Allt utom SMC. Det är sedan gammalt.Vilka organisationer är ok att kritisera utan att själv vara medlem i?
Får jag kritisera Miljöpartiet utan att vara medlem?
Jämför du SMC med miljöpartiet?!?! Galning.
Allt utom SMC. Det är sedan gammalt.Vilka organisationer är ok att kritisera utan att själv vara medlem i?
Får jag kritisera Miljöpartiet utan att vara medlem?
Man kan naturligtvis kritisera vad och vem man vill. Miljöpartiet, IS, fackföreningar och Nordkorea har det gemensamt att de har en hyfsat betydande påverkan på våra liv på olika sätt och det blir därmed fullt förståeligt varför man kritiserar dem. Att kritisera en ideell förening som man inte är med i om det inte finns något föreningen gjort som påverkat en själv eller samhället direkt eller indirekt på något negativt sätt förstår jag inte riktigt. Därför jag undrade om det fanns några sådana skäl. Kritisera får man såklart ändå, fast jag förstår inte varför om man inte har några egna motiv till det.Vilka organisationer är ok att kritisera utan att själv vara medlem i?
Får jag kritisera Miljöpartiet utan att vara medlem?
Håller med. Mitt motiv är att jag vill belysa det jag ser som problematiskt. Jag tror det är bra att alla röster får höras och inte bara de som säger att Sverige som ensamt land i världen hade förbjudit motorcykelåkning om inte SMC fanns.Man kan naturligtvis kritisera vad och vem man vill. Miljöpartiet, IS, fackföreningar och Nordkorea har det gemensamt att de har en hyfsat betydande påverkan på våra liv på olika sätt och det blir därmed fullt förståeligt varför man kritiserar dem. Att kritisera en ideell förening som man inte är med i om det inte finns något föreningen gjort som påverkat en själv eller samhället direkt eller indirekt på något negativt sätt förstår jag inte riktigt. Därför jag undrade om det fanns några sådana skäl. Kritisera får man såklart ändå, fast jag förstår inte varför om man inte har några egna motiv till det.
Du tycker så, andra tycker kanske annorlunda.Om en förening inte känns lockande för att de som styr den får löner som man tycker är för höga så kommer det bedömt inte ändras på grund av inlägg i ett forum och man kommer bedömt inte få den personen att ändra sig, iaf inte efter att man belyst vad organisationen gör för urtitolfte gången.
Vad anses vara en rimlig län för att styra en organisation som SMC?
Med det sagt, fortsätt gärna, jag är imponerad att ni orkar.
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Jag passar på att påminna om att soppan blir en krona dyrare per liter redan vid årsskiftet.Jag brukar gilla att argumentera, nästan för sakens skull, men äh… jag orkar inte. Nu längtar jag till våren och hoppas ingen klåfingrig politiker hittat på några ytterligare begränsningar så jag kan köra hoj och hålla käften.
Jag var och köpte några liter Aspenbensin idag och blev lite sugen på att köpa på mig några fat för drygt 5000 kr/st. Kan nog bli en vettig investering, tänker jagJag passar på att påminna om att soppan blir en krona dyrare per liter redan vid årsskiftet.
Så för mig innebär det ungefär 750 kr dyrare säsong 2022. Det kan jag leva med, särskilt som studielånen är betalda i januari efter 23 år av avbetalning.
Omräknat så är det ungefär 5% prishöjning på bränslet. Sänker jag farten från 95 till 91 km/h så får jag ungefär motsvarande lägre bränsleförbrukning och "förlorar" en halvtimme på tio timmars körning.
Eller vinner, snarare. Det är ju KUL att köra hoj!
Nu är vi väl rätt från trådens ämne, tycker Du inte det själv? Denna diskussionen tog vi väl för ett par år sedan, Du hade fel fakta då och Du har fel fakta nu. Tyvärr fortsätter Du att framhärda, av någon dunkel anledning som i vart fall jag inte begriper.Du tycker så, andra tycker kanske annorlunda.
För mig ligger en rimlig lön som GS för SMC i spannet 40-50k/månad. Medlemmars medel ska inte slösas, enligt mig.
Fint. Så du garanterar att ingen på SMC tjänar över en miljon per år?Nu är vi väl rätt från trådens ämne, tycker Du inte det själv? Denna diskussionen tog vi väl för ett par år sedan, Du hade fel fakta då och Du har fel fakta nu. Tyvärr fortsätter Du att framhärda, av någon dunkel anledning som i vart fall jag inte begriper.
Du har rätt till Din uppfattning, frivilligt medlemsskap i en ideell intresseorganisation är just det - frivilligt. Vill Du avstå medlemsskap är det helt fritt att göra så. Vill Du bli medlem, jobba ideellt för att till sist bli erbjuden en position där Du kan påverka medarbetarnas lönenivåer är det ett annat alternativ. Om Du bara inte låter Dig påverkas av fakta och kunskaper under den resan kanske Du till och med kan bibehålla ovanstående uppfattning ?
Vi har även pratat retorik och argumentationsfel i en annan tråd, där Du rätt tydligt klargör att Du minsann inte tänker ta intryck av något som anförs emot Din uppfattning. Jag tror det brukar kallas att vara ”faktaresistent”. Synd, det gör all vidare argumentation meningslös och CFr och andras reaktion fullt begriplig. Annars kanske Du kunde ha förstått BrooklynS och andra som påvisat att SMC har haft och har stora framgångar i sitt arbete - vissa kan organisationen ta äran för, vissa måste man av politiska eller personliga skäl glädja sig åt i tysthet. Så funkar en resultat- och målstyrd intresseorganisation.
