Noll vision - i praktiken

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Nej, jag är av åsikten att vissa hjälpsystem ska förbjudas i bilarna, tex sånt som varnar för saker i döda vinkeln. Dels har jag aldrig upplevt någon död vinkel i någon bil jag har kört, syns det inte i speglarna så syns det om jag vrider på huvudet, dels är det ju på alla sätt sämre att vara helt omedveten tills något börjar pipa och blinka, det tar en sekund att reagera, 1-2s att lista ut vad som varnar för vad, och sen en liten stund för att reagera på det, då har det hunnit hänt ganska mycket, med tanke på att man rör sig i drygt 30m/s i 110kmh... Har man koll så kan man vara proaktiv långt innan något händer.

Skåpbilar har fina döda vinklar.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Så samma bil har dubbla premien om den utrustas med fyrhjulsdrift? Den synar jag, min gode herre.

EDIT: Kollade upp saken. För Volvo V60 D4 2019 skiljer det 10kr/mån för den fyrhjulsdrivna. 428 kr/mån istället för 418 kr/mån. Gissningsvis beror det på att den fyrhjulsdrivna är dyrare och på att maskinskadedelen faktiskt drar upp premien en smula då Haldexsystem tyvärr inte är evighetskonstruktioner.

Och var är nu alla Audi Quattros i singelolyckavintertidikurva 1981-1986?

Jag har inte sagt något om premien, bara risken. Det finns en massa andra parametrar som påverkar själva premien. Infon om dubbla risken fick vi på ett möte med försäkringsbolagens representant förra året i Stockholm och jag kan ju bara gå på vad den personen som ändå är insatt i försäkringsbolagens tankar.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är kanske så att ABS och Traction Control skulle ge högre premie eftersom det hjälper oerfarna förare att köra fortare...
Jag saknar fortfarande tillförlitlig statistik över hur många Audi Quattro som kördes av i diket pga att förarna inte förstod att det var halt. Skrönan har spridits under många år, håller försäkringsbolagen med?

En sak som däremot inte är en skröna är väl när de första hojarna med traction control togs ut på bandag...? Niklas vet säkert mer om detta, men på vissa lät det ju som att det låg S1000RR i högar efter varje bandag, tillhörande chaufförer som normalt inte hade särskilt hög kraschstatistik...?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Övertro på att elektronik kan upphäva naturlagarna är sällan lyckat. :)


Buy quality, cry once
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
En sak som däremot inte är en skröna är väl när de första hojarna med traction control togs ut på bandag...? Niklas vet säkert mer om detta, men på vissa lät det ju som att det låg S1000RR i högar efter varje bandag, tillhörande chaufförer som normalt inte hade särskilt hög kraschstatistik...?

Mmmm, första S1000RR... en vanlig kommentar i depån var "-Jamen jag hade ju RAIN-mode..."
Detta sagt av en ny ägare av en ny BMW som precis framför mig gick på fullt...med 45 gradres nerlägg...i regn... ;-)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Exakt vad som kan hända när man måste lita på ett system och det plötsligt fallerar fick vi ju se på Aragon 2013.

Marquez lyckas klippa kabeln på Pedrosas bakre hastighetsgivare, styrsystemet tror bakhjulet står stilla och antispinn/traction control griper inte in när Pedrosa ger full gas och förväntar sej automatik...

https://youtu.be/BNI9DOoaXTA
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är alltså inte för att fotgängare inte har reflexer som dom blir påkörda, utan för att vi får vintertid, åtminstone om man ska tro Tragikvärket: https://www.mynewsdesk.com/se/trans...ngare-skadas-naer-vintertiden-boerjar-2935624

Som vanligt är det alltså Någon Annans ansvar, inget är någonsin ditt eget ansvar :huvet Lägg sen till att fotgängare sällan går på rätt sida (dvs vänster sida), många gång och cykelbanor, och framförallt korsningar, är mörka och folk går och stirrar på sina mobiler så att dom är helt bortkopplade från omgivningen, så har man receptet för olyckor.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det är alltså inte för att fotgängare inte har reflexer som dom blir påkörda, utan för att vi får vintertid, åtminstone om man ska tro Tragikvärket: https://www.mynewsdesk.com/se/trans...ngare-skadas-naer-vintertiden-boerjar-2935624

Som vanligt är det alltså Någon Annans ansvar, inget är någonsin ditt eget ansvar :huvet Lägg sen till att fotgängare sällan går på rätt sida (dvs vänster sida), många gång och cykelbanor, och framförallt korsningar, är mörka och folk går och stirrar på sina mobiler så att dom är helt bortkopplade från omgivningen, så har man receptet för olyckor.
Åhh, har det varit tredjeklassare får vara med pappa på jobbet en dag eller har någon på trafikverket fått gå excelkurs nyligen?

