TV-programmet om de omkomna schweiziska turisterna har naturligtvis genererat en bieffekt:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tusentals-felutformade-kurvor-pa-svenska-vagar
Eftersom journalisten tror att man hela tiden MÅSTE hålla skyltad hastighet så har man kommit fram till att det finns femton tusen svenska kurvor där detta är omöjligt...
Visst, det skulle säkert vara bra med några fler varningsskyltar för skarp kurva, men vad hände egentligen med gamla klassiker som "anpassa hastigheten efter rådande förhållanden" och "inte köra fortare än att man kan stanna på den del av vägen man kan överblicka"...?
Dom säger ju själva, i avsnittet om deras metod under artikeln, att dom inte vet varför olyckorna har inträffat, tex halka, fylla eller liknande. Det finns ju generellt sett heller ingen information om hur fort det har gått vid varje olycka. Det går säkert att få fram att bilar som har Osram-lampor krockar oftare, och därmed är farligare. Sen att dom sitter i flest bilar behöver man ju inte säga
Men det här är ju konsekvensen av kombinationen av ett överbeskyddande samhälle, manisk fokusering på döda i olyckor i trafiken (7500 döda av partiklar från trafiken, årligen, struntar man i, eller den kostnaden på 53 miljarder) och att man har tagit bort ansvaret från individen. Sluta tänk, gör bara som det står, så går allt säkert bra...
Och med alla fantastiska system i bilarna så går det ju att köra ungefär som vanligt, utan varningsklockor, tills det släpper på riktigt
Bah, jag drömmer mig tillbaka till den gamla goda tiden, när Trafikmagasinet hade med Tina Törner som stod och förklarade för svenska folket att man skulle köra som om man hade ett ägg mellan foten och pedalen på vintern, i testerna var det fokus på konstruktion, användning i trafiken och hur många resväskor man fick in, inte som idag, när fokus är på wifi och molntjänster när dom testar nya bilar