Men om du tänker Noll Vision
bara som bilist så blir det inte så svårt att förstå. Tyvärr...
För dessa stolpar orsakar inte död eller allvarlig skada för en bilist...
Betänk att när Noll Vision sjösattes för 20 år sedan sades det att motorcyklar inte passade in och därmed skulle förbjudas.
De backade visserligen när de stötte på oväntad patrull men nu har vi haft hastighetsmantrat i två decennier så många har glömt att tänka längre än vad myndigheterna säger...
Ja, jag ser på en och samma gång allt mer blind tilltro till det som Trafikverket hasplar ur sig, samt det som står på skyltar - men också ett groende ifrågasättande av hela Noll Vision.
Jag möter folk som på allvar tror att yrkestrafikens regler kring kör- och vilotider skulle vara ett slags vaccin mot olyckor, och - som debatten visat; folk som tror att den hastighet som står på skyltarna är någon slags garanterad hastighet som går att "hålla",
I mina ögon handlar det om en brutal fördumning hos trafikanterna.
...meeen, i deras ögon är väl jag ett ansvarslöst motorhead som borde hållas inlåst för mitt eget och alla andras bästa.
I beg to differ, så klart.
Och, så klart var det fel av Trafikverket att inte skylta upp - och ner just den kurvan där byggänget kastat spaden ifrån sig och dragit iväg till nya ställen. Om vägen byter karaktär så kraftigt så måste man "väcka" trafikanterna på alla vis.
Skyltar och räfflor i marken funkar på sommaren. Kanske bygga en chikan redan innan... ...chikanen, typ.
Men att inventera alla landets kurvor som inte går att köra "skyltad hastighet" i, och därpå döma ut dem som dödskurvor?
Hallå...?
Vad skall vara kriteriet för "lämplig fart"?
Skall vi fullt ut ta ifrån trafikanterna ansvaret för deras egen framfart, så måste ju kurvorna skyltas efter det sämst lämpade fordonet, kombinerat med den sämst lämpade föraren, eller hur?
Nybakad chaufför i betongblandare, eller pensionär med häst i enkelaxlad Vämlandsvagn. Typ.
Att skylta ner kurvor utan att ta hänsyn till den som behöver det mesta stödet vore ju att fullständigt utelämna dessa, och utsätta dem för en gigantisk risk. Ja, om nu Trafikverket verkligen gapar efter att få ikläda sig ändå större ansvar för framfart.
Och NEJ! variabla fartgränser är inte rätt svar!
Det har använts på försök längs E6 Heberg och länsgränsen, och större fiasko får man fan leta efter.
Skyltarna styrdes från en fönsterlös bunker i
Göteborg och verkade flaxa mellan 60 och 120 helt på måfå.
Så här lät det vid starten för 15 år sedan:
Försök med höjd hastighet på motorväg i Halland
Nu blir det tillåtet att köra 120 km/tim på motorväg. Men det gäller bara under goda väderförhållanden på en 5,5 mil lång sträcka av E 6 mellan Heberg utanför Falkenberg till Skottorp utanför Båstad i södra Halland.
Försöksprojektet invigs på fredag av infrastrukturminister Ulrica Messing och är en del av ett nationellt försöksprojekt med variabla hastighetsgränser på 16 olika sträckor runt om i landet. Ingen annanstans blir det dock tillåtet att köra 120 km/tim.
Att den högre hastighetsgränsen ska utvärderas i södra Halland beror, enligt projektledaren Christer Olsson, på att den delen av E 6/E 20 håller hög standard.
En förutsättning för den höjda hastighetsgränsen är att det ska gå att dämpa den vid sämre väderförhållanden och tät trafik. Normalt gäller de 120 km/tim som visas på plåtskyltar längs vägen. När hastigheten sänks tänds digitala skyltar.
Sju väderstationer samlar in data som skickas vidare till en central station, där en operatör verifierar informationen med hjälp av väderprognoser, kameror och personal på plats.
Om utvärderingen visar att vädret är ogynnsamt aktiverar operatören hastighetssänkningarna med individuella variationer på åtta olika delsträckor.
- De lägre hastighetsgränser som kan bli aktuella är 60, 80, 100 och 110 km/tim, säger informatör Peter Sundbom på Vägverket Region Väst.
Försöken med variabla hastighetsgränser omfattar sammanlagt 16 sträckor över hela landet.
Uddevallabron är exempel på en känslig sträcka, där hastighetsgränsen kommer att kunna varieras efter väder- och trafikförhållanden.
Vägverket uppger att variabla hastighetsgränser i grunden handlar om att öka acceptansen för hastighetsgränserna och därmed få fler att följa dem. Många förare överträder hastighetsgränserna när förhållandena är bra och ligger precis på den lagliga hastigheten då väglaget gör att man egentligen borde ta det lite lugnare.
https://www.hd.se/2005-06-27/forsok-med-hojd-hastighet-pa-motorvag-i-halland
Hur blev det? Tja, eftersom man tände 100-skyltarna direCkt när det verkade som det kunde bli regn senare på dagen, eller om det hade regnat tidigare under dygnet så gav alla fullständigt fan i pajasskyltarna och körde som man brukade - försiktigt om man kände sig osäker och hade dåliga däck, och fortare om man var körvan och hade förtroende för sina däck.
Jag tycker dock synd om dem som litade på Trafikverkets lysande försök och höll 120 blås rakt in i en vägg av regn från åskceller som bunkerpersonalen 15 mil därifrån hade missat.
Ja, och jag tycker synd om poliserna som stod och försökte få ner farten inför masskrocken en vinter när blixthalkan slog till och ingen svarade hos Trafikverket...
Så här lät det när försöket avslutades:
Vi har kollat på om kostnaden för att byta ut dem ger den effekten man vill ha och då har vi kommit fram till att det inte är värt att lägga pengarna på det, säger Jimmy Janske på Trafikverket region väst.
https://www.hn.se/nyheter/halland/variabla-hastigheter-försvinner-1.3439378
Eftersom vem som helst här inne kunde räknat ut just det, bara med röva och inget mer, så kunde man ju hoppats att Trafikverket hörde av sig till oss innan nästa svindyra kasta-pengar-i-sjön-projekt, men jag tvivlar på att det kommer att ske...