Ungefär som att:
-"Jag som var helt säker på att om jag inte syns så är det en fördel för då vet de inte var jag är och då kan de inte köra på mej"... :crash
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det är alltså inte för att fotgängare inte har reflexer som dom blir påkörda, utan för att vi får vintertid, åtminstone om man ska tro Tragikvärket: https://www.mynewsdesk.com/se/trans...ngare-skadas-naer-vintertiden-boerjar-2935624

Som vanligt är det alltså Någon Annans ansvar, inget är någonsin ditt eget ansvar :huvet Lägg sen till att fotgängare sällan går på rätt sida (dvs vänster sida), många gång och cykelbanor, och framförallt korsningar, är mörka och folk går och stirrar på sina mobiler så att dom är helt bortkopplade från omgivningen, så har man receptet för olyckor.

Jag cyklar till och från jobbet, turerna varierar i tid men såhär års är det inte dagsljus när jag är ute. Påfallande vanligt är det med cyklister och fotgängare utan reflex/lyse på fel plats i trafikmiljön.

Lägg även till att då många har en frivillig funktionsnedsättning i form av hörlurar som hindrar att de hör omgivningen så är det märkligt att vissa kommer hem till familjen igen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag cyklar till och från jobbet, turerna varierar i tid men såhär års är det inte dagsljus när jag är ute. Påfallande vanligt är det med cyklister och fotgängare utan reflex/lyse på fel plats i trafikmiljön.

Lägg även till att då många har en frivillig funktionsnedsättning i form av hörlurar som hindrar att de hör omgivningen så är det märkligt att vissa kommer hem till familjen igen.
Japp, jag har samma erfarenhet. Det enda som avslöjar mörkklädda fotgängare är skenet från deras mobiler. Rökare har också en fördel i mörker, man känner stanken på håll och ser glöden från ciggen :huvet

Måååånga olyckor skulle kunna undvikas om folk hade reflexer/lysen och gick, respektive cyklade, på rätt yta :fakta Om man sedan byggde belysning över gång och cykelbanor istället för enbart över bilvägarna skulle det bli både tryggare och säkrare.

Jag pendlar 6 mil om dagen, med cykel, och Tranebergsbron ingår i min väg, det är jobbigt nu i mörkret, men jag ser inte fram emot sommaren :gråta Jag möter nämligen pendlarströmmen åt båda håll :död
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Japp, jag har samma erfarenhet. Det enda som avslöjar mörkklädda fotgängare är skenet från deras mobiler. Rökare har också en fördel i mörker, man känner stanken på håll och ser glöden från ciggen :huvet

Måååånga olyckor skulle kunna undvikas om folk hade reflexer/lysen och gick, respektive cyklade, på rätt yta :fakta Om man sedan byggde belysning över gång och cykelbanor istället för enbart över bilvägarna skulle det bli både tryggare och säkrare.

Jag pendlar 6 mil om dagen, med cykel, och Tranebergsbron ingår i min väg, det är jobbigt nu i mörkret, men jag ser inte fram emot sommaren :gråta Jag möter nämligen pendlarströmmen åt båda håll :död

Ja, det här med att öka sina marginaler med hjälp av synbarhet är svårt, tydligen.

Sen finns det motsatsen. Cyklister med högt ställt och överdrivet mycket ljus. Man bländas som om man mötte en timmerbil med helljus. Det är ju inte heller kul...
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Ok, ni cyklar, bra för alla.
Eller inte.

Ett par frågor, notera att jag i egenskap av fotgängare ställer dessa.

