Nej, om det t.ex. finns ett dagis där så vill myndigheterna sätta en maxhastighet. Eller om det pga rådande markbeskaffenhet blir problem med vibrationer i marken så vill myndigheterna sätta en maxhastighet för att det inte skall bli för mycket vibrationer som kan skada byggnader.
Ja ett dagis är väl ett bra exempel på en yttre omständighet som är bra att ta i beaktande när man väljer hur fort man ska köra.
Om det
exempelvis är skyltat 70 km/h förbi ett dagis där det för stunden leker barn så kommer jag passera i kanske 34 km/h. Vid en skyltning om 40 km/h hade jag fortfarande passerat i 34 km/h allt annat lika.
Ang. markbeskaffenhet är ju det visserligen också en yttre omständighet(som är nedrans svår att ta in när man sitter i bilen/på hojen) men den hastighetsgränsen springer då inte direkt om nollvisionen utan är satt ur ett ekonomiskt perspektiv.
Edit. Hmm vill lägga till en fundering kring maxhastighet som du nämner ovan. Du har ju helt rätt att det är en maxhastighet så tillvida att det är olagligt att köra fortare. Men hur sätts den?
Det kan aldrig vara så att omständigheterna medger en högre hastighet? Är den satt utifrån optimala yttre förhållanden?
Om du håller med om detta så kommer inte fortsatt diskussion leda till särskilt mycket tror jag. Jag skulle också tro att du kommer att ha svårt att lägga fram motsvarande argument till en ansvarig myndighet t.ex.
Jaa alltså jag håller väl med. Dryftar bara mina tankar och funderingar utan att mena att jag har rätt och någon annan fel.
Vilka skulle de motsvarande argumenten kunna vara?