Det stora problemet är att man tror att skyltad hastighet alltid är säker hastighet. Ska vi skylta i en hastighet så ingen kör av, rattsurfare och andra som åker, inte kör sitt fordon, så kan vi gå tillbaks till häst och vagn.
Vad gäller Uppdrag Gransknings kurva så kan jag hålla med lite. Lååång raksträcka på ny, bred väg och sedan en feldoserad kurva när raka, breda vägen övergick till den gamla sträckningen. 90-skyltat brukar inte ha kurvor heller. Men här fanns en varning för skarp kurva kunde man se på bilder.
Men
ingenting nämndes i programmet att det betyder att det kommer en kurva.
Som kräver att det varnas för annars skulle den väl inte sitta där.
Är det då snö och is på vägen säger det för den erfarne att man saktar ner och
inte fortsätter i skyltad hastighet.
För att
hålla skyltad hastighet är inte det våra trafikregler säger. Det är däremot mantrat i Noll Vision.
Där borde någon förklarat men tack vare Noll Vision blev det fel.
Vad ska stå på skylten? Hastigheten vid mörker och halka borde vara annorlunda än vid bra väder och sommarväglag. Ska skyltarna visa hastigheten som gäller under värsta vinterväglag blir det långsamt på sommaren. Om det hade varit en tilläggsskylt som varnat för feldoserad kurva så hade föraren, som ickesvensk, kanske inte förstått det ändå.
Vi har fortfarande grunden från tiden med fri fart. Som varken då eller nu betydde att man fick köra hur fort man ville utan att du själv som förare bestämde, utifrån förutsättningarna, en säker hastighet. Sedan kom skyltningen där grunden fortfarande gällde, föraren bestämde, utifrån förutsättningarna, en säker hastighet men nu blev en högsta tillåtna hastighet. Men man ska alltså fortfarande anpassa hastigheten efter omständigheterna.
Trafiksäkerhetsverket krävde
aktiv säkerhet av oss trafikanter. Vi skulle se till att olyckor inte inträffade!
Med Noll Vision är det borta och det är
passiv säkerhet som gäller. Olyckor får ske men ska inte innebära död eller allvarlig skada. Det enda som krävs av oss är att
hålla skyltad hastighet.
Visst är feldoserade kurvor ett problem när det är isigt. Och med förare som inte kan anpassa hastigheten blir det naturligtvis ett stort problem. En tilläggsskylt vid feldoserad kurva har ingen betydelse om föraren fortsätter i skyltad hastighet. Oavsett om kurvan är skarp eller inte, feldoserad eller inte.
Min lösning vore att informera om att alla trafikanter ska följa även andra skyltar än hastighetsskyltar! Informera om att förare ska
anpassa hastigheten, inte hålla den!
Men det fungerar inte med Noll Vision där man är övertygad om att information inte fungerar.