1: Varför inte stanna för rött?
2: Varför cykla utan belysning iförd svarta kläder, svart rygga, i bästa fall hjälm, givetvis svart?
3: Varför cykla på trottoaren?
4: Varför inte använda ringklockan istället för att försöka torpedera folk, helt ljudlöst i 40 blås?
5: Varför gapa och skrika så fort det är någon som har den förbannade oförskämdheten att sätta en fot i cykelbanan för att komma runt elsparkcykeln som ligger på gångvägen?

Sist men inte minst, visa LITE förståelse för att just du inte äger världen, eller flytta ut på landet!
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ok, ni cyklar, bra för alla.
Eller inte.

Ett par frågor, notera att jag i egenskap av fotgängare ställer dessa.

1: Varför inte stanna för rött?
2: Varför cykla utan belysning iförd svarta kläder, svart rygga, i bästa fall hjälm, givetvis svart?
3: Varför cykla på trottoaren?
4: Varför inte använda ringklockan istället för att försöka torpedera folk, helt ljudlöst i 40 blås?
5: Varför gapa och skrika så fort det är någon som har den förbannade oförskämdheten att sätta en fot i cykelbanan för att komma runt elsparkcykeln som ligger på gångvägen?

Sist men inte minst, visa LITE förståelse för att just du inte äger världen, eller flytta ut på landet!
1. Jag stannar.
2. Jag har lyse, två fram (ett bara för att synas ett om jag behöver kunna se i mörker) och ett bak. Inget lyse blinkar eftersom det är störande. Färgen på mina kläder varierar. Har ingen hjälm.
3. Cyklar inte på trottoaren men ibland går cykelbanan på trottoaren. Det finns massa varianter där som är olämpliga. Att cykla på trottoar kostar 800 kr tror jag. Fast det skrivs inga böter vad jag vet.
4. Jag använder ringklocka. Det finns massor av olika reaktioner.
Ingen alls.
Två kvinnor som går ivägen, de byter plats med varandra och är lika mycket ivägen.
Man och kvinna, kvinnan byter sida och byter tillbaka för att gå bredvid sin man.
Två män eller flera, ingen reaktion, en kan kolla bakåt och flytta sig ur vägen.
En familj med barn, kvinnan jagar efter barnet för att hålla i. Mannen gör inget.
Större grupper med olika åldrar och kön plus hund/ar. Vad som helst kan hända.
Att inte plinga kan vara bättre.
Sen har vi dom som inte flyttar sig vid möte när de går på cykelbana trots att de har barn i barnvagn och jag har hygglig fart och väger 100 kg inkl cykel.
5. Har inte hänt ännu. Fast gapa kan jag göra oavsett om jag cyklar, kör hoj eller bil. Behovet av utbildning är stort.
Grejen är att folk inte har någon koll på var dom är, hur de ska bete sig och hur reglerna är. Sedan finns det såklart de som skiter i mig och alla regler.
I stan får man cykla mot enkelriktat på en massa gator. Bilisterna blev galna. Den debatten dog snabbt. Det är rätt smidigt att cykla i stan.
Liljeholmsbron är nu enkelriktad för cyklister. Tror inte att så många bryr sig. Trångt med gående åt bägge håll och cyklister åt bägge håll. Man kommer lätt upp i 50. Stökig omväg och man tappar fart om man ska cykla enligt regler dvs byta sida.
Intressant att se cyklister som cyklar mot rött som att det är en mänsklig rättighet. Män och kvinnor i alla åldrar. De flesta har körkort (minns inte procentsatsen enligt den undersökning jag läste om). Dubbelmoral?
Cyklister är ingen homogen grupp, inte min grupptillhörighet, så jag försvarar inte cyklister.
Motorcyklister är inte heller en homogen grupp. Det är inte min "identitet" längre. Fast att köra hoj är det roligaste jag vet.
Det är samma sak med lastbilschaufförer. Det var ju "bra folk" förr, precis som många andra grupper av yrkeschaufförer. Finns inte längre. Båtfolk? Massor av idioter i alla undergrupper. Vattenskoter? Hahahahahahaha!
Nu finns det som bekant alla sorter inom alla grupper och de flesta är ju bra.
Fast nu kör bilister mot rött som aldrig förr. Även lastbilschaffisar gasar på gult och kör mot rött. Läskigt när man är snabb iväg vid rödljuset och det kommer 15 ton farande i 88 blås. Man får ha koll om man vill överleva.
Tipset om att flytta ut på landet är inte dumt. Jag har kollat seriöst men insett att jag bor bra där jag bor. Fast det är väldigt trevligt att köra på landet också. Och i Danmark... och Sydeuropa... :)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ok, ni cyklar, bra för alla.
Eller inte.

Ett par frågor, notera att jag i egenskap av fotgängare ställer dessa.

1: Varför inte stanna för rött?
2: Varför cykla utan belysning iförd svarta kläder, svart rygga, i bästa fall hjälm, givetvis svart?
3: Varför cykla på trottoaren?
4: Varför inte använda ringklockan istället för att försöka torpedera folk, helt ljudlöst i 40 blås?
5: Varför gapa och skrika så fort det är någon som har den förbannade oförskämdheten att sätta en fot i cykelbanan för att komma runt elsparkcykeln som ligger på gångvägen?

Sist men inte minst, visa LITE förståelse för att just du inte äger världen, eller flytta ut på landet!

Jag svarar för mig som individ och innehavare av körkort. (Vilket inte alla trafikanter har)

1. Stannar för rött ljus. Oavsett fordon som bär mig.

2. Belysning och reflex finns och används.

3. Ja, varför? Föredrar cykelbana framför bilväg men på trottoar har jag inte att göra som uppsutten.

4. Ringklockan används med skiftande resultat beroende på andras uppmärksamhet.

5. Har aldrig hänt mig. Varken som fotgängare eller cyklist. (Detta trots 12000 steg per dag med barnvagn under 10 månaders föräldraledighet)

I övrigt. Jag håller med om att ödmjukhet inte tillämpas tillräckligt i trafiken. Jag är tacksam för om någon annans uppmärksamhet kan rädda mig från skada när jag gör en felbedömning.

Jag möter sällan kompletta idioter. Men ibland individer som beter sig idiotiskt.

Hoppas din lördag var bra och fortsatt helg blir bra den med!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ok, ni cyklar, bra för alla.
Eller inte.

Ett par frågor, notera att jag i egenskap av fotgängare ställer dessa.

1: Varför inte stanna för rött?
2: Varför cykla utan belysning iförd svarta kläder, svart rygga, i bästa fall hjälm, givetvis svart?
3: Varför cykla på trottoaren?
4: Varför inte använda ringklockan istället för att försöka torpedera folk, helt ljudlöst i 40 blås?
5: Varför gapa och skrika så fort det är någon som har den förbannade oförskämdheten att sätta en fot i cykelbanan för att komma runt elsparkcykeln som ligger på gångvägen?

Sist men inte minst, visa LITE förståelse för att just du inte äger världen, eller flytta ut på landet!
1. I normalfallet är rödljusen anpassade för att biltrafiken ska flyta optimalt, så ibland väljer jag att cykla mot rött om det är tomt på korsande trafik, oftast för att slippa trängseln med bilar, fotgängare och cyklister när det slår om. Men jag skulle aldrig cykla mot rött om det stör annan trafik eller utsätter någon, inkl mig, för fara.
2. Sker inte. Alltid reflexer och belysning (självklart kan lamporna inte ens blinka, jag vill inte stödja såna produkter).
3. Sker endast i undantagsfall, tex sista 10m till dit jag ska, i promenadhastighet. Motfråga, varför går så många i cykelbanan?
4. Jag plingar eller skriker, men eftersom en majoritet har lurar, eller tror att jag plingar/skriker på någon annan, så är det ingen som bryr sig, och blir förbannade när jag iaf cyklar förbi.
5. För att ni inte ser er för, och förutsätter att världen kretsar kring er fotgängare ;) Skulle du kliva ut på bilvägen på samma sätt, och förutsätta att alla bilar, och hojar, bussar, lastbilar mm, där tvärnitar och låter dig kliva runt där med ansiktet i mobilen? ;)

Japp, jag cyklar rätt fort, men visar alltid hänsyn, släpper fram folk på övergångsställen, cyklar aldrig om med möte, ser mig omkring och är uppmärksam i trafiken, men jag ryter också till mot folk som inte ser sig för och kliver rätt ut framför mig, på samma sätt som jag skäller på blinda cyklister.

För något år sedan smällde jag en fotgängare på Götgatan, han klev rakt ut någon meter framför mig, från bakom en av P-automaterna, jag hade inte en sportmössa. Vid stod och snackade en stund, och han sa själv att han inte tänkte på att det kunde komma cyklister där, på cykelbanan. Jag frågade om han brukade kliva ut på bilvägar på samma sätt, och han svarade snabbt och tvärsäkert "nej, självklart inte!".

Som Björn skrev, ni andra ser oss cyklister som en homogen grupp, det är vi inte, och jag blir förbannad på dom som beter sig illa och smutsar ner gruppen, på samma sätt som vi hojåkare blir förbannade när media, Tragikvärket och allmänheten sätter likhetstecken mellan 1%-klubbarna, pundare utan kort med stulna hojar, medelåldersknuttar som fick kortet på köpet, stissiga moppefuckon och oss andra, och vill behandla oss alla efter deras beteende. Lika lite som jag vill få effektbegränsning och elektronisk överrock på hojen för deras skull vill jag bli illa behandlad för att vissa på cykel beter sig illa :fakta
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ok, ni cyklar, bra för alla.
Eller inte.

Ett par frågor, notera att jag i egenskap av fotgängare ställer dessa.

1: Varför inte stanna för rött?
2: Varför cykla utan belysning iförd svarta kläder, svart rygga, i bästa fall hjälm, givetvis svart?
3: Varför cykla på trottoaren?
4: Varför inte använda ringklockan istället för att försöka torpedera folk, helt ljudlöst i 40 blås?
5: Varför gapa och skrika så fort det är någon som har den förbannade oförskämdheten att sätta en fot i cykelbanan för att komma runt elsparkcykeln som ligger på gångvägen?

Sist men inte minst, visa LITE förståelse för att just du inte äger världen, eller flytta ut på landet!

Välkommen in i tråden käre fotgängare och mångårige kollektivresenär! :)

Såsom varandes en individ, även om jag gillar att färdas tvåhjuligt, kan jag naturligtvis bara svara för mig själv. Jag tillhör ingen grupp även om jag är både fotgängare, cyklist, motorcyklist, bilist och kollektivresenär med C-kort.

Men känner mig som motorcyklist, med eller utan motorcykel. :)

1: Jag stannar för rött men det har hänt att jag kliver av och leder cykeln förbi rödljuset. Det är tillåtet till skillnad från att köra mot rött!

2: De flesta av mina tvåhjulingar är tillverkade i England så det finns naturligtvis alltid lyse! :tungan

3: Använder cykelbanan när det finns, annars används vägbanan. Finns det cykelbana är jag inte ute på vägen.

4: Jag använder ringklocka. Även när jag blir omkörd av cyklister utan fungerande ringklocka!

5: Gapa och skrika gör jag inte däremot brukar jag ibland säga, när fotgängare använder cykelbanan, att den borde markeras bättre.

Förståelse för andra är inte svenskens starkaste gren oavsett om man bor på landet, är inflyttad från landet eller är stadsbo. Att prata med okända på ett sansat sätt utan att skrika och gapa ingår heller inte i normalsvenskens beteende. Svensken är tyst och svarar inte på tilltal.

När två människor med inställningen "Du flyttar dig när jag kommer" möts kan det bli reaktioner som du beskriver.
För oss som flyttar oss för dessa egon uppstår färre problem! :krama
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Jag har inte sagt något om premien, bara risken. Det finns en massa andra parametrar som påverkar själva premien. Infon om dubbla risken fick vi på ett möte med försäkringsbolagens representant förra året i Stockholm och jag kan ju bara gå på vad den personen som ändå är insatt i försäkringsbolagens tankar.

Är inte risken exakt vad försäkringsbolag tar betalt för? Måste ju vara högst upprörande för er 2-hjulsdrivna bilister med denna 50%-iga rabatt! Det där med 4-hjulsdrift låter som något du läste i kvällstidningen på -80 talet.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Är inte risken exakt vad försäkringsbolag tar betalt för? Måste ju vara högst upprörande för er 2-hjulsdrivna bilister med denna 50%-iga rabatt! Det där med 4-hjulsdrift låter som något du läste i kvällstidningen på -80 talet.

Nä, jag är ganska insatt, träffar försäkringsbranchen relativt ofta... :)

När de beräknar premier så har de en miljard parametrar och just 4-hjulsdriften är en rejäl riskhöjare eftersom vi luras av att fästet är så bra när vi gasar iväg...sen ska det bromsar och då är det plötsligt en vanlig bil. Den mänskliga (manliga) övertron på sin egen förmåga är obetalbar... :)
Premien baseras på risk ja, men den baseras inte bara på bilmodellens risk utan även på området, hur den körs, historik, ålder på fordonet, ålder på föraren, bostadsarrangemang, om det finns fler i hushållet, vilka som kör bilen osv...
Sen finns det såklart ett marknadsmässig orsak också. Vi gillar 4-hjulsdrivet i Sverige, vi är ett av de 4-hjulsdrivettätaste (nytt ord :) ) länderna på jorden i förhållande till folkmängd, vilket såklart har en del med klimatet att göra. Att då sätta en skyhög premie på en 4-hjulsdriven bil är att skjuta sig själv i foten...om man vill ha kunder...
Den info jag fick på det senaste mötet i vintras var just att av samma modell på bil så är den 4-hjulsdriva modellen inblandad i dubbelt så många olyckor...sen får försäkringsbranschen stå för den infon såklart men jag är inte förvånad.

Körde själv i diket förra vintern med en 4-hjulsdriven bil, snömodd som knappt märktes när jag körde iväg men när jag kom till en lång, nypande kurva så började bilen att driva i sidled. Jag gör som jag brukar och försöker ställa upp bilen med gasen men då klipper antisladden all effekt och jag kan bara sitta och glida mot diket, kan inte styra och har ingen effekt på hjulen. Hade det varit en gammal bakhjulsdriven bil så hade jag bara ställt upp bakänden och gasat. Hade det varit framhjulsdrift så hade jag släppt gasen och styrt så bakänden ställer upp, sen gasar man igen...inga problem. 4-hjulsdrift i kombination med "modern" antisladd är inte jättebra i alla lägen.
När jag väl var i diket så var dock 4-hjulsdriften jättebra, jag trampade bara fullt och försökte styra upp ur diket...och kom nästan upp... :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om jag ser till hur jag själv kör med tvåhjulsdrift resp fyrhjulsdrift så tvivlar jag inte en sekund på att Niklas har rätt. Det är för djäkla kul att gasa på med fyrhjulsdrift och bra mycket fortare går det när alla fyra hjulen hjälper till att krafsa genom kurvan med fyrhjulssladd.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
En hel massa bra bortklippt...

Körde själv i diket förra vintern med en 4-hjulsdriven bil, snömodd som knappt märktes när jag körde iväg men när jag kom till en lång, nypande kurva så började bilen att driva i sidled. Jag gör som jag brukar och försöker ställa upp bilen med gasen men då klipper antisladden all effekt och jag kan bara sitta och glida mot diket, kan inte styra och har ingen effekt på hjulen. Hade det varit en gammal bakhjulsdriven bil så hade jag bara ställt upp bakänden och gasat. Hade det varit framhjulsdrift så hade jag släppt gasen och styrt så bakänden ställer upp, sen gasar man igen...inga problem. 4-hjulsdrift i kombination med "modern" antisladd är inte jättebra i alla lägen.
När jag väl var i diket så var dock 4-hjulsdriften jättebra, jag trampade bara fullt och försökte styra upp ur diket...och kom nästan upp... :)

Jag har än så länge varit på rätt sida av att "bli oräddad" av antisladdsystemen.
Men det har varit jäkligt nära några gånger.
Bästa 4-hjulsdrivna vi haft var en 2004 Subaru Outback med broms(visko) i både mitt och bakre diff.
Och INGET anti-sladd system. Den var kul, men som du påpekar den bromsar inget bättre, jo något bättre motorbroms men...när det väl gäller så.
Den sämsta var också en Subaru, en Forester 2011 där skiten inte ens gick att stänga av.
Med Forestern så gick det att bara nästan ställa upp den...med flit eller för att hämta hem en sladd, fast bara nästan. Precis lagom när det skulle behövas bara aldrig så lite uppställ till så gick antisladdsystemet brutalt in och höll på att lyfta en av vägen...
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top