Noll vision - i praktiken

Raderad medlem 51742

Guest
Varsågod CFr artikeln i sin helhet.


DN DEBATT 16/2.

22 hälso- och trafikexperter: För att klara nollvisionen är 20 km/tim, något över normal cykelhastighet i tätort, det mest rimliga.

Men vi anser att det är etiskt försvarbart, vetenskapligt grundat och politiskt motiverat att åtminstone sänka bashastigheten i svenska tätorter till högst 30 km/tim.

Dela på Facebook
Dela på Twitter
Tipsa om artikel
Kommentera41

Läs senare
Den 19–20 februari kommer 1?500 politiker och experter från hela världen till Stockholm för den tredje globala ministerkonferensen om trafiksäkerhet. Sverige står som värd och lutar sig mot sitt internationellt erkända arbete med den så kallade Nollvisionen.

Nollvisionen är det långsiktiga målet att ”ingen människa ska omkomma eller allvarligt skadas i trafiken”. Nollvisionen beslutades av riksdagen 1997 och utgör grunden för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige. Enligt Trafikverket ska ”ansvaret för trafiksäkerheten delas mellan dem som utformar och dem som använder transportsystemet. Utformarna har det yttersta ansvaret för säkerheten”. Nollvisionen har spridits över hela världen, inklusive stora städer som New York, Los Angeles och Vancouver.

Mellan 2010 och 2019 omkom 2.728 människor i trafiken i Sverige, varav 396 gående och 220 cyklister. 402 omkom på gator med hastighetsgränsen 50 kilometer per timme, 67 på gator med 30 km/tim, och endast 2 på gator med 20 km/tim. Under 2019 omkom 223 personer, varav 86 oskyddade trafikanter. Antalet omkomna är historiskt lågt. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap beräknade 2005 den samhällsekonomiska kostnaden för trafikolyckor i Sverige till 21 miljarder kronor. I världen uppskattar WHO att det dör 1,35 miljoner varje år i trafiken. Trafikvåldet är globalt sett den vanligaste dödsorsaken bland barn och unga (5–29 år). Numera skjutsas vart fjärde barn med privat bil, beroende på stad och stadsdel, en fördubbling de senaste tjugo åren. Den bristande trafiksäkerheten kring skolorna är en starkt bidragande orsak.

Redan vid 20 km/tim finns en liten risk att dö vid påkörning. Vid 50 km/tim är risken 20 procent och ända upp till 50 procent för fotgängare över 60 år.
Det finns starka samband mellan fordons hastighet och risken att dö vid en kollision mellan fordon och fotgängare. Flertalet vetenskapligt framtagna så kallade riskkurvor eller ”krockvåldskurvor” visar att skade- och dödsrisken för fotgängare som blir påkörda av fordon ökar markant vid fordonshastigheter över 30 km/tim. Redan vid 20 km/tim finns en liten risk att dö vid påkörning. Vid 50 km/tim är risken 20 procent och ända upp till 50 procent för fotgängare över 60 år.

I samband med Stockholmskonferensen har en vetenskaplig expertgrupp utsetts som tagit fram rapporten ”Saving lives beyond 2020”. Där fastslås att ”fordons hastighet bör begränsas till 30 km/tim i urbana områden [tätort]”. Trafikverket konstaterar också i sin rapport ”Nya krockvåldskurvor…” från 2012 att ”30 km/tim bör vara den dimensionerande hastigheten på platser och i områden där bilar, fotgängare och cyklister blandas”.

Lägre hastigheter skulle också minska luftföroreningarna. Enligt IVL Svenska miljöinstitutet dör cirka 7.600 svenskar årligen på grund av luftföroreningar, där 22–51 procent kan härledas till trafiken, vilket är mer än tio gånger fler liv än som förlorades i trafiken på grund av olyckor. Barn hör till riskgruppen eftersom deras lungor inte är färdigutvecklade. En stadsmiljö där det är tryggt, säkert och lätt att gå och cykla har också en mängd andra folkhälsoeffekter såsom ökad fysisk aktivitet, vilket leder till mindre övervikt, mindre hjärt- och kärlsjukdomar och mindre stress och längre livslängd.