Så Du är helt fri att tycka vad Du vill och ha åsikter om vad Du vill. Vi lever, tack och lov, i en demokrati. Men om man inte är mottaglig för fakta eller beredd att modifiera sina teorier och åsikter baserat på bättre information från andra, mer insatta personer gör det all vidare debatt meningslös. Det blir som att hälla vatten på en gås. Ungefär.
Med detta enda inlägg från min sida i denna ”debatt” (eller vad vi nu ska kalla det) hoppas jag att tråden kan återgå till sitt egentliga syfte - att prata nollvision och vad vi kan göra för att även inkludera motorcyklisternas villkor i densamma ? Ha en fortsatt fin lördagskväll allihopa!
Med tanke på att du själv hävdar att SMC jobbar med frågor i decennier utan något resultat så skulle jag säga att en miljon per år är mer än vad man förtjänar.Lönenivåer är nog medlemmarnas sak att ha åsikter om i en förening. Såvitt jag vet så brukar arvoden fastställas av stämmor och löner av styrelsen, så är man medlem kan man tex motionera om halverade löner och uppbåda röster för sin sak i god demokratisk ordning.
Men i allmänhet är det nog så att de flesta har ungefär den lön som deras arbete faktiskt är värt. Annars hade de ju haft en lägre/högre lön.
Det ligger naturligt i den svenska avundsjukan att tycka att alla som har högre lön än vad man själv har är snuskigt överbetalda. Givetvis försöker man maskera resonemanget med andra argument men det är som alltid helt genomskinligt och självmarkerande.
40-50 k/mån har man som truckchaffis under jord i Malmfälten. Jämförbart?
Nä det är nog bara att acceptera att vissa jobb har en viss lönenivå och att de som får jobben faktiskt anses värda den lönen. Sköter man inte jobbet åker man ju ut.
Och minns devisen: "If you pay peanuts, you'll get monkeys"
Är inte 50k i månaden för mycket även det, för att bara suga på snusen och inte åstadkomma någonting vettigt?Med tanke på att du själv hävdar att SMC jobbar med frågor i decennier utan något resultat så skulle jag säga att en miljon per år är mer än vad man förtjänar.
Byta ut ledningen är ett bra första steg.Är inte 50k i månaden för mycket även det, för att bara suga på snusen och inte åstadkomma någonting vettigt?
Det borde ju vara helt oavlönad enligt min mening.
Men vad är din handlingsplan här?
Tänkte på dom konkreta åtgärderna, förutom lönesänkningar?
Fast det hindrar ju inte utomstående att ha åsikter i ämnet, som dock lätt kan "ignoreras", iaf här på SportHoj. Orka se/höra någon utbrista "Dumma er, ni får inte skotta i er sandlåda, sluta upp med att leka, genast!".De konkreta åtgärderna är det nog medlemmarnas sak att ha åsikter om.
Med tanke på att du själv hävdar att SMC jobbar med frågor i decennier utan något resultat så skulle jag säga att en miljon per år är mer än vad man förtjänar.
Nej, det är nog helt korrekt att Sverige inte skulle förbjuda motorcyklar. Men staten kan ju hitta på allehanda hyss som gör att det i praktiken blir alltför jobbigt, eller tråkigt. SMC har tex genom åren hindrat införandet av maxeffekt och kraftigt sänkt toppfart (lägre än högsta skyltade motorvägsfart) på motorcyklar. Även regplåt fram jobbar dom mot.Min poäng är ju just att SMC absolut inte är funktionen som gör det tillåtet med mc i Sverige. Det är ett svar på dessa inlägg:
Att Sverige skulle, som ensamt land i världen, förbjuda mc om inte SMC fanns är helt befängt.
Du behöver såklart inte tycka det är relevant. Det får stå för dig.
Igen, SMC är en helig ko här. Jag är beredd på mothugg men att jag skulle vara ivrig att sänka en förening är att ta i. Jag har framfört kritik. Andra har framfört lovord. Gott så.
Dels kan man ju fråga över det smarta med att såna ska regleras via en pekskärm, istället för rattar, som är betydligt enklare när man kör bil, men det är väl för att biltillverkarna måste komma med något nytt hela tiden, bättre eller sämre spelar ingen roll, och dels är det faktiskt bra att tom rättsväsendet inte stirrar sig blinda på hastighet:Kvinnan bestämde sig då för att att stänga av luftkonditioneringen som regleras på en pekskärm. Hennes bil var nyligen köpt, och pekskärm hade hon inte haft tidigare. Hon uppger att hon riktade blicken mot skärmen i ungefär en sekund.
När hon tittade upp hade hon glidit över till vägens vänstra sida, och framför sig hade hon A-traktorn. För att undvika kollision vred kvinnan om ratten. Båda fordonen svängde över i hennes körfält och krockade.
Tingsrätten slår nu fast att 54-åringens agerande var olämpligt. Hon hade inte någon vana av att reglera luftkonditioneringen i fordonet som hon framförde och vägen hon färdades på var förhållandevis svår. Hon tog en medveten risk genom att brista i sin uppmärksamhet på vägen.
Nu döms 54-åringen mot sitt nekande för vårdslöshet i trafik. Påföljden bestäms till 40 dagsböter á 370 kronor.
Hon körde cirka 50-60 kilometer i timmen, vilket var under hastighetsgränsen.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |