BIKE.se har publicerat en mätning av kvalitet på vägnätet.
https://www.bike.se/nyheter/granskning-av-landets-vagar/#more-32264
Hmmm...
Kan man inte bemöda sig med att få första meningen rätt, så läser jag f-n i mig inte resten.
BIKE.se har publicerat en mätning av kvalitet på vägnätet.
https://www.bike.se/nyheter/granskning-av-landets-vagar/#more-32264
Hmmm...
Kan man inte bemöda sig med att få första meningen rätt, så läser jag f-n i mig inte resten.
Citat: Risken för en singelolycka ökar kraftigt på ojämna vägar...
De måste ha gnuggat ihjäl geniknölarna under den utredningen...
Är det bra betalt på Bike?
Nu jävlar ska våra vänner på Tragikvärket digitalisera hela transportsektorn: https://www.trafikverket.se/om-oss/...t-digitaliserat-och-hallbart-transportsystem/
Det ska rädda miljön och göra allt säkrare och bättre, om bara alla fordon är uppkopplade. Självkörande och fossilfria fordon ska få egna körfält dessutom. Jag gissar att då E4 mfl större vägar blir enfiliga istället för tvåfiliga, och så får lastbilar, släp, husvagnar osv ligga i 80 i manuella filen, medan den andra är ganska tom, och eftersom alla bilar är online så kommer det att ticka in en böteslapp för varenda omkörning till höger
Som en liten bisats, i DN stod det att dom skulle ha snöröjningsrobotar också, men eftersom DNs krönikörer varken är läs eller skrivkunniga så var det bara för cykelbanor. Hur många cykelbanor är statliga i Sverige?
Blir lite som gamla östtyskland där endast de privilegiade partimedlemmarna och deras vänner fick använda vänsterfilen på autobahn, att högerfilen blev totalt förstörd av slitage och obefintligt underhåll var inget som bekymrade de som inte använde den och varför lägga pengar på underhåll, "vägen är ju jättefin, jag åker där dagligen!"..
Nja, han åkte Volvo 264TE: https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_264TEIcke desto mindre föredrog Honecker att åka CX Prestige, just pga det nedslitna och dåligt underhållna vägnätet...
Nja, han åkte Volvo 264TE: https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_264TE
Han hade många bilar, men föredrog CX...
Buy quality, cry once
Icke desto mindre föredrog Honecker att åka CX Prestige, just pga det nedslitna och dåligt underhållna vägnätet...
Nä nu jävlar blev jag krenKt, får vi inte ens bråka här längre?!Får man jämka lite, innan det blir bråk på riktigt...?
Du menar att tillverkaren redan skämtat nog vid produktionen?Citroën CX skämtar man inte om/med...
Du menar att tillverkaren redan skämtat nog vid produktionen?
23 juni 01:03, Trafikolycka, smitning från, Askersund
En mopedist har blivit prejad av en bilist i höjd med Ingelsby.
SOS-alarm meddelar att de skickar en ambulans till Rv50 i höjd med Ingelsby. En mopedist har blivit prejad av vägen av en bilist och kört in i ett räcke. Mopedisten klagar på smärta i ryggen.
Polisen åker till platsen och man kan konstatera att en bilist som har kört en mörkblå eller svart pickup på något sätt har prejat mopedisten och därefter försvunnit från platsen.
Mopedisten, en 16-årig kille, fick åka med ambulansen med oklara skador.
Om du vet något om denna händelse vill vi att du kontaktar polisen på 11414 för att lämna information om händelsen.
Avsändare
Christina Hallin, presstalesperson Polisen Bergslagen
Publicerad
23 juni 09:08
3. Trafikverket orerar om att vi motorcyklister följer hastighetsbegränsningen några enstaka procentenheter sämre än medelbilisten.
Fine. Ange gärna säker hastighet, tack.
Denna sträckan var 100-begränsad, och även om moppen skulle visa sig vara trimmad, så tror jag ändå inte att killen ens ”höll hastighetsbegränsningen” som nyspråket manar.
Kanske körde killen helt lagligt i 45 km/h, på en vansinnigt byggd 100-väg, men ändå inte bara laglig för gående, cyklister och mopedister - ibland även enda realistiska sträckan att färdas längs, även som oskyddad trafikant.
Vägarna som Noll Vision har skapat är endast till för jämnstora personbilar, men alla tvingas köra längs dem.
Tvingas använda dem, och tvingas betala för dem.
Projektenhetschefen Gustaf Ohlsson på Trafikverket i Gävle bemöter kritiken. På frågan om varför Trafikverket använder sig av totalentreprenad svarar han:
- Trafikverket bestämde för sex, sju år sedan att marknaden skulle få ta ett större ansvar och utvecklas i sin roll ännu mer, därför gick vi över till fler totalentreprenader. Vi har inga egna maskiner och ingen egen projektering längre, det knoppades av och såldes. I dag är vi en renodlad beställare och marknaden har sakkunskapen. Trafikverket ser samhällets behov och ställer funktionskraven på projektörer och entreprenören som ska utföra arbetet.
Vilka för- och nackdelar ser ni med det?
– Egentligen finns det ingen nackdel eller risk med totalentreprenad. Insynen är inte densamma men kvalitetskravet måste uppfyllas. Vi har kvar en stor specialistgrupp på Trafikverket som kvalitetsgranskar så vi ser att de kan uppfyller våra krav.
Det här kanske inte precis har med Noll vision att göra, men säger en del om hur Tragikvärket arbetar, och hur det påverkar kvaliteten på vägar och infrastruktur. Det är ett större projekt i Sundsvallstrakten, för ca en halv miljard, och där entreprenören Skanska har misslyckats med minst en bro: https://www.st.nu/artikel/sundsvall...mot-trafikverket-hur-kan-det-fa-ga-till-sahar
Såhär säger Tragikvärket om deras nya sätt att jobba, utan att veta något själva:
Det är alltså marknaden som har sakkunskapen, dom översätter bara politiska önskemål, drivna av trenderna för dagen, till beställningar och hoppas att det blir bra. Det låter ju som ett fantastiskt sätt att få en säker trafikmiljö, utförd på ett kostnadseffektivt sätt, när projekten är fastpris och bolagen vill maximera vinsten, väl medvetna om att Tragikvärket ändå inte har en susning
Tyvärr gäller väl detta inte bara inom väg-entreprenad utan också inom sjukvård, skola och äldrevård.
Vi betalar glatt ut pengar till privata aktörer utan att kontrollera vad vi får för pengarna och utan att på något sätt koppla ersättning till kvalitet.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |