Noll vision - i praktiken

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu är dom på gång och ska sänka hastigheter för att rädda bilister igen: https://www.dn.se/nyheter/sverige/har-ar-landets-vagar-som-far-sankt-hastighet/

Forskning visar att hastighetsbegränsningar har effekt när det gäller antalet döda och svårt skadade i trafiken. Maxhastigheten där två personbilar kan kollidera utan att det blir allvarliga konsekvenser är 80 kilometer i timmen, då minskar risken att omkomma med 40 procent.

Check, då kan väl valfri forskare eller höjdare på Tragikverket hoppa in i en Fiesta från 80-talet, eller för all del en Clio från i år och fronta med en XC90, VW Caravell eller en X5'a i 80 knyck, för att visa att det är helt ofarligt. Om han/hon kliver ut helt oberörd så är jag nästan villig att låna ut min hoj eller trampcykel så kan dom få göra om testet...
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Bilister påverkade av div svampar eller destillerade drycker kommer nog inte
att beakta Tragikverkets påfund om 80km vägar.
Vi övriga får vänja oss vid att ha en 60 tonnare nosande i röven vid 80:död
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Det estimeras at närmare 1.4 miljoner människor dör i trafiken årligt - och närmare 50 miljoner människor skadas.
Att fler dör i MC och moped olyckor, än 4-hjuliga passagerarbilar börjar kännas som ett faktum.

I Februari samlar UN över 100 Transportministrar från hela världen till en stor trafiksäkerhets konferens i Stockholm.
Sverige, har fått det ärofulle uppdrag att hålla i konferensen.

Ett panel av globala specialister har sammanställd ett sätt av rekommendationer som konferensen kommer jobba med, och ta ställning till;

https://www.roadsafetysweden.com/about-the-conference/recommendations-from-academic-expert-group/

Kolla gärna på detta ...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det estimeras at närmare 1.4 miljoner människor dör i trafiken årligt - och närmare 50 miljoner människor skadas.
Att fler dör i MC och moped olyckor, än 4-hjuliga passagerarbilar börjar kännas som ett faktum.

I Februari samlar UN över 100 Transportministrar från hela världen till en stor trafiksäkerhets konferens i Stockholm.
Sverige, har fått det ärofulle uppdrag att hålla i konferensen.

Ett panel av globala specialister har sammanställd ett sätt av rekommendationer som konferensen kommer jobba med, och ta ställning till;

https://www.roadsafetysweden.com/about-the-conference/recommendations-from-academic-expert-group/

Kolla gärna på detta ...

Väldigt intressant....och tyvärr drar jag slutsatsen att MC inte borde finnas med i framtidens trafik. Vi måste vara en gigantiskt nagel i ögat på Trafikverket. Alla åtgärder de gör påverkar inte oss nämnvärt, all teknik, alla räcken, alla pålagor och elektroniska hjälpmedel (Geofence, GPS-styrning, autonoma fordon, premiebaserad körning) kan med svårighet appliceras på en MC eftersom vi av naturen vill göra det exakt motsatta. Vi vill ha friheten, vi vill kunna dra på, vi kör ihjäl oss i väldigt låga farter när vi krockar, vi avskyr räcken eftersom de tar livet av oss och så kallade säkra vägar är vägar där vi inte överhuvudtaget vill köra...
... och tänk på hur det skulle vara att sitta på en MC som plötsligt autobromsar eller automatiskt väjer för en fara... :crash
Vad mycket enklare det skulle bli för både Trafikverket och alla politiker om vi inte fanns...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det estimeras at närmare 1.4 miljoner människor dör i trafiken årligt - och närmare 50 miljoner människor skadas.
Att fler dör i MC och moped olyckor, än 4-hjuliga passagerarbilar börjar kännas som ett faktum.

I Februari samlar UN över 100 Transportministrar från hela världen till en stor trafiksäkerhets konferens i Stockholm.
Sverige, har fått det ärofulle uppdrag att hålla i konferensen.

Ett panel av globala specialister har sammanställd ett sätt av rekommendationer som konferensen kommer jobba med, och ta ställning till;

https://www.roadsafetysweden.com/about-the-conference/recommendations-from-academic-expert-group/

Kolla gärna på detta ...

Det var mycket Tingvall på en gång. Inte ett ord om motorcyklar i princip, mest prat om vad stora företag kan göra.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har än så länge varit på rätt sida av att "bli oräddad" av antisladdsystemen.
Men det har varit jäkligt nära några gånger.
Bästa 4-hjulsdrivna vi haft var en 2004 Subaru Outback med broms(visko) i både mitt och bakre diff.
Och INGET anti-sladd system. Den var kul, men som du påpekar den bromsar inget bättre, jo något bättre motorbroms men...när det väl gäller så.
Den sämsta var också en Subaru, en Forester 2011 där skiten inte ens gick att stänga av.
Med Forestern så gick det att bara nästan ställa upp den...med flit eller för att hämta hem en sladd, fast bara nästan. Precis lagom när det skulle behövas bara aldrig så lite uppställ till så gick antisladdsystemet brutalt in och höll på att lyfta en av vägen...

På 80-talet när Quattron kom så upptäckte en väldans massa rallyförare att det där med 4-hjulsdrift inte var så himla enkelt. Körstilen var tvungen att justeras till en betydligt mer aggressiv sådan där man måste förställa bilen i sladd för att sedan kunna utnyttja fästet för att trycka bilen genom kurvorna. Ser coolt ut på film iallafall och farterna ökade betydligt.

När dessa system då applicerades på svensonbilarna så upptäckte även vanliga människor att det var svårt så då fick man uppfinna viskokopplingar och datorstyrda haldexsystem så att svensson inte körde av vägen hela tiden. Resultatet är en bil som oftast är framhjulsdriven, ibland driver lite bak och ytterligare ibland driver mer bak men det är en dator som talar om att det ska ske, allt för att "AvarageJoe" ska kunna framföra bilen överhuvudtaget och framförallt kunna köra skitfort på snötäckta skandinaviska vägar med en bil som aldrig är konsekvent.

Vad är det för vits med ett system som används 0,3% av bilens livstid och endast låter oss luras att köra skitfort under hala förhållanden? Jo jag har kört 4-hjulsdrivet i många år och det är väldigt nice att vinna rödljusracen såklart när det är ishalka, men nu senast så valde jag en framhjulsdriven bil istället och resultatet är ett betydligt lugnare körsätt på vintern. Förutom vid rödljusen så saknar jag inte 4-hjulsdrift överhuvudtaget, om jag ska vara helt ärlig mot mig själv... :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har än så länge varit på rätt sida av att "bli oräddad" av antisladdsystemen.
Men det har varit jäkligt nära några gånger.
Bästa 4-hjulsdrivna vi haft var en 2004 Subaru Outback med broms(visko) i både mitt och bakre diff.
Och INGET anti-sladd system. Den var kul, men som du påpekar den bromsar inget bättre, jo något bättre motorbroms men...när det väl gäller så.
Den sämsta var också en Subaru, en Forester 2011 där skiten inte ens gick att stänga av.
Med Forestern så gick det att bara nästan ställa upp den...med flit eller för att hämta hem en sladd, fast bara nästan. Precis lagom när det skulle behövas bara aldrig så lite uppställ till så gick antisladdsystemet brutalt in och höll på att lyfta en av vägen...

Den bästa bilen jag haft i det avseendet var min förra Audi S6. Torsen fyrhjulsdrift och inga hjälpsystem. Den gick att balansera precis på gränsen om man var skicklig. Gick man bara lite över gränsen så var man snabbt passagerare. Detsamma om man ställde upp den och sedan fegade lite med gasen vilket kunder resultera i ohyggliga retursladdar.

Min nuvarande bil Outback 2010 3,6R går det utmärkt att stänga av antisladden på så man får härja själv.
dock skulle jag säga att jag inte riktigt vill göra det för i mitt tycke är den rätt värdefull. Till stor del för att det är automatlåda på den och den har en tendens att förstöra möjligheterna att balansera bilen med gasen om man inte slagit över den på manuellt växlingsläge. När man gasar på för att ställa ut den lite så växlar den ner ungefär när man fått lagom med kraft och då blir det mycket mer kraft så den sticker fruktansvärt brutalt om man försöker köra den med avslagen antisladd och inte slagit av automatväxlingen. I sport sharp läget så tilläter den en hel del ställ innan den "hämtar hem". Men den gör det förvisso på ett rätt brutalt sätt

Det borde gå att stänga av ESP på din Forrester 2011 också tycker jag. Det är ju samma generation fordon från samma tillverkare.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Väldigt intressant....och tyvärr drar jag slutsatsen att MC inte borde finnas med i framtidens trafik. Vi måste vara en gigantiskt nagel i ögat på Trafikverket. Alla åtgärder de gör påverkar inte oss nämnvärt, all teknik, alla räcken, alla pålagor och elektroniska hjälpmedel ......

Eller, så är det så att man inkluderar MC, som en del av dom oskyddade (vi är numera definierade att tillhöra denna gruppering) och talar om att man med små medel kan bygga om infrastrukturen så den blir mera säker..
Maria Gomez, som är med i en av filmerna - är den som tog beslut om investeringen i MC Underglidningsskydd i Spanien. Kanske man har bra fortroende for https://www.cmc-info.net som 2020 ska visa upp sina första produkter.

MC/Moped, växer så det knakar i utvecklings länderna - och med värmehandtag fungerar det ju skapligt en del av året - även här..

Sen, kan jag faktisk sakna i allt detta att man prater om kunskap hos trafikanterna, respekt för andra.... bara som en sån snabb reflektion..
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Den bästa bilen jag haft i det avseendet var min förra Audi S6. Torsen fyrhjulsdrift och inga hjälpsystem. Den gick att balansera precis på gränsen om man var skicklig. Gick man bara lite över gränsen så var man snabbt passagerare. Detsamma om man ställde upp den och sedan fegade lite med gasen vilket kunder resultera i ohyggliga retursladdar.

Exactly my point! :)

Är det ett bra teknisks system som dels kräver en förare som är skicklig och dels lätt skapar en en olycka om föraren är mindre skicklig...vilket onekligen väldigt många är...? :)
(OBS, retorisk fråga!)

Det är tur att vi tillhör den stora massan som kör bättre än genomsnittet... :)

https://www.jp.se/article/de-flesta-anser-sig-kora-battre-an-genomsnittet/
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Eller, så är det så att man inkluderar MC, som en del av dom oskyddade (vi är numera definierade att tillhöra denna gruppering) och talar om att man med små medel kan bygga om infrastrukturen så den blir mera säker..
Maria Gomez, som är med i en av filmerna - är den som tog beslut om investeringen i MC Underglidningsskydd i Spanien. Kanske man har bra fortroende for https://www.cmc-info.net som 2020 ska visa upp sina första produkter.

MC/Moped, växer så det knakar i utvecklings länderna - och med värmehandtag fungerar det ju skapligt en del av året - även här..

Sen, kan jag faktisk sakna i allt detta att man prater om kunskap hos trafikanterna, respekt för andra.... bara som en sån snabb reflektion..

I andra länder tycker jag mig märka att man inkluderar 2-hjuligt som en del i vardagen och också definierat oss som oskyddade. Svenska politiker och tjänstemännen på Trafikverket verkar inte riktigt göra det. Kanske under protest och kanske officiellt men inte när de är inom sina egna väggar. Då är både gångare, cyklister, mopedister och mc-förare bara ett problem som tillför ännu mer problem... Jag hopas verkligen att jag har rätt men du vet ju själv hur mycket du och Maria fått slita i måååånga år för att få med mc som oskyddad trafikant eller ens med i dokumentet att vi finns och ska tas hänsyn till... :)
...och då ska vi inte prata om hur mycket de lyssnar i räckesfrågan...

Din sista punkt vet du att jag brinner för. Kunskap i hur man hanterar trafiken och sitt fordon, respekt gentemot andra och kanske framförallt eget ansvar är stora bristvaror hos många trafikanter tyvärr...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tycker/anser/konstaterar att man enbart tänker ”bilister” när man pratar trafikanter.

Man glömmer att trafikanter är ALLA som vistas på vägarna. Inklusive fotgängare, hästar med ryttare och/eller vagn, sparkar vintertid, cyklister, mc, traktorer, lastbilar, motorredskap osv osv.

Var tog helhetsperspektivet vägen? (Häpp)

Enfilig väg med vajerräcken är ju så dumt att klockorna stannar ur precis alla synvinklar utom just att det minskar risken för frontalkrock mellan två vanliga bilar. P andra sidan medför en liten ”touch” närmast totalhaveri och stopp för ALL trafik inkl risk för seriekrockar osv.

Vansinne.


Buy quality, cry once
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nu är dom på gång och ska sänka hastigheter för att rädda bilister

Jo, att de tre nordligaste Länsstyrelserna protesterade vilt hjälpte föga. Clownerna på Trafikverket körde över dem och har nu bestämt att bl.a. det mesta av E4 mellan Haparanda - Kalix samt Skellefteå - Umeå skall vara 80 km/h...

Just det. 80 km/h. På en jävla Europaväg...!

Precis som en talesperson för Länsstyrelsen sa på radion i morse - vi har ett Trafikverk vars agenda verkar vara att normalisera hastighetssänkning som en fullgod ersättning för vägunderhåll...

Jag som en gång hade respekt för människor från Dalarna. Jag måste ha misstagit mig grovt.
 

Bifogat

  • 1572257912.jpg
    1572257912.jpg
    16.8 KB · Visningar: 45

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Som om inte saltet var nog för att skrämma folk från E4 norr om Umeå...

Ytterligare en anledning att välja vägen innanför (som man alltid gör med hoj fö).


Buy quality, cry once
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
En massa bortklippt.

Det borde gå att stänga av ESP på din Forrester 2011 också tycker jag. Det är ju samma generation fordon från samma tillverkare.

Det trodde jag också...för när jag tryckte in knappen så tändes idiotlampan för att system var urkopplat men...se det var det inte. Det small till precis som vanligt ändå...lika läskigt varje gång.
Så jag åkte till verkstaden för att reklamera för garantiåtgärd. Det var några månader kvar på garantin då.
Hur som helst, verktaden tyckte och trodde precis som du att det skulle gå att koppla ur och undrade först om jag tryckt på rätt knapp...några väl valda ord senare....så.

Några dagar senare så får jag beskedet att fr.o.m om det var 2010 eller ngt sådan så var det inte längre möjligt att koppla ur hjälpsystemen på de "högbyggda" bilarna. Det var det besked det fått från Japan via generalagenten. Så varken Forester eller Outback kunde köras med systemen urkopplade. På Impreza och Legacy däremot skulle det vara möjligt att iaf temporärt stänga av systemen. Så mycket för "körglädje"
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det trodde jag också...för när jag tryckte in knappen så tändes idiotlampan för att system var urkopplat men...se det var det inte. Det small till precis som vanligt ändå...lika läskigt varje gång.
Så jag åkte till verkstaden för att reklamera för garantiåtgärd. Det var mångra månader kvar på garantin då.
Hur som helst, verktaden tyckte och trodde precis som du att det skulle gå att koppla ur och undrade först om jag tryckt på rätt knapp...några väl valda ord senare....så.

Några dagar senare så får jag beskedet att fr.o.m om det var 2010 eller ngt sådan så var det inte längre möjligt att koppla ur hjälpsystemen på de "högbyggda" bilarna. Det var det besked det fått från Japan via generalagenten. Så varken Forester eller Outback kunde köras med systemen urkopplade. På Impreza och Legacy däremot skulle det vara möjligt att iaf temporärt stänga av systemen. Så mycket för "körglädje"

Och nu får vi lite samma på Euro 5-hojarna med ABS som ej går att koppla ur.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Jo, att de tre nordligaste Länsstyrelserna protesterade vilt hjälpte föga. Clownerna på Trafikverket körde över dem och har nu bestämt att bl.a. det mesta av E4 mellan Haparanda - Kalix samt Skellefteå - Umeå skall vara 80 km/h...

Just det. 80 km/h. På en jävla Europaväg...!

Precis som en talesperson för Länsstyrelsen sa på radion i morse - vi har ett Trafikverk vars agenda verkar vara att normalisera hastighetssänkning som en fullgod ersättning för vägunderhåll...

Jag som en gång hade respekt för människor från Dalarna. Jag måste ha misstagit mig grovt.

Men kom igen, som vägen västerut förbi Stora Lulevattnet - who cares? Hur många poliser har ni i Lappland nuförtide? Två?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Att bomba satan bara för att man vet att det inte finns fler än två poliser i tjänst på en yta som är nio gånger större än Skåne löser knappast Trafikverkets problem med bristande underhåll och total avsaknad av nya investeringar.

Precis som Länsstyrelsen redan sagt - Trafikverket håller sakta men säkert på att vänja befolkningen vid att hastighetssänkning med hänvisning till säkerhet är bättre än att åka ut och laga vägen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skåne är inte ens hälften så stort som bara Kiruna kommun. Men oavsett antalet poliser så är det ju inte antalet poliser som är den begränsande faktorn för trafiken i Norrbotten, hoj eller ej.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tragikvärket har en film på sin startsida om hur viktigt det är att inte bli påkörd av bilar när man är ute och går, så jag frågade dom om varför dom inte har fokus på olyckor mellan fotgängare och cyklister, eftersom det normalt är dom som delar vägyta, en vägyta som dessutom sällan är upplyst, till skillnad från bilvägarna. Jag frågade också varför det är tillåtet att sälja olagliga cykellysen i Sverige, dvs såna som blinkar, eftersom färdbelysning ska vara fast. Det här är svaret jag fick:
Hej!


Tack för ditt mejl.

Naturligtvis behöver alla som rör sig i miljöer med trafik ta hänsyn till varandra. Även bilisterna, hålls inte hastigheten bryter man mot lagen. Trafikverket arbetar systematiskt med Nollvisionen – att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken. Det gör vi på flera olika sätt, till exempel genom mötesseparering, fartkameror och anpassade hastigheter. Men i just det här inlägget har vi valt att påminna de som inte kör bil att det är viktigt att de syns även i stadsmiljöer där det finns gatubelysning.

Vi är flera olika parter som ansvarar för cykelvägar. Det är kommunerna som ansvarar för de allra flesta cykelvägarna. Trafikverket ansvar för en mindre del och några ligger också på det enskilda vägnätet. Trafikverket ansvarar för knappt 300 mil cykelväg, kommunerna för knappt 2000 mil cykelväg och drygt 100 mil cykelväg ligger på det enskilda vägnätet.

I dokumentet Vägars och gators utformning som Trafikverket tagit fram i samarbete med Sveriges kommuner och landsting finns rekommendationer gällande belysning av gång- och cykelvägar, men de här riktlinjerna är inte tvingande när det är kommuner som är väghållare utan bara för Trafikverket. Länk till VGU: https://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/12046/RelatedFiles/2015_086_krav_for_vagars_och_gators_utformning.pdf

I olycksstatistiken för cyklister kan vi inte se att belysningen spelar någon särskilt roll när det gäller omkomna: en studie som Folksam genomförde förra året gällande cyklisters dödsolyckor på kommunalt och statligt vägnät visade att 70% av cyklisterna omkom i dagsljus.

Det stämmer att det är en utmaning med att blanda fotgängare och cyklister då de ofta har olika hastighetsanspråk. Det är därför allt fler gång o cykelbanor delas upp på något sätt. Den nya regeln om att gående som använder en gemensam gång- och cykelbana om möjligt ska gå längst till vänster i färdriktningen syftar också till att minska riskerna för både gående och cyklister. Men statistiken visar dock inte på att det är ett stort trafiksäkerhetsproblem med konflikter mellan fotgängare och cyklister utan det är mycket få allvarligt skadade.

I Sverige får baklyktan vara av blinkande typ om den blinkar med minst 200 blinkningar/minut. Transportstyrelsen svarar för de svenska fordonsreglerna. Mer information finns på deras hemsida.

Nämen, det är bara döda som räknas, och eftersom det inte är så många som dör i olyckor relaterade till bristande belysning så räknas det inte, och att flest dör i dagsljus (då flest rör sig) verkar ju vara ett annat bevis för att belysning är onödigt. Trots att samma Tragikvärk har kommit fram till att olyckorna ökar i mörker :huvet Jag tar sällan till med kraftuttryck i överflöd i sakliga diskussioner, men här måste jag bara få det ur mig: Jävla idioter! :mad:
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tragikvärket har en film på sin startsida om hur viktigt det är att inte bli påkörd av bilar när man är ute och går, så jag frågade dom om varför dom inte har fokus på olyckor mellan fotgängare och cyklister, eftersom det normalt är dom som delar vägyta, en vägyta som dessutom sällan är upplyst, till skillnad från bilvägarna. Jag frågade också varför det är tillåtet att sälja olagliga cykellysen i Sverige, dvs såna som blinkar, eftersom färdbelysning ska vara fast. Det här är svaret jag fick:


Nämen, det är bara döda som räknas, och eftersom det inte är så många som dör i olyckor relaterade till bristande belysning så räknas det inte, och att flest dör i dagsljus (då flest rör sig) verkar ju vara ett annat bevis för att belysning är onödigt. Trots att samma Tragikvärk har kommit fram till att olyckorna ökar i mörker :huvet Jag tar sällan till med kraftuttryck i överflöd i sakliga diskussioner, men här måste jag bara få det ur mig: Jävla idioter! :mad:
Man måste ju undra hur de resonerar kring sina jobb och hur profesionella de behöver vara?

Brukar inte säga det ofta men i detta läget är det så sant:
Bättre vara tyst och tas för en idiot än att tala och undanröja alla tvivel...
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top