I svenska tätorter gäller enligt Trafikförordningen i dag bashastigheten 50 km/tim. Det betyder att står det inget skyltat så är det 50 km/tim som är lagstadgad hastighet. Sveriges kommuner har de senaste åren stadigt ökat antalet 30-zoner i lokala bostadsområden. 2016 gav regeringen uppdrag till Trafik*analys att utreda förutsättningarna för sänkt bashastighet. Trafikanalys kom med sin rapport i oktober 2017 och förordade med trafiksäkerhetsargument en sänkning till 40 km/tim. Efter detta har frågan legat på regeringens bord utan beslut. Trafikanalys sades också ha utrett 30 km/tim som bashastighet men avfärdade denna med att det skulle innebära för stora restidsförluster.

Vi anser att det är både etiskt försvarbart, vetenskapligt grundat och politiskt motiverat att sänka svensk bashastighet till åtminstone 30 km/tim. Men om Nollvisionen ska tas på allvar vore nog 20 km/tim, det vill säga något över normal cykelhastighet i tätort, det mest rimliga. Då skulle olika typer av fordon, bilar, elsparkcyklar och cyklar kunna samspela i gaturummet. Gående skulle kunna korsa gatan utan risk eller utan att vara rädd för att dö eller allvarligt skadas. Bashastigheten skulle framför allt gälla på lokalgator, som utgör majoriteten av tätorternas gatunät.

Huvudgator skulle i stället utgöra undantag och skyltas med 40 eller 50 km/tim, för att exempelvis kollektivtrafik ska kunna hålla en konkurrenskraftig hastighet.

I fråga om konsekvenser för restider så skulle detta inte innebära en större förändring av dagsläget, eftersom huvudgator för genomfartstrafiken kan bibehålla dagens hastigheter om kommunerna så vill. Skillnaden skulle vara att tätortens trafikmiljö som utgångspunkt skulle betraktas först och främst som en livsmiljö för människor och därefter som ett transportsystem för fordon.

Detta är i linje med den vändning av trafikpyramiden, med gående högst och bilar längst ned, som finns i snart alla kommuners trafikplaner. En sänkning av bashastigheten till 40 km/tim är ett steg i rätt riktning men inte tillräckligt för att på riktigt nå Nollvisionen och hållbarhetsmålen.

Ska Sverige stå värd för världens viktigaste trafiksäkerhetskonferens kan vi inte skryta om Nollvision och hållbarhetsmål om vi har en dödlig och våldsam bashastighet. Ska Sverige vara föregångsland inom trafiksäkerhet då krävs en bashastighet inom tätort på högst 30 km/tim.

Bakgrund. Vinster med lägre hastighet
Fordonshastighet påverkar inte bara trafiksäkerheten. En stor mängd forskning, svenska och internationella studier, visar att lägre hastigheter också innebär:

• mindre energikonsumtion och bränsleförbrukning

• mindre utsläpp av luftföroreningar

• mindre väg- och däckslitage

• mindre koldioxid och klimatpåverkan

• mindre trängsel och bättre framkomlighet

• lägre buller*nivåer

• mer byggbar mark och förtätning

• högre bostadsvärden och attraktivare stadsmiljö

• ökad omsättning i butiker och restauranger

• ökad upplevd trygghet

• mer sociala kontakter mellan grannar

• jämlikare samspel mellan trafikantgrupper

• fler som går och cyklar

Var lade jag min kramplösande medicin, nu igen? :huvet :brinnerup :mad:

Mer seriöst, vad dessa debattörer framför allt är ute efter är inte ökad trafiksäkerhet. De vill minska bilarnas utrymme i samhället för att skapa mer utrymme för cyklister och gående och de använder nollvisionen som slagträ i den frågan. Att det skall gå att ta sig fram tryggt och säkert som gående eller cyklist säger jag inte emot, men en sådan ensidigt bilfientlig inställning som debattörerna har blir absurd.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Om jag inte vill att någon ska skadas/dödas av ett fordon så förbjuder jag fordon, jag tar helt enkelt bort dem ur ekvationen. Superlätt!
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Verkar som inte ens regeringen tror på Noll Vision längre:

Delmålet innehåller en halvering av antalet omkomna till följd av trafikolyckor inom vägtrafiken, sjöfarten, och luftfarten. Även antalet omkomna inom bantrafiken ska halveras, och dessutom ska antalet allvarligt skadade inom samtliga trafikslag minska med minst 25 procent. Målet ska vara uppfyllt till 2030. Därmed omfattas alla trafikslag av målet, som nu även är tidsatt.

https://www.tidningenproffs.se/nyhe...ojer-ambitionsnivan-i-trafiksakerhetsarbetet/

BANG!

