter handlingarna och besök på platsen, inte framkommit tillräckliga skäl att begränsa hastigheten eller förbjuda omkörning. De avslår överklagan och går alltså på länsstyrelsens linje. Beslutet kan inte överklagas.
Trots allvarliga olyckor, ingen åtgärd. Ungefär som med sträckan Gävle - Hagsta. Mobil-fippla-skyddet, dvs 2-1 vägar, får tydligen kosta hur mycket som helst.
Hänger du mycket i Julita?
Jag misstänker vad den artikeln handlar om för jag läste precis den vanliga papperstidningen till morgonkaffet.
En familj som bor alldeles vid landsvägen i en liten by (Bondersbyn) frågar efter hastighetssänkning, farthinder och en eventuell omstyrning av tung trafik. De har goda skäl eftersom timmerstockar från en passerande timmerbil tydligen hamnade på deras gård härmoveckan.
Dock har hastigheten genom byn redan sänkts från 70 till 50 och man har dessutom byggt rediga busshållplatser och även chikaner som tar ner hastigheten ytterligare. Nu vill familjen ha ytterligare restriktioner eftersom de flesta timmerbilar håller bra mycket mer än 50 genom byn. Något som Trafikverket menar är ett polisiärt problem, eftersom ytterligare hastighetssänkningar knappast skulle ändra något.
Jag misstänker vad den artikeln handlar om för jag läste precis den vanliga papperstidningen till morgonkaffet.
En familj som bor alldeles vid landsvägen i en liten by (Bondersbyn) frågar efter hastighetssänkning, farthinder och en eventuell omstyrning av tung trafik. De har goda skäl eftersom timmerstockar från en passerande timmerbil tydligen hamnade på deras gård härmoveckan.
Dock har hastigheten genom byn redan sänkts från 70 till 50 och man har dessutom byggt rediga busshållplatser och även chikaner som tar ner hastigheten ytterligare. Nu vill familjen ha ytterligare restriktioner eftersom de flesta timmerbilar håller bra mycket mer än 50 genom byn. Något som Trafikverket menar är ett polisiärt problem, eftersom ytterligare hastighetssänkningar knappast skulle ändra något.
När jag var i Överkalix i somras upptäckte jag att det i princip är fri fart på vägarna däruppe. Spelar ingen roll om det är en vanlig bil eller lastbil. Kan tänka mig att det inte kryllar av poliser direkt. Det är mest renar man får se upp med.
Så ska man ha ner hastigheten i nämnda by får man nog ordna fysiska hinder.
Hedesunda till morsan i Läppe (röda huset längst upp) går via Julita.
https://www.google.se/maps/@59.1329..._IW_neROyxx6tBFUisXA!2e0!7i13312!8i6656?hl=en
Hedesunda till morsan i Läppe (röda huset längst upp) går via Julita.
https://www.google.se/maps/@59.1329..._IW_neROyxx6tBFUisXA!2e0!7i13312!8i6656?hl=en
OK. Det finns mycket fina småvägar i de trakterna. Någon jag saknar nu när jag bor i Stockholm.
Ptja, allt går ju att förvanska med statistik. Är det ett 1m brett och 1m djupt dike var 200e meter så är det ju bara 0,5% av vägen som är underkänd, även om ingen tar sig över diket. Och är det ett hål som bara tar upp 25% av vägbanan, istället för ett fullbrett dike, så går det ju att köra runt och då är det ju 0% Eller i värsta fall så smäller det lite i något hjul på SUVen. Men kör vi ner i det så dör vi, men whattafuck, vem bryr sig i oss?BIKE.se har publicerat en mätning av kvalitet på vägnätet.
https://www.bike.se/nyheter/granskning-av-landets-vagar/#more-32264
Hmmm...
Ptja, allt går ju att förvanska med statistik. Är det ett 1m brett och 1m djupt dike var 200e meter så är det ju bara 0,5% av vägen som är underkänd, även om ingen tar sig över diket. Och är det ett hål som bara tar upp 25% av vägbanan, istället för ett fullbrett dike, så går det ju att köra runt och då är det ju 0% Eller i värsta fall så smäller det lite i något hjul på SUVen. Men kör vi ner i det så dör vi, men whattafuck, vem bryr sig i oss?
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |