Fast det taktiska momentet kommer efter typskolningen, det är olika saker. Rent krasst tror jag nästan det finns fler Gripar än Sk60 idag och de senare är dessutom på väg ut för en propellerkärra.Det finns nog flera anledningar till det. Ett är tillgängligheten på flygplan, ett annat skäl är kostnaden. Det finns nog ett antal fler, men inte att det skulle vara svårfluget i sig.
Jag har flugit det i "riktig" simulator på flottilj och det är ju gjort för att vara så enkelt som möjligt att flyga. Som simulatorpersonalen sade: "Din morsa kan flyga Gripen".
Pilotens kapacitet skall gå till att lösa uppgiften, inte framföra flygplanet.
Nu börjar man direkt på SK60 som också är väldigt lättfluget.
Super Cub kan vara ganska lömskt i vissa attackvinklar och hastigheter, man skall laborera med klaffar, propellervinkel, gaspådrag, blandningsförhållande, kombinerade roderutslag osv. Dessutom sporrhjul...
(oändligt OT)
/R