Kvantifierbart mål, tidsram, alla trafikslag.

Ambitiöst.
Minst sagt .

Raka motsatsen till flumartikeln i DN, egentligen raka motsatsen även till Noll Vision, även om man inte vill medge det.

...och med en påtagligt snäv tidsram, dessutom.
Hur realistiskt är projektet? Hur stor omvälvning av dagens trafik måste till?

Eller, är det samma engagemang bakom denna utsagan som hos "EUs lägsta arbetslöshet 2020"...?

Edit:

Ett fel i det som Thomas Eneroth säger har smygit sig in i texten.
Sverige är faktiskt inte längre ledande inom trafiksäkerhet. Norge tog över den positionen för en del år sedan. Norge inkorpererar ju motorcyklister i sitt säkerhetsarbete...

https://www.tidningenproffs.se/nyhet/2019/12/norge-bast-i-varlden-pa-trafiksakerhet/
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Varför inte bara ta bort sebra lagen till att börja med så folk inte kastar sig ut från trottoarer framför bilar o cyklister. Sedan kanske man kan fundera på alla dumskallar som stirrar i mobilen hellre än att inte snubbla gå in i stolpar ramla på trottoar kanter.

Denna veckan såg jag en som stirrade i mobilen på cykel o drog rätt ned i ett djupare dike. det såg minst sagt spektakulärt ut:D

Men det är inte Zebralagen det är fel på. :7peta

Fordonsföraren ska alltså släppa fram den som går. Men gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig. Även den som leder en cykel räknas som gående.
Tänk på att fordonsförare däremot inte har någon väjningsplikt mot den som cyklar på ett obevakat övergångsställe.


https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Overgangsstalle/

Om jag inte vill att någon ska skadas/dödas av ett fordon så förbjuder jag fordon, jag tar helt enkelt bort dem ur ekvationen. Superlätt!

Nja, det var ju det som hände när Noll Vision sjösattes, motorcyklar skulle förbjudas av just ovan nämnda skäl! :fakta
Men Dängvall fick backa så superlätt är det inte...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Verkar som inte ens regeringen tror på Noll Vision längre:



https://www.tidningenproffs.se/nyhe...ojer-ambitionsnivan-i-trafiksakerhetsarbetet/

BANG!

Kvantifierbart mål, tidsram, alla trafikslag.

Ambitiöst.
Minst sagt .

Raka motsatsen till flumartikeln i DN, egentligen raka motsatsen även till Noll Vision, även om man inte vill medge det.

...och med en påtagligt snäv tidsram, dessutom.
Hur realistiskt är projektet? Hur stor omvälvning av dagens trafik måste till?

Eller, är det samma engagemang bakom denna utsagan som hos "EUs lägsta arbetslöshet 2020"...?

Edit:

Ett fel i det som Thomas Eneroth säger har smygit sig in i texten.
Sverige är faktiskt inte längre ledande inom trafiksäkerhet. Norge tog över den positionen för en del år sedan. Norge inkorpererar ju motorcyklister i sitt säkerhetsarbete...

https://www.tidningenproffs.se/nyhet/2019/12/norge-bast-i-varlden-pa-trafiksakerhet/

Det här är inte Noll Vision! :tummenupp

I Sverige är det lättare, bara att hålla hastigheten! :huvet

Norska körskolelärare har länge pekat på förarens beteende och förarutbildning som den betydande faktorn till varför riskerna är lägre i Norge. Norsk förarutbildning bygger på riskförståelse, självinsikt och förmåga att fatta beslut, detta betyder mer än faktakunskap och grundläggande färdigheter.

https://www.tidningenproffs.se/nyhet/2019/12/norge-bast-i-varlden-pa-trafiksakerhet/
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Men det är inte Zebralagen det är fel på. :7peta

Fordonsföraren ska alltså släppa fram den som går. Men gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig. Även den som leder en cykel räknas som gående.
Tänk på att fordonsförare däremot inte har någon väjningsplikt mot den som cyklar på ett obevakat övergångsställe.

Nej zebra lagen i sig är det inget fel på, men folk tolkar som att det är fritt att gå rakt ut i gatan framför bilar oavsett om det ÄR övergångsställe eller ej, samma sak med spandex folk på trampcycklar dom har uppenbart fri framfart oavsett vem som behöver tvärnita.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nej zebra lagen i sig är det inget fel på, men folk tolkar som att det är fritt att gå rakt ut i gatan framför bilar oavsett om det ÄR övergångsställe eller ej, samma sak med spandex folk på trampcycklar dom har uppenbart fri framfart oavsett vem som behöver tvärnita.

Och samma sak med högerregeln.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nej zebra lagen i sig är det inget fel på, men folk tolkar som att det är fritt att gå rakt ut i gatan framför bilar oavsett om det ÄR övergångsställe eller ej, samma sak med spandex folk på trampcycklar dom har uppenbart fri framfart oavsett vem som behöver tvärnita.

Och samma sak med högerregeln.

Och hade vi haft ett Trafiksäkerhetsverk värt namnet hade det informerats om reglerna och dessutom sett till att polisiära insatser sett till att de efterlevs.

I Finland gäller högerregeln och den följs alltid vilket underlättar! :tummenupp
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Här dog 4 unga under helgen:

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/fyra-personer-döda-efter-svår-trafikolycka-1.24080907

Trots räcken!
Tack vare räcken...?

Den energiupptagande körfältsdelaren fungerade som hoppramp och skickade iväg bilen på en flygtur som slutade 3 meter upp på ett brofundament.

Trafikverket kommer att säga att hastigheten var anledningen till olyckan - men det är bara en delsanning.

Det riktigt obehagliga är att (även) dessa fyra dog på grund av noll vision.

Nollvisionens totala fokus på material och "system" samt den totala blindheten för människan som framför fordonet dödar trafikanter.

Vi vaggas från alla håll med propaganda som berättar hur säkra våra bilar är med både antisladd och en hel kuddhörna full med gosiga airbags.

Räcken ses som en garanti för evigt liv och myndighetens mantra om att "ingen skall behöva dö..." sitter som klistrig kåda i folks medvetande.

Men var är motargumenten?

Vem informerar om att naturlagar fortfarande gäller?
Vem avslöjar att hjulen måste ha kontakt med underlaget för att hjälpsystemen skall ha en chans att fungera?

När såg du senast en kampanj som påminde om vattenplaningens faror?

Den gemensamma nämnaren för ALLA olyckor där någon omkommit eller skadats allvarligt är att det funnits minst en förare inblandad.


Hur är det möjligt att nollvisionen tillåts blunda för detta faktum, decennie efter decennie?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
”80
Bei näße”


Skyltar ovanliga i Sverige; desto vanligare i resten av Europa som saknar noll vision.


Buy quality, cry once
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej vi har ju vajerräcken! Löser allt, i kombination med sänkta hastigheter intill löjlighetens gräns.


Buy quality, cry once
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Den gemensamma nämnaren för ALLA olyckor där någon omkommit eller skadats allvarligt är att det funnits minst en förare inblandad.
Eller, så hade olyckan kunnat undvikas om det hade varit just en förare inblandad, inte bara någon som sitter bakom ratten?

Vad ska egentligen krävas för att dom dels ska sluta med hastighetsmantrat (även om dom i sig har rätt i att noll i hastighet antagligen minskar antalet olyckor drastiskt), lyfta över ansvaret på föraren och faktiskt lägga resurserna på sånt som verkligen räddar liv, tex sjukvård, äldreomsorg, förebyggande hälsovård och suicidalprevention tex?

Eller har myndigheterna rätt, är moderna trafikanter så urbota pantade att dom inte klarar av något annat än att framföra sina fordon fånigt långsamt?

Jag har visserligen hört en del kommentarer som stöder det senare, tex att med vinterdäck kan man köra som på sommaren, kortare bromssträcka med fyrhjulsdrift, att det är säkert att köra släp i 120 med moderna bilar, att 80 bara gäller för släp med last annars kan man hålla uppåt 120, att man kan köra längre utan rast i moderna bilar eftersom dom varnar för hinder/trötthet, att man ska HÅLLA hastigheten osv...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag körde bil i området tidigare den kvällen och kunde konstatera att vid ca 80 km/h låg man hela tiden på gränsen till vattenplaning. Det verkar ha fortsatt att regna minst lika mycket under resten av kvällen/natten. Med tanke på sammanhanget (fyra personer i 20-årsåldern i Audi A5 Sportback mitt i natten) och olycksplatsen (svag högerkurva efter raksträcka) är det väl en inte allt för vild gissning att det gått undan rejält, sen har bilen fått vattenplaning och fortsatt i tangentens riktning när högerkurvan startade.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Eller har myndigheterna rätt, är moderna trafikanter så urbota pantade att dom inte klarar av något annat än att framföra sina fordon fånigt långsamt?

Jag har visserligen hört en del kommentarer som stöder det senare, tex att med vinterdäck kan man köra som på sommaren, kortare bromssträcka med fyrhjulsdrift, att det är säkert att köra släp i 120 med moderna bilar, att 80 bara gäller för släp med last annars kan man hålla uppåt 120, att man kan köra längre utan rast i moderna bilar eftersom dom varnar för hinder/trötthet, att man ska HÅLLA hastigheten osv...


Folk är pantade.
Kanske har aktuellt pantvärde uppnåtts genom att trafiksäkerhetssverige sedan 20 år tillbaka avbrutit all kommunikation med trafikanterna?

Exemplen du tar upp har jag också hört, och med lite krydda dessutom. "Min bil har släpvagnsstabilisering, så att jag..."

Och, när översteprästen Tingvall själv går ut och säger att "antisladdsystem ersätter behovet
av dubbdäck" så känns allt meningslöst.

Frågan alla borde ställa sig - trafiksäkerhetsforskare såväl som gemene man är:

Vad gör vi av de extra marginaler som tekniken ger oss?
 
Last edited:

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag körde bil i området tidigare den kvällen och kunde konstatera att vid ca 80 km/h låg man hela tiden på gränsen till vattenplaning. Det verkar ha fortsatt att regna minst lika mycket under resten av kvällen/natten. Med tanke på sammanhanget (fyra personer i 20-årsåldern i Audi A5 Sportback mitt i natten) och olycksplatsen (svag högerkurva efter raksträcka) är det väl en inte allt för vild gissning att det gått undan rejält, sen har bilen fått vattenplaning och fortsatt i tangentens riktning när högerkurvan startade.

Du kunde känna det för att du har erfarenhet, perceptionsförmåga och intresse för bilkörning.

Tänk på alla ointresserade commuters som ligger och balanserar på gränsen till total katastrof utan att en susning om det.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag körde bil i området tidigare den kvällen och kunde konstatera att vid ca 80 km/h låg man hela tiden på gränsen till vattenplaning. Det verkar ha fortsatt att regna minst lika mycket under resten av kvällen/natten. Med tanke på sammanhanget (fyra personer i 20-årsåldern i Audi A5 Sportback mitt i natten) och olycksplatsen (svag högerkurva efter raksträcka) är det väl en inte allt för vild gissning att det gått undan rejält, sen har bilen fått vattenplaning och fortsatt i tangentens riktning när högerkurvan startade.

Och som grädde på moset var det nåt jävla svin som filmade vraket och publicerade på sociala media. Innan räddningstjänsten var på plats.

Sånt gör mig ledsen och besviken på mina medmänniskor. Total brist på respekt och empati som jag ser det.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Du kunde känna det för att du har erfarenhet, perceptionsförmåga och intresse för bilkörning.

Tänk på alla ointresserade commuters som ligger och balanserar på gränsen till total katastrof utan att en susning om det.

Håller med generellt. Dessa ointresserade commuters som ligger och balanserar på gränsen till total katastrof utan en susning om det körde om mig i vad som knappast var lämplig fart och skapade närmast svallvågor i sin framfart genom vattnet. I den aktuella olyckan handlade det dock knappast om commuters - jag skulle gissa att det fanns betydande inslag av det vi brukar kalla extremt beteende i det fallet.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Och som grädde på moset var det nåt jävla svin som filmade vraket och publicerade på sociala media. Innan räddningstjänsten var på plats.

Sånt gör mig ledsen och besviken på mina medmänniskor. Total brist på respekt och empati som jag ser det.

Ja, ett sådant agerande tyder på något mer än att man bara vill få uppmärksamhet på sociala medier. Känns som att det finns ett tydligt inslag av att vilja förnedra offren av något skäl.
 
Last edited by a moderator:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top